Pjotr Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Nog nooit meegemaakt. Wel dat de pootjes verzilverd waren en ja die worden op den duur zwart. Schade of nadelige gevolgen heb ik nog nooit meegemaakt. Het is alleen niet meer te solderen zonder goed schoonmaken. Die fetjes zijn van Sony. De 2SJ43 heeft 13nV/sqrt(Hz) aan ruis. Is ongeveer 15x slechter dan de Toshiba fets in de Pass Pearl ( 0,9nV/sqrt(Hz) ). En als jouw Optonica al zo goed klinkt zit het met die Pass ook wel snor. Edited 12 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Ik heb al honderden transistoren vervangen, Vooral type 2SC458 zijn berucht. Verder zijn er inderdaad tegenwoordig zoveel mooie ruis arme halfgeleiders dat ik steeds meer vervang. Verwacht je niet he, voor een buizenfreak Maar die Fet' s in de SO-9100 zijn mooi gematched. Kan met een aangesloten lyra Delos het volume opendraaien. Van ruis geen last. Soms blijf ik er gewoon vanaf, goed is goed genoeg. On-topic maar weer, die Pearl lijkt me inderdaad een mooie amp Edited 12 november 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Wat Peter al aan gaf is dat juist de mooie Toshiba fets al geruime tijd niet meer gemaakt worden. Hier zijn ook eigenlijk geen vervangers voor die aan de zelfde specs komen. De tegenwoordige halfgeleiders zijn dus niet zo goed als de wat oudere types. Die zou je dus eigenlijk niet moeten vervangen. Ze worden erg schaars. Kijk maar eens naar de 2SK170 probeer daar eens een waardig vervanger voor te vinden in to92 formaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Die Toshiba fets worden nog wel nagemaakt door een klein fabriekje in de VS. Maar de kwaliteit er van is erg wisselend en de prijs behoorlijk hoog. Overigens zijn er wel moderne SMD fets die vergelijkbaar zijn met de 2SK170. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Klopt in SMD is er nog wel iets te vinden. Heb daar pas nog voor iemand een erg goede phono versterker mee gemaakt. Die feitjes stonden parallel aan een opamp. Op die manier krijg je het zelfde idee als bij de Pearl en ik moet eerlijk zeggen dat de verschillen tussen die amp en de Pearl heel erg klein zijn. Ik zou met beide prima kunnen leven. Edited 12 november 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Deze misschien? http://www.electro-andijk.nl/index.php/winkel-2/electronica/transistors/overige-transistors/2sk170bl-transistor-fets-detail Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Dat zijn ze maar zijn het nog orginele? Daarnaast hebben deze nog al een behoorlijke spreiding in de stroom die ze doorlaten. Je moet er veel hebben om paartjes samen te stellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Dat is toch geen SMD. Dat zijn oude Toshiba's in TO92, al dan niet fake i.d.d. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Dat is toch geen SMD. Dat zijn oude Toshiba's in TO92, al dan niet fake i.d.d. Ze worden erg schaars. Kijk maar eens naar de 2SK170 probeer daar eens een waardig vervanger voor te vinden in to92 formaat. Die zocht George toch betwetertje Bovendien Siem verkoopt geen fake Edited 12 november 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Die zocht George toch betwetertje Bovendien Siem verkoopt geen fake Waarom je nu gaat schelden begrijp ik niet Jack, lees het nog even terug: ............................. Overigens zijn er wel moderne SMD fets die vergelijkbaar zijn met de 2SK170. Klopt in SMD is er nog wel iets te vinden. Heb daar pas nog voor iemand een erg goede phono versterker mee gemaakt. Die feitjes stonden parallel aan een opamp. Op die manier krijg je het zelfde idee als bij de Pearl en ik moet eerlijk zeggen dat de verschillen tussen die amp en de Pearl heel erg klein zijn. Ik zou met beide prima kunnen leven. Edited 12 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Simpel: George meldt dat: " De tegenwoordige halfgeleiders zijn dus niet zo goed als de wat oudere types." Nou dat geldt misschien voor een enkel type zoals de Toshiba 2SK170 die gewoon nog NOS te koop zijn. Dat je mij altijd op de hak neemt is daar aan toe. Vrienden zullen we nooit worden. Maar dat je een gerenomeerd bedrijf als Electro Andijk op die manier te kijk zet, gaat te ver Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 Dat zij nog een restje hebben is natuurlijk mooi maar echt goed verkrijgbaar zijn ze niet meer. Wel goed dat je nog een adresje hebt gevonden die nog wat had liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2016 Report Share Posted 12 november 2016 (edited) Simpel: George meldt dat: " De tegenwoordige halfgeleiders zijn dus niet zo goed als de wat oudere types." Nou dat geldt misschien voor een enkel type zoals de Toshiba 2SK170 die gewoon nog NOS te koop zijn. Dat je mij altijd op de hak neemt is daar aan toe. Vrienden zullen we nooit worden. Maar dat je een gerenomeerd bedrijf als Electro Andijk op die manier te kijk zet, gaat te ver Niet zo vijandig/verongelijkt joh. Er is gewoon veel slechte Chinese namaak van deze fets op de markt (dankzij welwillende audio fanaten) wat niet van echt te onderscheiden is. Totdat je het na gaat meten. Electro Andijk ken ik verder niet dus zet ik ook niet te kijk. Dat wil je er kennelijk zelf in lezen. Toch leuk dat je nog een adresje gevonden hebt van NOS fets maar het ging over moderne SMD fets. Met enkele NOS exemplaren zijn geen productie PP te maken. Edited 12 november 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 november 2016 Report Share Posted 13 november 2016 (edited) Dat zij nog een restje hebben is natuurlijk mooi maar echt goed verkrijgbaar zijn ze niet meer. Wel goed dat je nog een adresje hebt gevonden die nog wat had liggen. Ik moet ook soms lang zoeken voordat ik het betreffende onderdeel heb of een vervanger. Als ik het niet met zoekmachines kan vinden, raadpleeg ik mijn technisch netwerk, schrijf de leverancier aan of neem contact op met de ontwerper. In het zeldzame geval dat ik er dan nog niet uitkom bestaat er ook nog zoiets als een creatieve geest, dan moet moet een ontwerp maar op de schop. Of het apparaat naar de milieustraat. Voor V-fets heb ik b.v. geen vervanger gevonden. Edited 13 november 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 november 2016 Report Share Posted 13 november 2016 Af en toe ruzie maken is denk ik niet zo erg Pjotr. Ik doe het bijna nooit. Zo had ik van de week nog woorden met de jongste die net als haar vader "stronteigenwijs' is. Het ging over haar netwerk, dat veel beter kon. Lang verhaal kort. Met een paar ingrepen waar, werkt nu een stuk beter. Beide weten we dat ze het eigenwijze niet van een vreemde heeft en dat ruzie maken ook betekend dat je om elkaar geeft. De lucht is weer geklaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts