dick jansen Posted 7 augustus 2016 Report Share Posted 7 augustus 2016 Ooit, ik meen een jaar of tien geleden, werd de audiofiele gemeenschap opgeschrikt door berichten dat veel cd's na verloop van tijd mankementen zouden gaan vertonen. Het euvel zou bestaan uit corrosie op de aluminiumlaag, gaten die er spontaan in zouden vallen en meer van dat malheur om je plezier grondig te verpesten. Met name cd's van budgetboeren als Kruidvat stonden in een kwade reuk. Gisteren ben ik naar aanleiding van een gesprek hierover in het gras van mijn cd-collectie gaan duinen en ik heb een paar fossielen uit de jaren tachtig onder een vergrootglas gelegd en tot mijn genoegen geconstateerd dat de cd's in uitstekende conditie verkeren. Hoera. Ook de muziek klonk nog zoals het hoort, althans in mijn ouwe oren. Zijn er hier lieden met een wat minder prettige ervaring of was het alles weer een storm in een glas water? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 augustus 2016 Report Share Posted 7 augustus 2016 (edited) http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2014/08/18/340716269/how-long-do-cds-last-it-depends-but-definitely-not-forever Hier ook nog geen problemen met cds > 30 jaar oud, Behalve die 10 cds die 15 jaar geleden uit mn auto gejat zijn (samen met de sony wisselaar). Sindsdien luister in geen cds meer in de auto. Denk wel dat het uitmaakt hoe je ermee omgaat. Vraag me af of bv die klote kartonnetjes, waar vele tegenwoordig in verpakt worden (zelfs hele dure), niet nadelig zijn (lees minder bescherming bieden dan de good old jewel case) Edited 7 augustus 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 augustus 2016 Report Share Posted 7 augustus 2016 Nu ik bijna 4000 cd's geript heb kan ik zeggen dat er op de 1000 cd's ongeveer ééntje is met een klein probleem in een of andere track. Maar mijn cd-ripper is tamelijk paranoïde op dat vlak, want een gewone cd-speler had nooit moeite met de gewraakte tracks. En op de pc kon ik die ook zonder veel moeite alsnog rippen. De meeste cd's zijn overigens gloedje-nieuw hier. In 2010 begon ik met ongeveer 1400 cd's. Mijn eerste cd's dateren uit 1985. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 augustus 2016 Report Share Posted 7 augustus 2016 Ik heb 1 CD weggegooid omdat deze niet meer speelde. Ik had deze tweedehands gekocht en zag dat de zilverlaag niet helemaal gaaf was. het zou kunnen dat hij in het water had gelegen. Voor die paar kwartjes toch gekocht. Maar hij bleek dus onspeelbaar. De zilverlaag zit achter de bedrukte kant. Beschadigingen aan die kant zijn dus erger dan aan de afspeelkant. Krassen aan de afspeelkant kun je weg polijsten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 9 augustus 2016 Report Share Posted 9 augustus 2016 (edited) Ik heb een collectie meer dan 2100 cds en 2 (van de zelfde band) die het niet meer goed doen, ik denk dat in dit geval het aan de obscure productie van de cds ligt. Iemand ooit gehoord van Gaë Bolg and the Church of Fand? Zowel mijn 'John Barleycorn must die' als mijn 'Tintagel' knetteren en spetteren en slaanover of stoppen in eens. Geen van de twee hebben met het blote oog zichtbare schade. Edited 9 augustus 2016 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 augustus 2016 Report Share Posted 9 augustus 2016 Soms helpt het als je ze schoonwrijft met een zachte doek, uiteraard loodrecht op de groef bewegend. Zo heb ik ook enkele cd's die niet goed geript wilden worden in het gareel gekregen. Op het oog was daar ook niets op de zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts