Jump to content

Kii Three

siem
 Share

Recommended Posts

Hoewel er op dit forum weinig weerklank is op gebied van het nieuwe luisteren, wil ik toch mijn ervaringen delen over mijn laatste audio avonturen. Wie weet heeft er nog iemand iets aan, net zo goed als ik aan belangrijke tips via dit forum heb gehad.

Sinds enige maanden ben ik in het bezit van de Kii three, na een demo van Gydotron was ik zeer geïnteresseerd geraakt in deze actieve speakers. En na wat leeswerk en hier en daar luisteren en twee weken uitproberen van de demo set (samen met een Lumin streamer) van Gydotron was er geen twijfel meer. Wat een service trouwens, een kapitaal aan spullen geruime tijd mogen lenen!

Ik had op zich een prachtige set, Kharma speakers , Array versterkers en een BMC dac. Bovendien al een behoorlijke historie in allerlei apparatuur zoals Marantz premium lijn, Phonar luidsprekers en allerlei soorten buizen versterkers. Elke stap gaf verbetering en bij m’n laatste set-up had ik een prachtig geluid. Ruimtelijk met veel focus, een breed stereobeeld met een mooie focus en hoge resolutie. 

Toen ik met een zoveelste upgrade bezig was (ec designs mosaic dac) en deze spullen eens ging beluisteren bij een “audiofiele” kennis waarbij dezelfde bron en versterking  ruilde met Wilson Audio luidsprekers wist ik dat mijn Kharma’s het klank karakter hadden waar ik toch minder gelukkig van werd. Niet veel later was ik bij de demo van de Kii en daar werd ik erg blij van. Ik was tijdens de demo al aan het tellen wat de opbrengst zou zijn van m’n bijeen gespaarde audio spullen.
Wat me raakte tijdens de demo was een prachtig stereobeeld met veel ruimte en focus en een fijne stem weergave. Ze klonken heel natuurlijk met groot live gevoel en ook het laag was zeer bijzonder. Het formaat van de Kii leek me ook erg goed te passen bij mijn luister ruimte.

Na ruim een half jaar wachten stonden ze eindelijk in mijn kamer, toen de eerste nummers gespeeld werden waren mijn speakers stands nog niet helemaal klaar. Ik wilde ze eerst nog even passen voordat ze gespoten werden. Vandaar klonken de stands alleen al als een uit de kluiten gewassen stemvork met de daarbij horende eigen frequentie, niet best dus. Na het vullen met zand van de buizen en het ingieten van beton in de voetplaat stond de Kii op een stabiele en stille stand. Ook de bron werd verbeterd, na de positieve ervaringen op het C.A. forum ook een microrendu gekocht en deze via een Singxer F1 aangesloten op de Kii.

De eerste klank indrukken;
Mijn eerste setup met de Kii aangesloten op een muziek pc met Daphile als o.s. en een Paul Pang usb kaart en via de Singxer F1 aangesloten op de Kii. Dit gaf een prachtig ruimtelijk geluid met een duidelijk verschil met m’n oude systeem, er was veel meer diepte en focus. Minpuntje wat sissende s klanken. En daar heb ik een hekel aan.  Maar goed de computer heeft als voeding een laptop adapter. Er kon nog wel wat verbeterd worden. Op naar de volgende stap.

Nu een Microrendu als bron, nog steeds via de Singxer en met een goedkope adapter als voeding. Wat opvalt is de enorme diepte en focussering, wat een verschil dit had ik niet voor mogelijk gehouden. Wat bleef was de sis in de s klank bij sommige nummers.
Een andere voeding voor de Microrendu. Op m’n werk kon ik een lineaire Delta voeding lenen, dit had een effect op de hinderlijke s klank en alle andere genoemde klank kenmerken werden ook een stukje beter.

Maar de voeding moest weer terug en er moest dus iets anders komen. De goedkope adapter in ieder geval niet. Waarom geen accu pack, meteen ontkoppeld t.o.v. het net en een schone spanning. Toevallig had ik nog een accu pack liggen van een Led fiets lamp. Deze lamp was zo vel dat ik tegenliggers verblindde en deze lag dus al enige tijd in de la om ruzie met ander weggebruikers te voorkomen. Het was voor de Microrendu een uitkomst, met één accu lading meerdere avonden muziek die nog analoger klonk dan voorheen. Heel soms hoor ik nog wat sissende s’en maar dat kan ook in de opname zitten.

Voorlopige conclusie, verbluffend mooi. Steeds meer luister ik hele nummers af en steeds meer komt er muziek te voorschijn uit mijn collectie waarvan ik mijzelf verwonder dat dat nummer zo mooi klinkt. Van oude nummers tot nieuwe muziek merk ik vaak op dat heel veel toch erg mooi klinkt. Maar natuurlijk zijn de audiofiele labels soms nog beter, maar ik kan nu bijna van m’n hele muziek collectie genieten terwijl er eerst nog veel ongebruikt bleef vanwege de door mij vermeende mindere kwaliteit. Sterke punten van de Kii; Ruimtelijke weergave met veel diepte,focus, een strak gedefinieerd laag en met een fijne natuurlijke klank voor de stem weergave. 

Edited by siem

Hoewel er op dit forum weinig weerklank is op gebied van het nieuwe luisteren, wil ik toch mijn ervaringen delen over mijn laatste audio avonturen. Wie weet heeft er nog iemand iets aan, net zo goed als ik aan belangrijke tips via dit forum heb gehad.

Leg eens uit: het nieuwe luisteren?

Tis zeker een leuk systeem en klinkt voor mij op het eerste gehoor prima.

Wel vind ik het een erg analytisch systeem en daar moet je van houden.

In ieder geval een leuke review.

Bedankt.

Min puntje is wel dat je met analoge bronnen aan een AD conversie vast zit.

Hier door is het systeem eigenlijk niet geschikt voor een analoge bron.

Het kan er overigens wel op aangesloten worden. 

Leuk dat zo'n downsize stap toch verbeterin opleverd

Digitaal begint volwassen te worden lijkt het

http://www.digitalaudioreview.net/2015/10/futureshocked-by-the-kii-three-active-loudspeaker/

Als je de nieuwprijs van m'n ouwe setup optelt misschien wel. Ook de nieuwprijs van een nieuwe kharma met nieuwe set array ook. 

Maar voor mij telt de beste weergave voor mijn budget, en kan het zeker geen Downsize noemen. 

Wel misschien : Less is more  ;)

Ben wel benieuwd naar verdere ervaringen. Mijn luisterbezoek bij Siem heeft me indertijd een sensationele ervaring opgeleverd. Een oude mono-LP van Louis Armstrong op een Denon draaitafel met mono-element. Dat klonk werkelijk fantastisch met een geweldig gevoel van "er bij zijn".  (De platencollectie van Siem maakte trouwens ook zeer veel indruk) In mijn herinnering stonden er toen Avalon monitors of heb ik dat helemaal verkeerd?

Phonar luidsprekers zijn inderdaad erg goed. Ik heb de p200, p300 en de p300 premium gehad. Ook een veritas edma maar die vond ik niet beter dan de p300 premium.

Ik heb ze bij stassen ooit gekocht na meerdere luister sessies in hun "kasteeltje". De kharma's waren natuurlijk van een andere orde.

Kharma's heb ik wel eens gehoord bij... Kharma. Joekels inderdaad, maar ik vond ze merkwaardig kleuren. Ik kreeg er een associatie met "donkerbruin" van. Dat heb ik vrijwel nooit met speakers. Jammer genoeg zien we Kharma haast niet meer op het forum.

• 4 months later...

Gisteravond mocht ik bij Siem naar de Kii met Micro Rendu luisteren. De naam van de DAC ben ik even kwijt.

Nu ben ik al vaker op bezoek geweest in huize Siem en heb daar de opeenvolging van z'n verschillende sets mogen beluisteren. Wat me er altijd opvalt is dat hij gezegd is met een erg goed akoestiek. Daardoor klonk het eigenlijk altijd al bovengemiddeld.

Maar nu dus de Kii Three. Dat is toch totaal iets anders.

We begonnen met een nummer van Herman van Veen. Het lijkt werkelijk of je in de zaal zit en hij voor je staat te zingen en Erik van de Wurft er naast op piano. Wanneer Herman een opmerking tegen Erik maakt klinkt dat griezelig echt. Daarna verschillende stukken met percussie en andere ruimtelijk weergegeven instrumenten. Ik hoorde een uiterst natuurlijk klinkende weergave met zeer nauwkeurige focussering en ruimtelijkheid. Maar ook verschillende stemmen klonken zeer realistisch. O.a. enkele geremasterde Beatlesopnamen waarvan ik vermoed dat alleen de stemmen van de Beatles nog origineel zijn. Dat was n.l. het enige wat "historisch" klonk. Een kleine test met een ander voedingskabeltje (eigenlijk geen kabeltje, maar een dubbele stekker) liet horen dat de originele kabel toch een betere keuze was. Dit kwam waarschijnlijk omdat de voeding een beetje in de lucht zweefde. De natuurlijke magie was gelijk uit de muziek verdwenen. Bijzonder eigenlijk.  

Qua dynamiek wint deze oplossing ook van vrijwel andere sets die ik gehoord heb. Zeker in het hoog (voor zover ik dat nog hoor) en midden. Maar ook de resolutie en body ligt op een extreem hoog niveau.

Dussss. Een set die in mijn oren muziek op een zeer hoog kwaliteitsniveau en erg natuurlijk weergeeft.

Misschien moeten ze de demo bij Audiovereniging Midden Nederland nog maar eens over doen met een goed front end. Bij de demo op onze audioclub kwamen de Kii's ook niet uit de verf met een Lumin streamer. Met de laptop van Bruno klonk het na de pauze wel ok.

Ha Hans, erg leuk dat je er ook van genoten hebt.

De de dac zit in de kii (Zes per speaker), je bedoelt waarschijnlijk de usb/spdif converter. Dit is de Singxer F1. Ik heb nog wel het idee dat er nog meer uit de Kii's te halen valt. Er zijn nog enkele verbeter punten. Ook de kii control kan nog verbetering brengen.

De Kii's laten elke wijziging in de bron goed horen. Als deze wat digitale onvolkomenheden heeft dan hoor je dat prima. Ik heb voor de Kii's gekozen omdat ik een bijzonder ruimtelijke weergave en focus hoorde bij diverse demo's met een zeer natuurlijke klank. Iets wat ik nog niet eerder gehoord had in deze prijsklasse. Dat er veel mis gaat bij diverse digitale bronnen had ik al ervaren bij mijn vorige setup. Als ik het uiterste uit de Microrendu gehaald heb zal het nog mooier worden. Dan kom je gewoon nog maar eens luisteren en maken er weer een gezellige avond van.

Sinds wanneer is de ncore digitaal,kii control of wel emotion control is toch gewoon simpele software wat je ook gratis kan kregen en met een kefje redt je het ook wel.daar hoef ik geen kii voor.

Mvg wol

Het gaat er hier niet om wat jij hoeft, maar wat ik daar gehoord heb.

Ik heb de Kii 3 eens horen spelen met Devialet en ik was bijzonder onder de indruk van zo'n relatief kleine speaker. Mooi dynamisch en stevig fundament. Ik was alleen niet zo gesharmeerd van het gebrek aan kleur, ik bedoel dat koper ook als koper klinkt en hout als hout. Maar hij was verder wel analitisch te noemen. Een vried die mee was zij toen, "als ik alleen nog films zou doen en geen muziek was ik verkocht".

Leg eens uit: het nieuwe luisteren?

Ja dat word 'ons' ook wel eens opgedrongen als ik een vriend van mij bij een zekere winkel kom. Wat ze bedoelen is het digitale geluid als bron met super analitische speakers zonder wat ik kleur noem (koper als koper klinken, soms hoor je niet eens het verschil tussen een accoustische gitaar en een electrische). Je schijnt het te kunnen leren waarderen. Niet echt mijn ding dus.

Edited by Jeroen Bakker