Jump to content

Draaitafelplateau voor Cock's Eddy Current remwerking

Arden
 Share

Recommended Posts

• Members

Jullie weten dat Çock bezig is met het ontwikkelen van een eigen draaitafel. Nu moet daar een plateau voor worden gedraaid wat kwa hoogteslag niet meer als een tienduizendste mm mag afwijken. Een (te extreme?) eis die Cock heeft gesteld om de Eddy Current remwerking 100% goed te krijgen. Krijg je een offerte van een draaibedrijf die dit zou kunnen, kosten 11.000 Euro! Wat moet zon tafel daarna dan gaan kosten? Een ton?

Het zoeken is dus naar een bedrijf die dit nog enigszins betaalbaar kan uitvoeren. Tuurlijk, als je er gelijk 5.000 besteld, gaat die prijs drastisch naar beneden, maar zou is het nu eenmaal niet, in de High-End heb je het hooguit over 10-tallen...

Edited by Moderator2
Topic afgesplitst

Cock draait de boel een beetje van achteren naar voren met die kosten. Dat is toch helemaal geen extreme prijs voor het gevraagde werk? Als je zulke extreme eisen stelt dan kun dat soort prijzen verwachten. Dat is echt niet overdreven, ook niet met de modernste fabricagetechnieken.

Je kunt aluminium zo nauwkeurig draaien als wat de machine kan, maar morgen is het toch weer anders. Aluminium is nou eenmaal geen stabiel materiaal.

Linn bewerkt de plateaus daarom in verschillende bewerkingen waar 3 maanden tussen zit.

Maar 1/10000 mm is wel erg weinig (is dat wel te meten?). Misschien de rem dusdanig aanpassen dat hij minder hoogteslag afhankelijk is?

Zijn er geen draaitafels met een precies gedraaid plateau in de handel te koop die te gebruiken is op Cock zijn dt.

Heb je enig idee hoe nauwkeurig 1/10000 mm is?

Een haar is tussen 170/10000 en 1800/10000 mm dik (offetewel 17/1000 en 180/1000 mm).

Heb je enig idee hoe nauwkeurig 1/10000 mm is?

Een haar is tussen 170/10000 en 1800/10000 mm dik (offetewel 17/1000 en 180/1000 mm).

Nee,daar heb ik geen idee van,maar nu weet ik het :)

Cock doet nooit compromissen! Nooit geweten dat aluminium zo' n levend materiaal is trouwens.

De concurrentie tussen distributeurs herken ik wel. Mijn familie zou ook niet hebben geaccepteerd dat op de markt dezelfde schoenen werden verkocht als in de winkel. Kennelijk moet de fabrikant/importeur een vast distributiekanaal kiezen. Bij schoenen lijkt me dat duidelijk, maar bij High -End?

Toch als ik zo'n prijs van 30.000 euro hoor voor die Kef Blades en vergelijk met bijvoorbeeld een klein zeiljacht vind ik dat toch stevig geprijsd. Een zeiljacht wordt met een mal gebouwd, zeg maar een paar per jaar en zeker geen grote aantallen. Onderdelen als mast, beslag, zeilen e.d. zijn zeker niet goedkoop en er zitten veel montage uren in. Ik denk dat de relatieve lage prijs te maken heeft met het feit dat de producent (werf) redelijk rechtstreeks verkoopt. Soms heb je nog iets als een agent ertussen als de boot uit het buitenland komt.

Overigens ik ben hier geen mensen die hard voor hun brood werken aan het afzeiken. Wel denk ik dat High-End alleen toekomst heeft als ze prijzen onder controle weten te houden en de klanten ook bij normale mensen weten te zoeken. Ook denk ik dat distributiemodellen veel aan verandering onderhevig zijn. Best lastig.

Edited by carl

Geen enkele LP is zo perfect plat. Waarom moet het zo nauwkeurig? Kan me voorstellen dat het plateau prefect gebalanceerd moet zijn, maar dat kan ook op andere manieren.

Cock remt het plateau mbv een magnetische rem om de gelijkloop beter te krijgen. Slingering werkt dan averechts. 

1/10000 mm?

Dat is dus 1/10 micrometer. Dat is ca 600 maal minder dan een mensenhaar.

Lijkt mij toch wat overdreven.

Verbaast me dat er nog een bedrijf is dat het wil proberen. Alhoewel het bedrag mij voorkomt als: "hoe kan ik die lui afschrikken?"

Groet,

Leobus

Edit: Hans was mij net voor!

Edited by leobus

Tja, zo een draaitafel blijft toch iets sektarisch. Volgens mij maakt het niet meer uit of ie dadelijk 20 mille moet opbrengen of 2 ton. Het is een hobby van enkelen die w.m.b. op zich helemaal niets meer met high-end audio te maken heeft.

Tja, zo een draaitafel blijft toch iets sektarisch. Volgens mij maakt het niet meer uit of ie dadelijk 20 mille moet opbrengen of 2 ton. Het is een hobby van enkelen die w.m.b. op zich helemaal niets meer met high-end audio te maken heeft.

We hebben hier natuurlijk met de "Formule 1" van de audio te maken. Maar het ik zou het eerder in andere oplossingen gaan zoeken dan dergelijke nauwkeurigheden te eisen.

We hebben hier natuurlijk met de "Formule 1" van de audio te maken. Maar het ik zou het eerder in andere oplossingen gaan zoeken dan dergelijke nauwkeurigheden te eisen.

W.m.b. lijkt het daar helemaal niet op. Formule1 is altijd nog een wedstrijd met een duidelijk resultaat: Een winnaar.

Ik denk dat Cock ook een type is wat iets maakt wat aan zijn eigen eisen voldoet. In die zin ook veel respect. Commercieel gezien hoop ik dat hij ook betaalbare producten als de Harmonizer blijft maken. Eenvoudige sukkels als wij kunnen die ook betalen.

Ach het lijkt er erg op dat er hier een onrealistische tolerantie gevraagd wordt.

Terwijl het in een opspanning maken van het plateau wel mogelijk moet zijn om daarbij in de buurt te komen.

Voor een dergelijke toepassing moet je eigenlijk zulke onderdelen in eigenbeheer produceren.

Dan neem je al bijvoorbaat een afschrijving van een aantal plateaus die uiteindelijk niet bruikbaar waren.

Dan is een redelijke kostprijs nogwel te behalen.

Ten eerste heb ik wel bewondering voor iemand die een compromisloos ideaal nastreeft. Als je dat soort mensen niet hebt kom je ook niet vooruit. En als Cock meeleest dan zal hij misschien nog wel eens een mailtje sturen naar deze of gene. Misschien zien we hem wel in Krefeld zondag!

• Members

Meelezen doet hij wel, en mij op de vingers tikken ook... Het is niet een 10.000e, maar een 1.000e! Nog steeds extreem, maar volgens sommigen te doen. Vandaar blijkbaar ook van die extreme prijsopgaven (want dat vind ik nog steeds)...

• Members

Weet je wat high-end is niks, iets maken wat zinloos is en dan veel geld vragen.

Meen je dat jij dat hoort van plateau ,de opbouw van een draaitafel is veel belangrijker, en trouwens wat is laatste 25 jaar iets revolutionair gebouwd ,niks.

Het gewoon geldklopperij en geen formule een.

En producten die komen en gaan, vroeger had je nog een Goldmund Reference waar over nagedacht is .

Nu moet alles snel klaar in  productie in China en kassa,

Het zelfde met die class d versterker van 30000 euro,s vorig jaar in Veldhoven het was gewoon een veredelde bouwpakket ,mensen kijken graag naar mooie kastje en prijzen maar ze weten niet wat ze kopen, aandacht, aandacht en nog eens aandacht.

En ook bij Marco met die blokkendoos woofer bij die hoorn speakers dat lijkt op nergens ,als hoorn verkoopt maakt dan alles hoorn ionen hoogtoner en in het  super laag ook hoorn.

Mvg wol

Als ik nou toch eens wist waar je het over had...