Jump to content

Prijzen High End

carl
 Share

Recommended Posts

Huurprijs is niet oorzaak 1, de consument wil gewoon alles zo goedkoop mogelijk. Een organisatie als de Consumentenbond doet er ook geen goed aan door te adviseren in winkels te pingelen. En zo verdwijnen er veel winkels, ook in de hifiscene...

Maar het blijft toch te gek, dat in Turkije voor €35,- een wastafel gemaakt wordt, terwijl die hier voor €550,- in de winkel ligt. Of ik in China een rolletje draad voor €23,- bestel (verzendkosten gratis) terwijl ik hier voor hetzelfde rolletje draad € 179,- moet betalen.

In de highend audiohandel is vier keer over de kop ook geen uitzondering.

Gek dat dit mis gaat?

Kinderarbeid is goedkoop :(

In het verre oosten is alle arbeid goedkoop. 100 jaar geleden was dat hier ook en kinderarbeid nog niet afgeschaft. Veel ater, toen ik op de lagere school zat, was er nog een 7e klas. Die mochten wanneer ze 14 waren aan het werk.

Hiermee praat ik kinderarbeid niet goed, maar in de situatie van het land mischien beter dan de vuilnisbelten af moeten zoeken naar wat handel of erger.

Edited by Hans van Liempd

Maar het blijft toch te gek, dat in Turkije voor €35,- een wastafel gemaakt wordt, terwijl die hier voor €550,- in de winkel ligt. Of ik in China een rolletje draad voor €23,- bestel (verzendkosten gratis) terwijl ik hier voor hetzelfde rolletje draad € 179,- moet betalen.

Gek dat dit mis gaat?

Ik vraag me af of het dezelfde artikelen zijn... maar kijk ook eens naar onze algemene kosten, we betalen voor onze welvaart, ziektekosten, pensioen, aow, voorzieningen een stevige prijs. Als ik zie wat goede onderdelen kosten in de audiohandel, spullen gemaakt in landen waar een eerlijk salaris wordt betaald. En dan ga rekenen, fabrikant, importeur, winkel, belasting dan is hifi al snel duur. In mijn omgeving wordt er geklaag dat er nauwelijks banen zijn voor mensen, maar diezelfde omgeving koopt wel bij de Action en neemt een schilder uit het Oostblok.

Het is ook wel een kwestie van prioriteiten. Een tv kostte vroeger een heel dik maandsalaris, nu vinden we een weekloon al te duur. Hifi was vroeger ook heel duur, maar men spaarde ervoor en had er geld voor over. Onze voortdurende uitbuiting van mensen, het is echt niet anders als 200 jaar geleden, zorgt ervoor dat alles steeds maar goedkoper moet. Kinderarbeid wordt goedgepraat omdat het beter is als niets hebben. Nee kinderarbeid is not done, kinderen horen niet te werken maar naar school te gaan. Het wordt tijd dat we dat eens gaan beseffen. En niet "het is beter als op de vuilnisbelt zoeken". Als mensen in de derde wereld eerlijker salaris zouden krijgen, en wij bereid worden dat te betalen, hoeven kinderen niet meer te werken.

In Amerikaanse hifibladen staat onder veel advertenties: Designed, engineered and build in the USA. Het wordt tijd dat we dat hier in Europa ook eens zouden gaan doen. Dan mag hifi best wat kosten.

Hans van Liempd, on 06 Nov 2016 - 8:58 PM, said:

Gek dat dit mis gaat?

De euro kun je vergelijken met de lire van vroeger. Daar had je er veel van nodig om iets te kunnen kopen. De wisselkoerslijsten liegen allemaal. De euro is niks waard. Zelfs een Turkse Lira is meer waard dan een euro 

Edited by Sodejuu

Wat is kinderarbeid ,was vroeger ook toen ik acht jaar was moest ik ook aan pakken is niks mis mee ,ben niet slechter van geworden, die komt ook nog in die arme landen, tot kinderarbeid wordt verboden, en beter kinderarbeid dan geen inkomen in die arme landen, wij wisten vroeger niet beter en hun ook niet ,iedereen werkt mee alleen wij kijken daar raar tegen wij zijn gewoon verwende kinderen, die in principe alles kunnen kopen, vroeger moest je drie tot vier maanden sparen en nu koop je het gewoon en is ook nog de vraag heb jij dat nodig.

Mvg wol

Blijft dat Pjotr gelijk heeft, dat kinderen niet horen te werken.

De verwende kinderen hier zorgen ook, dat er 's morgen bij jouw een krant in de bus ligt en de vakken in de supermarkt gevuld. Ik vind jongeren van 13 14 jaar tenminste nog kinderen, al denken ze er zelf anders over. Toen ik 10 jaar oud was mocht ik ook meewerken in de bakkerij waar mijn vader werkte, niks mis mee, maar het was wél MOCHT i.p.v. MOEST.

Maar wanneer je alles boycot waar kinderhanden aan te pas komen, dan heb je geen kleren aan je lijf en kun je inderdaad beter niks bij Quantum, Kruidvat of Action kopen. Maar wanneer je daar niks koopt verhinder je die mensen ook een fatsoenlijke economie op te bouwen. Ik roep ook al jaren... Wie vraagt er om een DVD speler van € 35,- of minder? Rechtstreeks bestellen lijkt me zelfs beter dan via de handel, die weten er door "onderhandeling" er nog minder voor te betalen.

Ik hoop dat kinderarbeid in een korte tijd de wereld uit is. En die tijd zal korter zijn wanneer we fatsoenlijk betalen voor die producten. Fatsoenlijk betalen staat dan voor het geld wat er daar betaald wordt en niet hier in de winkel.

In landen met veel landbouw is het normaal, dat kinderen in het seizoen meewerken. Zo lang het maar geen uitbuiting en misbruik is. Dat past ook wel in de opbouw van een economie. Dat er in veel landen spraken is van kinderuitbuiting is helaas waar. Dat verklaart echter niet de grote prijsverschillen waar Hans het over heeft. Waar blijft dat geld hangen?

Mijn vrouw geeft les in de bovenbouw HAVO/VWO en heeft werkelijk geen goed woord over voor al die bijbaantjes bij AH e.d. Zij zegt dat die kinderen zoveel uren per week draaien dat ze geen tijd hebben voor huiswerk en moe zijn op school. Dat compenseer je niet met meer geld te investeren in onderwijs. Daarbij hebben die kinderen zo veel geld zonder woonkosten e.d., dat ze het nooit meer zo rijk zullen hebben als in hun jeugd. Wat mijn vrouw ook zegt is dat ze diverse uitwisselingen met het buitenland heeft gehad, maar dat nergens kinderen  zo veel werken als in NL.(In het buitenland kennen ze wel vakantiewerk, maar geen regulier werk.)

Edited by carl

Binnenkort C&A failliet,weer minder werk voor de kindjes.

Kinderarbeid misschien een 4 uur per dag om een beter leven te hebben,en een halve dag naar school.

Wellicht op termijn einde kinderarbeid.

.................

In Amerikaanse hifibladen staat onder veel advertenties: Designed, engineered and build in the USA. Het wordt tijd dat we dat hier in Europa ook eens zouden gaan doen. Dan mag hifi best wat kosten.

Helemaal met je eens Peter! En dat het kan bewijst Schiit wel:http://schiit.com/

Het hele verhaal is door een paar van de oprichters opgeschreven: http://www.head-fi.org/t/701900/schiit-happened-the-story-of-the-worlds-most-improbable-start-up Is ook als e-book en paperback verkrijgbaar: https://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresultaten/Ntt/Schiit-happened/N/8299+8292/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/books_en/index.html#

Ik heb net de paperback uit. Leest als een detective. Aanrader! :) Dat noem lk nog eens originele marketing. Schrijf een goed en spannend boek over je product. Mits goed gedaan, sympathie verzekerd! En daarmee omzet.

Edited by Pjotr

Binnenkort C&A failliet,weer minder werk voor de kindjes.

Kinderarbeid misschien een 4 uur per dag om een beter leven te hebben,en een halve dag naar school.

Wellicht op termijn einde kinderarbeid.

Zo zie ik het ook!

Het is verkeerd alle gezagsdragers op een hoop te gooien Wiel. Elke groep heeft nu eenmaal zijn eigen "mores". Als we ons gezag niet meer vertrouwen is er geen basis meer voor een bestuur/regering. Dan komen we weer terug in de praehistorie en wordt het net als in Syrië. En volgens mij hebben we het hier helemaal niet slecht.

Gek dat dit mis gaat?

En wat te denken van: sociale premies, pensioenpremie, ziektekostenpremie, milieuvoorzieningen, arbo-maatregelen, inkomstenbelasting en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ja: het is hier een stuk duurder, maar daar krijgen we ook wel wat voor terug. Er gaat dus helemaal niks mis.

Edited by Ove Rickland

De staat verdient niet, maar int belasting en verdeelt die weer Wiel. En hoe dat precies gebeurt bepaald de meerderheid van de kiezers. Omdat er compromissen gesloten worden betekent dit dat er nooit iemand tevreden is. Maar nogmaals het resultaat is hier beter dan in de meeste andere landen.

Edited by carl

nou mag ik even nuanceren .... wie heeft er gestemd voor meer dan 15 miljard naar Griekenland? Wie heeft er gestemd voor hordes Somaliers waarvan 80% in de bijstand zit? En dan de rest. Wie koos er voor binnengrenzen afschaffen en geen fatsoenlijke buitengrenzen instellen? Wie koos er voor een Navo die veerdienst richting Eurpoa speelt? Wie koos ervoor dat gevangen per dag 300,00 kosten en verpleeghuispatienten 200,00? Als ze al plaats hebben.

Moet ik nog een dagje doortypen? Dit is geen rechtsstaat.

groet

nou mag ik even nuanceren .... wie heeft er gestemd voor meer dan 15 miljard naar Griekenland? Wie heeft er gestemd voor hordes Somaliers waarvan 80% in de bijstand zit? En dan de rest. Wie koos er voor binnengrenzen afschaffen en geen fatsoenlijke buitengrenzen instellen? Wie koos er voor een Navo die veerdienst richting Eurpoa speelt? Wie koos ervoor dat gevangen per dag 300,00 kosten en verpleeghuispatienten 200,00? Als ze al plaats hebben.

Moet ik nog een dagje doortypen? Dit is geen rechtsstaat.

groet

Ben je in het verleden wel gaan stemmen volksvertegenwoordigers?

Als je het beter kan, mag je je verkiesbaar stellen Robx. Dat is in ieder geval wat.

Ik heb 35 jaar bij de overheid gewerkt en ben vaak betrokken geweest bij dilemma's. Net zoals veel anderen heb ik integer geprobeerd daar mee om te gaan. In de praktijk blijken de keuzes moeilijk en de marges smal. Je kan wel zeggen geen geld naar Griekenland, maar volgens veel adviseurs van de regering was dat niet verantwoord om financiële, geopolitieke en sociale redenen. En dat is eigenlijk bij alles zo. Regeren is ondankbaar werk want je doet het nooit goed.

Maar laten we maar praten over kabels e.d. Over zoiets simpels worden we het makkelijk eens.

altijd gestemd ja. ja eens, maar begin dan niet over politiek hier. de huidige situatie is toch vooral een kwestie van langdurig verkeerd kiezen. maar das wellicht niet zo zichtbaar als je in het systeem zit/zat.

kabels is simpel: luisteren.