Tubejack Posted 22 oktober 2016 Report Share Posted 22 oktober 2016 (edited) Daar gaat het topic toch niet over Jack. Ik maak me zorgen over het verdwijnen van een bedrijfstak. Nou Carl laten we eerlijk zijn, veelal vind je iets duur. Er is genoeg leuk betaalbaar nieuw spul te koop wat heel behoorlijk klinkt. Het gaat alleen niet zo lang mee. En de prijzen van high-end? Als iets goed is, wordt het verkocht ongeacht de prijs. Prima toch. Next! Edited 22 oktober 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 oktober 2016 Author Report Share Posted 22 oktober 2016 (edited) Nou Carl laten we eerlijk zijn, veelal vind je iets duur. Er is genoeg leuk betaalbaar nieuw spul te koop wat heel behoorlijk klinkt. Het gaat alleen niet zo lang mee. En de prijzen van high-end? Als iets goed is, wordt het verkocht ongeacht de prijs. Prima toch. Next! En dan vergis je je twee keer Jack. Ik heb alles nieuw en het is topsegment. En er zijn er maar zeer weinig die ongeacht wat elke prijs kunnen betalen. Ik ben overigens wel voorzichtig bij aankopen, zo voorkom ik miskopen. Geldt ook voor de aankoop van een broodrooster. Edited 22 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Je bedoelt misschien, zelf nieuw gekocht? Als iets meer dan 10 jaar speelt zoals jou Conrad Johnson versterker, dan zegt het in ieder geval iets over de kwaliteit. Wat buizen versterkers betreft is er qua schakelingen niet heel veel veranderd sinds de jaren 50. En dan heb ik het nog niet over de Thorens spelers en Quad versterkers die zoveel decennia met meer of minder onderhoud uitstekend kunnen spelen. Zelf help ik ook mee aan het faillissement van bepaalde branches. Zoals je weet, heb ik een hekel aan de wegwerp maatschappij. Van sommige apparaten die ik koop, wil ik graag dat het lang mee gaat. Dat daardoor die winkel op de fles gaat omdat ik ( blijkbaar net als vele andere klanten) 15 of 20 jaar niet meer in die winkel kom vind ik jammer, maar daar kan ik minder mee zitten. Verder hoor ik nou nooit iemand over dat een Audi A6 duur is.... wat is het verschil? Weet je. in de jaren 70 waren er zat mensen die gewoon gingen sparen voor een mooie audioset. Dat was toen heel normaal. Kan nog steeds... Net als er mensen die het geld er niet voor over hadden en met een setje van fl 999,- tevreden waren. *edit typo Edited 23 oktober 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Maar door die voorzichtigheid mis je wel soms beauties. Af en toe een "gokje" wagen is toch niet verkeerd? Ik heb niet alles nieuw. Er zitten een paar youngtimers en demo's tussen, anders kan ik het echt niet betalen. Ik vind sowieso dat alles te duur is. Mensen die de prijzen bepalen weten niet wat het betekend om van een minder dan modaal inkomen rond te moeten komen. Naar mijn mening krijgt een minister ook veel te veel betaald en een tweedekamerlid al helemaal voor de miskleunen die ze afleveren. Het is ook nog eens "ons" geld. En als ze weg moeten, krijgen ze ook nog een kruiwagen geld mee. Schandalig gewoon. Die discussie hebben we al vaker gevoerd Charles. Gistern hoorde ik weer een nieuwe (ware) kreet. "De regering is er om de rijken nog rijker en de armen nog armer te maken". Als je er over nadenkt, klopt dat in deze tijd. Waar in de audio (en elders natuurlijk ook) het probleem zit, is de tak van sport waar Nedereland zijn welvaart aan te danken heeft, nl tussenhandel. Het doorschuiven van andermans producten naar derden. In principe is dat geld genereren op een plek waar het niet nodig is. Anderen noemen het "dozenschuiven". We hebben dat in de westerse wereld tot een kunst verheven. Zo zeer zelfs dat er in bepaalde takken 3 of zelfs 4 "mannetjes" tussen zitten voordat het naar de consument gaat. En allemaal willen (moeten) ze eraan verdienen (en niet eens een klein beetje). Daarna komt de belastingdienst nog eens, met hun "Belasting Toegevoegde Waarde" die werkelijk geen enkele waarde toevoegt, maar enkel en alleen maar graait in de zakken van de consument. En als je dat heb gehad, bedenkt een of andere slimme jongen wel weer en keurmerk dat er ook nog eens op moet, anders zou het wel eens gevaarlijk kunnen zijn. Dat zijn helemaal gewiekste gasten. Die gaan lekker lobbyen bij een overkoepelende organisatie (EU) om ervoor te zorgen dat zo'n keurmerk overal op moet. Daar hoort weer een dure keuring bij en ook die wordt uiteindelijk door de consument betaald. Daarnaast heb je dan ook nog de echte graaiers. De (audio)adviseurs en (-)consulenten, die alleen maar voor wat praat- en opzoekwerk de hoofdprijs vragen. Die leven bij de gratie dat mensen lui (en dom?) zijn. Vind je het nu nog gek dat de prijzen zo de pan uit rijzen, Charles? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Vind het moeilijk in te schatten of audio zo duur is tegenwoordig. Misschien dat ik mij vergis maar volgens mij is een goede platenspeler altijd al prijzig geweest. Echter mijn ouders kochten een platenspeler en deden daar heel lang mee. Tegenwoordig wil me (nu chargeer ik wat) elke jaar iets nieuws beters en duurder. De nieuwprijs van mijn set ligt ook wel iets boven de 10K maar betaal lang niet altijd de nieuwprijs. Soms tweedehands, soms ex-demo maar soms ook gewoon nieuw. Maar ik breng daar wel andere offers voor. Mijn auto is uit 2002 en op dure vakanties ga ik zelden. Camperen in Europa is prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Het middensegment is er wel degelijk. Zo vind ik de TEAC reference erg mooi en ook degelijk gebouwd. De DAC is zelfs uitstekend voor z'n prijs. Maar hieraan kun je als handelaar niet echt veel verdienen. Zeker niet omdat het overal voor concurrerende prijzen op internet te koop is. Hier een recensie https://www.hifi.nl/artikel/21036/Recensie-TEAC-Reference-501-mooie-som-der-delen.html Edited 23 oktober 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Voor mij is het midden segment verschoven naar de surround receivers die je tegenwoordig voor tussen de 300 en 1000 euro kunt kopen. In stereo is daar niet zo veel meer te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) In mijn vrienden- en kennissenkring zie ik bij sommige verandering van 5:1 naar gewoon stereo. Laatst een kennis geholpen met zijn Thorens TD-160 die hij al jaren niet gebruikt had. Aangesloten op een nieuwe Yamaha set en 2 nieuwe vloer staande Hepta luidsprekers totaal ongeveer €3500....4000 klonk dat heel behoorlijk zowel CD als LP. Edited 23 oktober 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Wanneer heb je je High-End set gekocht,ook niet onbelangrijk. Als ik nu hetzelfde moest kopen dan ben ik zeker e1500 meer kwijt. Vintage is prijstechnisch op zijn top denk ik,terwijl jong gebruikt veelal in prijs daalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2016 Author Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Ik ben met veel wat bovengeschreven wordt eens. Met Jack omdat hij mooie dingen in stand wil houden. Met Roger omdat hij vindt dat ik erg voorzichtig ben. Kern bij High End is dat te veel mensen er aan willen verdienen. Neem nu de Kef Blade waar Hans het over heeft. Ik kan me niet voorstellen, dat er meer dan vijf of tien paar per jaar in NL gesleten wordt. Waarom moet bij zo'n produkt zowel importeur als winkelier verdienen? Bij High End kan er een van de twee uit de keten weg en daarmee maak je het produkt voor de consument betaalbaar. Main stream produkten kunnen via winkels verkocht worden, maar bij LS van 30.000 is een distributiepunt in NL genoeg. Wel eentje die thuis een demo geeft natuurlijk. De handel in zijn algemeenheid heeft het erg moeilijk dus het is tijd voor nieuwe distributie modellen. Ik hoorde van een Indiër die een week in een goedkoop hotel gaat zitten, pakken aanmeet en in India in een kleine studio maakt. Zo denk ik bij High End aan fysieke winkels met een internetshop, een internetshop met een fysieke winkel, cottage industrie die versterkers of LS op maat maakt en noem maar op. Daarbij ook oog voor de portemonnee van de klant want die moet het kunnen betalen. Ook zou de handel het product hifi in zijn algemeenheid beter kunnen verkopen. Daar zit echter te veel kift. Als dat allemaal niet gebeurt houdt de ene na de andere zaak er mee op zonder kwalitatief goede opvolging. Zou erg jammer zijn. Edited 23 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Kern bij High End is dat te veel mensen er aan willen verdienen. Neem nu de Kef Blade waar Hans het over heeft. Ik kan me niet voorstellen, dat er meer dan vijf of tien paar per jaar in NL gesleten wordt. Waarom moet bij zo'n produkt zowel importeur als winkelier verdienen? Bij High End kan er een van de twee uit de keten weg en daarmee maak je het produkt voor de consument betaalbaar. Main stream produkten kunnen via winkels verkocht worden, maar bij LS van 30.000 is een distributiepunt in NL genoeg. Wel eentje die thuis een demo geeft natuurlijk. De KEF Blade gaat rechtstreeks van GP naar de winkel, dus geen importeur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2016 Author Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Wat is GP dan Hans, KEF zelf? Overigens is Array wel een leuk voorbeeld van een bedrijf dat rechtstreeks aan de consument levert met als service dat je op proef kan krijgen. Of is dit inmiddels niet meer zo? Durob importeert als jaren en distribueerde via eigen winkels. Een deel van de producten wordt zelfs in eigen beheer vervaardigd. Dan schakel je wel wat ketens uit. Edited 23 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2016 Author Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Oh ja voordat dit topic wordt gelezen als een aanval op de middenstand. Mijn broer houdt over twee jaar op met zijn modebedrijf en we filosoferen regelmatig over een goede huurder. Op onze oude dag zoeken we naar een vaste huurder en niet elke twee jaar een nieuwe. Een bedrijf wat dat biedt moet daarom een modern verdienmodel hebben. Ik ben zeer pro middenstand, maar om te overleven moeten ze vernieuwen. Edited 23 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 "een modern verdienmodel" ??? Wat is dat? Voor een moderne nering heb je nou niet echt meer een duur winkelpand nodig. Wist je trouwens dat maar 1 op de 10 moderne starters het langere tijd volhoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2016 Author Report Share Posted 23 oktober 2016 (edited) Ik weet wel iets van die handel en de ontwikkelingen Peter. In zo'n modezaak op A locatie zijn er bijvoorbeeld ontwikkelingen dat je kan passen en kijken en dan details (kleur, exacte maat e.d) via de computer kan bepalen. Dan kan je dus een erg grote variatie verkopen en eventueel leveren via internet in combinatie met de service van een traditionele zaak. Zoiets gaat dan natuurlijk in ketenverband. Ander leuk voorbeeld zijn de aankopen van mijn vrouw en dochters. Ze kopen al jaren bij een boetiek waar de eigenaresse ontwerpt , produceert in buitenland, distribueert en in eigen zaak verkoopt. Op die manier kan je exclusieve produkten leveren voor redelijke prijzen en zelf nog leuk verdienen. De overlevers in de Hifi en High End zullen eigen verkoopmodellen moeten ontwikkelen. Er zullen er zeker al wat zijn die dat doen. Die Durob is wat dat betreft wel een voorloper geweest en je ziet dat Marco ook wel voortdurend aan het zoeken is. Dat hele centrum van hem is toch wel innovatief. Edited 23 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Volgens mij wil jij gewoon een DT winkeltje volgens zo'n modern concept in dat pand Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 oktober 2016 Author Report Share Posted 23 oktober 2016 Een hifi winkel moet je niet meer in het centrum beginnen al is hifi Klubben hier in de buurt zojuist begonnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 oktober 2016 Report Share Posted 23 oktober 2016 Wat is GP dan Hans, KEF zelf? Overigens is Array wel een leuk voorbeeld van een bedrijf dat rechtstreeks aan de consument levert met als service dat je op proef kan krijgen. Of is dit inmiddels niet meer zo? GP is het moederbedrijf van KEF Array werkt nog steeds op dezelfde manier. Al is het wel lastig om zo de klanten te bereiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 oktober 2016 Report Share Posted 24 oktober 2016 Tuurlijk en zo kan je ook nooit groeien. Door alles alleen te willen doen dan blijf je gewoon vast zitten in je eigen wereld en zullen er ook geen grenzen verlegt worden, hoe mooi je product ook is. Daar heb je dan weer importeurs voor die externe markten voor je kunnen openbreken. Stel je zou in een land buiten de EU willen verkopen. Dan heb je daar iemand nodig die de promote voor je kan doen en je product in de markt kan zetten. Als eenvoudige producent heb je daar gewoon de tijd en kennis van het land niet voor. Natuurlijk kan je je daar wel in verdiepen maar kost veel tijd en gaat ten koste van je merk en je service aan je bestaande klanten. Als je dus wilt groeien zal je daar mensen voor in moeten huren en op een of andere manier betalen. Hetzij door een deel van de winst of door deze mensen in dienst te nemen. Blijf je het alleen doen dan blijf je gewoon een keuter boertje die noooit ergens anders een poot aan de grond zal krijgen. Het is maar wat je wil natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 oktober 2016 Report Share Posted 24 oktober 2016 Is een keuze George. Gewoon een een beetje keutelen en genoeg verdienen om lol te hebben is voor velen genoeg. Het heeft geen toekomst daarna, daar heb je gelijk in. Maar wie dan leeft, dan zorgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 oktober 2016 Report Share Posted 24 oktober 2016 Is een keuze George. Gewoon een een beetje keutelen en genoeg verdienen om lol te hebben is voor velen genoeg. Het heeft geen toekomst daarna, daar heb je gelijk in. Maar wie dan leeft, dan zorgt. Helemaal gelijk. De andere weg heeft Array al gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2016 Author Report Share Posted 24 oktober 2016 (edited) Mijn vader (hij is al meer dan 50 jaar dood) wilde indertijd verder dan alleen een simpel schoenenzaakje. Hij dacht aan een keten schoenwinkels, hij dacht aan zelf produceren. Mijn moeder heeft het hem uit zijn hoofd gepraat want die zag de nadelen wel. Groter groeien hoeft niet per definitie te betekenen dat je netto meer verdient laat staan dat wat technisch georiënteerde mensen (als die van Array) daar lol van hebben. Achteraf maar goed ook want mijn vader ging veel te vroeg dood (bekende hartinfarct) en die schoenenzaak kon mijn moeder alleen wel handelen. Managen moet je voor in de wieg gelegd zijn. Edited 24 oktober 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 oktober 2016 Report Share Posted 24 oktober 2016 50 jaar geleden (1e helft jaren '60) zat Nederland eveneens in een diepe recessie. En was het aantal hartinfarcten relatief hoog... Je kon toen i.d.d. beter schoenen verkopen dan radio's en T.V.'s of de betere audio. Mede door die recessie ging destijds Erres failliet en Philips bijna. De magazijnen stonden tot de nok toe vol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 oktober 2016 Author Report Share Posted 24 oktober 2016 Ik wist niet dat audio toen al zo'n ding was Peter. Overigens vertelde mijn moeder altijd dat de schoenenzaak in economisch slechte jaren het het best deed. Kennelijk wilde mensen door zich goed te kleden laten zien dat het nog goed ging. Tegenwoordig rijden ze met een kapotte spijkerbroek in een Porsche. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 oktober 2016 Report Share Posted 24 oktober 2016 Een kapotte spijkerbroek is in de mode Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts