audiovorden Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Ik zit nog in de onderzoeksfase. Test ook nog verschillende onderzetters. Misschien binnenkort meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Uitgebreide test gedaan met simpel bamboe board. Wisselende resultaten mee bereikt en afhankelijk welke bron erop werd gezet. Inmiddels is het bamboe board in de nieuwe woon/luistersituatie verwijderd uit de set opstelling.Ik gebruik nu ook de SSC Bases in de set, zoals de solobase en twinbase. Onder de draaitafel en cd speler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Ik gebruik ook de Ikea bamboe planken onder mijn apparatuur en vind het heel mooi staan. Verschil in geluid tenopzichte van de orginele glasplaten heb ik niet kunnen waarnemen. Grote verschil is dat ik nu niet bang meer ben dat de dt door de glasplaat zal zakken. Edited 22 november 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Zijn dat die plinten die we in Duitsland gezien hebben? Dat was zeker een mooie voet voor je 320 Die heb ik inderdaad gekocht. Als ik heb moet je maar een keer komen luisteren. Ik verwacht er nogal wat van gezien de Duitse commentaren. Edited 22 november 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Bamboe is een mooi ecologisch verantwoord materiaal. Vraag me wel eens af hoe geschikt het is voor luidspreker behuizingen O,kijk http://www.ultrahighendreview.com/doacoustics-introduces-aluminum-and-bamboo-loudspeakers/ Edited 22 november 2016 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Ik heb wel eens bamboe luidsprekers gezien. Drie stammetjes bamboe en op t eind de tweeter, mid en bas. T zag er vooral erg Xenos uit. Verder weet ik niet of bamboe beter geschikt is dan andere houtsoorten. Voor luidsprekers, maar ook als plateau, base of voetjes. Edited 22 november 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Ik heb een stevig audiorack,draadeinden met 4 plateau's en een lage kast Leen Bakker kwaliteit. Die laatste is licht en dus meer resonantie dan een zware denk ik. Daar heb ik nu 4 verende eierdoppen met een glasplaat van 8 mm op gezet. Dat staat best leuk maar beter of anders klinken, volgens mijn oren niet. Edited 22 november 2016 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) In principe zou elektronica in een goede behuizing in de huiskamer niet zo gevoelig moeten zijn voor resonanties. Bij buizen en de platendraaiert ligt dat weer wat anders. Gevoelsmatig liever geen glas. Edited 22 november 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 Mijn platenspeler is van dik gelaagd glas. Zelden zo'n stil meteriaal gehoord. Alsof je op een rotsblok klopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 november 2016 Author Report Share Posted 22 november 2016 In principe zou elektronica in een goede behuizing in de huiskamer niet zo gevoelig moeten zijn voor resonanties. Niet zo gevoelig is toch gevoelig. Wij willen het uiterste er uit halen, weet je nog? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Ja Hans, dat snap ik van je draaitafel. Je hebt glas en je hebt Glas. Je hebt kwaliteit en Kwaliteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Inderdaad Onno, bij Hans zit er tussen twee lagen glas een dempingslaag. Daar maak je het glas zo dood als een pier mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) Ik heb een 25 mm lexan ("plexiglas") onder de draaitafel, dat materiaal is akoestisch dood. De plaat staat op de betonnen vloer (geen kruipruimte daaronder) op 50mm hoge bronzen spikes. Dat is volgens mij een logische opstelling, een massaloopwerk te koppelen aan beton/massa. Edited 22 november 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Lexan is wel meer als plexiglas. Kan je anti inbraak ruiten meemaken. Niet kapot te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Ik heb wel eens bamboe luidsprekers gezien. Drie stammetjes bamboe en op t eind de tweeter, mid en bas. T zag er vooral erg Xenos uit. Verder weet ik niet of bamboe beter geschikt is dan andere houtsoorten. Voor luidsprekers, maar ook als plateau, base of voetjes. Bamboe planken kan je niet zo uit een boom zagen maar worden verlijmd uit een berg splinters. Hier door is het een samengesteld materiaal dat voorspelbare kwaliteit en eigenschappen heeft. Ik verwacht daarom dat het uitermate geschikt is om speakers van te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Klopt Carl, volgens mij is het ook Plexglas wat Kraus heeft. Lexan (of polycarbonaat) is dat spul waar CD's van gemaakt worden. Probeer maar eens een CD door te breken. Als je dat probeert zet dan wel een veiligheidsbril op want als ie breekt spatten de stukken ook alle kanten op, en die zijn scherp! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 Dat kun je duidelijk zien, maar in tegenstelling tot multiplex zit er (naast meerdere lagen) vaak ook balkjes dwars in de plaat. Of dat resonanties verminderd weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 november 2016 Report Share Posted 22 november 2016 (edited) http://www.stoutperspex.nl/kunststof-producten/perspex-helder-000/29 Ik heb van dit materiaal een op maat gemaakte en gepolijste plaat; er is mij verzekerd dat het akoestisch dood is en dat de doorlaatbaarheid qua licht boven de 90% ligt (veel hoger dan glas). Ik heb er twee trouwens en ze kostten mij een rib uit mijn lijf. Het is wel erg mooi spul. Of het slagvast is heb ik niet geprobeerd . Wel is het tot op zekere hoogte bewerkbaar en kun je er bijv. (voorzichtig/ temperatuur) in boren en er draad in tappen om iets te bevestigen met schroeven. Ik beschouw het als duurzaam want heb het al lang en het verkleurt niet (vergelen) door lichtinval. In veel dunnere en andere uitvoeringen (cylinder) heb ik het indertijd gebruikt voor het maken van (losse) armbases en (gedeeltelijk) het monteren van een derde arm aan mijn Fat Bob. Het straalt wel iets van 'high tech' uit. Edited 22 november 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 23 november 2016 Report Share Posted 23 november 2016 Bamboe heeft geen stam maar een stengel. Het is immers gras. Het is daarom ook moeilijk iets uit een bamboestam te zagen ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 23 november 2016 Report Share Posted 23 november 2016 Ik heb een door een bevriende timmerman gemaakt audiomeubel. Zelf ben ik gek op de combinatie van hout met audio, zo heeft het meubel 4cm dikke tulpenhouten bladen (zacht). Onder al mijn apparatuur heb ik hout, voornamelijk de Wonder Wood blokjes van AudioMaat uit Tilburg. Het is wel een beetje een zoektocht, niet op alle plaatsen gaat het goed, je hoort dan dat er energie in bijvoorbeeld drum aanslagen verloren gaat, of dat een aanzet op een gitaar minder krachtig klinkt. Uiteindelijk heb ik onder mijn luidspreker de bamboe Suzy Wong platen en daarop aan de voorkant 2 spikes in Wonder wood en de achterste spike (van de in totaal 3) in Wonder wood met daaronder plaatjes iepenhout. Ook onder mijn versterker (55kg) wonder wood onder alle voetjes, onder mijn dac alleen aan de achterzijde 2 blokjes wonder wood, het zelfde voor de losse dac voeding. Verder zelfs 1 blokje onder mijn Sonos Ultimo en 2 onder het stekkerblok. Versterker, Dac +voeding, Sonos en stekkerblok vinden allemaal een plek in of op mijn tulpenhouten meubel. En wat doet het, de klanken worden levensecht en instrumenten (bekkens) klinken beter uit, om maar eens wat te noemen. Voordat ik tot dit ben gekomen heb ik veel geprobeerd o.a masterbase, ebbenhouten spikes, Ikea bamboo planken, natuursteen onder de luidsprekers enz enz. Ik zeg; gebruik hout als je van audio houdt ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 november 2016 Author Report Share Posted 23 november 2016 Bamboe planken kan je niet zo uit een boom zagen maar worden verlijmd uit een berg splinters. Hier door is het een samengesteld materiaal dat voorspelbare kwaliteit en eigenschappen heeft. Ik verwacht daarom dat het uitermate geschikt is om speakers van te bouwen. Het waren stammetjes (of stengels zo je wilt) van ongeveer 12cm doorsnede. Gewoon gezaagd dus. De bovenkanten waren schuin gezaagd. Daar zaten de speakertjes op ingelijmde plankjes. Als composiet materiaal zou het prima kunnen werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2016 Report Share Posted 23 november 2016 http://www.stoutperspex.nl/kunststof-producten/perspex-helder-000/29 Ik heb van dit materiaal een op maat gemaakte en gepolijste plaat; er is mij verzekerd dat het akoestisch dood is en dat de doorlaatbaarheid qua licht boven de 90% ligt (veel hoger dan glas). Ik heb er twee trouwens en ze kostten mij een rib uit mijn lijf. Het is wel erg mooi spul. Of het slagvast is heb ik niet geprobeerd . Wel is het tot op zekere hoogte bewerkbaar en kun je er bijv. (voorzichtig/ temperatuur) in boren en er draad in tappen om iets te bevestigen met schroeven. Ik beschouw het als duurzaam want heb het al lang en het verkleurt niet (vergelen) door lichtinval. In veel dunnere en andere uitvoeringen (cylinder) heb ik het indertijd gebruikt voor het maken van (losse) armbases en (gedeeltelijk) het monteren van een derde arm aan mijn Fat Bob. Het straalt wel iets van 'high tech' uit. offopic (ankedote) Een goede studie vriend van mij heeft gewoond boven een winkel in Den Haag centrum die gespecialieerd was in Perspex (midden jaren 70) (meen dat hij er ook een bijbaantje had). De eigenaar reed in een Aston Martin Lagonda... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 november 2016 Author Report Share Posted 23 november 2016 Ik heb een door een bevriende timmerman gemaakt audiomeubel. Zelf ben ik gek op de combinatie van hout met audio, zo heeft het meubel 4cm dikke tulpenhouten bladen (zacht). Onder al mijn apparatuur heb ik hout, voornamelijk de Wonder Wood blokjes van AudioMaat uit Tilburg. Het is wel een beetje een zoektocht, niet op alle plaatsen gaat het goed, je hoort dan dat er energie in bijvoorbeeld drum aanslagen verloren gaat, of dat een aanzet op een gitaar minder krachtig klinkt. Uiteindelijk heb ik onder mijn luidspreker de bamboe Suzy Wong platen en daarop aan de voorkant 2 spikes in Wonder wood en de achterste spike (van de in totaal 3) in Wonder wood met daaronder plaatjes iepenhout. Ook onder mijn versterker (55kg) wonder wood onder alle voetjes, onder mijn dac alleen aan de achterzijde 2 blokjes wonder wood, het zelfde voor de losse dac voeding. Verder zelfs 1 blokje onder mijn Sonos Ultimo en 2 onder het stekkerblok. Versterker, Dac +voeding, Sonos en stekkerblok vinden allemaal een plek in of op mijn tulpenhouten meubel. En wat doet het, de klanken worden levensecht en instrumenten (bekkens) klinken beter uit, om maar eens wat te noemen. Voordat ik tot dit ben gekomen heb ik veel geprobeerd o.a masterbase, ebbenhouten spikes, Ikea bamboo planken, natuursteen onder de luidsprekers enz enz. Ik zeg; gebruik hout als je van audio houdt ;-) Leuk, dank je. Met houten blokjes heb ik ook geexperimenteerd (Teak) en mijn vorig rek was van dikke Tabaca planken met draadeinden. T.o.v. het stalen rek klonk dit wat ronder en vetter. Het staal klinkt iets dynamischer in de zin van fellere aanslagen en krachtiger laag (lees doortekender). Het is maar hoe het combineert met de set, akoestiek en je smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 december 2016 Author Report Share Posted 5 december 2016 (edited) Ik vond een alternatief voor de Hema eierdoppen: https://www.vantende.nl/koken--eten/serveren/accessoires/eierdopje-rvs-set-4-stuks Wél met een randje, dus alleen met de kogel naar boven bruikbaar. Wanneer je zoekt op RVS eierdop vind je overigens wél meer alternatieven. Maar soms wél € 15,- per stuk. Edited 5 december 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 december 2016 Report Share Posted 5 december 2016 Moet je wel even informeren wat het draaggewicht is van deze eiredoppen? bv 30 kilo per stuk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts