carl Posted 6 november 2016 Report Share Posted 6 november 2016 Ik ben weer druk bezig met phonotrappen en heb een DIY Pearl 1 te leen. Dat is toch wel een erg mooi ding. Stemmen klinken erg natuurlijk, het geluid luchtig en ook stemmen lijkt net iets hoger af te beelden wat ik prettig vind. Weet iemand het verschil met de DIY Pearl 2 en de XP 15 die nog steeds in productie is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 november 2016 Report Share Posted 6 november 2016 41 dB gain versus 55 dB Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2016 Author Report Share Posted 6 november 2016 Die Pearl 1 die ik te leen heb zit zeker boven de 60 en ik schat rond de 64 en dat is best lekker met de Benz Ruby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 november 2016 Report Share Posted 6 november 2016 In je leen Pearl zit een apart MC deel extra, anders deed ie 't niet zo goed op je Ruby Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 november 2016 Author Report Share Posted 6 november 2016 (edited) Dat MC gedeelte is actief toch Roger. Klinkt fantastisch in ieder geval. Die tweede trap zou ook kunnen met trafo's. Waar zit het geluidsverschil? Heeft iemand wel eens een DIY Pearl gebouwd waar je voor MC kunt " schakelen" tussen actieve en passieve tweede trap? PS TNT heeft step up trafo's getest: dat kost wel serieus geld. Edited 6 november 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 november 2016 Report Share Posted 7 november 2016 Trafo's zijn normaal gesproken mooier dan een head-amp stage. Het nadeel van trafo's is echter dat goeie erg duur zijn en ze niet voor alle elementen geschikt zijn. Je hebt er die voor meerdere elementen geschikt zijn. De hebben verschillenden aftakkingen, maar die zijn over het algemeen minder van kwaliteit. Het beste is een setje op maat gemaakte trafo's, maar dan ben je een klein vermogen kwijt voor goede, met het juiste kernmateriaal en de goede dikte van de wikkeldraad. Het is precies zoals Cock zegt. De beste phonostage is een buizen MM trap met goede trafo's ervoor. Met de Pearl heb je een "quasi-buis" (jFET) met een goede MC voortrap, ook op jFET basis. BTW, ik las vandaag nog de promo-tekst van de Audia Flight FL Phono. Daarin wordt gezegd dat die getrimd is op stilheid. We hebben beiden gehoord dat ie meer kabaal maakt dan de Pearl die nu bij je staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 7 november 2016 Members Report Share Posted 7 november 2016 Je mag mijn MA Cotter step-up wel een keer lenen, een betere heb ik nog niet kunnen vinden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 november 2016 Report Share Posted 7 november 2016 Dat MC gedeelte is actief toch Roger. Klinkt fantastisch in ieder geval. Die tweede trap zou ook kunnen met trafo's. Waar zit het geluidsverschil? Heeft iemand wel eens een DIY Pearl gebouwd waar je voor MC kunt " schakelen" tussen actieve en passieve tweede trap? PS TNT heeft step up trafo's getest: dat kost wel serieus geld. http://forum.zelfbouwaudio.nl/search.php?keywords=pearl+phono Lees ze.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 november 2016 Author Report Share Posted 7 november 2016 Ik ga aan de lees Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 november 2016 Report Share Posted 7 november 2016 (edited) Werkt dat als je niet ingelogd bent? Maar voor de meeste vragen kun je denk ik wel direct bij George (Kappa) terecht. I.i.g. zal een goede jfet MC pre qua ruis niet veel verschillen met een step-up trafo. De rest is smaak. Edited 7 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 november 2016 Report Share Posted 7 november 2016 Carl heeft mijn versie al eens in een vroeg stadium bij hem thuis beluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 november 2016 Report Share Posted 8 november 2016 Ik zou ook niet verder kijken als ik een Nelson versterker had, matchmakertje. ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 8 november 2016 Members Report Share Posted 8 november 2016 Een gedeelte van het schema is weer gejat van Hiraga 40 jaar geleden, Pass had 35 jaar geleden ongeveer het zelfde schema met transistor gemaakt met dc koppeling, het beste klinkt die op een papieren unit, het ergste vindt ik dat die gejat . En tussen trafo en fet in movingcoil zijn grote verschillen, koop maar eens 5 verschillende trafootje,s kom je wel achter. Potjr,niet een keer ,maar in verschillende configuraties bouwen, zo bouw jij een versterker op,nelson pass maakt daar commercieel gebruikt van ze zijn nou aan nummer 7 belandt, is net zo,n sekte als Linn, mensen menen gewoon dat er geen andere versterker bestaat. Mvg wol En ook dit kan globaal wel worden teruggebracht tot: [...] Bloeb bloeb wol [...] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 8 november 2016 Report Share Posted 8 november 2016 Ik ken de DIY pearl niet, maar ik draai wel al lange tijd met een Pass Labs XP-15. Ik heb deze gekocht om zijn flexibiliteit en de (naar keuze) zeer hoge versterkingsfactor. In de tussentijd dat ik de XP-15 bezit heb ik nog e.e.a. gehad aan elementen en phonotrappen. Momenteel draai ik alleen nog met de XP-15 i.c.m. een high-output (2.0 mV) Empire/Benz MC. De reden van een high-output element i.c.m. de in theorie hoog versterkende XP-15 is dat ik het ruis/bromniveau bij gebruik van low-output (0,15mV) elementen tegen vond vallen. Daarom heb ik ook een aantal step-up trafo's geprobeerd (1 ingebouwde in een Nagra VPS). Het resultaat van step-up trafo's i.c.m. de XP-15 (lage versterkingsfactor + 47KOhm) was niet slecht (ruis/bromniveau zeer laag!) maar.......... Iedere keer viel mij op dat m.n. het laag m.b.v. step-up trafo significant in kwaliteit achteruit ging. Daarmee gaat dan een van de grootste kwaliteiten van de XP-15 verloren, namelijk de bass slamm die m.i. van ongekende kwaliteit is. Als de Pearl zelfbouw dezelfde eigenschap bezit zou ik m.n. hier op letten in een combinatie met een step-up trafo. Mijn ervaring is dat het verder niet zoveel uitmaakt, afgezien van het grote verschil in de lage regionen wordt het beeld wat gedrongener/compacter. Ik heb me er voorlopig bij neergelegd dat er mogelijk nog betere phono trappen, step-up's en elementen bestaan. Iedere keer als ik nu een plaat draai klinkt het onverwacht goed (ik hoop dat dit voorlopig zo blijft). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 8 november 2016 Author Report Share Posted 8 november 2016 Dat is wel leuke info Arcman. Die DIY Pearl is zeer behoorlijk stil bij mijn Benz Ruby L (0,34 Mv). Ik heb het in mijn herinnering nog niet beter gehoord. Misschien bij de Einstein wat op hifi gebied de fout in mijn leven is geweest. Die had ik moeten kopen toen ik in de gelegenheid was. Helaas wordt die niet meer gemaakt behalve in de veel duurdere symmetrische uitvoering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 november 2016 Report Share Posted 8 november 2016 De fout van mn audio leven is dat ik geen sp10 heb gekocht, toen ie voor 1500 gulden in de winkels stond idee voor een nieuw draadje (hoewel, ws is deze ook al een keer geweest)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 november 2016 Report Share Posted 8 november 2016 Wat ik zo zie dan lijkt de Pass Labs XP-15 wel erg op de Pearl 2. De Pearl 1 heeft voor MC nog een extra MC trap die de eerste 10 dB voor zijn rekening neemt. Daar is de totale versterking dus verdeeld over 3 versterker trappen wat bij de Pearl 2 net als bij de Pass Labs XP-15 in 2 trappen gebeurd. Daarmee is het nog wel een van de stilste phono trappen die ik ken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Wat ik zo zie dan lijkt de Pass Labs XP-15 wel erg op de Pearl 2. De Pearl 1 heeft voor MC nog een extra MC trap die de eerste 10 dB voor zijn rekening neemt. Daar is de totale versterking dus verdeeld over 3 versterker trappen wat bij de Pearl 2 net als bij de Pass Labs XP-15 in 2 trappen gebeurd. Daarmee is het nog wel een van de stilste phono trappen die ik ken. Ik wel, en Bert Oling ook: qua bandbreedte als qua lineariteit plaatst de Array PH1 nieuwe piketpaaltjes. Nog niet een phono voorversterker onder handen gehad die zo stil was, ook met de maximale versterking van 5000x (77dB). http://www.arrayaudio.nl/ebolinghvtph1.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Mooie recensie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Als ik tussen die twee zou moeten kiezen, wist ik het wel Gelukkig hoef ik niet te kiezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Als ik tussen die twee zou moeten kiezen, wist ik het wel Gelukkig hoef ik niet te kiezen +1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 (edited) Ik wel, en Bert Oling ook: http://www.arrayaudio.nl/ebolinghvtph1.php Ik vind - 70dB niet erg stil overigens Edited 9 november 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 (edited) Ik vind - 70dB niet erg stil overigens Ga eens aan jouw phonotrap meten. Hoe kom je trouwens aan 70 dB. Bert schrijft dat hij zeer stil is, ook bij 77 dB versterking. Verder zie ik geen waarde. Edited 9 november 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Volgens mij bedoeld hij bij een versterking van 77dB. Zegt niets over de werkelijke SNR George. Ik heb het verhaaltje ook nog eens gelezen. Het is meer heel veel woorden voor een wollige persoonlijke impressie. Veel feitelijks staat er niet in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 november 2016 Report Share Posted 9 november 2016 Ik dacht gezien te hebben dat de ruisvloer op - 70dB zat maar er wordt hier over de versterking gesproken en verder nergens over. De ruisvloer van de Pearl 2 ligt overigens op - 96dB bij 55dB versterking. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts