Jump to content

Mijn muziek PC

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

11 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik heb dus een DAC met i2s ingang via een HDMI aansluiting.

En de PC die ik nu heb is een zelfgebouwde op basis van een Celeron J1900 op een micro ATX bordje (https://www.asrock.com/mb/Intel/Q1900M Pro3/). Dat is een Quadcore op op 2 Ghz en royaal snel genoeg voor Windows. Het gaat juist mis met Volumio, Linux dus. Windows start op in ca. 30 sec en sluit af in 15 sec. Hij is met cat5e (1Gb) op het netwerk en internet aangesloten. Internet gaat hier via glasvezel met 200 Mbps. De PC heb ik ingebouwd in een Array kast. Dit is hierboven nog ergens te zien. So far so good dus.

Het ging echter mis met die driver. Dat is nu hersteld, dus ik wacht nu af of JRiver blijft werken. Gisteravond geen probleem gehad.

Minder afhankelijk zijn van de softwareleveranciers zou wel prettig zijn. Nu is er bij elke update de vraag... blijft het wel werken? Meestal kan ik het zelf wel oplossen, er staat binnen Windows ook erg veel uitgeschakeld. Daardoor is de belasting ook niet groot meer. De J1900 draait op 5% van zijn capaciteit.

Dat ASRock mobo is net jong genoeg dat het Windows 10 zonder problemen ondersteunt, maar te oud om nog bijgewerkt te worden:

UnrCJPo.png

Hier zie je dat de fabrikant geen nieuwe drivers meer heeft voorzien sinds juli 2015. Dat is typisch.

Welk probleem had je met Volumio?

Mijn probleem zat dus bij die Intel Trusted Execution Engine. Daar was automatisch een nieuwere versie geinstaleerd. Een versie 2.0.0 en nog wat. Door die oude driver terug te zetten was het opgelost.

Daphile had grote problemen met de PinkFaun i2s PCIe kaart. Dat werkte, maar stoorde enorm. Bij Volumio gaat het beter, maar zet ik daar upsampling aan, dan begint het gestotter weer. Tot 96 kHz gaat dat redelijk, maar daarboven  begint het af en toe te kraken. Daar komt bij, dat de upsampling in Volumio niet per frequentie is in te stellen. Zodat ook 44.1 naar 96, of 48 naar 88,2 geupsampled wordt. Bij Windows in combinatie met JRiver werkt het prima. Op die vastlopers na, maar hopelijk is dat met die driver opgelost. JRiver geeft aan dat het probleem in de firewall zit. Ik weet niet in hoeverre dat met die Trusted driver te maken heeft. Ik had JRiver al buiten de firewall gehouden.

Afgelopen zaterdag hebben we nog eens Roon en JRiver vergeleken. Dan blijkt dat daar klankmatig ook een behoorlijk verschil zit. Het is maar waar je van houdt. Ik hou van iets meer levendigheid (JRiver) t.o.v. het softere (Roon). Volumio komt erg krachtig over, maar ook wat meer gestresst. Wanneer daar alle instellingen optimaal zouden staan én de PC het er makkelijker mee had, was dat misschien een prima opvolger geweest. Ik hoef nu die USB stick er maar in te steken en opnieuw op te starten en Volumio werkt. Maar ook met 8 Gb dus niet soepel.

De ene Windows 10 is overigens de andere niet.

Edited by Hans van Liempd

38 minutes ago, Hans van Liempd said:

Ik weet niet in hoeverre dat met die Trusted driver te maken heeft. Ik had JRiver al buiten de firewall gehouden.

Doe/wil je niet te veel met dat apparaat?

Upsampelen hebben we het al eerder over gehad. Waarom iedere keer dat je iets afspeelt opnieuw door de hoepel springen terwijl je dat eigenlijk maar een keer hoeft te doen. Sox heeft tientallen instellingen hiervoor en er is meer dan alleen Sox die dat voor je kan doen.

Waarom heb je b.v. een firewall op de muziek pc en niet een firewall direct achter je netwerkaansluiting. Je neemt je muziek-pc toch niet onder de arm naar elders? Er is een hele reeks oersolide BSD gebaseerde firewalls, o.a. het Nederlandse OpnSense   (Het is jammer dat een goede thuisnetwerk setup zo ongelooflijk veel tijd, moeite en leeswerk (zomaar een voorbeeld) kost want het kan veel efficiënter veiliger en toegankelijker met een goede zonering)

Heb je die Trusted driver wel nodig? Als ik ergens FreeBSD op installeer dan zit dat er ook niet meer in/op/aan. Bij mijn Win10 workstation heb ik alle AMD zooi er af gehaald en het werkt prima. En inderdaad niet iedere Win10 is het zelfde, maar het configureren van die firewall is wel overal de zelfde ellende (als je die gebruikt).

Ik doe zelf ook geen upsampling in mijn mpd-configuratie (mpd vormt de basis voor Volumio), ik stuur alles wat digitaal is zoals het binnenkomt 1:1 door naar de DAC (in mijn geval ingebouwd in een Marantz AV8802A voorversterker). Upsampling van lagere resoluties heeft geen zin, het voegt immers geen echte details toe maar extrapoleert de data naar die hogere resolutie. Probeer dat maar eens met een foto om te zien wat voor resultaat dat geeft. En dat doet het dus ook met muziek. Upsampling is wat mij betreft des duivels.

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Bedankt voor de tip. Ik had bijna 1x 8Gb besteld voor een nieuw bordje besteld. Maar het moederbord en nieuw geheugen schuif ik nu even op. Op het huidige moederbord zit wél 2x 4 Gb. Maar dit is DDR3 in een nieuwer moederbord komt meestal DDR4.

Door de vastlopers bij JRiver dacht ik aan een nieuw moederbord. Nu het probleem met de driver is opgelost, zijn de vastlopers hopelijk ook achter de rug en kan ik nog even verder met de J1900.

Mooi, met een beetje geluk kan je nog een tijdje vooruit dan.

Trouwens, als je dual channel werkend wil hebben moet je slot 1 en 3 gebruiken, zo heeft je ram dubbele bandbreedte.🙂

1 hour ago, Roots said:

Mooi, met een beetje geluk kan je nog een tijdje vooruit dan.

Trouwens, als je dual channel werkend wil hebben moet je slot 1 en 3 gebruiken, zo heeft je ram dubbele bandbreedte.🙂

Vandaag toch een ander moederbordje gekocht. Zo duur zijn die dingen ook niet.

Nu weer een low power Asrock moederbord. het is de J5005-ITX geworden.

Daar kan maximaal 8 Gb DDR4 ram in 2 SO-DIMM slots in. De verkoper had alleen 8 Gb modules op voorraad. Dus helaas geen 2x 4Gb. Maar omdat de max is bereikt, verwacht ik geen problemen.

Morgen het ding inbouwen.

6 hours ago, Bloom said:

Ik doe zelf ook geen upsampling in mijn mpd-configuratie (mpd vormt de basis voor Volumio), ik stuur alles wat digitaal is zoals het binnenkomt 1:1 door naar de DAC (in mijn geval ingebouwd in een Marantz AV8802A voorversterker). Upsampling van lagere resoluties heeft geen zin, het voegt immers geen echte details toe maar extrapoleert de data naar die hogere resolutie. Probeer dat maar eens met een foto om te zien wat voor resultaat dat geeft. En dat doet het dus ook met muziek. Upsampling is wat mij betreft des duivels.

Ik denk dat dit grotendeels klopt, maar een ander voordeel van upsampling is, dat het analoge filter met de bijbehorende verschijnselen, veel hoger kan liggen. Ik kreeg toevallig gister nog van een lid van de audioclub hetzelfde verhaal. Hij kreeg dus hetzelfde antwoord.

Dat er door upsamplen iets verpruts wordt. Nee dus, hij heeft uitgebreid gemeten en geen verschillen in de metingen gezien.

7 hours ago, Seed7 said:

Doe/wil je niet te veel met dat apparaat?

Upsampelen hebben we het al eerder over gehad. Waarom iedere keer dat je iets afspeelt opnieuw door de hoepel springen terwijl je dat eigenlijk maar een keer hoeft te doen. Sox heeft tientallen instellingen hiervoor en er is meer dan alleen Sox die dat voor je kan doen.

Waarom heb je b.v. een firewall op de muziek pc en niet een firewall direct achter je netwerkaansluiting. Je neemt je muziek-pc toch niet onder de arm naar elders? Er is een hele reeks oersolide BSD gebaseerde firewalls, o.a. het Nederlandse OpnSense   (Het is jammer dat een goede thuisnetwerk setup zo ongelooflijk veel tijd, moeite en leeswerk (zomaar een voorbeeld) kost want het kan veel efficiënter veiliger en toegankelijker met een goede zonering)

Heb je die Trusted driver wel nodig? Als ik ergens FreeBSD op installeer dan zit dat er ook niet meer in/op/aan. Bij mijn Win10 workstation heb ik alle AMD zooi er af gehaald en het werkt prima. En inderdaad niet iedere Win10 is het zelfde, maar het configureren van die firewall is wel overal de zelfde ellende (als je die gebruikt).

Volgens mij zit er zelfs een firewall in de router van KPN. Maar aangezien er geen extra virussoftware op de PC zit, heb ik het dus maar aan laten staan. Het probleem met de Trusted driver is trouwens opgelost.

De meeste muziek die ik speel, komt van Qobuz. Dat is vaak al high res. dat Sox zit in JRiver, maar wanneer ik upsamplen via Sox aanzet, klinkt het in mijn oren slechter dan met de JRiver upsamplingsmethode.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Dat er door upsamplen iets verpruts wordt. Nee dus, hij heeft uitgebreid gemeten en geen verschillen in de metingen gezien.

Dan vraag ik me toch af wat hij precies gemeten heeft. Als hij geen verschillen kon meten tussen (neem ik aan) de twee analoge signalen die de DAC afgeeft na enerzijds de originele binaire data en anderzijds de geüpsamplede binaire data, bewijst dat op zijn minst dat upsampling zinloos is.

Edited by Bloom

3 minutes ago, Bloom said:

Dan vraag ik me toch af wat hij precies gemeten heeft. Als hij geen verschillen kon meten tussen (neem ik aan) de twee analoge signalen die de DAC afgeeft na enerzijds de originele binaire data en anderzijds de geüpsamplede binaire data, bewijst dat op zijn minst dat upsampling zinloos is.

Hij heeft alleen digitaal gemeten. Hem kennende, zal de analoge nog wel eens komen.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Volgens mij zit er zelfs een firewall in de router van KPN. Maar aangezien er geen extra virussoftware op de PC zit, heb ik het dus maar aan laten staan. Het probleem met de Trusted driver is trouwens opgelost.

De meeste muziek die ik speel, komt van Qobuz. Dat is vaak al high res. dat Sox zit in JRiver, maar wanneer ik upsamplen via Sox aanzet, klinkt het in mijn oren slechter dan met de JRiver upsamplingsmethode.

Klopt de KPN router Nat, maar als je een kale win 10 draait dan staat daar ook win devender op en dat is tegenwoordig een hele goede virus scanner. extra software heb je daar niet meer voor nodig.

2 minutes ago, Hans van Liempd said:

Hij heeft alleen digitaal gemeten. Hem kennende, zal de analoge nog wel eens komen.

Binair meten is vrij zinloos. Upsampling betekent dat de "trapjes" van een digitaal signaal opgevuld worden met een geëxtrapoleerd of geïnterpoleerd gemiddelde zodat de trapjes kleiner worden. Op zich doet dat niets verkeerds aan het binaire signaal, maar het analoge zal voornamelijk afhangen van de kwaliteit van de DAC. Het zou kunnen dat na filtering er geen verschil meetbaar is tussen het analoog van een origineel digitaal signaal en het analoog van een geüpsampled digitaal signaal. En als er wél verschil meetbaar is, hoeft dat niet noodzakelijk slechter te klinken. Ik haalde het voorbeeld aan van het vergroten van de resolutie van een foto via upsampling (inter/extrapolatie), omdat het daar extreem goed zichbaar is. Digitaal zoomen is ook zo'n voorbeeld waarbij met upsampling gewerkt wordt. Maar omdat er geen echte details toegevoegd kunnen worden, wordt het beeld waziger en waziger. En dat is dus ook wat er met muziek gebeurt. Op zijn best doet upsampling dus niks verkeerds als er analoog geen hoorbaar verschil is, maar op zijn slechtst moet je denken aan dat steeds waziger wordend beeld om te beseffen dat je jezelf als toehoorder daar beslist geen voordeel mee doet.

Mensen zouden ook moeten oppassen met Qobuz. Ik heb die firma er zelf op betrapt geüpsamplede cd's te verkopen als "HD downloads" voor een hogere prijs, uiteraard. Dat noem ik bedrog. Hun excuus was dat ze "het zo binnenkregen". Dat betwijfelde ik, omdat het om een opname ging die door de uitgever zélf in 24 bit 96 kHz aangeboden werd. Niet geüpsampeled maar mét de extra details die een echte HD-muziekstream moet bieden. En via een spectrumanalyze kon je makkelijk het verschil blootleggen.

Ik heb altijd begrepen dat de trapjes voor 16 bit en 24 bit precies dezelfde zijn. N.l. 6 dB per trapje. Voor de samplerate geldt ook zo iets. Een hoger samplerate betekent dat de frequentie hoger wordt. Niet dat de trapjes kleiner worden dus. Ik zie vaak van die trapjes plaatjes bij de verklaring waarom high res beter zou zijn.

Gehoormatig zou dat betekenen dat high res niet beter klinkt dan Cd. De extra dynamiek wordt niet gebruikt en de hogere frequenties kunnen we niet horen. Het enige voordeel zou het hoger liggende analoog filter zijn.

Het is inderdaad waar dat alles staat of valt met de kwaliteit van de opname. En ook al zou je technisch (met meten) kunnen bewijzen dat een 24 bit 96 kHz HD-stream beter is dan een van 16 bit 44,1 kHz (standaard cd-formaat), dan wil dat nog niet zeggen dat je het ook kunt horen. Dat heeft te maken met het niveau van detailrijkheid van de muziek. Bij een HD-opname zou je beter in staat moeten zijn om bijvoorbeeld individuele stemmen in een koor of in een orkest te kunnen horen en volgen (als je luidsprekers daar natuurlijk toe in staat zijn) en bij een cd zou dat wat meer een massa aan geluid worden waarin je nauwelijks of niet enige details kunt onderscheiden. Ik kan het verschil tussen die twee laten horen met mijn elektrostaten en mijn installatie. Maar bij platgecomprimeerde popmuziek heb je geen knijt aan wat dan ook, dat klinkt altijd slecht.

6 hours ago, Tubejack said:

Philips deed dat al in je jaren 80.  Viervoudige upsampeling en maakte toch heel muzikale CD-spelers  zoals de CD-880. Daar zit de beroemde  TDA-1541A dac chip in. Deze dac is nog steeds  bij velen erg geliefd, vanwege het natuurlijke geluid.🥰

Dat was geen viervoudige upsampling maar viervoudige sampling. Dat wil zeggen dat elke blok aan binaire data viermaal ingelezen wordt van de schijf en dan neemt hij een soort gemiddelde van die vier inlezingen. Er zijn later cd-spelers op de markt gekomen met zelfs 32-voudige sampling.

Philips noemt het oversampling in haar datasheet http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/philips/TDA1541.pdf

[....] The high maximum input bit-rate and fast settling time facilitates application in 4 × oversampling systems (44,1 kHz to 176,4 kHz) with the associated simple analogue filtering function (low order, linear phase filter).

Edited by Tubejack

Voor mij is het inmiddels wel duidelijk dat al die formaten er niet zo veel toe doen.

voorwaarde is natuurlijk dat het allemaal wel goed gedaan wordt.

Ik zelf luister het liefste naar een plaat maar als tweede staat daar DSD.

Dat ik dat nu stel na bovenstaande dat de formaten er niet toe doen is natuurlijk tegenstrijdig maar kan ik wel verklaren.

Het heeft namelijk allemaal met de master te maken.

Voor elk formaat wordt een nieuwe mix gemaakt en afhankelijk van het medium en de doelgroep / verkoop kanaal wordt daar meer of minder compressie toegepast.

Zo wordt voor analoog en de radio vaak een grotere dynamiek aan gehouden en voor CD en spotify vaak de laagste.

Ook DSD krijgt vaak meer aandacht mee en dat maakt voor mij dan dat medium naast analoog dan het medium om muziek op te beluisteren.

11 minutes ago, Tubejack said:

Philips noemt het oversampling in haar datasheet http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/philips/TDA1541.pdf

[....] The high maximum input bit-rate and fast settling time facilitates application in 4 × oversampling systems (44,1 kHz to 176,4 kHz) with the associated simple analogue filtering function (low order, linear phase filter).

Als hij het extrapoleert van 44,1 naar 176,4 kHz praten we inderdaad over upsampling. De vier maal slaat dan op de graad van "zoomen". 176,4/44,1 = 4.

1 hour ago, Bloom said:

Het is inderdaad waar dat alles staat of valt met de kwaliteit van de opname. En ook al zou je technisch (met meten) kunnen bewijzen dat een 24 bit 96 kHz HD-stream beter is dan een van 16 bit 44,1 kHz (standaard cd-formaat), dan wil dat nog niet zeggen dat je het ook kunt horen. 

Met meten kun je dat bewijzen en je kunt het ook horen.  Ook gedownmixed naar CD.

Edited by Tubejack

Zoals ik al eerder schreef, upsampling doe je voor digitale bewerkingen om aliasing te voorkomen. Volume regelingen en x-overs zijn voorbeelden. In digitale synthesyzers zie je heel veel van dit soort bewerkingen om een aangenaam signaal te creeeren. Daarna is downsampling de volgende stap. Alleen maar upsampling voegt niets toe. Bij een hogere samplerate hak je een sinusgolf in kleinere stukjes langs de tijd as. Als je niet down sampled raak je de metalige klank niet kwijt omdat het originele signaal nog steeds die lagere samplerate in zich heeft.

Bij een hogere bitdiepte hak je de golf in kleinere stukjes langs de y-as, dynamische ruimte. De goudstandaard op het moment is 32 bits floating point (twee gekoppelde ADC's). Hiermee haal je bijna de dynamische omvang van de allerbeste microfoons ~150dB. Dit heeft in zoverre zin dat je iedere kans op oversturing tijdens opnames voorkomt. Je kunt uitsturen tot -40dB zodat dat je pieken nooit gaan klippen en kunt het signaal vervolgens verliesloos optrekken tot 0dB of waar je maar zin in hebt. Voor weergave is het format zinloos omdat je achtergrondruis/achtergrondgeluid, buiten de Australische Outback, boven de 40dB ligt. De maximaal verdraag bare pieken ergens rond de 98-100dB. Meer wil je echt niet in een normale kleine ruimte tegenkomen.

Als je denkt dat digitale filters @22kHz invloed hebben bij 44.1Khz @16 bit dan moet je gewoon steile, elliptische analoge filters gebruiken. Dan heb je alle conversie problematiek de achter de rug.

Vandaag mijn nieuwe moederbordje in de kast geschroefd. Dat ging eigenlijk op wat te korte kabeltjes na, best wel goed. Maar met de oude schijf wil hij dus niet opstarten. De UEFI ziet de schijf wél, maar ziet hem niet als opstartschijf. Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat UEFI vs BIOS. De bootsoftware is voor beide net iets anders. In de UEFI kan ik niks instellen, iets van Legacy of zo. Gelukkig werkt Volumio vanaf USB stick wél, zodat ik niet zonder muziek zit. We gaan nu eerst Sinterklaas vieren. Morgen en daarna zijn er weer dagen.

Mocht iemand een idee hebben hoe dit simpel op te lossen, dan hoor ik het graag.

Met een nieuw mobo wat waarschijnlijk ook weer een andere chip set heeft is het toch het beste om het os weer van af nul te installeren.

Waarschijnlijk zal je wel een nieuwe win licentie nodig hebben. hij zal het als een nieuwe pc zien. maar grote kans dat mocht je bestaande HD met oude os over gaat naar je nieuwe mobo hij dit ook als een nieuw systeem ziet en je op nieuw een licentie moet kopen.

2 hours ago, Hans van Liempd said:

Vandaag mijn nieuwe moederbordje in de kast geschroefd. Dat ging eigenlijk op wat te korte kabeltjes na, best wel goed. Maar met de oude schijf wil hij dus niet opstarten. De UEFI ziet de schijf wél, maar ziet hem niet als opstartschijf. Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat UEFI vs BIOS. De bootsoftware is voor beide net iets anders. In de UEFI kan ik niks instellen, iets van Legacy of zo. Gelukkig werkt Volumio vanaf USB stick wél, zodat ik niet zonder muziek zit. We gaan nu eerst Sinterklaas vieren. Morgen en daarna zijn er weer dagen.

Mocht iemand een idee hebben hoe dit simpel op te lossen, dan hoor ik het graag.

Je moet in "het BIOS" setupmenu niet alleen kiezen voor legacy boot, maar de secure boot ook uitschakelen. Bij sommige mobo's heet dat CSM. Dan werkt alles zoals voorheen en zou hij je schijf als een bootschijf moeten herkennen.

Als het mobo je verplicht UEFI te gebruiken, moet je een UEFI-partitie (200-500 MB groot) in de eerste paar cylinders van je bootschijf aanmaken zodat hij daar zijn UEFI-configuratie in kan schrijven en anders lukt booten ervan nooit. Mogelijk moet je het OS dan opnieuw installeren.