Jump to content

capaciteitsverschil hoorbaar?

carl
 Share

Recommended Posts

Ik heb op dit moment twee MM phonotrappen ter beschikking en vroeg me af of een capaciteitsverschil van 100 en 200 pF het geluidsmatig verschil tussen deze trappen zou kunnen verklaren. Is dat capaciteitsverschil op zich hoorbaar?

• Members

Juist bij MM! Vandaar ook dat er tijdens een phonokabeltest in de AUDIO uitkwam dat bv Furutech phonokabels, vanwege de hoge capaciteit, absoluut niet geschikt zijn voor MM. Krijg je een duf, slap geluid van... Die roze kabel van Jelco, dat is er 1 met een extreem lage capaciteit, vandaar dat die kabel het ook vaak zo goed doet!

Voorbordurend op het hierboven geschrevene, dan wil je de capaciteit van de phonotrap niet ook nog eens aan de hoge kant hebben. Bij MC maakt het allemaal niet zo veel uit.

Daarnaast is er natuurlijk nog wel e.e.a. dat van invloed is. Om een beter beeld te krijgen wat die capaciteitsverschillen doen, zou dat met één en dezelfde phonotrap moeten zijn in te stellen.

Bedankt allebei.

Ik ben een artikel aan het schrijven waar ik een nieuw MM trapje van weinig geld vergelijk met die van mijn Quad 34 van 25 jaar geleden. Mijn zoon kwam eten en ik heb het hem ook even laten horen. Dat moderne MM trapje met 100 pF klinkt minder verfijnd dan de Quad 34 met 200 pF en is ook (te) nadrukkelijk in het hoog. Eigenlijk had ik dat niet verwacht en probeer dan te achterhalen waaraan het ligt. Die Quad kon dus indertijd best wat, al is de 34 zeker niet het toppunt van transparantie. Wel een erg praktisch ding. Dat phonotrapje is trouwens van mijn dochter die op vakantie is. Mocht het even lenen.

Edited by carl

Hier hoorde wij met de Array phono van Hans V Liempt een duidelijk verschil in afsluitweerstand op de Ortofon Spu.

Een instelbare phono-pre haalt toch wel het beste uit je element denk ik.

Ik heb natuurlijk niet veel ervaring met MM. Altijd MC' s gehad op de Linn K9 na.

Wat voor mij de vraag was of een verschil van 100 pF als zodanig hoorbaar is.

Edited by carl