Jump to content

vervangen luidsprekers


Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

De opmerking over de tweeter van de 104 a/b (T27) was meer een bevestiging van uw eigen bewering dat er een mini ribben (ribbon?) in de LS50 moet worden toegepast. Dan klopt het concept i.c.m. de passieve bass radiator van de 104 a/b, waar dit principe succesvol is toegepast. Niets mis met de T27 in historisch opzicht, maar lijkt mij dat het objectief gezien een achterhaalde tweeter is.

 

Ik liet mijn fantasie even de vrije loop.....

 

Ik heb er overigens al een paar keer voor gestaan om een setje LS50 te halen om e.e.a. zelf te beoordelen, maar de eerdere ervaring met de Kef RDM monitoren weerhoudt mij.

 

M.v.g.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me heel vaak af waar al die perfect gebouwde speakers en apparaten allemaal staan. En vooral ook in wat voor ruimtes en bij wie. En ook of er ergens een onderdeel van een set bestaat waarover iedereen wel tevreden is.

 

In werkelijkheid zijn de concertzalen (laat staan de doorsnee zaal) die de toets van alle kritiek kunnen doorstaan ook maar dun gezaaid. En in die enkele perfecte zaal gooit steevast de (stijgende) temperatuur roet in het eten evenals de in no time ontstemde instrumenten. Of er zit ineens te weinig (of kuchend en ritselend) publiek in de zaal om nog echt te kunnen genieten vanwege de verziekte akoestiek.

 

Dat de inrichting van een luisterruimte invloed heeft lijkt mij wel zo'n open deur(raam). Waarom anders al die akoestische panelen, stoffen banken, tapijten aan de muur of op de vloer en ladingen kussens, zorgvuldig halflege boekenkasten (geen plastic omslagen svp). In het onzalige geval van een tweede aanwezige  dienen wel een schilderij of drie weg gehaald te worden, of het glas uit de fotolijstjes. Dit alles wel na zorgvuldige berekeningen en de zomer- of winterkleding en de kaalheid of extra beharing van de binnen getredene in de becijfering te hebben meegenomen. Ook vergeet men vaak de schoenen uit te trekken. Het aantal gevallen van luisteraars met het verkeerde schoeisel (dikke rubber zolen) tart de fantasie. Men staat er niet zo bij stil maar ook knellend ondergoed verwijderen is in veel gevallen een gemakkelijke remedie tegen alweer een verpeste luisterervaring.

 

De conclusie mag zijn dat er geen perfecte live uitvoering KAN zijn maar dat de perfecte reproductie van de imperfecte productie natuurlijk wel iets is om na te streven. :wacko:

Dixit.

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ik zou niet weten wat mis is met de t 27,leg mij maar uit,kan ik misschien nog wat van leren ,gewoon zeggen wat jij ervan vindt.

 

mvg wol

 

Kom op Wol, gewoon luisteren naar dat ding. Hoeven we toch niets meer uit te leggen? Vond dat ding 40 jaar gelden al een miskleun. Maar als jij het niet hoort/mist is ook geen man overboord hoor. Wat mij betreft zit die in het irritatie domein.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me heel vaak af waar al die perfect gebouwde speakers hier...... en apparaten allemaal staan. En vooral ook in wat voor ruimtes en bij wie. En ook of er ergens een onderdeel van een set bestaat waarover iedereen wel tevreden is. oei, hier niet....

 

In werkelijkheid zijn de concertzalen (laat staan de doorsnee zaal) die de toets van alle kritiek kunnen doorstaan ook maar dun gezaaid. En in die enkele perfecte zaal gooit steevast de (stijgende) temperatuur roet in het eten evenals de in no time ontstemde instrumenten. Of er zit ineens te weinig (of kuchend en ritselend) publiek in de zaal om nog echt te kunnen genieten vanwege de verziekte akoestiek.

 

Dat de inrichting van een luisterruimte invloed heeft lijkt mij wel zo'n open deur(raam). Waarom anders al die akoestische panelen, stoffen banken, tapijten aan de muur of op de vloer en ladingen kussens, zorgvuldig halflege boekenkasten (geen plastic omslagen svp). In het onzalige geval van een tweede aanwezige  dienen wel een schilderij of drie weg gehaald te worden, of het glas uit de fotolijstjes. Dit alles wel na zorgvuldige berekeningen en de zomer- of winterkleding en de kaalheid of extra beharing van de binnen getredene in de becijfering te hebben meegenomen. Ook vergeet men vaak de schoenen uit te trekken. Het aantal gevallen van luisteraars met het verkeerde schoeisel (dikke rubber zolen) tart de fantasie. Men staat er niet zo bij stil maar ook knellend ondergoed verwijderen is in veel gevallen een gemakkelijke remedie tegen alweer een verpeste luisterervaring.

 

Hij is leuk Kraus  :D

 

De conclusie mag zijn dat er geen perfecte live uitvoering KAN zijn maar dat de perfecte reproductie van de imperfecte productie natuurlijk wel iets is om na te streven. :wacko:

Dixit.

Link to comment
Share on other sites

Dat je een live optreden moet delen met andere mensen is tot daar aan toe.

Maar het geluidvolume moet daarbij altijd ondraaglijk hoog zijn.

Dit heeft mij doen besluiten nooit meer een m.n. pop concert bij te wonen.

 

Ik draai zelf met pieken tot 90dB (volgens mijn Radioshack meter).

Verder ga ik natuurlijk zelf over de volumeknop van mijn perfecte installatie, die geplaatst is in de perfecte ruimte......

Link to comment
Share on other sites

Dat van die T27 is al een oud en ook bekend verhaal. Het is een van de 1e mylar dome tweeters die best wel pittig klinkt. Ik vind ze niet mooi en scherp klinken maar dat heb ik met de meeste metal (alu en ti) tweeters ook. Anderen vinden dat wel juist mooi en waarderen het heldere geluid. Zelf vind ik het een beetje kunstmatig helder. Omdat KEF deze tweeter heel lang in bijna al zijn modellen toepaste is hij ook wel verantwoordelijk voor wat men typisch KEF-hoog noemt.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ik vraag me heel vaak af waar al die perfect gebouwde speakers en apparaten allemaal staan. En vooral ook in wat voor ruimtes en bij wie. En ook of er ergens een onderdeel van een set bestaat waarover iedereen wel tevreden is.

 

In werkelijkheid zijn de concertzalen (laat staan de doorsnee zaal) die de toets van alle kritiek kunnen doorstaan ook maar dun gezaaid. En in die enkele perfecte zaal gooit steevast de (stijgende) temperatuur roet in het eten evenals de in no time ontstemde instrumenten. Of er zit ineens te weinig (of kuchend en ritselend) publiek in de zaal om nog echt te kunnen genieten vanwege de verziekte akoestiek.

 

Dat de inrichting van een luisterruimte invloed heeft lijkt mij wel zo'n open deur(raam). Waarom anders al die akoestische panelen, stoffen banken, tapijten aan de muur of op de vloer en ladingen kussens, zorgvuldig halflege boekenkasten (geen plastic omslagen svp). In het onzalige geval van een tweede aanwezige  dienen wel een schilderij of drie weg gehaald te worden, of het glas uit de fotolijstjes. Dit alles wel na zorgvuldige berekeningen en de zomer- of winterkleding en de kaalheid of extra beharing van de binnen getredene in de becijfering te hebben meegenomen. Ook vergeet men vaak de schoenen uit te trekken. Het aantal gevallen van luisteraars met het verkeerde schoeisel (dikke rubber zolen) tart de fantasie. Men staat er niet zo bij stil maar ook knellend ondergoed verwijderen is in veel gevallen een gemakkelijke remedie tegen alweer een verpeste luisterervaring.

 

De conclusie mag zijn dat er geen perfecte live uitvoering KAN zijn maar dat de perfecte reproductie van de imperfecte productie natuurlijk wel iets is om na te streven. :wacko:

Dixit.

Top Eric! Wat ik je al eerder heb gezegd, dat zijn de reacties die ik al die tijd mistte!

Link to comment
Share on other sites

Dat je een live optreden moet delen met andere mensen is tot daar aan toe.

Maar het geluidvolume moet daarbij altijd ondraaglijk hoog zijn.

Dit heeft mij doen besluiten nooit meer een m.n. pop concert bij te wonen.

 

Ik draai zelf met pieken tot 90dB (volgens mijn Radioshack meter).

Verder ga ik natuurlijk zelf over de volumeknop van mijn perfecte installatie, die geplaatst is in de perfecte ruimte......

Bij klassieke concerten is het volume meestal vrij laag hoor. Zeker zang moet je goed naar luisteren, wil je het kunnen verstaan.

En misschien nog een kleine toevoeging: in de concertzaal bestaat er niet zoiets als stereo. De klank van een orkest is een totaal.

Een stereo reproductie daarentegen geeft, meer dan mono, de suggestie van aanwezig zijn en (dus) natuurgetrouwheid. Die suggestie is juist fijn (en aangenaam) maar wijkt totaal af van het origineel. Een 'luisterende machine' zou onmiddellijk elke stereo (en multichannel) reproductie afkeuren als totaal mislukte high fidelity.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben erg tevreden over hoe het nu klinkt op m'n luisterzolder. Ik ben kennelijk de enige tevreden audiofiel.

 

Het zal zeker nog wel beter kunnen, ik hoor bij anderen b.v. soms eigenschappen die beter lijken. Maar dan is er weer wat anders minder. Zo blijf je het ene gat opvullen met een ander.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben wel erg tevreden met mijn luisterzolder en zover ik weet Roger ook bijvoorbeeld met zijn luisterkamer. Dat zijn er al drie met Hans erbij. Ik ben trouwens wel erg blij de heilige graal gevonden te hebben op mijn "oude" dag. Lekker genieten en nog meer als ik een Pass Labs cloon heb.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Nee hoor... hiero klinkt het ook zeer perfect op mijn hoofdset   :wub: en ik kan ook zeer goed van de muziek genieten
achter mijn laptop i.c.m. 1 setje Yamaha-actieve desktopmonitoren (nog geen 100,- euro,- p/set).  en de hele avond
surfen naar leuke youtube-muziekfilmpjes.

 

Liever een set/speakers die een beetje kleuren, dan een te veel gepolijste weergave v/d werkelijkheid.

Link to comment
Share on other sites

In werkelijkheid zijn de concertzalen (laat staan de doorsnee zaal) die de toets van alle kritiek kunnen doorstaan ook maar dun gezaaid. En in die enkele perfecte zaal gooit steevast de (stijgende) temperatuur roet in het eten evenals de in no time ontstemde instrumenten. Of er zit ineens te weinig (of kuchend en ritselend) publiek in de zaal om nog echt te kunnen genieten vanwege de verziekte akoestiek.

 

Dan is het m.b.t. concertzalen en akoestische en/of klassieke concerten in de regel nog beter geregeld dan bij diverse poppodia/rockmuziek etc...

 

Gelukkig staat de muziek veelal wel hard zat, heb je ook geen last van gekuch van de buren....  Paar pilsje erbij en ik vind het in de regel wel prima  :D

Link to comment
Share on other sites

Ik ook. Meer dan zelfs. Maar toch gaan er aanpassingen komen door een andere  passieve pre en een andere eindversterker. Is het dan nooit goed? Als ik die twee al niet in gang gezet had, dan had ik het erbij gelaten, maar het lijkt erop alsof het nóg beter kan worden. Natuurlijk, het kan altijd beter, en een keer moet het goed en klaar zijn, maar dat is toch ook het leuke van de hobby?  :huh:  ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...