Jump to content

Voor- en Eindversterker.

Lars
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb hier al een vraag gesteld over de versterkers die ik aan mijn luidsprekers kan aansluiten, daarvan weet ik nu wel genoeg van. Ik heb ook eens gekeken wat ik (als ik geld genoeg heb) kan kopen voor een versterker. De meeste mensen gebruiken een voorversterker en 2 eindversterkers, moet dat of hoort dat of is het puur dat je luidsprekers gewoon beter aangestuurd worden?

Ik zat eerst te kijken voor een ge

Hallo Lars.

Het is beslist niet noodzakelijk om naar een gescheiden voor- en eindversterker te grijpen of zelfs de eindversterker als twee monoblokken uit te voeren. Er zijn voldoende geintegreerde versterkers op de markt die (semi) dubbelmono zijn opgebouwd. Dat zou in theorie dus net zo goed moeten klinken. Een geintegreerd verhaal heeft doorgaans een betere prijs/kwaliteitsverhouding plus dat het je

Mijn ervaring is dat als je eindversterker goed genoeg is (dynamisch, gevoeligheid groot genoeg voor de bron, ingangsimpedantie niet te laag) je geen actieve voorversterker nodig hebt. Elke extra barriere in het audiopad neemt namelijk detail, snelheid en dynamiek weg.

Ik kan iedere eindversterker eigenaar aanraden om eens een test te doen met een passieve volumeregelaar (of zonder als je eindbak een volumeregelaar heeft). Het is mogelijk dat je hiermee iets moet verliezen aan dynamiek maar je zal er meer detail bij krijgen. De persoonlijke combinatie zal uitmaken wat het beste klinkt!

Ik ken ook situaties waarbij het zonder voorversterker absoluut slechter klinkt (meestal neemt 'met' de dynamiek en daardoor ruimtelijkheid en levendigheid toe)In deze situaties is er vaak een te lage ingangsimpedantie van de eindbak, waardoor de CD-speler het niet goed kan aansturen.

Groeten,

Hallo stefan.

Wat jij daar zegt is eigenlijk precies ook mijn idee over de zaak: 't enige dat volgens mij meetelt is de ingangsgevoeligheid van de eindbak en de impedantie-match.

Als ik af en toe verhalen lees over voorversterkers die circuits bevatten om phase correcties e.d. uit te voeren, dan lopen de rillingen al over mijn rug ... Dat kan volgens mij niet goed gaan.

Wanneer je, zoals ik, maar van een bron gebruik maakt heb je geen ingangkeuze meer nodig en toonregelingen en dergelijk ongerief zit ik ook niet op te wachten. Exit voorversterker dus.

Groeten,

Paul.

web page

Interessant deze discussie. Ik heb mijn Sony 555es cd-speler rechtstreeks op rotel monoblokken (RMB 100) aangesloten. Dit klonk absoluut slechter dan met voorversterker (Musical Fidelity). Het vervelende is alleen dat de voorversterker teveel versterkt waardoor er vervorming optreedt. Mijn eindversterkers zijn nu aangepast (de ingangsgevoeligheid is met 6db teruggebracht). Misschien is het beter om een passieve voorversterker te gebruiken. Heeft iemand daar ervaring mee? Welk merk maakt dit soort versterkers?

Hallo Paul,

Zonder voorversterker is het geluidsbeeld zo plat als een dubbeltje. Alle dynamiek is weg en bass wordt erg rommelig. De rotel-monoblokken zijn echt fantastisch, alleen in combinatie met mijn luidsprekers met 95 db rendement lukt het niet om tot een goed geluid te komen. Met de vanuit de fabriek ingestelde ingangsgevoeligheid gaat het veel te hard in combinatie met de Musical Fidelity voorversterker (nauwelijks regelbereik (maar wel een fantastisch geluid)). Als de ingangsgevoeligheid van de monoblokken wordt teruggebracht dan zakt het hele geluidsbeeld in elkaar. Ik heb eerst met 15 db later verzwakken, dat klonk heel beroerd, nu met 6 db: een stuk beter maar nog steeds niet ideaal. Ik ben echt overtuigd van de klasse van deze versterkers (de dealer stuurde er zonder problemen electrostaten mee aan), maar ik denk toch dat ik ze ga verkopen omdat de combinatie versterker luidspreker niet goed is. Het wordt toch een volledige buizenversterker.

Groeten,

John

Hallo John.

Dat is balen dat e.e.a. niet lekker samenwerkt, terwijl het afzonderlijk toch goede spullen zijn.

Ik weet niet hoe de gevoeligheid van die eindbakken verminderd is. Met een weesrtand paralel duikelt natuurlijk de ingangsimpedantie en dat vindt je voorversterker waarschijnlijk niet leuk. Met een weerstand in serie verminder je ook de gevoeligheid en zou de ingangsimpedantie dus stijgen, wat dan weer een minder probleem zou moeten zijn.

Meestal wordt er echter een weerstand paralel EN een serieweerstand toegepast, om de impedantie van het geheel gelijk te houden. Hoe is dat bij jou uitgevoerd ? Ik zou er toch nog eens naar kijken, het lijkt mij zo zonde om eindbakken weg te doen die op zich heel goed bevallen.

Alhoewel ...., naar een buizenversterker toewerken is ook niet echt behelpen .... :)

Paul.

web page

Geplaatst door Avallon:

Nee, toch maar de SV-233 en de CD-S3.

In de Stereo van mei 2001 worden de ML383 en de SV-233 uitgebreid met elkaar vergeleken! Behalve dat Vincent de vormgeving bijna letterlijk heeft gejat van ML, komt 'ie niet eens zo verschrikkelijk slecht mee! Ok

Staan helaas geen prijzen op de site. Gewoon Google gebruiken. Zit nl. zo'n 25% prijsverschil tussen verschillende leveranciers. Nederlandse importeur vind ik alleen beetje onprofessioneel. Alleen een mobiel nr. op de Vincent website :)

Geplaatst door Avallon:

erm, ik kan het toch niet nalaten te vragen. Gezien het feit dat nabestellen van een Duits blad nogal omslachtig is, zou je misschien het artikel kunnen scannen of i.d.? Mijn dankbaarheid zou groot zijn...    :D

Avallon, no problemo, leg ik v/d week even onder de scanner en mail 't naar je toe!

Hallo,

Ben Weimands van Audiopuls Importeert Vincent wat in China gemaakt wordt en gedeeltelijk in Duitsland inelkaar wordt gezet.

Dus zal hij de prijzen ook wel weten want ik denk dat ik beter kan bellen dan de prijs opzoeken want ik weet niet meer waar het ligt maar wat ik wel weet hij was niet extreem duur dus wel interessant.

Maar je moet wel het hele progamma opnemen om de pre te kunnen kopen.

Ook de T.A.C. buizen versterkers komen bij hem vandaan.

MvG,

Haudio

:rolleyes: