Hans van Liempd Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 (edited) Aan sommige voetjes, opstelplankjes (bases) en rekken (racks) worden eigenschappen toegekend dat ik denk: "hoe realistisch is dit?". Prijzen gaan soms ook nergens meer over.Daar tegenover staan de demo's van b.v. Dynamic Solutions op eenvoudige Ikea lack tafeltjes en plateautjes. Al dan niet met tussenplaatjes.Wie heeft er ervaring met dergelijke spullen?Ik ben van het ontkoppelen met gedempte natuurstenen platen. Maar ik ben benieuwd wat jullie al eens geexperimenteerd hebben. En dan vooral in de eigenschappen/resultaten natuurlijk. Edited 22 november 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 Rick demonstreert allang niet meer met de Ikea tafeltjes e.d. Hij gebruikt nu een Finite elemente Pagode Master Reference. Mijn ervaring is dat een rack zeker uitmaakt. Ook het materiaal waar het van gemaakt heeft. Ik gebruik nu een Atacama rack met glasplaten met Aktyna voetjes of Omicron decouplers voor de cd speler en versterkers en een soundboard van Callas-Audio voor de draaitafel.Uiteraard zijn er betere racks, maar ik ben tevreden tot nu toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2016 Author Report Share Posted 21 november 2016 (edited) Rick demonstreert allang niet meer met de Ikea tafeltjes e.d. Hij gebruikt nu een Finite elemente Pagode Master Reference. Mijn ervaring is dat een rack zeker uitmaakt. Ook het materiaal waar het van gemaakt heeft. Ik gebruik nu een Atacama rack met glasplaten met Aktyna voetjes of Omicron decouplers voor de cd speler en versterkers en een soundboard van Callas-Audio voor de draaitafel. Uiteraard zijn er betere racks, maar ik ben tevreden tot nu toe. Ik ben eigenlijk ook erg benieuwd wat zo'n voetje, base of rek brengt. Klankverschillen zeg maar. Toen ik van mijn zware houten rek naar het tamelijk iele Target rack ging, veranderde er toch wel wat. De warmte (of was het kleuring?) werd minder en de dynamiek nam toe. In beide racks lagen/liggen hardstenen platen op vilt of dun schuim. De ontkoppelaars waren ook bij beide racks aanwezig. Overigens vind ik die Pagode racks prachtig geconstrueerde dingen. Edited 21 november 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 (edited) Deze gebruik ik: de signature, iets voordeliger dan de master reference en met een beetje zoeken ook 2e hands te vinden. Stevig en goed gemaakt, flexibel in te delen, veel ruimte zodat de apparatuur natuurlijk kan koelen en veel ruimte voor kabels. Draaitafel staat bovenop en absoluut geen last van resonanties of trillingen. Bevalt erg goed. Voorheen gebruikte ik dikke glazen platen op dragers aan de muur, dat klonk scheller. Edited 21 november 2016 by Plaatjesdraaier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2016 Author Report Share Posted 21 november 2016 Deze gebruik ik: de signature, iets voordeliger dan de master reference en met een beetje zoeken ook 2e hands te vinden. Stevig en goed gemaakt, flexibel in te delen, veel ruimte zodat de apparatuur natuurlijk kan koelen en veel ruimte voor kabels. Draaitafel staat bovenop en absoluut geen last van resonanties of trillingen. Bevalt erg goed. Voorheen gebruikte ik dikke glazen platen op dragers aan de muur, dat klonk scheller. Verder geen apparte voetjes tussen apparatuur en planken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 De planken liggen op spikes in een frame, dus zijn al ontkoppeld. Elk frame zit met spikes ingeklemd tussen de staanders. Het rek staat zelf ook weer op spikes. Al met al aardig wat ontkoppeling. Je zou nog meer kunnen toevoegen, maar dat leek mij niet nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2016 Author Report Share Posted 21 november 2016 (edited) Spikes koppelen hé. Maar de relatief dunne latjes ontkoppelen wél. Die werken n.l. als bladveer. Edited 21 november 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 (edited) Ik gebruik een rack met glasplaten en onder de originele apparaat-voetjes heb ik nog kurken onderzettertjes(je weet wel, die onderzettertjes voor onder je glas ranja, dat er geen kringen op de tafel komen / 8 st. voor ca 3 euro bij de action) Gelukkig ben ik niet gezegend met gouden uurtjes en voldoet dit zeer prima en als ze worden verwijderd hoor ik het verschil ook niet Wat ik wel weet, dat de prijzen absurd kunnen zijn en de fabrikanten/handelaren, optimaal en handig gebruik makenvan de psyche v/d consument c.q. audiofiel. Tientallen tot honderden euro's neerleggen voor een beetje rust tussen de oren, is me echt te gortig. Voor mensen met wel gouden-uurtjes, zou ik zeggen, experimenteer zelf met spulletjes v/d blokker/action/gamma. (wasmachine-trillingdempers, onderzetters, natuursteen, diverse houtsoorten, kurk, rubber etc...) Edited 21 november 2016 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 draaitafel en luidsprekers; voor het overige maak ik me om de opstelling niet zo druk. Kabelsla voorkomen is de belangrijkste leidraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 november 2016 Author Report Share Posted 21 november 2016 draaitafel en luidsprekers; voor het overige maak ik me om de opstelling niet zo druk. Kabelsla voorkomen is de belangrijkste leidraad. Toch is juist jouw buizehvoorversterker erg gebaat bij een goede opstelling (denk ik). Buizen kennelijk erg gevoellig voor microfonie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 bij mij zit overal masterbase onder (behalve CD speler, die staat op combi van eierdoppen en rubber), alleen altijd in combinatie met iets anders. zoals in combinatie met SCC Netpoint 100 pucks onder de tuner, in combinatie met sorbothane blobs onder de voorversterker etcetera. op het gehoor bepaald wat waar in mijn oren goed gaat. verder ben ik meer van het gewicht zoals Hans, op alle apparatuur ligt ook verzwaring om de metalen kast kalm te houden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 Dat laatste doe ik ook als dat nodig is Rob. Een rack wat er perfect uitziet hoeft daardoor niet beter te klinken. Zelf was ik nogal onder de indruk van de SSC netpoints, betaalbaar en het "subchasis" principe van de Pucks werkt. Ik heb voor mijn Thorens 320 zojuist een cradle besteld bij Bfly audio. De voetjes en de cradle bestaan uit een combinatie van materialen met verschillende eigenschappen. Volgens de Duitse fora zal de 320 in het middengebied net strakker gaan klinken. Daarbij ziet de speler er weer actueel uit. Het oog wil ook wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 Zijn dat die plinten die we in Duitsland gezien hebben? Dat was zeker een mooie voet voor je 320 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 Rick demonstreert allang niet meer met de Ikea tafeltjes e.d. Hij gebruikt nu een Finite elemente Pagode Master Reference. Mijn ervaring is dat een rack zeker uitmaakt. Ook het materiaal waar het van gemaakt heeft. Ik gebruik nu een Atacama rack met glasplaten met Aktyna voetjes of Omicron decouplers voor de cd speler en versterkers en een soundboard van Callas-Audio voor de draaitafel. Uiteraard zijn er betere racks, maar ik ben tevreden tot nu toe. Wat is er mis met mijn 38 mm dikke massieve berken (keuken) platen van ikea? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 november 2016 Report Share Posted 21 november 2016 Niets mis mee, Duck. Waar het gaat om dit soort dingen is dat .......als het voor jou een gehoormatig verschil geeft en je hoort het als een verbetering is er dus niets mis mee. Immers, we horen allemaal anders en letten ook niet altijd op hetzelfde in de weergave cq gehoormatig. Lees deze recensie maar eens van mij over de Aktyna voetjes. Een test die een jaar heeft geduurd en leerzaam was. Want zelfs bij mij werkte die voetjes niet onder mijn Arcan cd speler. De gehele test is meerdere malen met tussenpozen herhaald en enkele vrienden hebben beluisterd en hun gehoormatige meningen doorgegeven. Allemaal verwerkt in de recensie. Op dit moment is de woonsituatie veranderd en is de eigen luisterruimte van 30m2 er niet meer. De hele set staat nu in een leefwoonruimte van 18m2. Op zich geeft dat al een heel groot verschil met de vorige situatie ( waar de Aktyna voetjes test is gehouden).In de nieuwe situatie ben ik weer opnieuw begonnen met de verschillende tweaks die ik gebruik of niet gebruik. De nieuwe situatie heeft d.m.v. langdurig luisteren uiteindelijk een andere situatie in het Atacama rack gebracht. De verschillende soundboards zijn vervangen door de standaard glasplaten. Nu staan de Aktyna voetjes in combi met SSC Netpoint voetjes en Omicron Magic Dream Reference onder de verschillende apparatuur in het rack. Dit alles is gehoormatig getest. En nog ben ik er niet helemaal uit of ik nu de juiste BEVREDIGENDE combinatie heb gevonden. Maar voor 90% ben ik dik tevreden en kan er goed meeleven. Oja mijn Atacama rack is origineel verbonden met spikes tussen de schappen en aan de onderzijde. Dit is vervangen door mij d.m.v. goudkleurige stalen kogels. Vond ik ook gehoormatig een verbetering. Ik wil deze kogels nog eens een keer vervangen voor keramische kogels. Puur om te horen wat het klankmatig zal doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Er komen hier mooie rekken voorbij heren. Dit is ongeveer de huidige situatie. Een redelijk stevig 2e hands DHZ rek en een stevig Ikea meubel dat ik kreeg en precies tussen de luidsprekers past. Bevalt uitstekend, alleen de kabel sla ..... daar moet ik nog wat aan doen. Aan de andere kant heeft het niet zoveel zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Het is toch kabel spagetti? Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dat op te lossen. Wellicht als de apparatuur boven elkaar staat en ingangen en uitgangen netjes uitgelijnd zijn in het verticale vlak. Bij mij staat het grut deels onder elkaar, deels naast elkaar.... De enig optie is dan hele spoepele kabels gebruiken en die met bochtjes in bepaalde banen leiden (dus dunnere en langer dan noodzakelijke kabels). Belangrijkste is toch om stroom kabels weg te houden van de rest denk ik. Wellicht ook speaker kabels van signaal kabels. Beste optie is ws een geintegreerd apparaat voor bron, voorversterking en dac en 2 mono eindversterkers (even zonder een draaitafel dus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 excuses voor het germanisme: Kabelsalad. Zal het proberen te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Rare jongens die Duitsers (of anders, wat voor salades eet men daar ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Het is toch kabel spagetti? Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om dat op te lossen. Denk het ook. Mijn set veranderd regelmatig. Ik gebruik v.n.l. toslink en soepele Prefer kabel. Ik heb een tijd klittenband gebruikt, waarbij ik inderdaad de 220volt kabels zoveel mogelijk uit elkaar hield. Helaas hebben sommige leveranciers de 220volt aansluiting net aan de andere kant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 Hier zitten alle netaansluitingen aan dezelfde kant. De interlinks en netkabels blijven zo mooi uit elkaars buurt. Verder heb ik de interlinks zo kort gemaakt dat ze met één bochtje bij de andere aansluiting uitkomen. De eindversterkers staan naast de luidsprekers. De interlinks tussen de voor en eindversterker zijn ongeveer 1,5 m lang. De eindversterkers staan nu aan de achterkant op twee soort van masterbaseachtig blokjes. Aan de voorkant op één cone. De transistoren (keramische hybrid) is n.l. tegen het front gemonteerd. Dit staat op een 3 cm dikke hardstenen plaat. Onder die plaat zitten drie kleine stukken hardsteen met kneedkit. Daaronder staan de drie eierdoppen met kogels. De opstelling van de eindversterkers heb ik kortgeleden gewijzigd en ben nog wat aan het experimenteren met de blokjes onder de versterker. Ik heb de indruk dat de huidige oplossing met cone onder het front de boel nét wat dynamischer maakt. Het Target rack waar de rest van de apparatuur in staat heb ik voorzien van op maar gezaagde hardstenen platen. Deze liggen met antislip schuim op de originele mdf plaatjes. Alle apparaten hebben de kogels met eierdoppen direct onder de kasten staan. Ook de PC staat zo opgesteld. Op de DAC ligt nog een 5 mm dikke loden plaat. Onder de draaitafel liggen twee granieten platen met daar een plaat harde rubber tussen. Onder deze platen weer de eierdoppen en kogels. Deze rusten weer op de hardstenen plaat in het rack. Door dit rack in combinatie met de natuursteen platen is het t.o.v. het zware houten rack, wat dynamischer geworden. Mét de eierdoppen klinkt het stereobeeld wat meer gestoken scherp, dan zonder die dingen. Ik denk dat Aurios ontkoppelaars en de Aktyna-voetjes van Audiofreak ongeveer dezelfde werking zullen hebben. Een eigenschap van de eierdoppen is wél, dat de bodem niet massief is en daarmee wat veerkrachtig. In verticale richting is er dus ook wat ontkoppeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 Ik lees en hoor ook vaak over zandgevulde baseplaten. Heeft iemand daar ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 ik ben aan het experimenteren met bamboe platen (IKEA/Aptitlig) en bamboe onderzetters in mijn Creaktiv Audio Rack, n.a.v. een artikel van Roy Gregory in The Audio Beat. Maar ook dat is al eerder (hier of in AF) aan de orde geweest. Ik heb er ook eentje onder mijn draaitafel, die op een Apollo muurbeugel staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 ik ben aan het experimenteren met bamboe platen (IKEA/Aptitlig) en bamboe onderzetters in mijn Creaktiv Audio Rack, n.a.v. een artikel van Roy Gregory in The Audio Beat. Maar ook dat is al eerder (hier of in AF) aan de orde geweest. Ik heb er ook eentje onder mijn draaitafel, die op een Apollo muurbeugel staat. Veranderde dit het geluid, en in welke richting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) ik keek er van op dat de SCC Netpoints nog 2 keer terugkomen. ik gebruik ze met masterbase eronder, samen wil de tuner mooi vol en fris klinken. die wil geen eierdopjes-en-knikkers. doet ie het gewoon niet lekker mee. De CD speler is dol op eierdopjes. ow ja : in mijn set mijn omgeving en mijn oren )))) Edited 22 november 2016 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts