Jump to content

Mijn muziek PC

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, kappa7 said:

in tegenstelling van de wespen. 

Hoornaars zijn zeer effectief tegen wespen. Prachtig om te zien hoe een hoornaar een wesp gewoon in tweeën knipt.

Ik heb regelmatig contact met een professionele imker in Alaska, maar die man heeft nog nooit een stad gezien :) en heeft geen idee wat daar groeit en bloeit. Heeft ongelofelijk veel kasten en doet het allemaal op natuurlijke wijze. Niet bijvoeren, geen medicijnen en ook niet veel oogsten, dat soort dingen. Naar zijn zeggen hebben z'n bijen amper last van ziektes.

Leuk al die bijenreacties. Ze kloppen trouwens allemaal. Alleen moet je wel een beetje opletten met buren die vlak naast je wonen. In principe is 30 m afstand tot bewoning vereist in veel gemeentes. En als je in de kasten aan het werk bent willen de bijen nog wel eens wat agressiever zijn en dus een toevallige buurman ook aanvallen. Maar bijv. boven op een dak is die kans erg klein.

groet,

Leobus

On 12/11/2020 at 4:57 PM, Kraus vonBentinck said:

+1

Ik kan Hans goed volgen. Hij heeft streaming gekozen als definitieve bron en dat hij dat van alle kanten bekijkt, uitprobeert en beknutselt dat lijkt mij heel logisch. Als je eenmaal in zoiets duikt dan is dat heel logisch. Er zijn hier ook zat muziekliefhebbers die eindeloos bezig zijn met de draaitafel.

Klopt helemaal. Vandaag weer een andere handleiding voor het optimaliseren van een audio PC gekregen. De eerste stapjes zijn gemaakt.  De instellingen van de bios en het updaten van de drivers.

Nu eerst naar muziek luisteren.

Muziek PC2 speelt nu als een zonnetje. Dus tijd om met de oude eens wat te gaan experimenteren.

Die heb ik in een Lenovokastje gebouwd en werkt nu ook. Ik had nog een SSD van 250Gb bite liggen, dus die heb ik er maar in geschroefd. Dan komt het voordeel van het registeren bij Microsoft. Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd en dat werkte gelijk. Toen moesten de Asus drivers voor de SPdif kaart er nog op. Dat is na wat geknutsel ook gelukt. Daar moet ik JRiver nog op zetten en het zou weer moeten werken. Dit is dus Muziek PC1 geworden.

Toen bedacht ik me, wanneer Volumio zo simpel is, zou het ook makkelijk moeten werken. Dat klopt wél, op een puntje na. Het wifi dongle wat onder Windows prima werkte is niet levend te krijgen. Hij staat ook niet in het lijstje op de Volumio-site. Ik heb dus maar een nieuwe besteld, die zou vandaag binnen moeten komen. Toch heb ik hem even op de plek van Muziek PC2 gezet en bekabeld op internet aangesloten. Daarna moest er een update van Volumio gedraaid worden (ook daar) en nog wat instellingen in orde maken. De drivers voor de de Asus geluidskaart had hij wél snel gevonden, dus dat viel ook helemaal niet tegen. En...... het speelt. Eerst direct vanaf de NAS geprobeerd en daarna via BubbleUPnP. En zelfs het laatste werkt zonder problemen.

Hoe klinkt het... mwah... aardig, maar niet meer dan dat. De klank is wat hard en het stereobeeld niet erg ruimtelijk. Nu moet de apparatuur nog warm worden, maar toch. Een groot verschil met Muziek PC2 is, behalve de geluidskaart op SPdif ipv van i2s, de voeding. Ik heb het moederbord even aangesloten op de Switched power supply uit het Lenovo-kastje. Ik heb nog een Pico-voeding liggen, dus de volgende stap zal deze zijn, met een lineaire voeding. Maar eerst eens beide Muziek PCs tegelijk aansluiten. En daar heb ik dat dongletje voor nodig. Er liggen twee netwerkaansluitingen naar m'n luisterhok, een voor de Muziek PC en de andere voor het wifi accespoint. En nog een switch plaatsen vind ik geen goed idee. Dan kan ik altijd nog doen, wanneer Wifi om een of andere reden niet (goed) wil werken.

Het stotterprobleem is met de Asus kaart niet meer voorgekomen. Ondanks dat ik nu alles op maximale resolutie heb gezet. De geluidskaart is dus wel een belangrijke in deze. Ook was opnieuw opstarten na het wijzigen van instellingen niet meer nodig.

Wordt vervolgd.

Ik dacht... ik koop een TP-LINK dongle. dat staat in de lijst bij Volumio en zou dus moeten werken. Inderdaad, ik krijg geen foutmelding meer, maar werken doet het ook niet. Ik ben er even klaar mee.

Een ding weet ik ondertussen wél. En dat is dat Linux op een PC en met Volumio, echt niet vanzelf werkt. Ik heb nu al van alles gehad, niet werkende wifi dongles, vastloper en netwerlk niet bereikbaar, zelfs niet met een kabel. En waarom ik van het ding een hotspot zou moeten maken ontgaat me op dit moment ook nog.

Ik heb de Muziek PC2 weer terug gezet. En dat draait weer zonder problemen en klinkt een stuk beter.

Nou ben ik niet snel uit het veld geslagen, dus komende week gaat muziek PC1 echt wel werken, ook met Volumio. Maar nu staat mijn hoofd er even niet meer naar. Eerst eens maar eens opzoeken wat ik verkeerd doe.

Ik heb nog nooit problemen gehad Linux aan het werken te krijgen. De grootste fout die ik mensen zie maken, echter, is denken dat Linux hetzelfde is als Windows. En met name hardware die prima werkt in Windows, dat die het ook moet doen in Linux. En vaak zie ik ze ook zoeken naar een setup.exe voor Linux. 😉

Linux ondersteunt héél wat hardware, maar het moet ofwel in de kernel ondersteund worden ofwel moet de fabrikant er specifiek een Linux driver en liefst een makkelijke installatie voor maken. Net als Windows is Linux zeker niet perfect. Maar het is wél een stuk performanter en veiliger. En goedkoper, want gratis.

Linux moet info krijgen van de hardware-bakkers hoe die hardware werkt. Linus Torvalds kan dan zorgen dat de driver in de kernel opgenomen wordt. Bij closed source drivers wordt dat een probleem, maar Linux is nu zo wijd verspreid dat dat nog maar weinig voorkomt.

Toen ik met Linux begon, in 2006 of daaromtrent was het echt de kunst om werkende hardware erbij te kopen, of anders maar afwachten tot de bijbehorende drivers in de kernel waren terechtgekomen, of, zoals Bloom zegt, meegeleverd werden. Al doende leert men.

Klein voorbeeld: mijn Mytek Brooklyn kreeg geen updates die je met Linux er op kunt zetten. Indertijd waren er wat aardige mensen die met een Windows-laptop hier dat voor elkaar kregen. De Brooklyn is nu 'discontinued' en de opvolger Brooklyn+ belooft die wel te hebben. Waarschijnlijk is dat 'n versie voor Ubuntu, want het Linux-universum is nogal groot.

Ik ben ergens voor Kernel 1 begonnen zo rond 1994 om het daarna weer te vergeten. Ten voordelen van OS/2 en Windows NT.  Linux vanaf kernel 2.1 /2.2  weer als systeembeheerder opgepakt.  Waar ik werkte, werd veel met HP servers/hardware gewerkt. HP ondersteund Linux goed. Maar ook daar waren wel eens problemen met niet goed ondersteunde hardware. Er zullen wat kernels opnieuw gecompileerd zijn...  Dat compileren hoefde trouwens niet altijd,  kernel modules kon je soms ook gewoon laden.

Verder heeft elk besturingssysteem zo zijn eigenaardigheden   problemen. Linux met modules, Windows met  drivers.  MacOS met zijn kernel extensions (KEXTs)

Als besturingssysteem vind ik Linux Mint het meest gebruikersvriendelijk. Daarnaast moet ik wel eens uitwijken naar een ander besturingsysteem omdat óf de hardware niet ondersteund wordt óf niet meer....  

Dat kan overal mee. Zelfs met Windows. Maar DOS zou ik niet proberen. Linux heeft het voordeel dat het open source is, dus dat kan prima het OS zijn van een dedicated muziek-pc. Zo is mijn Olive een muziek-pc, gebaseerd op Linux, zijn Raspberries verdomd kleine pc's voor bv muziek en tv, met zo'n beeldscherm kun je bv ook opgenomen/geripte DVD's  afspelen.

Hèt voordeel van dedicated muziek-pc's is m.i. de beperking van de hardware.

Ik stel de mijne samen met Debian Linux, die ik zo compact mogelijk en zonder grafische omgeving installeer. Daarna installeer ik mpd en dat is alles wat er nodig is om er een muziekpc van te maken.

3 hours ago, mumsoft said:

Linux heeft het voordeel dat het open source is, dus dat kan prima het OS zijn van een dedicated muziek-pc.

Volumio draait onder Linux. Daphile ook.

Ik heb kennelijk de hotspot uitgezet, wat niet de bedoeling is. Dat zal het probleem wel zijn. Ik dacht dat een draadloze netwerkverbinding dezelfde eigenschappen als een kabel zou hebben. Dat is kennelijk niet zo. Maar binnenkort ga ik er weer vol in. Helaas zijn de kleinkinderen vanwege Corona hier vaak. Dan is het lastiger om tijd voor de muziek PC te hebben. Dat is dan ook niet echt belangrijk. Dat is meer een klusje om de overtollige tijd te vullen en wat te leren over een muziek PC onder Linux. Helaas nu even weer weinig overtollige tijd.

Ik vond het bijna een wonder, dat de ASUS HDAV 1.3 slim kaart binnen Linux gelijk en zonder problemen werkte. Dat lukt zelf onder Windows niet.

Ja, soms verrast Linux je op aangename wijze. 😉

Wat de netwerkverbindingen betreft: sommige hebben meer vertraging dan andere. Latency heet dat in schoon Engels. Powerplug is het ergste qua latency, dan draadloos en kabel is vrijwel perfect. Bij mij is alles bekabeld aangesloten.

3 hours ago, Bloom said:

Ik stel de mijne samen met Debian Linux, die ik zo compact mogelijk en zonder grafische omgeving installeer. Daarna installeer ik mpd en dat is alles wat er nodig is om er een muziekpc van te maken.

Naast Daphile heb ik  hier een tijd mee geëxperimenteerd https://www.24bit96.com/hifi-music-server/bitperfect-linux-with-mpd.html  met een heel mooi frontend Cantata op mijn Mac en Linux pc's. en te bedienen vanaf Android. Ondanks dat de hardware standaard door de Linux kernel werd ondersteund werkte het niet goed. Nu draait het op een Mac mini waarvoor wel een stabiele KEXT voor is.  Tegenwoordig heeft veel modernere hardware zoals een dac geen drivers meer nodig. Dus dat probleem speelt veel minder.   

Edited by Tubejack

Ik ben het al niet eens met sommige keuzes die op die site gemaakt worden. Maar het zou ons te ver voeren als ik dat punt voor punt zou moeten bespreken.

16 minutes ago, Bloom said:

Ik ben het al niet eens met sommige keuzes die op die site gemaakt worden. Maar het zou ons te ver voeren als ik dat punt voor punt zou moeten bespreken.

Dan zul je het vast ook niet eens zijn met de keuzes die Daphile heeft gemaakt. Werkt met LMS. Zit mooi in elkaar vind ik.  Maar zo'n systeem waarbij je zelf CD's gaat rippen je NAS vol met muziek gaat zetten vind en vond ik niet meer van deze tijd. Alleen al vanwege het gemak van streaming diensten, met miljoenen tracks.  Nu stream ik bijna helemaal niet meer.  Ik vind er weinig meer aan. Maar misschien komt het weer? 

Edited by Tubejack

Bij cloudstreamingdiensten heb je geen enkele controle over de aangeboden kwaliteit. En zelfs als ze zeggen je verliesloze HD te bieden, kunnen (en sommigen doen dat dus ook) zelfs mp3's omzetten naar 24 bit 96 kHz flacs en dat HD noemen en zo verkopen. Ik maak dus inderdaad van geen van die cloudstreamingdiensten gebruik. Al mijn streaming is lokaal van mijn eigen cd's die ik geript heb en waarmee ik zelf bepaal met welke kwaliteit dat gebeurt. 7500 cd's op dit moment en ik koop er nog altijd bij...

9 hours ago, Bloom said:

Bij cloudstreamingdiensten heb je geen enkele controle over de aangeboden kwaliteit. En zelfs als ze zeggen je verliesloze HD te bieden, kunnen (en sommigen doen dat dus ook) zelfs mp3's omzetten naar 24 bit 96 kHz flacs en dat HD noemen en zo verkopen. Ik maak dus inderdaad van geen van die cloudstreamingdiensten gebruik. Al mijn streaming is lokaal van mijn eigen cd's die ik geript heb en waarmee ik zelf bepaal met welke kwaliteit dat gebeurt. 7500 cd's op dit moment en ik koop er nog altijd bij...

Dat 1e klopt.  Bij de aankoop van een LP of CD  heb je ook geen of weinig controle over de aangeboden kwaliteit. Behalve wél of nièt kopen... Het 2e kan ik me echt niet voorstellen, dat een firma als Qobuz zoiets consequent en doelbewust doet. Alleen al de reputatie schade die je daarmee oploopt. Er zal eens wat doorheen slippen..... Jammer, niet zo slim van zo'n bedrijf. Ikzelf heb een paar jaar met Qobuz gestreamed, vond dat toen mooier klinken, dan zelf met ABCD onder Debian geripte CD's. Totdat ik goed CD-loopwerk kocht. Nu draai ik weer met veel plezier CD's. Ongelofelijk hoeveel muziek op zo'n schijfje kan staan. Je moet het er alleen weten af te halen zei een van mijn leraren al ruim 10 jaar terug 🙋‍♂️   

Edited by Tubejack
typo

Ik heb een tijd geleden zelf een aantal HD albums gekocht bij Qobuz en toen met spectrumanalyse aangetoond dat het om een geüpsamplede cd gaat en niet om de echte HD die door de platenmaatschappij ook aangeboden werd. Ik heb Qobuz met mijn verbindingen geconfronteerd en tot mijn verbazing gaven ze dat gewoon toe, maar beweerden ze "dat ze het zo binnenkregen van de platenfirma's" en dat het dus hun fout niet was. Dat aanvaardde ik niet, vermits de platenfirma wel degelijk een HD-download aanbod gaan die Qobuz natuurlijk geen geüpsamplede cd opsturen, de enige die daar profijt van heeft is Qobuz zelf want door het zelf te doen en de boel voor het lapje te houden moeten zij aan de platenmaatschappij alleen voor de cd-dowload betalen terwijl ze zelf wel een HD-prijs aanrekenen voor "24 bit 96 kHz" terwijl dat in feite geüpsampled is en niet écht. Of ze het nu nog doen, weet ik natuurlijk niet, en ik heb drie willkeurige 24/96 albums betaald en gedownload en die bleken alle drie geüpsampled.

Dat is niet best Bloom. Ik heb ook een paar HD albums gekocht bij Qobuz maar ze niet geanalyseerd.  Vanochtend een aantal CD's gedraaid waaronder David Bowie "Changes" een verzamelaar.  De opnames zijn niet best,  maar sommige nummers vind ik erg goed zoals "Fame" Heerlijk...🙂  Wat verder opvalt is de soms rijke textuur en briljante samensmelting daarvan.  Jammer dat er niet meer aandacht aanbesteed is  Er zit ook nauwelijks laag in. Hetzelfde had ik met een verzamelaar van Eurythmics "here come's the rain again" .

De enige steaming dienst we nog hebben is Spotify enkel omdat die "gratis" bij ons internet abonnement zit.  Soms ontdek ik daarmee moderne muziek. Maar alle anderen. Laat je vooral niet weerhouden. Knutselen met pc's is ontzettend leuk, leerzaam en kan erg goed klinken. 🙋‍♂️ 

Edited by Tubejack
typo