WanFie Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 (edited) Bitstreamen.. Wanneer ik een SACD rip, krijg ik een ISO bestand. Dat rippen lukt kennelijk alleen met een Sony PS3. Maar dan.... JRiver MediaCenter 22 kan deze ISO bestanden afspelen. Eerst wél even in de library importeren. Echt vlekkeloos werkt dit niet. MC pakt het ISO bestand uit en speelt tegelijk de muziek af. Na afloop is er weer alleen het originele ISO bestand. Tags aanpassen werkt hiermee ook niet vlekkeloos. De tag filetype staat op sacd. Ook niet handig, omdat MC bij het renamen of kopieren de extensie .sacd aan de files meegeeft, waarna deze niet meer af te spelen zijn. Eerst de tag dus aanpassen op ISO. Niet echt handig dus. Nu heeft MC ook de mogelijkheid om ISO bestanden te converteren naar DSF bestanden. Dit is kennelijk een DSD bestand, maar waar wel tags aangepast kunnen worden. Het valt me op dat deze geconverteerde bestanden een stuk zachter spelen dan het origineel of de flac, die je ook uit de ISO kunt converteren. Mijn vraag...: Hoe standaard is dit allemaal ? Of anders.. doe ik iets verkeerd? En dan heb ik het nog niet over afspelen (DSD naar PCM on the fly afspelen, DVD DoP, 2x DSD enz). Na een hoop gepruts werkt het nu wel, maar echt begrijpen doe ik het niet. Edited 19 september 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 (edited) Heb je wel een dac die DSD kan weergeven? Anders gaat het echt nooit werken. Het iso van de rip die je Maakt is waarschijnlijk de cd layer. Een sa cd heeft meestal een standaard cd layer die op elke cd speler kan worden afgespeeld en de SACD laag die alleen met een SACD speler kan worden gelezen. Met een computer loopwerk gaat je dat niet lukken. Alleen de genoemde Playstation kan dat wel. Een DSD formaat is overigens DFF of DSF. Edited 19 september 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2016 Author Report Share Posted 19 september 2016 Mijn DAC kan geen DSD weergeven. MC kan echter van de DSF files PCM maken, wat dan naar de DAC gaat. De ISO files zijn wel degelijk rips van de SACD laag. Wanneer ik in de toekomst ooit over een DAC mét DSD zou beschikken, zou het jammer dat ik de ISO files naar flac geconverteerd heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 Dan heb je het over Dop wat niets anders is dan een DSD bestand over een PCM stream weergeven. Het blijft dan een DSD en je dac moet dat kunnen uitpakken en weergegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 Wel kan je afhankelijk van je software DSD converteren naar PCM terwijl je afspeelt. Het is dan natuurlijk geen DSD meer maar wel een mogelijkheid om zonder DSD dac je bestanden af te spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 De ISO files zijn wel degelijk rips van de SACD laag. Wanneer ik in de toekomst ooit over een DAC mét DSD zou beschikken, zou het jammer dat ik de ISO files naar flac geconverteerd heb. Heb je daar "dus" een Sony Playstation voor gebruikt? Of heb je een nieuwe manier gevonden voor het rippen van SACD? Een aanrader qua dac is eh... eh... hoe het dat ding ook alweer!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2016 Author Report Share Posted 19 september 2016 Wel kan je afhankelijk van je software DSD converteren naar PCM terwijl je afspeelt. Het is dan natuurlijk geen DSD meer maar wel een mogelijkheid om zonder DSD dac je bestanden af te spelen. Precies, zo gaat het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2016 Author Report Share Posted 19 september 2016 Heb je daar "dus" een Sony Playstation voor gebruikt? Of heb je een nieuwe manier gevonden voor het rippen van SACD? Een aanrader qua dac is eh... eh... hoe het dat ding ook alweer!? Ik niet, maar iemand anders wel. Koop DSD files worden overigens ook vaak in ISO geleverd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 Iso is niet meer dan een formaat om een CD of DVD te kopieeren. Met een virtuele drive zijn die te openen. Dit doet win 10 tegenwoordig automatisch. Open je een iso dan zie je een nieuwe drive worden toegevoegd aan je computter. Maar dan kan je er vaak niets mee. Je hebt dan weer software nodig om die te kunnen lezen en omzetten. Zie deze site maar hoe dat werkt. https://artsexcellence.com/site/dsd-afspelen-met-jriver-of-audirvana/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2016 Author Report Share Posted 19 september 2016 Wanneer je een isofile in e library van MC importeert, kan deze zonder conversie worden afgespeeld. Maar helemaal lekkr werkt dat dus zoals ik al beschreef niet. Converteren naar DSF lijkt mij het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 Lijkt mij ook. Uitpakken, converteren naar PCM en afspelen is misschien wel iets te zwaar voor je hardware. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 september 2016 Author Report Share Posted 19 september 2016 Met e DSF ies moet de pc juist on the fly converteren. Wanneer ik ze vooraf converteer naar PCM is dat voor de pc makkelijker. Is er voor DSD ook een losless compressieformaat anders dan ISO? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2016 Report Share Posted 19 september 2016 (edited) Ja DFF of DSF Iso is slechts een container waar data in zit. Edited 19 september 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 ff voor de duidelijkheid. Een ISO is een image van de hele content van de drager (SACD, CD, DVD, Blu-ray, etc). Een ISO bevat dus ook bootcodes, stucturen, video en audio en andere attributen. Je mediacenter moet dus zelf de audiotrack uit de ISO filteren. Ik ken helaas geen software waarmee j de audiotrack uit een ISO kunt halen. Die zal er ongetwijfeld wel zijn (ISO2DSF), maar ik hou me er iig niet mee bezig. Meer info + de download vind je hier: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/how-do-you-store-dff-untagged-files-21780/index8.html#post368551 Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2016 Author Report Share Posted 20 september 2016 ff voor de duidelijkheid. Een ISO is een image van de hele content van de drager (SACD, CD, DVD, Blu-ray, etc). Een ISO bevat dus ook bootcodes, stucturen, video en audio en andere attributen. Je mediacenter moet dus zelf de audiotrack uit de ISO filteren. Ik ken helaas geen software waarmee j de audiotrack uit een ISO kunt halen. Die zal er ongetwijfeld wel zijn (ISO2DSF), maar ik hou me er iig niet mee bezig. Meer info + de download vind je hier: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/how-do-you-store-dff-untagged-files-21780/index8.html#post368551 JRiver kan de DSD audiotracks uit de ISO file converteren. I.p.v. 1 ISO file krijg je dan. b.v. 10 DSF files. Dat converteren duurt wel lang 1 ISO file ongeveer 20 minuten. Of er in die DSF file ook video kan zitten weet ik niet. Ik heb alleen geripte SACD's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 In de DSF zit alleen audio. Er is een programma dat DSF naar DSD kan omzetten (DSF2DSD). Dat staat ook in dat topic van de link. Het is trouwens geen converteren, maar extracten. Je haalt immers alleen de audiofile uit de ISO. De ISO bevat alles wat op de drager staat. Jij heb alleen het audiobestand (DSF) nodig. In principe rip je de ISO met je PC Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2016 Author Report Share Posted 20 september 2016 Helemaal duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2016 Author Report Share Posted 20 september 2016 Hoe wil je dsd hebben, veel dac maken er bij het begin al pcm van ,sommige dac laten dsd tot aan het einde. Mvg wol Dat heb ik inderdaad ook begrepen. Maar hoe kun je dat als gebruiker nu weten ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 (edited) vintagemod, on 19 Sept 2016 - 8:50 PM, said: Hoe wil je dsd hebben, veel dac maken er bij het begin al pcm van ,sommige dac laten dsd tot aan het einde. Dat heb ik inderdaad ook begrepen. Maar hoe kun je dat als gebruiker nu weten ? Sterker nog, vrijwel alle opnames worden in PCM gemastered en daarna in DSD omgezet. Wie houdt wie voor de gek? Edited 20 september 2016 by Plaatjesdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 (edited) he-le-maal geen zin in. Edited 20 september 2016 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 Dan doe je dat toch lekker niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 (edited) haha precies. mede omdat ik denk dat daar de grote verschillen niet gemaakt worden. Edited 20 september 2016 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 20 september 2016 Report Share Posted 20 september 2016 Ik denk dat Rob wel een punt heeft. ik vind het een beetje appels met peren vergelijken. De ene DAC kan wel DSD aan, de ander niet, maar kan 't wel omzetten naar PCM en dat afspelen. E.e.a. is toch gebonden aan software en aan de gast(en) die deze software geschreven heeft/hebben. En dan is er nog het verhaaltje van voeding en analoge trap. Dè klankbepalende materie in alle DACs. Je kunt dus niet zeggen dat een DAC die DSD kan afspelen beter klinkt dan eentje die het eerst naar PCM moet converteren. Dan zou een BMW M3 precies hetzelfde rijden als een 2CV. Ik kan je vertellen dat het echt niet hetzelde rijdt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2016 Author Report Share Posted 21 september 2016 Ik denk dat Rob wel een punt heeft. ik vind het een beetje appels met peren vergelijken. De ene DAC kan wel DSD aan, de ander niet, maar kan 't wel omzetten naar PCM en dat afspelen. E.e.a. is toch gebonden aan software en aan de gast(en) die deze software geschreven heeft/hebben. En dan is er nog het verhaaltje van voeding en analoge trap. Dè klankbepalende materie in alle DACs. Je kunt dus niet zeggen dat een DAC die DSD kan afspelen beter klinkt dan eentje die het eerst naar PCM moet converteren. Dan zou een BMW M3 precies hetzelfde rijden als een 2CV. Ik kan je vertellen dat het echt niet hetzelde rijdt. En dan heb je nog de DAC's die beweren DSD direct af te spelen, maar er stiekem toch weer PCM van maken. Met voeding en analoge trap ben ik het wel eens. Maar vergeet ook de ingang niet. USB klinkt echt anders dan SPdif of i2s. In die ingangsmodules zit ook veel verschil. Hier wordt nog steeds vrijwel unaniem gekozen voor de SPdif oplossing (ik heb geen i2s), terwijl er aan de USB kant alles aan is gedaan om het beter te krijgen (lineaire voeding, jitterkiller, goede kabel). Jammer dat DSD niet via SPdif kan. Mijn DAC kan helemaal geen DSD. Vandaar dat ik moet converteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 september 2016 Author Report Share Posted 21 september 2016 Het lig ook aan de software ,interface dac en analoge filter, maar coverteren zijn verliezen, Dat is dus niet waar. Elk bitje blijft bestaan, maar wordt op een andere manier doorgegeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts