Jump to content

Polijsten plateau

carl
 Share

Recommended Posts

Als je bezig wil blijven moet je dat vooral doen.

Het wordt na verloop van tijd weer dof.

Maar goed als je dan toch wilt poetsen.

Je begint met schuurpapier met korrel 1000 en later korrel 2000.

Daarna kan je met commerand cleaner het oppervlak glanzend krijgen.

Echter kan ik me voorstellen dat je liever een geborsteld oppervlak wilt hebben.

Dat doe je door een staalborstel in een handboor machine te zetten en het oppervlak opnieuw te borstelen.

Kijk wel naar de richting van je borstel anders lopen je strepen de verkeerde kant op.

Als je bezig wil blijven moet je dat vooral doen.

Het wordt na verloop van tijd weer dof.

Maar goed als je dan toch wilt poetsen.

Je begint met schuurpapier met korrel 1000 en later korrel 2000.

Daarna kan je met commerand cleaner het oppervlak glanzend krijgen.

Echter kan ik me voorstellen dat je liever een geborsteld oppervlak wilt hebben.

Dat doe je door een staalborstel in een handboor machine te zetten en het oppervlak opnieuw te borstelen.

Kijk wel naar de richting van je borstel anders lopen je strepen de verkeerde kant op.

Ha, ha, Carl heeft helemaal niet verteld op wat voor plateau hij doelt. Dat van die staalborstel in de boormachine lijkt mij  wel een speciaal effect te geven bij een kaasplateu :lol: Volgens mij maakt dan de draairichting niet uit.......

Ik denk van de Thorens 320,als dat zo is dan spuit je het plateau nadat je het gepolijst hebt in met blanke lak.

Ik heb hier wel een schijf liggen waar je het op kunt proberen,niet van Thorens.

Een Thorens plateau poets ik eerst met staalwol en daarna met Commandant polijstpasta (groen blik) polijsten. Daarna met schone doeken net zolang poetsen tot het niet meer zwart afgeeft. Dan insmeren met autowas en na het drogen even uitpoetsen.

Ziet er prachtig uit en blijft best lang mooi. Na enkele jaren misschien nog eens oppoetsen met Commandant en weer in de was zetten.

Blanke lak kan natuurlijk ook, maar wanneer dat loslaat of vergeeld moet je het er eerst weer af zien te krijgen.

Bedankt allemaal. Ik denk dat ik eerst eens met staalwol aan de gang ga. Ik zag dat ik daar nog van had liggen in de kelder. Misschien is dat ook wel voldoende om een egaal effect te krijgen.

Bedankt allemaal. Ik denk dat ik eerst eens met staalwol aan de gang ga. Ik zag dat ik daar nog van had liggen in de kelder. Misschien is dat ook wel voldoende om een egaal effect te krijgen.

Én... is het gelukt?

Ik heb hier net een week een schilder gehad en ben zeer druk geweest met opruimen en alle klinken er weer aan het opzetten Hans. Ik heb hier nog meer te doen (op verzoek van vrouw). Polijsten wordt volgende week, voor het behangen.

Edited by carl

• 2 weeks later...

Het werkt inderdaad prima. Morgen nog even bij daglicht kijken.

Ik heb eigenlijk wel een verklaring voor die vlekken. Om de snaar te sparen werd vroeger het plateau even "geholpen" met de hand. De vorige eigenaar zal wel iets zweterige vingers hebben gehad. Die zijn inmiddels wel verwijderd.

Edited by carl

Professioneel schreef ik vanwege de leesbaarheid redelijk uit de losse hand. Dan knutselde ik er bij herlezing aan en kreeg je er geen speld tussen. Het probleem is hier natuurlijk dat "zweterige vingers" in het ene zinnetje een andere functie heeft dan in het andere.

Edited by carl