goodtube Posted 20 augustus 2016 Report Share Posted 20 augustus 2016 (edited) R.I.P. Spido Edited 20 augustus 2016 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2016 Report Share Posted 20 augustus 2016 Mochten jullie nog leuke anekdotes kennen dan hoor ik het graag. Er is me gevraagd of ik bij het afscheid a.s. dinsdag wat wil vertellen. Want dit forum, muziek en audio ging Klaas aan echt aan het hart. Het moet natuurlijk niet te technisch zijn, anders snappen de toehoorders er niets van. Maar dingen die ik zo even weet: Zijn kennis en passie voor muziek Macaroni in de soep De gave om mensen gerust te stellen tijdens interviews Kennis van luidsprekers Liefde voor het merk Leak Dwars van commercie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2016 Report Share Posted 20 augustus 2016 En niet te vergeten zijn kennis en gebruik van onze mooie Nederlandse taal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 augustus 2016 Report Share Posted 20 augustus 2016 (edited) Je mag natuurlijk zélf komen vertellen. Je kan met me mee rijden Edited 20 augustus 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 augustus 2016 Author Report Share Posted 20 augustus 2016 Ja de soep....de eenvoud..... Ik moet dan wel weer lachen om dingetjes als installatiedraad dat in huis gebruikt wordt om het signaal naar de luidspreker te brengen... En de geschreven opmerkingen over de kringloop meubeltjes en kruitvat cd's... Heerlijk! Hillarisch! Ik was gisteren in Appelscha en ondanks de situatie was het fijn er te zijn en geniet ik ook van de inrichting en sfeer in huis. Alleen dat al zal ik gaan missen. Dan de humorische stijl waarin Spido schreef....dat blijft me dierbaar. Daggutwel! Niet iedereen kon wederantwoorden waarderen. Ze waren vaak scherp maar telkens taalkundig correct. Inhoudelijk vaak ook. Persoonlijk heb ik me nooit aan de prosa van 'de Spido's' gestoord. Als je Klaas gekend hebt weet je dat het een hartelijke, correcte, geïnteresseerde, lieve, sociale en kennisrijke man was! Uit de gescande HVT pdf dat je plaatste Jack, blijkt dan wel weer dat het voor zichzelf beginnen en luidsprekers bouwen een vooral hobbymatige bezigheid was. Klaas had er vast wat meer gebouwd -lees verkocht- willen hebben maar aan de andere kant hij wilde ook alleen maar dat de luidsprekers bij liefhebbers terecht kwamen. Het ging nooit om aantallen. Alleen als je zo'n speaker wilde hebben dan ging hij voor je aan de slag! Eigenlijk was er nauwelijks van commercieel belang te spreken denk ik dan. In dat opzicht had KF misschien wat minder strikt de forumregels kunnen respecteren en waren (om de regels te omzeilen?) de alter ego's niet echt nodig maar goed....zo teruglezende -wat fijn dat dat kan- waren en zijn de topics uit vooral de begin jaren van het hear forum (en daarvoor het forum van hifi.nl) erg interessant. Wat kennis van de apparatuur uit het verleden en muziek betreft zijn we echt een kenner verloren. Ik heb me altijd afgevraagd hoe hij al die kennis zo feilloos paraat had. Ik zie Klaas er voor aan dat hij menigmaal uren is gaan scharrelen in zijn archief met alle bewaarde tijdschriften en eigen aantekeningen en brieven van lezers en dan 's nachts het internet op ging om een reactie te plaatsen. Dat vond ik geweldig. Wat een bereidwilligheid om vragen zo zorgvuldig te beantwoorden! Muziek: bij wat Spido wel noemde moet ik aan van alles denken en veel schiet me niet te binnen en dat moet ik teruglezen. Wat me zo te binnen schiet is Miss Jones (Norah). Jennifer Warnes. Wagner. Harry Bellafonte. Etta James. Eva Cassidy. De 3 bassisten (Christian Mcbride). Clapton unplugged (Running on Faith). Wat me ook bij zal blijven : "onvervormbaar pomphuis", "fasereinheid", "het beste is allang geweest", "Haaifaai graaiers", "akoestische kortsluiting", "Harold Joseph Leak". Terwijl ik dit zit te schrijven geniet ik weer van de speksteentjes die hier persoonlijk door Klaas zijn afgeleverd in 2009. Die oude Mercedes Benz met z'n "dikke onverwoestbare Duitse Diesel" diende als pakezel. Volgens mij waren de schokbrekers echter allang versleten! Een van de momenten dat Klaas bij mij was pakte hij mijn akoestische gitaar en begon te spelen en te zingen.... Ik ga gewoon verder genieten. Van wat Klaas mij gebracht heeft! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 20 augustus 2016 Report Share Posted 20 augustus 2016 (edited) Niet vergetende dat Spido altijd bij hoog en laag beweerde dat hij Klaas voor al niet was. Dat gaan we ook missen. Nu begrijp ik dat zijn stekelige alterego misschien meer een front was om zijn zegje te doen. Een vraagbaak op technisch gebied was hij zeker. Altijd verwijzend naar jaren 60 hifiliteratuur of recente rapporten van de Audio Engineering Society. Achter zijn sterke mening stak vaak een technisch verhaal en of je het ermee eens was of niet: zijn blokgolven opmerking zal in de forum kronieken blijven bestaan. Maar ook had hij mooie sterke verhalen over ontmoetingen met Britse hififabrikanten zoals B&W. Ontmoetingen waaruit het idee achter het topmodel de Nautilus zou ontstaan zijn. Wie zal het zeggen. Dank Spido voor je mooie PM. Dank dat we je nu Klaas mogen noemen: De eigenwijze man uit Appelscha. Edited 20 augustus 2016 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 augustus 2016 Report Share Posted 21 augustus 2016 Laten we eerlijk zijn er hebben zich ook wel wat mensen aan hem gestoord en ook terecht. Ik heb altijd de confrontatie met hem gemeden hoewel hij hem wel opzocht zeker de eerste jaren. Ik begreep wel een beetje hoe hij in elkaar zat. Met de verwijzing naar moderne muziek doe je hem onrecht denk ik want hij ging toch erg voor klassiek. Ik heb niet zozeer anekdotes die ik me herinner, maar het gevoel van een zoekend mens die nog niet uitgeleefd was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) Als je wat wil leren, moet je juist de confrontatie opzoeken is mijn eigen ervaring. Spido was van tijd tot tijd irritant, zat soms qua communicatie op het randje (altijd inhoudelijk correct!) maar had vaak wel gelijk, of op zijn minst iets, om over na te denken. Het "beste is al geweest" ook zo' n rake opmerking van hem "Zoekende" was hij zeker niet. Edited 22 augustus 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) Over doden niets dan goeds. Nog een mooie anekdote. Op een gegeven ogenblik had ik, (maar ook anderen) ontdekt dat je in je profile van dit forum kenbaar kon maken dat je "vriend" was met een ander forumlid. Zo wilde ik "vriend" worden met Spido omdat we toch aardig wat gemeen hebben. Maar Spido deed niet aan vrienden! "ben je gek, zei hij nog nét nièt" Eerst snapte ik het niet, later wel, want als je op het scherpst van de snede wil kunnen communiceren dan heb je geen vrienden! Klaas is helaas overleden. Dat zijn alter ego nog lang hier " de tongen los maakt" hoop ik van ganse harte Bij deze, zijn jullie allemaal "ontvriend" Hmmm net gekeken, het bleek dat er geen een meer stond. Wil ik wel zo houden! Edited 22 augustus 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) SPIDO, HET BESTE EN GOEDE REIS NAAR JE VOLGENDE BESTEMMING Edited 22 augustus 2016 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Ehm Jack, Spido was dan wel gelovig, hij was zelf geen geloof hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Nee wel een "kleurijk figuur", "lekker eigenwijs" Ik mocht hem graag plagen "met die ouwe Leak zooi" Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 augustus 2016 Author Report Share Posted 22 augustus 2016 Eigenwijs? Dat vraag ik u af! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 @tubejack. Ik zeg het uitsluitend omdat Spido zelf een taalpurist was en foutloos schreef; hij was niet dwars maar wars van commercie (vandaar zijn voortdurende kritiek op de altijd maar duurdere spullen van Audioselectief) (echt niet betweterig bedoeld) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Een van de hoogtepunten vond ik de discussie tussen Bob James (Klaas) en Spiekerboer (ook Klaas), In een door Spiekerboer geopend topic. Ik vrees dat ik dat niet meer terug kan vinden. Hij had toen ook nog wat andere nicknames die te pas en te onpas deelnamen aan deze discussie. Maar ook een kreet als "vliesridders" kwam volgens mij van hem. Behalve dat de soep macaroni als vulling kreeg was die ook nog eens ontzettend zout. Zo zout heb ik het nog niet eerder gegeten. Maar Klaas was wel altijd erg gastvrij. Dan deed hij enorm z'n best om het iedereen naar de zin te maken. En na zijn verhaal over Sinbad ging iedereen die CD kopen. Inderdaad.. een kleurrijk muziekliefhebber en spiekerbouwer. We zullen hem missen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 augustus 2016 Author Report Share Posted 22 augustus 2016 Hans met genoegen blader ik al wat langer door de prosa daterend uit de jaren rond 2003. Spiekerboer als member bestaat niet meer dus dat zoekt slecht. Google Bob James en Spiekerboer en je vindt wel wat maar dat betreffende topic lijkt niet te bestaan. Spiekerboerin hebben we ook gehad,trouwens. Dit topic is ook aardig http://www.high-endforum.nl/topic/2188-welke-spiekers-heeft-spiekerboer Wanneer je zoekt op de prosa van Bob James verzeil je ook in een wat mij betreft leuke tijd van het forum. http://www.high-endforum.nl/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=1353 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Hans met genoegen blader ik al wat langer door de prosa daterend uit de jaren rond 2003. Spiekerboer als member bestaat niet meer dus dat zoekt slecht. Google Bob James en Spiekerboer en je vindt wel wat maar dat betreffende topic lijkt niet te bestaan. Spiekerboerin hebben we ook gehad,trouwens. Dit topic is ook aardig http://www.high-endforum.nl/topic/2188-welke-spiekers-heeft-spiekerboer Wanneer je zoekt op de prosa van Bob James verzeil je ook in een wat mij betreft leuke tijd van het forum. http://www.high-endforum.nl/index.php?app=core&module=search&do=user_activity&mid=1353 Prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) Dit is ook bizar http://www.mensenlinq.nl/overlijdensberichten/johan-jan-van-de-spiekerboer-meulenkamp-6880671 terwijl http://www.high-endforum.nl/topic/1176-in-memoriam-sijmen-jan-spijkerboor/ Edited 22 augustus 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) Het eerste wat ik dacht bij het doorlezen van al die oude topics was dat we toch wel erg blij mogen zijn dat men niet in de eigen toekomst kan kijken. Men ging lekker onbevangen tegen elkaar tekeer en geen wolkje aan de horizon. De gelukkige lichtheid van het bestaan. Spido en ik waren bepaald geen forumvrienden. Toch genoot ik wel vaak van de reeksen postings die hij vaak tot diep in de nacht deed. Spido was volgens mij een echte nachtbraker. Als je dan 's ochtends op het forum keek dan had je heel wat om je over te verkneukelen want meestal waren het rake antwoorden. Edited 22 augustus 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Welnee, t ging er heel gemoedelijk aan toe http://www.high-endforum.nl/topic/4202-de-perfect-performer-king-na-de-zomerrevisie-2003/?p=76152 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Net een paar oude topics doorgelezen. Het ging er toen wel "ruig" aan toe Dick Jansen was zo te lezen Spido' s evenknie wat onze mooie Nederlandse taal betreft. Zelf ben ik nooit verder gekomen dan een "mager zesje" tijdens het eindexamen zakelijke correspondentie. Maar ik vind het wel leuk om dingen die ik meemaak en kennis te delen. Dan maar wat taalfouten..... boeiend! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 augustus 2016 Author Report Share Posted 22 augustus 2016 Siegfried dick jansen bob james Spiekerboer spido spiekerboerin Nog meer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 Het waren mooie tijden (ging vrijwel altijd toch met een kwinkslag (is dat een echt woord?)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 augustus 2016 Report Share Posted 22 augustus 2016 (edited) Siegfried dick jansen bob james Spiekerboer spido spiekerboerin Nog meer? Edited 22 augustus 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts