Jump to content

SACD, DSD, DSF, ISO

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat me met de van DSD naar PCM vertaalde muziek wél opvalt, is dat de peaks, zo'n 7 dB onder 0 zitten en daarmee veel zachter spelen. Daar boven op nog een hoge dynamic range (15-20 dB). Ik moet het volume van de voorversterker dus fors op draaien.

Maar dan klinkt het toch wel erg goed.

Als de pieken lager liggen, ligt dat meestal aan de omzetter. Als ik het goed heb, doe je dat met JRiver. Kun je daar iets aan instellen? Meetal werkt de "automatische piloot" nl niet al te best.

Edited by Sodejuu

Als de pieken lager liggen, ligt dat meestal aan de omzetter. Als ik het goed heb, doe je dat met JRiver. Kun je daar iets aan instellen? Meetal werkt de "automatische piloot" nl niet al te best.

Ik heb ze niet omgezet, maar dat zou best kunnen. Ik zal het eens navragen.

Ik heb altijd het idee dat de DR wat groter is bij SACD en dat deze dus bewust wat zachter op de schijf staan.

dat alles om meer headroom over te houden natuurlijk.

Het klopt dat de dynamic range groter is. Maar tussen de pieken en het 0 niveau zit vaak nog 7 dB. Terwijl moderne cd's er vaak overheen gaan (met de nodige vervorming).

ik draai nog wel eens sacd. Het is toch niet gek dat je de sacd laag niet kunt lezen op een cd speler?

En waarom koop je een sacd als je geen speler hebt?

Ik heb de nodige SACD's, en ook nog twee SACD spelers. Toch heb ik op het laatst de SACD's met een gewone CD speler afgespeeld. Maar die CDspeler staat nu ook niet meer aangesloten. Het grootste deel van mijn muziekverzameling staat op CD. Dus beter een goede CDspeler. Goede SACDspelers waar ook CD's goed op klinken zijn er weinig.

Vaak is de CD laag slechter opgenomen dan de SACD versie. Dat is jammer. Vandaar, (laten) rippen en op de streamert afspelen.

Goed om te weten. Het klonk al kaler dan de normale CD. De groep was ook niet zo blij met deze limited edition - niet in eigen beheer uitgebracht. Ik heb namelijk Marillion - FEAR gekocht op SACD. Maar het verschil in CD laag valt al op. Hopelijk hebben ze de SACD laag niet verknalt. De band was er niet zo blij mee begreep ik op hun forum. Dus ik ben benieuwd.

Die smilies helpen niet Wiel. Het is ligt niet alleen aan het verschil tussen PCM en DSD (SACD). DE CD laag klinkt in haast alle gevallen idd een stuk minder. Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste is de reflectie minder. Ergo moet de foutcorrectie meer ingrijpen en dat hoor je terug in "platheid". Ten tweede is de cd-laag niet zo goed gemasterd. Dit was vanwege de commerciele reden om de SACD te promoten. Hetzelfde hebben ze in de jaren 80 gedaan met LP's van populaire popartiesten. Daar werd de LP (en single) bewust verslechterd om iedeeen aande CD te krijgen. Pas op de derde plek komt het verschil PCM/DSD om de hoek kijken. En die invloed is eigenlijk marginaal. Onze hersenen zijn in staat om de dingen die we missen erbij te fantaseren. Als je 2 identieke stukken naast elkaar hoort (en niet op de manier zoals op een hybride SACD gezet is), een op PCM en een op DSD, ben je een hele goeie als je het verschil kan aanwijzen. Dan weet je nl waar DSD technisch de mist in gaat en weet je waar je op moet letten.

• 2 weeks later...

Even dit topic maar gebruiken.

Ik heb dus een aantal ISO files. Deze afspelen is op zich geen probleem, maar ze nemen wel erg veel schijfruimte in. Omzetten naar dsf lost niks op... integendeel soms worden de bestanden nog eens twee keer zo groot. Comprimeren met een 1 bits bestand schijnt niet te kunnen.

Er blijft dus alleen converteren naar PCM over. In mijn geval wordt dat flac, omdat al m'n bestanden zo zijn gecomprimeerd.  

Maar dan de vraag....: met welke software en naar welke bitrate/samplefrequentie. Een precies kloppende convertering schijnt niet te kunnen. 32/88,2 óf 16/352,8 schijnen wel te kloppen, maar zijn beide niet interessant omdat mijn dac noch 32 bit noch 352,8 kHz heeft.

Ik gebruik nu JRiver, die kun je via de omweg van DSD instellen. Ik ben nu een SACD aan het converteren. Straks eens luisteren wat het heeft gebracht. Ik zit nu op 24/176,4.  

Heeft iemand ervaring met een betere convertor?

De ISO-rips zijn overigens gemaakt met een Oppo met speciale software.

Though you can’t make a direct comparison between the resolution of DSD and PCM, various experts have tried.

One estimate is that 1-bit 2.8224MHz DSD has similar resolution to a 20-bit 96KHz PCM.

Another estimate is that 1-bit 2.8224MHz DSD is equal to 20-bit 141.12KHz PCM or 24-bit 117.6KHz PCM.

http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

Though you can’t make a direct comparison between the resolution of DSD and PCM, various experts have tried.

One estimate is that 1-bit 2.8224MHz DSD has similar resolution to a 20-bit 96KHz PCM.

Another estimate is that 1-bit 2.8224MHz DSD is equal to 20-bit 141.12KHz PCM or 24-bit 117.6KHz PCM.

http://www.mojo-audio.com/blog/dsd-vs-pcm-myth-vs-truth/

Beetje tegenstrijdig (zie in rood).

Die 24bit 117.6 had ik ook al eens uitgerekend.

Heb je daar "dus" een Sony Playstation voor gebruikt? Of heb je een nieuwe manier gevonden voor het rippen van SACD?

Een aanrader qua dac is eh... eh... hoe het dat ding ook alweer!? :huh:^_^

Er is inderdaad een nieuwe mogelijkheid gevonden. Met een Oppo speler.

Zie hier: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/sacd-ripping-using-oppo-or-pioneer-yes-its-true-29251/

Beetje tegenstrijdig (zie in rood).

Die 24bit 117.6 had ik ook al eens uitgerekend.

Zie: you can’t make a direct comparison between the resolution of DSD and PCM, various experts have tried. :)

ISO files van SACD's blijken echt onhandelbare dingen. Vaak staan er twee keer dezelfde nummers op maar dan een keer in stereo en nog een keer in meerkanaals. Ook blijkt het lastig om tag's aan te passen en worden de ISO files gewijzigd in .sacd bestanden waarna ze niet meer afspeelbaar zijn. Het lijkt telkens precies te kloppen, maar telkens is er iets anders wat mij plaagt.

Kortom.. De hele zwik gewist en de ISO files van de backup teruggezet. Vandaar ales naar PCM flac 24/88.2 omgezet en de meerkanaalsfiles verwijderd.

Ik hoor geen verschil tussen de 88.2 en 176.4 khz flacs. Vandaar, dat ik voor de ruimtebesparende optie heb gekozen.

Nu was alles in een avond juist ingesteld, de originele ISOfiles bewaar ik overigens wel. Misschien kom ik nog tot andere inzichten.

Edited by Hans van Liempd

O ja... Ik kwam er ook nog achter dat sacd's 6 db onder 0 niveau zijn opgenomen. In JRiver zit een knopje om de files die 6 db te compenseren. Dat werkt voor het converteren van de files ook.