Roots Posted 5 december 2020 Report Share Posted 5 december 2020 En mocht het nodig zijn dat je een nieuwe licentie nodig hebt (zal wel) dan kan je bij microsoft online tegen "inlevering" van je oude key een nieuwe krijgen omdat het een reparatie betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 6 december 2020 Report Share Posted 6 december 2020 Of je kunt die malware-val links laten liggen en een veilig OS installeren. Dat is al vele jaren mijn keuze en ik heb er nooit spijt van gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2020 Author Report Share Posted 6 december 2020 19 hours ago, Bloom said: Je moet in "het BIOS" setupmenu niet alleen kiezen voor legacy boot, maar de secure boot ook uitschakelen. Bij sommige mobo's heet dat CSM. Dan werkt alles zoals voorheen en zou hij je schijf als een bootschijf moeten herkennen. Als het mobo je verplicht UEFI te gebruiken, moet je een UEFI-partitie (200-500 MB groot) in de eerste paar cylinders van je bootschijf aanmaken zodat hij daar zijn UEFI-configuratie in kan schrijven en anders lukt booten ervan nooit. Mogelijk moet je het OS dan opnieuw installeren. Dit moederbordje is een z.g. Gemini Lake. Intel ondersteund daarmee alleen UEFI. Er schijnt een mogelijkheid te zijn om de schijf achteraf voor UEFI geschikt te maken. Dat is zo'n lastig proces, dat ik heb besloten om een nieuwe Windows te kopen en installeren. Voor € 14,95 kun je tegenwoordig alleen een key kopen. Hij staat nu te instaleren, dus ik hoop dat het gaat werken. 21 hours ago, kappa7 said: Met een nieuw mobo wat waarschijnlijk ook weer een andere chip set heeft is het toch het beste om het os weer van af nul te installeren. Waarschijnlijk zal je wel een nieuwe win licentie nodig hebben. hij zal het als een nieuwe pc zien. maar grote kans dat mocht je bestaande HD met oude os over gaat naar je nieuwe mobo hij dit ook als een nieuw systeem ziet en je op nieuw een licentie moet kopen. Dit lijkt dus inderdaad de beste optie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2020 Author Report Share Posted 6 december 2020 Pfff het speelt weer. Wat een hoop instellingen. En dan is Windows ook nogal van plan vooral veel op te starten, terwijl ik dat allemaal niet wil. Nu schommelt de processorbelasting tussen 1 en 4%. En ik moet nog wat processen uit zetten. Maar ik was er even klaar mee. Hij doet het, morgen weer verder. Dat is natuurlijk het nadeel van een schone installatie. Alles moet weer opnieuw ingesteld worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 6 december 2020 Report Share Posted 6 december 2020 Waarom gebruik je dan geen Linux zoals ik? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2020 Report Share Posted 6 december 2020 Beste klus altijd weer en ben je toch even mee bezig. Windows heeft inderdaad wel erg veel dingen die standaard gestart worden. veel kan je verwijderen maar niet alles. Wel kan je aangeven dat je het programma wat niet verwijderd mag worden niet als achtergrond proces wil hebben draaien. Wat dat betreft is linux echt wel beter en ook niet meer zo lastig als 15 jaar terug toen je nog het grootste deel van af de command prompt moest doen. Wel zal je dan afscheid moeten nemen sommige software pakketen al heeft Linux daar vaak wel goede vervangers voor alleen niet voor alles. Tis alleen wel weer ff uit zoeken hoe het werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 december 2020 Author Report Share Posted 6 december 2020 Wanneer alleen JRiver hoeft te draaien, valt dat nogal mee. Maar voorlopig draait het weer en klinkt het weer zoals eerder. Met de open kast, een losliggende SSD en op de standaard pootjes viel het me wat tegen, Maar Nu het weer dicht zit en op de VWR's staat is het weer vanouds. En dan moet ik nog wat dingen uitschakelen en nog wat drivers installeren. Het opstarten zonder wachtwoord is tegenwoordig ook een lastige. Windows wil persé dat je een pincode aanmaakt. Die kun je later dan wel weer verwijderen en het wachtwoord aanzetten, maar dan werkt het uitzetten van het inloggen (via netplwiz) pas weer naar een paar keer proberen en opstarten. gelukkig is het nieuwe bord onztettend snel op toeren. Voorlopig werkt het weer en kan ik weer een jaar of vier vooruit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 december 2020 Report Share Posted 6 december 2020 Dat inloggen via pin code heb ik ook gemerkt maar bij een pro licentie kan je nog wel direct een lokaal account aanmaken Bij de home edition heb ik gemerkt dat je dan het beste eerst een online account kunt aanmaken, kan niet anders meer en daarna een nieuwe gebruiker toevoegen die dan weer wel een lokaal account krijgt. Vervolgens dan het nieuwe account admin rechten geven en het online account verwijderen. Dan kan je weer ouderwets zonder ww inlogen en ben je ook van je online account af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2020 Author Report Share Posted 7 december 2020 18 hours ago, kappa7 said: Dat inloggen via pin code heb ik ook gemerkt maar bij een pro licentie kan je nog wel direct een lokaal account aanmaken Bij de home edition heb ik gemerkt dat je dan het beste eerst een online account kunt aanmaken, kan niet anders meer en daarna een nieuwe gebruiker toevoegen die dan weer wel een lokaal account krijgt. Vervolgens dan het nieuwe account admin rechten geven en het online account verwijderen. Dan kan je weer ouderwets zonder ww inlogen en ben je ook van je online account af. Dat lukt toch wel. Eerst je pincode instellen. Dit wanneer je ingelogd bent veranderen naar een wachtwoord. Daarna de PC opnieuw opstarten en via "uitvoeren" NETPLWIZ opstarten en daar aanvinken dat je zonder wachtwoord wil opstarten. Daaronder wél twee keer je wachtwoord invullen. Het wordt je niet makkelijk gemaakt, maar het kan dus nog wel. Mijn PC start op, wanneer ik de spanning er op zet. De monitor hoeft daarvoor niet aan. JRiver wordt ook gelijk in de Server mode gestart. Dus ik kan gelijk beginnen met muziek af te spelen. Uitschakelen doe ik met het start/stop knopje op de PC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2020 Report Share Posted 7 december 2020 Dat wel maar het blijft een online account. Iets wat ik bij MS echt niet wil hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 december 2020 Author Report Share Posted 7 december 2020 (edited) 1 hour ago, kappa7 said: Dat wel maar het blijft een online account. Iets wat ik bij MS echt niet wil hebben. Ik heb dat al minimaal 10 jaar. Nooit een probleem mee gehad. Google lijkt me erger. Edited 7 december 2020 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 december 2020 Report Share Posted 7 december 2020 34 minutes ago, kappa7 said: Dat wel maar het blijft een online account. Iets wat ik bij MS echt niet wil hebben. Ach je hoeft helemaal geen microsoft account aan te maken voor win10 installatie. Nooit niet. Dus daarvoor hoef je t dan weer niet te laten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 december 2020 Report Share Posted 7 december 2020 Dat was vroeger zo maar met de laatste win 10 release in de home edition wel. Wordt er niet beter op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 7 december 2020 Report Share Posted 7 december 2020 Dan is de Vortexbox toch wel wat makkelijker. https://wiki.vortexbox.org/installation_guide Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 december 2020 Report Share Posted 8 december 2020 15 hours ago, kappa7 said: Dat was vroeger zo maar met de laatste win 10 release in de home edition wel. Wordt er niet beter op. Okee. Nu kocht ik 3 wk. geleden een nieuwe laptop voor studiedoeleinden. Win10 erop, ms account omzeild bij installatie. Laatste versie, lijkt me dan toch? Maar never mind, dit gaat over hoe je het jezelf zo lastig mogelijk maakt om te streamen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 december 2020 Report Share Posted 8 december 2020 20 hours ago, HansP said: Dan is de Vortexbox toch wel wat makkelijker. https://wiki.vortexbox.org/installation_guide Ik ben zelf een fan van Volumio: https://volumio.org/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2020 Author Report Share Posted 8 december 2020 Alles werkt natuurlijk, maar qua geluidskwaliteit heb ik nog niks beters dan JRiver Media Center gehoord. Ik kan hier zo Volumio opstarten. De USB stick ligt klaar, maar de klank blijft echt wat achter bij JMR. Het klinkt hier wat "harder", rauwer misschien. @ Thingman, de reis is belangrijker dan het doel. dat moet jouw toch bekend over komen. En wanneer het doel dan ook nog tot tevredenheid is, wat is dan het probleem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bloom Posted 8 december 2020 Report Share Posted 8 december 2020 Volumio verandert NIKS aan het geluid, zoals het binnenkomt stuurt hij het door. Als je hem analoog aftakt, ben je natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van die analoge uitgangstrap van de geluidskaart van het systeem waarop je Volumio geïnstalleerd hebt. Ik raad daarom altijd aan voor streamers een DAC of versterker met ingebouwde DAC te gebruiken. Tenzij je weet wat je doet, verandert Windows het geluid altijd. Alles wordt geresampled naar een door Microsoft vastgelegde standaard. Als ik me goed herinner is dat 16 bit 48 kHz. Maar als je vertrekt van 16 bit 44,1 kHz (cd-standaard) heb je dus al een verlies als je dat gaat omzetten naar 48 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 8 december 2020 Report Share Posted 8 december 2020 2 hours ago, Hans van Liempd said: @ Thingman, de reis is belangrijker dan het doel. dat moet jouw toch bekend over komen. En wanneer het doel dan ook nog tot tevredenheid is, wat is dan het probleem? Er is in dat geval uiteraard geen probleem, maar om de reis nou zomaar boven het doel te stellen is nogal wat. Voor mij is het doel altijd het doel geweest (vvt). De reis was een tijds- en soms ook geldverslindende bijkomstigheid met wat interessante kanten eraan en veel tegenslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 8 december 2020 Report Share Posted 8 december 2020 (edited) 4 hours ago, Bloom said: Ik ben zelf een fan van Volumio: https://volumio.org/ Ben zelf dan daar mee bezig geweest, leek allemaal leuk, maar de man die het moest gebruiken gaf al vrij vlot aan dat een groot deel niet goed werd herkend. Heb zelf geen grote ervaring daarmee, alleen voor een demo wel eens wat opgezet met een schijfje va 230 GB, en wat het doet met een koppeling met 3TB die dan al op een NAS staat heb ik zelf nog niet gedraaid of bekeken. Maar hij kon er nog niet mee werken. Volumio op een PINE64 en dan als speler gekoppeld in een netwerk. Edited 8 december 2020 by HansP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 december 2020 Report Share Posted 9 december 2020 10 hours ago, Hans van Liempd said: Alles werkt natuurlijk, maar qua geluidskwaliteit heb ik nog niks beters dan JRiver Media Center gehoord. Draai eens een CD vanaf een modern loopwerk, zoals b.v. een Cambridge CXC. Ongelofelijk goed en geen "gedoe". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2020 Author Report Share Posted 9 december 2020 12 hours ago, Bloom said: Volumio verandert NIKS aan het geluid, zoals het binnenkomt stuurt hij het door. Als je hem analoog aftakt, ben je natuurlijk wel afhankelijk van de kwaliteit van die analoge uitgangstrap van de geluidskaart van het systeem waarop je Volumio geïnstalleerd hebt. Ik raad daarom altijd aan voor streamers een DAC of versterker met ingebouwde DAC te gebruiken. Tenzij je weet wat je doet, verandert Windows het geluid altijd. Alles wordt geresampled naar een door Microsoft vastgelegde standaard. Als ik me goed herinner is dat 16 bit 48 kHz. Maar als je vertrekt van 16 bit 44,1 kHz (cd-standaard) heb je dus al een verlies als je dat gaat omzetten naar 48 kHz. Met Wasapi en alles ingesteld zodat het signaal ongestoord door de PC kan is er absoluut geen probleem. In de PC zit de i2s kaart van PinkFaun. Hierop een PinkFaun 3.32 DAC. Met Volumio kan ik wel upsamplen, maar alleen tot een maximale waarde. Dat is dan b.v. 192 óf 176.2 kHz. De PC rekent zich dan suf om van b.v. 44,1 die 192 kHz te maken. Bij het vorige moederbord kon de processor bij Volumio dit amper bijhouden. Bij JRiver kan ik per frequentie een upsamplefrequentie aangeven. 44.1 wordt 176,4 en 48 wordt 192 kHz. Ik heb ook het idee dat Linux en de i2s kaart niet helemaal lekker werkt. De streamer van PinkFaun draait ook op Linux en werkt wél goed. Of hier worden andere drivers gebruikt, of het moederbord is veel krachtiger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2020 Author Report Share Posted 9 december 2020 3 hours ago, Tubejack said: Draai eens een CD vanaf een modern loopwerk, zoals b.v. een Cambridge CXC. Ongelofelijk goed en geen "gedoe". Ik denk dat dat ook prima kan klinken. Alleen speel ik muziek van Qobuz en nauwelijks nog mijn eigen geripte CD's. Daar komt bij, dat het hier met alle truukjes, het streamen zo goed klinkt, dat ik even niks anders meer wil. De probleempjes met het vroegtijdig stoppen en vastlopen van JRiver zijn er nu ook niet meer. En wat de een "gedoe" vind, is voor de ander (mij b.v.) een deel van de hobby. Ik heb weer niks met "gedoe" met een platenspeler of oude apparaten. Ieder zijn hobby toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2020 Author Report Share Posted 9 december 2020 11 hours ago, thingman said: Er is in dat geval uiteraard geen probleem, maar om de reis nou zomaar boven het doel te stellen is nogal wat. Voor mij is het doel altijd het doel geweest (vvt). De reis was een tijds- en soms ook geldverslindende bijkomstigheid met wat interessante kanten eraan en veel tegenslag. Tijdsverslindend is al lang geen probleem meer, eerder een voordeel. Geldverslindend valt hier ook heel erg mee. Uiteraard is het doel ook heel belangrijk. Het gaat er om dat ik het maximale uit mijn installatie haal. Ik heb dan weer niks met Harmonix, Furutech, Gehakt enz. Dat is ook een weg, geen doel. Ieder zijn ding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 december 2020 Report Share Posted 9 december 2020 1 hour ago, Hans van Liempd said: Ik denk dat dat ook prima kan klinken. Alleen speel ik muziek van Qobuz en nauwelijks nog mijn eigen geripte CD's. Daar komt bij, dat het hier met alle truukjes, het streamen zo goed klinkt, dat ik even niks anders meer wil. De probleempjes met het vroegtijdig stoppen en vastlopen van JRiver zijn er nu ook niet meer. En wat de een "gedoe" vind, is voor de ander (mij b.v.) een deel van de hobby. Ik heb weer niks met "gedoe" met een platenspeler of oude apparaten. Ieder zijn hobby toch? Een hobby houdt je van de straat Hans. Ieder zo zijn ding. Ik stream op dit moment ook via een Mac Mini. Maar het is opvallend hoe goed CD's kunnen klinken. Een beetje vergeten medium, lijkt wel. Daar hoef je niet eens zoveel voor te investeren als je al een DAC hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts