Jump to content

vervangen luidsprekers

Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Ik heb de LS50 tweemaal gehoord: bij Cock thuis en bij Marco in Hoek van Holland, in beide gevallen met de Harmonizers overigens. Verbazend wat een laag (niet alleen diep en krachtig, maar ook onder controle) er uit deze kleine kastjes kan komen. Natuurlijk werden ze goed aangestuurd en bij Cock was er nog wat aan gesleuteld; maar dan nog.

Basreflex kun je op veel manieren afstemmen: Goed en op vele manieren fout. Doorsnee is wat de mode wil en dat is een wat extra aangezette vettige bas. Maar dat hoeft helemaal niet. Mits goed gedaan vind ik een BR bas fraaier met veel minder vervorming en meer slam dan een CB bas. Echter is een BR wel erg gevoelig voor te ver gaan: Ga je over het randje van zijn kunnen dan wordt het ook gelijk een puinhoop. Een CB is daarin weer veel toegeeflijker.

Kraus...

Als de LS50 je bevallen maar wellicht toch in het achterhoofd....dat je wat meer laag-fundament wil,

kan je wellicht het model/monitor R300 van KEF proberen..
1. iets grotere kast
2. iets grotere driver voor de bas
3. hogere gevoeligheid

Modell LS50
Design Zwei-Wege Bassreflex
Chassis Uni-Q-Treiberanordnung: HF: 25mm belüfteter Aluminium-Hochtöner; Mittel-/Tieftöner: 130mm Magnesium/Aluminium-Legierung
Frequenzbereich (-6dB) 47Hz - 45kHz
Frequenzgang (±3dB) 79Hz - 28kHz
Empfindlichkeit (2,83V/1m) 85dB
Abmessungen (H x B x T) 302 x 200 x 278 mm

Modell R300
-
Chassis: Uni-Q-Treiberanordnung:
- HF: 25mm (1in.) belüfteter Aluminium-Hochtöner
- MF: 125mm (5in.) Aluminium-Mitteltöner
- Basstreiber: LF: 165mm (6,5in.) Aluminium-Tieftöner
- Frequenzbereich (-6dB): 42Hz - 45kHz
- Frequenzgang (±3dB): 50Hz - 28kHz
- Empfindlichkeit (2.83V/1m): 88dB
-Abmessungen (H x B x T) 385 x 210 x 345 mm

http://www.kef.com/html/en/showroom/hi-fi_series/r_series/fact_sheet/bookshelf/r300/index.html

Dat sausje is gewoon een allrounder je heb meer uitsturings reseve, dat heeft B en W ook tov Focal en Kef, die laatste twee werken alleen goed voor strijkkwartetten en avantgarde muziek moet je wel de juiste versterker hebben .

Mvg wiel

En de juiste avant-garde muziek, anders gaat het nog nie goe :D

Je kunt ook op zoek gaan naar een tweede hands Kef Blade (two)....

Grapjas....   als je een setje Kef Blade 2  tweedehands weet, niet ver boven de 1.000 p/paar,

had je ze zelf, al lang ongehoord opgehaald. 

Een setje KEF R300 kost ca. 100 euro p/paar duurder dan de LS50

Edited by VANZOMERENG

En of dat de klank is die Kraus wil? Liggen toch wel een eind van de Chario's vandaan vind ik

Dat zeg niks..... ik vind ook diverse luidspreker die qua "klank" zeer ver uit elkaar liggen, zeer fraai.

Kraus was.. met enige kanttekeningen, m.i.z. best wel positief over de LS50.

Er R300 zou dan een alternatief kunnen zijn die nog meer aan zijn wensen tegemoet zou komen.

Weet ie pas na uitgebreid zelf luisteren. KEF klinkt goed tot uitstekend maar voor mij is er niet eentje waar ik enthousiast voor wordt, warm voor loop en zelf thuis zou willen hebben. Nou ja misschien de LS50 dan. Zie ook Ruud zijn reactie op de vorige pagina.

@ Pjotr

je bent welkom; omdat ik de set van ruud ken (kende dus) was ik verbijsterd om te horen dat hij nu met de LS50 speelt. Ik meende dat zelfs John Picoso niks aan te merken had ondanks dat er niks van Johan Ketelaar tussen zat.
Van Ruud's set staan de manshoge luidsprekers mij nog bij als de dag van gisteren.
Al heeft hij natuurlijk wel (later) de harmonizers er aan toegevoegd. Dat plan heb ik absoluut niet.

De KEF's presteren prima maar ik denk dat de betrokkenheid t.o.v Chario's toch iets minder is.

Ik krijg ook een beetje het idee dat ik na 16 jaar misschien gewoon eens wat anders wil. :confused:

Wat een ellende Kraus. Ik heb overigens de Athom in Muenchen thuis gehoord en bij Roger. Beiden keren prima. De KEF s zowel bij Hanze als bij de Audioclub Limburg. In de tweede situatie klonk hij goed hoewel met Harmonizer pas echt prima. Bij Hanze toch wat vlak. Thuis uitproberen is het devies.

Edited by carl

En of dat de klank is die Kraus wil? Liggen toch wel een eind van de Chario's vandaan vind ik

Nee natuurlijk niet, Heer vonBentinck moet vooral zelf overal (en thuis) gaan luisteren (en dat doet ie al).

Maar als je iets meet slam wil, zou ik toch vooral naar speakers met iets grotere conussen kijken/luisteren (of een wondermiddel als die harmonizers?)

Alleen zijn daar niet veel van in het monitor segment (waaronder ik niet echte studio monitoren bedoel, want daar vind je ze wel, 2 keer 15" ofzo)

Edited by Duck-Twacy

Jawel Duck dat is ook zo. Maar ik krijg een beetje de indruk dat Kraus zozeer verknocht is aan het geluid van zijn Chario's daar ie dáár eigenlijk helemaal niet van af wil en eigenlijk een (beter) vergelijkbaar substituut zoekt. Iemand die altijd in een loden jas en ribbroek loopt krijg je ook niet makkelijk en een Boss pak en trenchcoat :D

Kijk uit met Boss pakken. Voor je het weet loop je in een uniform van 80 jaar geleden ........ :o

:lol: Geldt natuurlijk ook voor loden jassen :lol:

@Kraus. Alleen indien je nu na een weekje voor de volle 100% overtuigd bent zou ik tot aanschaf overgaan. Wat overigens niet wil zeggen dat ze voor 100% bevallen. Denk dat je anders blijft twijfelen over je keuze.

Ikzelf heb mij altijd op het standpunt gesteld dat ik in dergelijke gevallen er op zijn minst een beetje verliefd op moet zijn. Met als gevolg dat ik soms wel eens 2x zoveel uitgaf dan ik van plan was. Maar spijt had ik er later dan nooit van, het bleef totdat het op was.

Edited by Pjotr

Verstandig advies.

De liefde is er wel want ik ga in de plus wat betreft detaillering èn wat betreft het laag, dat loopt minder dicht dan bij de chario's soms het geval is. De Chario's gaan wel lager lijkt het maar dat zou ook de werking/beperking van de ruimte kunnen zijn. De LS50 is de neutralere speaker. Het hoog is beter maar wordt niet metalig of schril. Piano en vrouwenstemmen gaan heel goed. Piano klinkt op de LS50 iets meer frans (lichter)

Waar de Chario's het winnen is het gevoel bij live opnames. Door de wat vollere sound heb je het gevoel aanwezig te zijn en inderdaad echt, realistisch een band te horen spelen in de zaal. Bij opera echter, wanneer er sprake is van een kwartet zangers, kun je de figuren beter van elkaar onderscheiden en is de verstaanbaarheid beter. In dynamiek doen ze niet voor elkaar onder (dat ligt waarschijnlijk aan de versterking, die is echt wel passend) Met de Array's zit ik aan de top van het aanbevolen vermogen.

Ik ben wel overtuigd denk ik. Een van de mooiste luidsprekers die ik ooit heb gehoord waren de grote Avalons van Zee. Ook de kleine Avalons van Siem vond ik geweldig. Dat is hier niet haalbaar. Niet financieel en niet qua ruimte. Qua dynamiek kon er niets tippen aan de slam van de set-up van Jitze, Klipsch Heresy. Nooit zo geschrokken van het kapot gegooide glas van Nina Hagen: Ich weiss es wird...

En denkend aan de toekomst: de LS50 zijn heel gemakkelijk verhuisbare en plaatsbare luidsprekers. (Krijg de woorden haast niet uit de strot :unsure: )

Toevallig hoorde ik zojuist van een forumlid dat hij de KEF's (met harmonizer n.b.) na 2 jaar heeft vervangen door een monitor met wat meer body (ook met harmonizer) maar de KEF's niet heeft weggedaan en af en toe weer tevoorschijn haalt. Ik ga min of meer zijn voorbeeld volgen (geen harmonizer overigens) .

Veel baat gehad bij de tips, raadgevingen en ervaringen van de forumleden.

Ik ben vrij snel geslaagd vanwege de tip van Ruud en de wijze financiële raad van Gerrit. Ervaring met keuzes voor andere apparaten (element) heeft mij ook de wijsheid gegeven dat veel luisteren naar alternatieven vaak toch niet veel verder brengt en tot alsmaar bezig blijven met het doorhakken van dezelfde knoop. Er is zoveel te koop dat je altijd beperkt bent in de praktijk van luisteren en kiezen en dat je op een gegeven moment de ervaring van smaak moet opdoen op de luisterbijeenkomsten of bij anderen thuis.

De (terechte) waardering van Pjotr voor de Chario's hebben mij wijselijk voorzichtig gemaakt, waarvoor dank. En uiteraard aan alle meedenkers en tipgevers.

Edited by Kraus vonBentinck

Winkeliers doen dat het zelfde ,een 15000 euro,s installatie open een setje sprekers van 2000 euro,s en we kijken en luisteren al een naar de speaker is dat geen bedrog ,en dan draaien ze ook nog audiofiele cd's

Mvg wol

Nee, dan hoor je wat die speaker werkelijk kán.

Met elke mindere set laat de speaker niet horen waartoe hij in staat is. Ik heb eens een paartje BNS satelietluidsprekers in m'n luisterruimte aangesloten. Zonder sub. Nou... dat klonk echt heel erg goed. Er was natuurlijk geen tot weinig laag, maar de rest werd echt goed weergegeven.

De luidsprekers krijgen altijd de schuld wanneer het niet klinkt, maar het is de audioset die het verprutst (en de akoestiek natuurlijk).

Nee, dan hoor je wat die speaker werkelijk kán.

Met elke mindere set laat de speaker niet horen waartoe hij in staat is. Ik heb eens een paartje BNS satelietluidsprekers in m'n luisterruimte aangesloten. Zonder sub. Nou... dat klonk echt heel erg goed. Er was natuurlijk geen tot weinig laag, maar de rest werd echt goed weergegeven.

De luidsprekers krijgen altijd de schuld wanneer het niet klinkt, maar het is de audioset die het verprutst (en de akoestiek natuurlijk).

Op de Iear-show 2016 speelde een Hegel- integrated AMP met ingebouwde Dac/Streamer (Hegel Rost van 2.500,- euro)

op de KEF-Blades II van 20.000 p/paar.    Dit klonk subliem...

Wellicht dat met een zwaardere/duurdere Hegel, er nog meer te winnen valt maar als je een bepaald budget heb,

gaat het toch om de verdeling.... hoeveel voor de AMP/Bron  ...& hoeveel voor de speakers.

Uiteindelijk is het alleen de optelsom wat telt ! 

Speakers die makkelijk zijn aan te sturen met redelijke rendementen, stellen je in staat om meer in speakers te investeren

en minder in de AMP  (m.i.z. de meest effectieve manier).  Wisselwerking tussen LS en ruimte komt veelal meer kritisch