Jump to content

X-Fi hifi show Veldhoven 2016

Guest webmaster
 Share

Recommended Posts

leuk George! Dank voor de foto's. Het mooie weer en familiare aangelegenheden noopt mij dit jaar Veldhoven over te slaan helaas.

Wat mij wel steeds meer opvalt is dat CNC steeds meer beschikbaar is voor de gewone man en daarmee eigenlijk alles er wel fraai uit gaat zien. Het onderscheid in vakmanschap verdwijnt i.i.g. optisch.

Graag gedaan.

Het CNC gedeelte klopt wel en je ziet nu echt dat het meer op ontwerpen aankomt en dat de belemmeringen van het conventionele bewerken steeds minder een rol gaan spelen. het ene vakmanschap kan dan verdwijnen maar er komt weer een ander voor terug.

Leuk om te zien.

Die set van Spec (eerste foto van deel 2 van George) met Harbeths 40 vond ik dus erg goed klinken. Bij die draaitafel wiebelde het plateau dus. De arm was een Ikeda. Om te zien erg fraai.

Bij die draaitafel wiebelde het plateau dus. De arm was een Ikeda. Om te zien erg fraai.

D'r hing ook wel een mooi prijskaarte aan die draaitafel €20.000,- ex arm. Die arm moest ongeveer €6000,- opbrengen.

Het element wat ze gebruikten had echter maar een winkelwaarde van ongeveer €350,-. Dat dan weer wel...

Edited by edwin16

Echter, er waren ook ergernissen.

1) Het geouwehoer in de demoruimtes (waarom iemand zijn vakantiefoto's aan een bekende laat zijn en hier uitgebreid uitleg bij staat te geven kan ik echt niet begrijpen)

2) De Gesloten Deuren... Komt niet erg gastvrij open.

Hanze Hifi bijvoorbeeld. Ik ben er drie keer langsgelopen, maar de deur bleef gesloten.

Ook bij de de ruimte waar de 432 EVO streamer stond. Een dame die op de gang stond heb ik horen zeggen dat als je echt naar binnen wilde, je maar ven stevig op de deur moest kloppen. Waarop iemand op zei dat "als jullie zo gastvrij zijn dat je de deur dichthoudt, ik geen moeite ga doen om binnen te komen.

1) Je kunt mensen aanspreken op hun gedrag.  Ik had vorig jaar een handig bordje.  :lol: 

https://www.tubejack.nl/x-fi-2015-deel-2/    (voorbij het midden van de pagina)

2) Dat is m.i. een keus, als je veel te vertellen hebt en niet wil dat de rust continue verstoort word.  Misschien slim om een bordje op te hangen met demo tijden ;) 

George bedankt voor de foto' s en het verslag  :)

Edited by Tubejack

Ja, dat waren ze. Overigens had ik eerst de kleintjes gehoord en die waren ook fraai. De grote echter nog evenwichtiger. Misschien wel door de Mola mola's. Die stonden ook op de Aeqou Audio speakers en die vond ik ook erg goed klinken. Verder de Daudio's ook weer erg goed en ook het setje van Arcam met Sonus Faber. Hé, alle drie met Audio technology units. En die ken ik natuurlijk als mijn broekzak.

Verder erg gezellig zo met George samen en opvallend hoe we het telkens met elkaar eens waren. Hoezo smaken verschillen?

Verder verwijs ik naar het verslag van George omdat we het gewoon overal eens waren.

Groet,

Leobus

Grote winnaar van zaterdag was wat mij betreft Daudio met hun nieuwe instapmodellen.

Indrukwekkend vond ik ook de allereerste ruimte waar gedemonstreerd werd met spulletjes van Vitus.

Echter, er waren ook ergernissen.

1) Het geouwehoer in de demoruimtes (waarom iemand zijn vakantiefoto's aan een bekende laat zijn en hier uitgebreid uitleg bij staat te geven kan ik echt niet begrijpen)

2) De Gesloten Deuren... Komt niet erg gastvrij open.

Hanze Hifi bijvoorbeeld. Ik ben er drie keer langsgelopen, maar de deur bleef gesloten.

Ook bij de de ruimte waar de 432 EVO streamer stond. Een dame die op de gang stond heb ik horen zeggen dat als je echt naar binnen wilde, je maar ven stevig op de deur moest kloppen. Waarop iemand op zei dat "als jullie zo gastvrij zijn dat je de deur dichthoudt, ik geen moeite ga doen om binnen te komen.

Ik vond het wel goed zo, bij Hanze tenminste. Baalde ook wel dat ik een kwartier moest wachten, de "volgende demo tijd" stond buiten aangegeven, maar het kwam de rust tijdens de demo zeker ten goede. Met name omdat er steeds vergeleken werd tussen de componenten, dat kan dus niet als men even binnenvalt en weer weggaat. Ook zou er teveel onrust zijn trouwens voor de toehoorders..... De wachttijd werd overigens goed gebruikt door met Groovy, die er ook voor de deur stond, bij te praten....

Toch, aan de andere kant, als je zonder voorbereiding gaat, dan is wel lastig dat er zoveel deuren dicht zijn.... Beetje dubbel wel..... :huh:

Erg mooi zo George, dank voor je verslag, leuk, want ik kon zo ook nog weer wat dingen terughalen. Zo zie je maar, iedereen zoekt er ook zijn eigen dingen uit. Ik ben dan weer wat allergisch voor bling bling of als er twaalf versterkers (bij wijze van spreken) in het rek staan, ik wordt steeds meer een purist merk ik. En dan zoek ik de rustige kamers uit, of blijf lang hangen bij waar het losjes en open klinkt, zoals als eerder genoemd bij Manger en Hartbeth/Audio Maat. AudioLife, waar Audiovorden het over had, heb ik gemist. Had ik dat geweten was ik daar nog wel naar op zoek gegaan....

Dichte deuren zijn Dicht en hoef je dus niet te bezoeken.

Die demo's zijn leuk maar kosten teveel show tijd en ik wil mij niet verplicht voelen om de hele rit uit te zitten.

Goed voorbeeld of juist eigenlijk niet.

Is Dutch Dutch daar mochten we wel naar binnen maar was men nog net een sessie aan afronden en moesten de volgende dag maar terugkomen om uitleg te krijgen over de set.

Er werd nog wel wat geluid geproduceerd maar had werkelijk niets met muziek te maken.

Er stond zo te horen iemand een cello door te zagen.

Die uitgezeten en aangeven dat het niet onze smaak was en prompt moet de volgende cello er aan geloven.

Die jonges snappen nog niet hoe je een set moet demonstreren.

Edited by kappa7

We kwamen ongeveer een halve dag te kort. Erg mooie show en zeer veel bekenden ontmoet. Ook qua geluidskwaliteit veel goede dingen gehoord. Al waren er toch wel erg grote klankverschillen. De meeste kleine luidsprekers b.v. vond ik erg dun klinken. Behalve de B&W CM6 S2, deze klonk zeer volwassen. We dachten dat de naast staande 802's speelde :blink:

Topper van de show was voor ons inderdaad de DAudio W1. De andere hebben we niet gehoord.

Maar veel andere sets klonken ook erg goed en ben het grotendeels met Kappa9 eens. Alleen wat betreft de Grimm LS1 Be, ben ik het niet met hem eens. Die klonken in onze oren toch wel erg fraai. Het was wel jammer dat de vloer volop mee stond te resoneren, maar daar luisteren we wel doorheen.

De Wilson Benesch heb ik veel beter horen klinken. Maar het is natuurlijk maar een moment opname. Hoe is de opstelling, de ruimte en de combinatie met de apparatuur. En niet te vergeten de gekozen muziek.

Leuk was ook de uitleg over MQA door Hans Beekhuizen. Een erg duidelijke uitleg waar geen vinger tussen te krijgen was.

Alpha Audio liet ons daarna het verschil tussen MQA en Flac horen. Helaas gebruikten ze hiervoor twee verschillende DAC's (een Meridian en een NAD), waarbij de Meridian duidelijk harder klonk. Volgens de demogever niet meer dan 0,5 dB, maar het leek veel meer. Misschien dat dit het effect van MQA is, maar echt overtuiigt heeft het me op deze manier niet.

Het vergelijk van de netwerkkabels was ook niet echt geslaagd. Omdat de speler ca. 30 seconden uit buffer speelt, wist je niet waarna je luisterde. Deze grote buffer was vooraf niet verteld, maar er waren mensen die duidelijk verschillen tussen de kabels hoorden (meteen na omsteken). Zelfs toen er geen aanzat omdat het buffer werd leeg gespeeld. Ik kon de verschillen niet zo ontdekken. Dit vergelijk was bedoeld om duidelijk te maken dat er geen verschil in netwerkkabels is. Dat zal best kloppen, maar deze presentatie heeft dat voor mij niet bevestigd. Het zou beter zijn de speler te stoppen dat kabels wisselen en weer opstarten. Door het stoppen wordt het buffer n.l. geleegd.

Maar zo was het 15:00 uur terwijl we de halve show nog maar gezien hadden. De andere helft hebben we dus in sneltreinvaart "gedaan" dan had ik in ieder geval gezien wat er binnen stond.

De set met Tidal luidsprekers van Very Fine Solutions klonk met het stukje muziek wat we er hoorden toch ook wel erg goed. De Quads lieten een heel herkenbaar geluid horen en de Dutch & Dutch set viel met wat tegen. Wat dun en fel, maar ik zag dan ook nergens subwoofers. De Towers of Power van Golden Ears, klonken toch niet erg strak in het laag. De JBL's klonken dan weer wel erg evenwichtig (maar ja, ik ben met de W/P's natuurlijk PA geluid gewend). De meeste buizenversterkers klonken prachtig in het hoog en midden, maar het laag was vaak toch erg ongecontroleerd. Zelfs de dikke buizen bij Zugspitz hadden hier last van. De sets met Mola Mola deden het dan we wel allemaal uitstekend. Manger klonk ook erg vriendelijk, dat zou best mijn speaker kunnen zijn.

En zo kan ik nog even doorgaan, maar het verhaal blijft niet meer dan een korte indruk. Soms denk je.. hé dit klink leuk, maar bij een volgend stuk is het dan weer een stuk minder.

Al met al een leuke en interessante dag gehad.

Bedankt organisatie.

Edited by Hans van Liempd

,bij melodie speaker uit de jaren 80 de pied pijper ongeveer de zelfde bezetting alleen dacht  ik dalline laag

Mvg wol

Daar dacht ik ook gelijk aan, maar dan wel de kleine PiedPipers. De oude waren toch een stuk hoger.

Ik vind het raar verhaal, hans beekhuizen is op en top chord freak, e n dan gaat ie ook noch mqa promoten.

Mqa vind ik  vervormd  klinken

Mvg wol.

Hij is technisch journalist, mag je dan maar van één merk "freaken".

Ik heb MQA in de gegeven omstandigheden niet goed kunnen beluisteren. De eerste indruk was voor mij, dat het wat opener klonk, maar dat kan ook heel goed aan het volumeverschil en de verschillende dac's liggen.

Edited by Hans van Liempd

Door het doolhof heb ik een aantal gangen dubbel gezien of sommige gemist. Maar goed ik liep dan ook ongestructureerd over de show.

Begon bij SPEC op Harbeth 40.2 en daarna Grimm. Tja. Eigenlijk vond ik het na deze 2 top sets bij de rest niet meer interessant. Daarmee bedoel ik als het dan toch aardig wat geld moet kosten doe me dan de LS1be maar! Dan ben je klaar. Voor de hobby moet je er dan wel een ander setje bij hebben om nog wat te kunnen tweaken en freaken.

Enkelen speelden zo luid dat ik dacht ze leren het nooit. De groeten. Maar gelukkig de meesten deden het netjes.

Een klein setje met een draaitafel met 3 fasen ebm papst buitenloper en magnetisch gelagerd vond ik wel wat hebben en de set van het Franse La Rosita waarvan de luidsprekers "La Montespan" op knikkers (metalen kogels) stonden en de versterking 2x9 Watt uit 300B triodes bestond vond ik ook mooi.

Verder geen foto's gemaakt en geen folders gescoord. Kan er weer een paar jaar tegen.

Oja ook nog ff met Cock gesproken. En tegen sluitingstijd The Wall vanaf vinyl (pro-ject speler) nog even genoten op de Grimm's. Ik vind die dingen dus juist wel heel erg goed. Niets analytisch gewoon (nagenoeg?) perfecte weergave.

Edited by goodtube

En bij Manger gewoon een show geluid niet meer en minder.

Een show geluid in de zin van goed of slecht, Wol?  Onze Manger fan!

Door het doolhof heb ik een aantal gangen dubbel gezien of sommige gemist. Maar goed ik liep dan ook ongestructureerd over de show.

Dat overkomt je zelfs nog met plattegrond kan ik uit ervaring vertellen. Leuk om te lezen dat een ander dat ook kan overkomen.

Ik vond die Rosita LS ook erg mooi, maar de twee keer dat ik binnen was hetzelfde type muziek waarbij veel sprake was van impulsen. Ik had wel iets willen horen met meer laag.

Sommige mensen demonstreren erg slecht. Ik was op een bepaald moment aan het luisteren en vroeg naar wat andere muziek. Toen die opgezet was kwam er gelijk volk binnen. Bij Marco bijvoorbeeld hoor je altijd leuke muziek.

Ik verdwaal daar ook altijd. Ze zouden net als de Ikea een route moeten leggen over het pad.

Edited by carl