Jump to content

vervangen luidsprekers

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik vind die Masters ook erg fraai. Toen ik die van Onno in de woonkamer had wilde mijn vrouw ze er onmiddellijk uit.

Ik heb nu overigens Cabasse Galiottes voor de woonkamer. Met een mooie stand, erg fraai om te zien en te horen. Lees de review op Puresound.

Edited by carl

Nou. ik ga het proberen want het demo-paartje staat inmiddels thuis. Kan heel vlug allemaal als je er vaart achter zet :) .

Aan de ruimte misschien wel, maar aan de versterking zal het toch niet liggen Hans?

En inderdaad, ik ken de oren van Cock niet, maar heb zeker niet dezelfde.

:(

Edited by Kraus vonBentinck

Maar wat Cock er mee heeft uitgespookt weet ik niet precies, maar wat ik daar hoorde, heb ik zelden gehoord. Ook niet uit veel grotere en duurdere luidsprekers. De Ls50 heb ik in "normale" omstandigheden ook gehoord, maar dat kwam nog niet in de buurt van de Kefjes van Cock.

Dat wordt geen eenvoudige week :(

Het prettige is dat het niet moeilijk is de verschillen tussen de oude en nieuwe speakers te horen, het vervelende daardoor is dat je dus bij de een iets mist wat de ander wel heeft.

Beide speakers zijn duidelijk niet full-range en daardoor wordt het altijd de keuze voor een bepaalde smaak.

De recensies over de KEF's zijn goed herkenbaar, de beschreven kwaliteiten kloppen heel aardig met wat ik zelf (nog :wacko: ) hoor.

Wat betreft de KEF's van Cock: ik kan het me niet voorstellen maar heeft hij de KEF's zelf gemodificeerd of is het de opstelling/versterking die het zo indrukwekkende resultaat oplevert?

@ Ruud

Jij hebt de KEF's gekocht maar ik kan me niet voorstellen dat het je hoofdluidsprekers zijn geworden. Ben wel benieuwd waarom jij ze hebt aangeschaft.

Ik neem aan dat Cock ook die harmonizers gebruikt, de kennelijk ook effecten in het laag hebben (of in ieder geval een soort illusie geven dat er meer laag is).

Hebben de LS50 niet een vrij stevige versterker nodig,.

Net als deze overigens

http://atcloudspeakers.co.uk/hi-fi/loudspeakers/classic-series/scm20/

http://hometheaterreview.com/atc-scm20-bookshelf-loudspeaker-reviewed/

http://www.markhennessy.co.uk/atc/

Maar deze zijn niet goedkoop

Deze zijn ook de moeite waard, als je ze nog kan vinden

https://www.pioneerelectronics.com/pio/pe/images/portal/cit_3424/415128365EX_eprint.pdf

http://hometheaterhifi.com/reviews/speaker/bookshelf/pioneer-s-ex2-speakers/

Edited by Duck-Twacy

Bij de KEF LS50 in combinatie met de Sonore AC Harmonizer heeft hij de KEF filters aangepast en later ook de speakerunits van zijn eigen LS50s - denk ik. Die laatste upgrade heb ik niet gehoord. Maar de ervaringsdeskundigen kunnen beter  reageren. :)

Edited by Ivan10

Die Kef's zijn inderdaad nog aardig aangepast. Zie mijn tweede bezoek aan hem: http://home.kpn.nl/r.nieuwenhuis/Op%20bezoek%20bij%20Cock%2028-3-2016.htm. Maar één "helaas": die komen niet in productie.

Maar ik denk dat het daar zó goed klinkt door alles in de keten: zijn versterkers, kabels en stekkerblokken, zijn upgrade aan niet-eigen apparaten (álles is door Cock onder handen genomen met zijn filosofie: less is more). En niet te vergeten de akoestiek......

Nou. ik ga het proberen want het demo-paartje staat inmiddels thuis. Kan heel vlug allemaal als je er vaart achter zet :) .

Aan de ruimte misschien wel, maar aan de versterking zal het toch niet liggen Hans?

En inderdaad, ik ken de oren van Cock niet, maar heb zeker niet dezelfde.

:(

Jij bent een fraaie Kraus :D  eerst vermelden dat je voorkeur uitgaat naar monitoren met een hoog rendement (ca.90db)

en kom je nu met een LS50 van KEF aansmurfen met een gevoeligheid van 85 db :confused:

Niettemin fraaie speakers :)

Jij bent een fraaie Kraus :D  eerst vermelden dat je voorkeur uitgaat naar monitoren met een hoog rendement (ca.90db)

en kom je nu met een LS50 van KEF aansmurfen met een gevoeligheid van 85 db :confused:

Niettemin fraaie speakers :)

:(  Ze gaan het ook niet worden, Gerrit

Uiterlijk zijn het bijzonder mooie luidsprekers waar de kwaliteit van af straalt. Interieur en vrouwvriendelijk. (Ik heb de witte uitvoering hier)

Wat ze doen, doen ze ook zeer goed. Alleen doen ze ook veel niet.

Het is en blijft een heel kleine monitor. Weliswaar retestrak, ook in de bas, maar het mist toch wel fundament. Vandaag veel geluisterd, eigenlijk min of meer de hele dag en de aanvankelijke blijde verwondering nam toch geleidelijk wat af.

Na een hele middag luisteren de eigen monitors maar weer even neergezet op de stands en toen viel al definitief de beslissing. Prachtige speakers maar ik werd al nerveus bij de gedachte aan aankoop. Ik zou er niet tevreden mee zijn.

De Chario's hebben een soort warmbloedige levendigheid waardoor ik nog steeds van de bank kom als ik even de stemming ben of raak. Dat zal me bij de KEF's niet zo gauw gebeuren, ik vind ze niet erg meeslepend en ik raak niet erg /voldoende betrokken bij de muziek.

+++ mooi uiterlijk

+++ uitstekende definitie, verstaanbaarheid, geen schel- of schrilheid

+++ redelijk makkelijk plaatsbaar (toe-in beviel het beste), geeft best fraai beeld, geluid komt ook goed los

+++ het geluid is net als het uiterlijk, je hoort meteen dat het een kwaliteitsluidspreker(tje) is. Absoluut geen commerciëel geluid (beetje extra donker dus)

- -- er is weinig body, een beetje te weinig vlees en bloed,

--- in mijn set-up vind ik ook de dynamiek tekort schieten, kan redelijk fel zijn in het hoog en midden maar slam ontbreekt helemaal.

Veel muziek komt er goed uit maar artiesten die op effectbejag uit zijn (bijv. de lage tonen van Hank Shizzoe, The world is my Oyster, maar ook Leonard Cohen, het denderen van een orkest zoals bijv de ouvertüre van Carmen) komen niet voldoende uit de verf.

Een zwaarwegend aspect was voor mij ook een opname van Cecilia Bartoli, (Agitate da due venti). De KEF's zijn ijzersterk met stemmen maar het ontbreken van laag heeft voor mijn oor tot gevolg dat ook iets van de warmte van haar stem

verloren gaat terwijl juist Bartoli voor mij het tegenovergestelde is van Bianca Castiofore. Sehr Behäglich/ Mahler IV met Barbara Bonney gaat prima qua stem maar hier komt de dynamiek van het orkest weer te kort.

Allemaal maar kleinigheidjes misschien maar de keus is toch niet moeilijk. De KEF's gaan vanavond al weer terug in de doos.

Makkelijke muziek zoals bijv. Hotel California van de Eagles klinkt wel overtuigend maar dat beschouw ik dan ook als echte demonstratiemuziek.

Ik kreeg een beetje van wat ik hoopte maar raakte veel te veel kwijt van wat ik al heb.

Master 3!

Maar ja... Dat is geen designkast. Een beetje lomp zelfs. Maar wel zeer natuurlijk en voor zo'n relatief kleine luispreker een goede body en redelijk diep laag. Ze worden vaak in het donkerblauw aangeboden. Dan in ieder geval geen "zeiken". De massieve stands zijn wel onderdeel van het ontwerp. Op andere stands zijn ze veel van de magie kwijt.

Of een subwoofer bij de Kefs? Bij Cock is dat in ieder geval niet nodig. Maar kun je je voorstellen dat Cock de vloer laat trillen met die kleine speakers?

Mooi verslag Kraus. Toch ben ik het niet met je eens dat het euvel het ontbreken van laag zou zijn of slam. Dat is met je oude vertrouwde Chario's niet anders. Daar ontbreekt ook het onderste octaaf. Dit soort dingen is het ontbreken van de balans of harmonie die jij zoekt. Dat is heel subtiel en vrijwel niet te omschrijven in objectieve termen. Dat is wat jij herkent of niet herkent in een systeem. Het valt op zijn plek of niet. Wat ik wel weet dat ik dat zelf nooit tot tevredenheid heb gevonden in speakers van onder de 1 a 2 K€. Het leek er soms wel op maar was het toch net niet. Overigens full range tot aan de zeg 30 Hz voegt wel fundament toe en is wel fijn. Aan de andere kant kan dat ook weer voor de nodige ruimteproblemen zorgen die dat feestje grotendeels weer kunnen vergallen.

Lekker verder zoeken dus!

Edited by Pjotr

Leuk verslag Kraus

Met natuurwetten kan je niet spotten (tenzij je tovenaar Cock bent :huh: ) en de LS50 zijn zeer kleine kastjes
en voor mee fundament, zal je wat grotere monitoren of zuiltjes moeten zoeken

Dan toch maar snel achter de genoemde MASTER 3 aan....zoals reeds door anderen aanbevolen hiero

Wellicht slanke zuiltjes....

Ik was aangenaam verrast over de prijs/kwaliteitsverhouding van Indiana Line

zoals onderstaande zuiltjes met een uitstekend rendement

http://www.indianaline.nl/producten/diva-serie/diva-655-vloerstaander

Deze Triangles zijn in de aanbieding.

http://www.triplemaudioshop.nl/index.php/apparatuur/luidsprekers/stereo-luidsprekers/triangle-comete-esprit-luidsprekers-limited-edition-esprit.html

Edited by VANZOMERENG

Kwam dit toevallig tegen

Vergelijkingstest van compactluidsprekers (niet dit dit zaligmakend is)

http://www.opera-lautsprecher.de/downloads/tests/Opera_Prima-2015_Stereo_2016-04.pdf

hierin viel me de "Opera Prima 2015" op (nieuw 1.300 euro p/paar) ,
welke voor zo,n compacte speaker een relatief hoog rendement heeft.

Ik heb zelf dit type niet gehoord maar wel een aantal vloerstaanders van Opera.. en was hier zeer over te spreken :)

Edited by VANZOMERENG

Het zijn inderdaad mijn hoofdspeakers Kraus, ik heb de TDL Reference ervoor aan de kant gezet.

Geven uiteraard niet het laag van de transmissionlijnen maar ik vind het meer dan voldoende, zeker na de komst van de Harmonizers.

Ze hebben wel een stevige aansturing nodig, heb ze zelf op een Dynaco ST410 aangesloten.