Kraus vonBentinck Posted 13 oktober 2016 Report Share Posted 13 oktober 2016 Voorzichtig begin ik te denken aan het vervangen van mijn inmiddels 16 jaar oude monitors. Dat zal vast en zeker een tijdje gaan duren en de eerste twee vragen die ik heb zijn de volgende: - hoe lang is de levensduur van een luidspreker door de bank genomen? Zijn tweeters beter bestand tegen de tand des tijds en belasting door gebruik dan woofers? - het aanbod van tweedehands luidsprekers is immens en is het daarom in feite het slimst, voordeligst en meest renderend om op de tweedehands markt de kans eens af te wachten? M.a.w. kun je voor hetzelfde budget op de tweedehands markt kwalitatief niet veel hoger scoren dan bij nieuwkoop? (voordelen van nieuwkoop en nadelen van tweedehands buiten beschouwing gelaten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 oktober 2016 Report Share Posted 14 oktober 2016 Simplistisch, hoe meer zachte kunststoffen of zelfs foam hoe korter de levensduur. Ook hoe meer verschillende materialen hoe korter de levensduur want veel "lijmen" zijn kunststof gebaseerd. Volledig papieren speakers hebben een levensduur van meer dan 40 jaar, denk aan Saba green cones. Gecoat textiel zit daar tussen in. Maximale return on investment haal je bij heel jonge 2e handsjes of demomodellen. Eerst uitpuzzelen welk model, dan pas de markt verkennen en je niet laten verleiden in de snoepwinkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 oktober 2016 Report Share Posted 14 oktober 2016 In mijn B&W DM2a's zitten de originele woofers uit 1973. De rubber randen zien er prima uit en deze luidsprekers worden dagelijks gebruikt. De randen van mijn Kappa 9n's, waren na 15 jaar compleet verpulverd. De randen van de Wilson Watt Puppy's waren na 20 jaar vergaan. Maar voor redelijk geld heb je daar snel weer nieuwe randen aan en kunnen ze er weer 20 jaar tegen. Wat ook nog een punt is, het z.g. uithangen van de conussen. Deze hangen dan door de tijd en ten gevolge van de zwaartekracht wat naar beneden en kunnen de kern van de magneet raken. De woofers 180 grd verdraaien is daar een prima oplossing voor. Wat ook nog slijt, zijn de elektrolytische condensatoren die (helaas) ook in sommige High-End luidsprekers zitten. Maar deze zijn of door nieuwe elektrolyten of MKP condensatoren te vervangen. Dat het na het wisselen van de condensatoren en/of wooferranden anders klinkt is logisch. Het was tenslotte versleten. M.b.t. luidprekers is het zaak om goed na te gaan welk principe je het meest aanspreekt. Bassreflex, hoorns, electrostaten, magnetostaten (enz) of een combinatie van die principes. Daarna binnen die range gaan zoeken naar luidsprekers die bij jouw en jouw ruimte passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 oktober 2016 Report Share Posted 14 oktober 2016 maar ... klinken ze niet meer naar tevredenheid ? veel proberen en vergelijken, en wel in je eigen ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 14 oktober 2016 Report Share Posted 14 oktober 2016 Als je nog steeds in dezelfde ruimte luistert als waar ik destijds op bezoek ben geweest, dan heb ik denk ik wel een goeie tip voor je. Het zijn wel nieuwe, maar ik zou mijn oor te luister leggen naar een stel Atohm GT1.0-HD. Die kosten nieuw ca €2500 p.p. Ik heb ze hier gehad en verschillende keren in München gehoord. Telkens verbaasden die dingen me positief. Speel je nog met de Chario Academy 1? Dat is en blijft toch een mooie speaker. Mocht je ze te koop aan bieden, zijn er zeker gegadigden voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 15 oktober 2016 Author Report Share Posted 15 oktober 2016 (edited) Klopt helemaal. Zelfde speakers, zelfde ruimte; Het alternatief indertijd waren voor mij Monitor Audio speakers (monitors, gesloten kast, zelfde prijs). Die vielen wat minder op maar 'deden niets verkeerd'. Ik heb toen voor de wat opvallender Chario's gekozen met hun wat 'grotere' indruk. Achteraf nog wel eens getwijfeld. De veel duurdere Diapason Adamante viel toen af vanwege de prijs. De Chario's waren altijd al een beetje donker met een toch iets aangezette bas maar hadden zonder meer een prachtig beeld met verdwijnende speakers. Dat is nog steeds zo maar voor mijn gevoel zijn de tweeters minder geworden, en is de sprankeling uit het beeld verdwenen. Kan natuurlijk ook de oren zijn want die slijten immers harder dan de tweeters maar toch. Ik voeg de atohm aanh mijn lijstje toe, bedankt voor de tip. Ik kijk nog wel even naar de specs want ik wil dit keer in ieder monitors met een wat hoger rendement vanwege de betere dynamiek. Neemt allemaal niet weg dat ik van de Chario's enorm veel plezier heb (gehad) . Edited 15 oktober 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 De Chario's hebben een ferrofluid cooled tweeter. Na verloop van tijd kan die ferrofluid stroperig worden. Dat dempt. Je zou het ferrofluid eruit kunnen (laten) halen. Er zijn btw genoeg luisteraas van speakers met ferrofluid erin die het er al gelijk uithalen. Het gaat dan opener klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 15 oktober 2016 Author Report Share Posted 15 oktober 2016 eruit halen?? en wie doet zoiets? Het is een tweak waar ik nog nooit van gehoord heb. Is er geen kans op verpesten tweeter? Het is waarschijnlijk ook een onomkeerbaar iets? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=wtfqarUiFhw Nee, als je het voorzichtig doet, kan het geen kwaad. Je kunt de vloeistof trouwens ook vervangen. Hier zie je wat ferrofluid is: https://www.youtube.com/watch?v=PvtUt02zVAs Edited 15 oktober 2016 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 15 oktober 2016 Author Report Share Posted 15 oktober 2016 dat er uit halen zie ik mezelf niet zo gauw doen. Misschien ook geen goed idee als ik ze nog wil verkopen. Gemodificeerde spullen zijn meestal niets waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 De Chario's waren altijd al een beetje donker met een toch iets aangezette bas Dat heeft alles te maken met de dwarse opstelling en de bijbehorende staande golven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 Voorzichtig begin ik te denken aan het vervangen van mijn inmiddels 16 jaar oude monitors. Dat zal vast en zeker een tijdje gaan duren en de eerste twee vragen die ik heb zijn de volgende: - hoe lang is de levensduur van een luidspreker door de bank genomen? Zijn tweeters beter bestand tegen de tand des tijds en belasting door gebruik dan woofers? - het aanbod van tweedehands luidsprekers is immens en is het daarom in feite het slimst, voordeligst en meest renderend om op de tweedehands markt de kans eens af te wachten? M.a.w. kun je voor hetzelfde budget op de tweedehands markt kwalitatief niet veel hoger scoren dan bij nieuwkoop? (voordelen van nieuwkoop en nadelen van tweedehands buiten beschouwing gelaten) Misschien Harbert op je shortlist zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 Harbeth bedoel je toch? :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 oktober 2016 Report Share Posted 15 oktober 2016 Goede tip. Voor mij één van de mooiste speakers van de afgelopen X-fi. In de kamer waar Audiomaat zat heb ik toen heerlijk zitten luisteren. Maar misschien kom je wat laag tekort? Fijne open en dynamische speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 15 oktober 2016 Author Report Share Posted 15 oktober 2016 Bedankt voor de tip; heb zelf de monitor audio gold 100 op de lijst gezet. Zou liever overigens een rendement van minimaal 90dB hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Je versterkt met buizen Kraus en dat stelt extra eisen. Harbeths zijn inderdaad fraai getuned en gezien het vlakke impedantieverloop goed geschikt voor buizen ondanks het laag rendement. Maar waarom niet alsnog Adamantes? Zijn inmiddels in een iets verbeterde versie te krijgen. Misschien ook een idee Marco te vragen of je een hoorn kunt lenen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 oktober 2016 Author Report Share Posted 16 oktober 2016 buizen zitten alleen in de voorversterker Carl, de eindversterking bestaat uit 2 array monoblocks. Voor de adamantes geldt nu hetzelfde (meer nog dan toen ) de prijs. Uiterlijk m.i. ook minstens zo lelijk als de chario's. Hoorns heb ik ook aan gedacht, moet nog eens kijken wat er zoal is binnen een bepaalde prijsklasse. Ik ben inmiddels veel prijsbewuster dan een paar jaar geleden. Een elementje van 2500€, dat zou ik nu nooit meer doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Die Arrays veranderen de situatie natuurlijk Kraus. Die kunnen ook minder gevoelige LS makkelijk aan. Zou ik zeker de Harbeths bij uitproberen. Zien er klassiek uit, maar zijn in mooie vineren te krijgen. De Atohms van Roger zijn zeker ook de moeite waard. Ik ben zelf erg prijsbewust. Mijn ervaring is daarom dat je alleen produkten moet kopen waar je 100 procent achter staat. Een goedkoper element zal toch vaak tegenvallen. Dat uit zich in minder luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Ik zou die Arrays eens vervangen door iets anders. Waarschijnlijk dat de Chario's dan opnieuw gaan zingen. (zo meteen schiet Hans me af ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Er staat een Ayre EV op HT forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Ik zou die Arrays eens vervangen door iets anders. Waarschijnlijk dat de Chario's dan opnieuw gaan zingen. (zo meteen schiet Hans me af ) Zijn maar losse flodders Roger Maar je hebt wel een punt. Ook al zijn de Arrays supersnel, een andere versterker kan dramatisch verschil maken. Ik heb hier een glimp van mijn ZBA (ZelfBouw Amplifier) laten zien. Dat ding heeft afgelopen jaar menigeen doen verbazen. O.a. een set waarbij het geluid niet los kwam van de speaker, ongedefinieerd laag, het was het gewoon niet. Als eerste waren de speakers verdacht en zou het filter een update moeten hebben. Mijn versterkertje maar eens aangesloten. Stomme verbazing alom. De bas was van een modderpoel in een mooi strak meertje veranderd en was daar wat midden en hoog betrof ineens echt muziek! De oorspronkelijke versterker was een Marshall Leach, wat echt destijds een statement was in de jaren 80. Zat 'm dus helemaal niet in de speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Verwachten jullie niet, dat er met een versterker met minder controle het laag nóg overheersender wordt? Niet echt een oplossing lijkt me. Merkwaardig is ook dat er altijd iets anders wordt geadviseerd dan wat er wordt gevraagd. Toen ik met m'n W/P's aan het schuiven was, kreeg ik ook allerlei adviezen waar ik niks aan had. Tot aan verhuizen toe... In de ruimte van Kraus, zouden de Master 3's het wel eens heel erg goed kunnen doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Verwachten jullie niet, dat er met een versterker met minder controle het laag nóg overheersender wordt? Niet echt een oplossing lijkt me. Ja dat verwachten wij, vandaar ook eens een versterker met méér controle te proberen. Dat was voor een gedeelte het eiereten in wat ik de vorige post beschreef. Maar niet alleen dat, ook midden en hoog werd een stuk zuiverder en gedetailleerder. En dan bedoel ik geen artificieel detail wat eigenlijk vervorming is en voor detail wordt aangehoord. Maar het echte detail wat in de opname verscholen zit. Menig top versterker laat dat laatste gewoon liggen. Dat ga je pas echt goed horen in een AB vergelijk. En heb je dat eenmaal gehoord weet je precies wat het is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 oktober 2016 Author Report Share Posted 16 oktober 2016 (edited) De Chario's hebben voor het eerst goed gepresteerd met Krell versterking. Dat was op een forumdag in Oud_beijerland. Later een tijd lang 2x Musical Fidelty XA200 gehad, ook nog gemodificeerd door Bas voor betere laagcontrole, maar ook die konden de Chario's niet echt aan. In al die tijd heb ik nog het beste resultaat gehad met een Sony Ta-50ES. De Arrays zijn de oplossing gebleken. In mijn herinnering presteren die even goed als de Krells. De Chario's klinken dan zoals het ontwerp kennelijk bedoeld is. Dat heet dan in een recensie "klinken veel groter dan ze zijn". 16 jaar heb ik ze inmiddels en ik heb er enorm plezier aan beleefd. Ik heb verscheidene keren de speakers meegenomen op forumbijeenkomsten (leukste was de kleine speakervergelijking bij Kermit) en altijd ging ik tevreden met mijn speakertjes naar huis. Pjotr moet zich nog wel kunnen herinneren dat de Chario's een mooi beeld neerzetten en dat ze een Nederlandse speaker van hetzelfde formaat toen flink achter zich lieten (was overigens wel een prototype als ik me niet vergis). Maar ik heb toch inmiddels behoefte aan een wat neutralere maar heel dynamische speaker. Edited 16 oktober 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2016 Report Share Posted 16 oktober 2016 Pjotr moet zich nog wel kunnen herinneren dat de Chario's een mooi beeld neerzetten en dat ze een Nederlandse speaker van hetzelfde formaat toen flink achter zich lieten (was overigens wel een prototype als ik me niet vergis). Maar ik heb toch inmiddels behoefte aan een wat neutralere maar heel dynamische speaker. Jazeker Aan die Nederlandse speakers moest nog wel e.e.a. gepoetst worden Jouw Chario's klinken vooral ook erg gemoedelijk maar wel in positieve zin. Gaat een zekere autoriteit van uit. Mits met een goede versterker voorkomt dat ook luistermoeheid. Het zou nog wel eens kunnen zijn dat dynamischer speakers in jouw situatie ook eerder tot luistermoeheid gaan leiden. Zou ik beslist alert op zijn. Anders ga je misschien nog wel eens terug verlangen naar je Chario's. Aan de andere kant 17 jaar oud? Klinken die nog wel zo fris als nieuw? Dat is beslist niet bij iedere speaker zo. De rolranden verdrogen nog al eens op den duur. Ook bij behoorlijk prijzige speakers. Filtercondensatoren slijten als ze van het elektrolytisch type zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts