Jump to content

Bliksemafleider

carl
 Share

Recommended Posts

In de Hifi News las ik dat Furutech een bliksemafleider heeft voor platen. Een paar millimeter boven de plaat hangt dan een "borstel" met koper erin die zorgt voor afvoer van de statische elektriciteit. Wel erg duur met 350 euro. Ik kan met de iPad niet koppelen maar je kan het op de Furutech site vinden.

Een static electricity remover kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar een Anti Static Remover??? :wacko: Een ding wat tegen het verwijderen van statische elektriciteit is :o Pffft wat ze al niet verzinnen om te verkopen. Er is maar 1 ding wat daar goed werkt en dat is de Transrotor meeloop kwast, period!

Sk filter,wel gaaf om te zien als het boven de plaat hangt.

Vind je? Vind het maar een saaie boel :D Je verwacht toch een hoop geknetter en gespetter of op zijn minst gedonder.

https://www.facebook.com/DavidDenyerPR/videos/1140125442714636/

Edited by Pjotr

Ik herinner me dat in de Luister lang geleden ook zoiets werd voorgesteld. Was een koperen draad die verbonden was met het element en de aardedraad. Ik vind dat ding van Furutech erg duur, maar het idee erg goed.

Ik vind nog

Een static electricity remover kan ik mij nog iets bij voorstellen. Maar een Anti Static Remover??? :wacko: Een ding wat tegen het verwijderen van statische elektriciteit is :o Pffft wat ze al niet verzinnen om te verkopen. Er is maar 1 ding wat daar goed werkt en dat is de Transrotor meeloop kwast, period!

Vind je? Vind het maar een saaie boel :D Je verwacht toch een hoop geknetter en gespetter of op zijn minst gedonder.

https://www.facebook.com/DavidDenyerPR/videos/1140125442714636/

Ja dat vind ik :D

Misschien al op de Xi Fi te zien/horen? De combinatie met de mat lijkt me misschien nog wel beter te functioneren. Een soort van sandwich.

Edited by carl

Kan het zijn dat statische elektriciteit pas vervelend is bij MC elementen? Ik merk al mijn hele leven bij platen statische electriciteit - flink getrek en geknetter bij het opbergen van de plaat - maar gehoormatig nooit wat.

O. Nu ik een kurken mat gebruik merk ik zeker wel dat de plaat er aan blijft klven, wat bij de originele mat van Dual niet zo was. En kurk is toch een vorm van hout. Wat bedoel je met het aarden van de platenspeler? Sowieso wordt het element toch geaard via de aansluiting (aarde-draad) op de voorversterker?

Ondanks dat de koperen mat de statische elektriciteit af zou voeren, blijft hij vaak wél aan de plaat hangen door diezelfde statische elektriciteit. Op dat vlak werkt hij op mijn draaitafel dus niet. Maar het plateau van de Crystal is dan ook niet geaard.

De plaat een keer wassen en alle statische elektriciteit is wel weg. Een ionisator werkt volgens mij beter dan zo'n geaard kwastje. Van de andere kant... de ionisator die ik heb gekocht werkt dus echt niet. Maar dat is dan ook zo'n goedkoop chinees prul.

Kan ook verschillen per platenspeler Marc. Iets met veel hout laadt niet op. Als ik mijn platenspeler niet aardt krijg ik problemen in de winter.

Komt door de luchtvochtigheid Carl.  Ik heb zo' n waterbak aan de CV hangen.

O. Wat bedoel je met het aarden van de platenspeler? Sowieso wordt het element toch geaard via de aansluiting (aarde-draad) op de voorversterker?

Op mijn Oracle zit een voorziening om ook het chassis zelf te aarden Marc. Werkt erg goed hoor.

Komt door de luchtvochtigheid Carl. Ik heb zo' n waterbak aan de CV hangen.

Ik heb de Oracle nu op zolder staan Jack, dus ik weet niet of ik de problemen daar ook heb. Zo'n bakje werkt niet, daarmee komt veel te weinig water in de lucht. Een luchtbevochtiger zou alleen goed werken met ontkalkt water als je geen witte laag op de meubels (en dus de audio) wil. Volgens mij hebben we het er hier over gehad.

Edited by carl

Heb er geen problemen mee Carl. Hou wel goed de hygrometer in de gaten, verder staan hier bijna altijd ramen open.  

Ook in de winter als het even kan...... even de "tent"  doorluchten, scheelt ook in de stookkosten. 

Verder hebben we het voordeel van een open keuken en relatief dicht bij de kust wonen.

De "oplossing" van  Furutech lijkt me iets te futuristisch ;)

Edited by Tubejack

Ondanks dat de koperen mat de statische elektriciteit af zou voeren, blijft hij vaak wél aan de plaat hangen door diezelfde statische elektriciteit.

De vraag is eigenlijk of dat door statische lading komt of door en onderdruk die je creeert als je een plaat van het plateau af haalt!?!

Iets wat zelf erg goed elektriciteit isoleert, zoals het vinyl van een plaat, kun je nou eenmaal niet ergens elektrisch mee verbinden. Resultaat is dat statische lading die hoe dan ook ontstaat, er gewoon op blijft liggen of aan blijft plakken. Wordt het te erg dan slaat ergens de lucht door met tikken als gevolg. Enige wat je kunt doen is die statische elektriciteit "er af vegen" om te voorkomen dat het te erg wordt.

Edited by Pjotr

Vroeger deden ze dat met een natte vinger. Die Furutech beoogt geavanceerder te werken namelijk door niet aanraking.

Wat ik mezelf wel afvraag waarom dit nu een borstel moet zijn. Zou een koperen staafje niet hetzelfde doen?

Overigens gaat het hier om een seisoensprobleem (CV).

Edited by carl

Iets wat zelf erg goed elektriciteit isoleert, zoals het vinyl van een plaat, kun je nou eenmaal niet ergens elektrisch mee verbinden. Resultaat is dat statische lading die hoe dan ook ontstaat, er gewoon op blijft liggen of aan blijft plakken. Wordt het te erg dan slaat ergens de lucht door met tikken als gevolg. Enige wat je kunt doen is die statische elektriciteit "er af vegen" om te voorkomen dat het te erg wordt.

Ik schreef 'plaat' en bedoelde het matje.

Vroeger deden ze dat met een natte vinger. Die Furutech beoogt geavanceerder te werken namelijk door niet aanraking.

Wat ik mezelf wel afvraag waarom dit nu een borstel moet zijn. Zou een koperen staafje niet hetzelfde doen?

Overigens gaat het hier om een seisoensprobleem (CV).

Nok. Hier geen cv en toch statische lading. Waar ik, nogmaals, geen last van heb.

Enige wat je kunt doen is die statische elektriciteit "er af vegen" om te voorkomen dat het te erg wordt.

Wil niet al te gewelddadig overkomen, maar je schijnt `t er ook af te kunnen schieten.   :mellow: 

Heb zelf ergens ook nog zo`n geaard mitlauf ding liggen.
Maar sinds die waterbakjes aan de centrale verwarming hangen, weinig last meer.

Vraag me overigens af wat zo`n koperen mat weegt..?