Jump to content

Mijn muziek PC

WanFie
 Share

Recommended Posts

En bits zijn bits klopt niet. Ik wil je graag het verschil tussen usb en spdif laten horen.

Jawel bits blijven bits. Daar valt niet aan te knagen. Als er uiteindelijk verschil tussen USB en S/PDIF overdracht is, zit er gewoon ergens een fout in de signaalweg die bitfouten genereert.

Wat een boer niet kent dat vreet ie niet.

PC's, Windows 10 en JRiver ken ik langzamerhand als m'n broekzak en ben er erg tevreden mee. Waarom dan een ander pad in slaan.?

Ik ken beide wegen, Hans, en die van eenvoud en purisme levert meer muziek op dan de nodeloos complexe. Minder is meer, weet je nog, vroeger? Dat is nog steeds zo, vandaar.

Als antwoord op je vraag: omdat eenvoud hier meer muziek oplevert. Dat blijft voor mij het hoofddoel.

Jawel bits blijven bits. Daar valt niet aan te knagen. Als er uiteindelijk verschil tussen USB en S/PDIF overdracht is, zit er gewoon ergens een fout in de signaalweg die bitfouten genereert.

Bitfouten zou je als verstoringen moeten horen. Hier gaat het om beter uitklinken, galm en ruimtelijkheid. Eerder fase verschillen dus. Hoe die ontstaan? Jitter?

Wat bedoel Hans? Galmt USB dan meer S/PDIF of vv ?

Synchrone USB 1.1 kan wel meer jitter hebben dat klopt, bij a-synchrone USB2.0 zou het niet mogen voorkomen. Maar dat zijn tijdfouten, géén bitfouten.

Edited by Pjotr

Synchrone USB 1.1 kan wel meer jitter hebben dat klopt, bij a-synchrone USB2.0 zou het niet mogen voorkomen. Maar dat zijn tijdfouten, géén bitfouten.

Spdif op dat vlak juist beter dan usb. Het is overigens USB2.0 mét jitterkiller. Ik ben benieuwd of het met de nieuwe pc ook zo is. De verschillen zijn echter niet groot.

Inderdaad en het verschil tussen usb en s/pdif kan ik ook horen hier (en hier is USB beter), maar dat ligt NIET aan de bits.....(wordt weer en dac discussie.......ging over ruis)

p.s. En mijn eindtrappen zijn dan wat zwaarder, dus ik maak me er niet druk om.

Edited by prettig

Ik ken beide wegen, Hans, en die van eenvoud en purisme levert meer muziek op dan de nodeloos complexe. Minder is meer, weet je nog, vroeger? Dat is nog steeds zo, vandaar.

Als antwoord op je vraag: omdat eenvoud hier meer muziek oplevert. Dat blijft voor mij het hoofddoel.

Wat is er eenvoudiger aan een supergeintegreerd apparaat met specifiek geschreven software, tov een standaard pc met standaard software.?

Inderdaad en het verschil tussen usb en s/pdif kan ik ook horen hier (en hier is USB beter), maar dat ligt NIET aan de bits.....(wordt weer en dac discussie.......ging over ruis)

.

Hier vond een luisteraar de usb versie ook beter, hij is echter ook nadien met spdif gaan experimenteren en speelt nu ook met spdif.

Dat een lineaire voeding beter kán klinken zou heel goed aan de dan (misschien) minder aanwezige jitter kunnen liggen.

Ik kan me ook nog wel voorstellen dat er via USB of SPDIF meer of minder stoorsignalen van de PC naar de DAC overgedragen worden. Daarnaast kun je last hebben van jitter. Verder zijn bits bits, inderdaad.

Wel even opletten dat je speler (software) ook inderdaad bitperfect afspeelt, dus geen softwarematige volumeregeling, equalizer of dat soort grappen. 

Spdif op dat vlak juist beter dan usb. Het is overigens USB2.0 mét jitterkiller. Ik ben benieuwd of het met de nieuwe pc ook zo is. De verschillen zijn echter niet groot.

Elke interface is zo goed als de implementatie van de techniek.

Is de spdif beter dan is de usb interface gewoon ruk.

Elke interface is zo goed als de implementatie van de techniek.

Is de spdif beter dan is de usb interface gewoon ruk.

En andersom. Waar het mis gaat in de USB weet ik niet. Of mijn USB uitgang in de PC "deugt niet", of het ingangskaartje van de PinkFaun "deugt niet". Maar dit laatste is onlangs vervangen door een laatste versie. Het is overigens een afgeleide van het alom geprezen Amanerokaartje.

Met de nieuwe PC heb ik meer mogelijkheden om te experimenteren. Er zitten 2 PCIe en 2 "oude" PCI sloten in. Zo kan ik het i2s kaartje of het nieuwe SPdif kaartje eens vergelijken met m'n huidige oplossing. Dit, alleen om wat wijzer te worden betreffende interfaces. Ik verwacht geen grote stappen meer, dus blijf gewoon met de Asuskaart spelen.

T schiet niet op. Amazon.de pikt m'n creditcard niet. Waarom?? Ik weet het niet, de vorige versie van deze card heb ik zelfs bij Amazon.de gebruikt

Ik heb de boel na 5 pogingen maar weer geannuleerd. Op een andere manier betalen gaat niet, of je moet een prepaid creditcard aanschaffen.

Weer verder zoeken.

Edited by Hans van Liempd

Hoe kan dat?! Chech toch even bij je creditcardmaatschappij wat er aan de hand is. Balen zeg.

Viel mee, ik had met de nieuwe creditcard nog niks betaald en was vergeten hem te activeren (kennelijk is dat nodig wanneer je zo'n ding per post krijgt). Nu werkt het hopelijk wél.

Mooi moederbord Hans, ik heb dezelfde. Het draait hier op linux met Daphile. Als uitgangskaart heb ik een Paul Pang pci-usb kaart deze heeft een eigen schone 5v voeding nodig. Staat bij mij in een zwarte a la Array kast (20mm dik aluminium front voor de koeling).

De voeding moet wel stevig zijn, bij mij zit er een pci kaart, ssd schijf en harddisk in.

Mooi moederbord Hans, ik heb dezelfde. Het draait hier op linux met Daphile. Als uitgangskaart heb ik een Paul Pang pci-usb kaart deze heeft een eigen schone 5v voeding nodig. Staat bij mij in een zwarte a la Array kast (20mm dik aluminium front voor de koeling).

De voeding moet wel stevig zijn, bij mij zit er een pci kaart, ssd schijf en harddisk in.

Ik heb er straks natuurlijk alleen het moederbord, een SSD schijf en de 5W verbruikende Asus geluidskaart in zitten. De voeding is een 12V 4,5A - 5A lineaire voeding (wat op zich al een zwaar ding is) . Ik hoop dat die het volhoud, maar ik verwacht van wel. Op het moederbord zit n.l. alleen een koeling op de processor. Dat betekend, dat de rest koel blijft zonder koeling en dus weinig energie verbruikt. De processor verbruikt 10W. Minder dan de Atom 510 die ik nu gebruik (13W) en die werkt ook op die voeding zonder dat die extreem warm wordt.

Het moederbord is nu vanuit GB onderweg. Vreemd trouwens, je besteld hem bij Amazon.de en hij wordt geleverd vanuit GB. Amazon zegt dat hij woensdag binnen is, Post.nl dinsdag. We zullen zien wie er gelijk heeft.

Dan is de voeding wel zwaar genoeg. Je kunt mn Paul pang kaartje wel eens lenen om te vergelijken. Maar dan ga je er met usb uit en heb je nog een nette 5v nodig.

Edited by siem

Dan is de voeding wel zwaar genoeg. Je kunt mn Paul pang kaartje wel eens lenen om te vergelijken. Maar dan ga je er met usb uit en heb je nog een nette 5v nodig.

Een 5V lineaire voeding heb ik liggen. Het is alleen de vraag of het stekkertje past. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met USB net wat minder dan met SPdif. Maar wie weet.

Een 5V lineaire voeding heb ik liggen. Het is alleen de vraag of het stekkertje past. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met USB net wat minder dan met SPdif. Maar wie weet.

Kan inderdaad nogal uitmaken.

Je krijgt via usb 5V aangeleverd uit de pc. Dat is dan waarschijnlijk ook de voeding van het usb kaartje? (dit is meer een vraag)

Als dat zo is kan een aparte lineaire voeding voor de usb kaart meer walhalla brengen  :wub:  

Dan wel de 5V van de usb (kabel) losknippen. De grounds moeten (helaas) wel verbonden blijven!

Edited by Paulebappie

Kan inderdaad nogal uitmaken.

Je krijgt via usb 5V aangeleverd uit de pc. Dat is dan waarschijnlijk ook de voeding van het usb kaartje? (dit is meer een vraag)

Als dat zo is kan een aparte lineaire voeding voor de usb kaart meer walhalla brengen  :wub:  

Dan wel de 5V van de usb (kabel) losknippen. De grounds moeten (helaas) wel verbonden blijven!

Het USB kaartje in mijn DAC wordt inderdaad vanuit de PC gevoed. Daar heb ik een lineaire voeding voor. De kabels hiervoor heb ik zelf gemaakt. Uiteraard zonder de voedingsdraden. 

Morgen komt het moederbord en het geheugen binnen. Ik zal wat foto's van de vorderingen maken en in de openingspost plaatsen. Ter lering en vermaak (vooral dat laatste).

Ik wil eerst proberen of de processor met het standaard koelblok niet te heet wordt.

2000556096.jpeg

De heatpipes kunnen dan in de doos blijven.

fc9-045-270-s.jpg

Mocht het te heet worden, dan moet ik die dingen alsnog monteren, maar door de plaats van het geheugen heb ik dan weer een thermal riser nodig. Gelukkig zijn die hier in de buurt op voorraad.

ht4-featured-300x199.jpg

Daarna nog kijken of ik Windows 10 weer geregistreerd krijg.

Hopelijk werkt het morgenavond.