Jump to content

Nieuwe CD speler?

carl
 Share

Recommended Posts

Ja dat Cambridge CXC is een heel fijn loopwerk en alleen geschikt voor CD's af te spelen.  Mijn CD's hebben nog nooit zo goed geklonken en ik ben wel wat ver/gewent.

Nadeel is dat je er weer een losse dac bij moet hebben. Echt goeie zijn m.i. zeldzaam.  Ze heten allemaal wel hetzelfde, gebruiken zogenaamd allemaal dezelfde chips.

Maar je wordt gewoon voor de gek gehouden. :D

Ik heb een paar jaar geleden mijn Consonance Droplet ingeruild op een DAC en er een nieuwe veel goedkopere CD speler bij gekocht. De laatste staat nu te wachten op betere tijden. Ik heb er toen zelfs een nieuw loopwerk bijgekocht. Dat ligt ook nog in de kast.

De Droplet heeft tegenwoordig ook een USB ingang. Maar ik zou wel goed kijken wat je met de USBingang kunt. Ik zou zeggen minimaal 24bits en 192khz.

Daarom ben ik ook voor een losse DAC. Ik vind de Teac UD-503 erg veel waarde voor z'n geld bieden. Hij klinkt nog erg goed ook. Een oude CD speler er op en je kunt weer spelen.

Edited by Hans van Liempd

Hans écht goed cd-weergave begint imho bij het uitlezen van de CD.  Alle cd-spelers en loopwerken die ik tot nu toe in huis heb gehad waren minder goed dan de CXC.  Ook die "massieve stalen"  :blink: Een "oude CD speler"   is wat mij betreft vooral:  "oud"  Hier  wordt nu rustig €1250 gevraagd voor een Meridian 508.24 uit 1996  :wacko: knetter :D  

Verder is niet iedereen enthousiast  over de Teac UD-503.  Hij kan inderdaad veel. :)

Edited by Tubejack

Het aantal cd's op de markt moet ongelooflijk zijn Jack. Die mensen moeten toch op een bepaald moment een nieuwe speler hebben? Niet iedereen wil streamen lijkt me.

Waarschijnlijk is het zo' n zelfde beweging die je in de jaren 80 ....90 gezien hebt met de LP Carl.

Verder is mijn ervaring tot nu toe.  Dat er best nog wat tijd, geld en kennis nodig is om streaming op een heel hoog niveau te krijgen

Ik trap er niet meer in en hou mijn CD' s :)

Maar er komen wel, steeds minder  CD-spelers op de markt.

Ik speel ook nog met een oudje: een ML 390S. Zou die nog meekunnen met de genoemde Cambridge en Denon? Of is de oude top allang achterhaald?

https://forum.audiogon.com/discussions/is-the-mark-levinson-390s-still-a-reference-player

Hoe mooi ooit ook, uiteindelijk verdwijnt het allemaal naar de milieu straat.   ;)

Hans écht goed cd-weergave begint imho bij het uitlezen van de CD.  Alle cd-spelers en loopwerken die ik tot nu toe in huis heb gehad waren minder goed dan de CXC.  Ook die "massieve stalen"  :blink: Een "oude CD speler"   is wat mij betreft vooral:  "oud"  Hier  wordt nu rustig €1250 gevraagd voor een Meridian 508.24 uit 1996  :wacko: knetter :D  

Verder is niet iedereen enthousiast  over de Teac UD-503.  Hij kan inderdaad veel. :)

Ik ken de Teac redelijk goed en vind het ding voor zijn prijs uitmuntend presteren. Maar hij klinkt dan ook erg dynamisch en natuurlijk. Geen randje vet zeg maar. Wat die test aan gaat... niks zeggend, er staat geeneens bij welke ingang en welke resolutie ze hebben gespeeld. Hun conclusie (warm en easy listening)  is precies tegenovergesteld aan mijn mening (snel en dynamisch).

Ik geloof niet zo in verschillen tussen loopwerken. Wanneer het ding goed werkt, komt er een keurige reeks bitjes uit. Wanneer de DAC die dan ook nog netje timed is er niks aan de hand.

Edited by Hans van Liempd

Of onder de groenen zoden.

Precies Ove in mijn geval zelfs weer tot sterrenstof.  Zo was ik 12 jaar lang o-zo-gelukkig met mijn Rotel RCD-975.  Ik heb zelfs 2 reserve exemplaren en een nieuw CDM9 loopwerk want ik was o-zo-bang dat ie stuk ging immers het CD formaat bleef 16bitjes groot méér viel er toch niet uit te halen? Maar wat bleek bij cd-spelers dat de tijd had niet stil gestaan er staat meer muziek op die schijfjes dan ik ooit voor mogelijk hield.   En dat is niet de enige speler, waar ik er nog een paar van heb staan. :blink:

Omdat ik de ML390S niet ken, heb ik de link erbij gevoegd  maar ik vrees hetzelfde als al met die oude ooit machtige spelers. 

Edited by Tubejack

Ik ken de Teac redelijk goed en vind het ding voor zijn prijs uitmuntend presteren. Maar hij klinkt dan ook erg dynamisch en natuurlijk. Geen randje vet zeg maar. Wat die test aan gaat... niks zeggend, er staat geeneens bij welke ingang en welke resolutie ze hebben gespeeld. Hun conclusie (warm en easy listening)  is precies tegenovergesteld aan mijn mening (snel en dynamisch).

Ik geloof niet zo in verschillen tussen loopwerken. Wanneer het ding goed werkt, komt er een keurige reeks bitjes uit. Wanneer de DAC die dan ook nog netje timed is er niks aan de hand.

Het is een review met een mening Hans zoals zoveel.  Ik geloofde lang dat zo' n robuust stalen loopwerk met CDM0 of CDM1 het "summum was."  Die tijd is voorbij, zelf uitproberen bevalt beter.  En dat is ook mijn tip voor Ove  zet er eens een moderne speler naast. ;)  Ik doe dat regelmatig oud en nieuw naast elkaar.  

Edited by Tubejack

Precies Ove in mijn geval zelfs weer tot sterrenstof.  Zo was ik 12 jaar lang o-zo-gelukkig met mijn Rotel RCD-975.  Ik heb zelfs 2 reserve exemplaren en een nieuw CDM9 loopwerk want ik was o-zo-bang dat ie stuk ging immers het CD formaat bleef 16bitjes groot méér viel er toch niet uit te halen? Maar wat bleek bij cd-spelers dat de tijd had niet stil gestaan er staat meer muziek op die schijfjes te staan dan ik ooit voor mogelijk hield.   En dat is niet de enige speler, waar ik er nog een paar van heb staan. :blink:

Omdat ik de ML390S niet ken, heb ik de link erbij gevoegd  maar ik vrees hetzelfde als al met die oude ooit machtige spelers.

Wanneer je het over complete CDspelers hebt ben ik het met je eens, alhoewel er ook hele volkstammen zweren bij die oude Philips 14 itters.

Een fatsoenlijke CDspeler gebruikt als loopwerk en aangesloten via de coax SPdif werkt en klinkt uitstekend. Niet minder dan een modern loopwerk. Eerder andersom denk ik.

Wanneer je het over complete CDspelers hebt ben ik het met je eens, alhoewel er ook hele volkstammen zweren bij die oude Philips 14 itters.

Een fatsoenlijke CDspeler gebruikt als loopwerk en aangesloten via de coax SPdif werkt en klinkt uitstekend. Niet minder dan een modern loopwerk. Eerder andersom denk ik.

Mijn ervaring is anders. Een Philips cdd882 transport, is toch een fatsoenlijk loopwerk niet?  Ik vond het tegenvallen.

Moet er wel bij zeggen, na een zoektocht van ruim een jaar, waarbij ik van alles geprobeerd en gebouwd heb vind

ik het meeste dat digitaal is, tegenvallen.  Slechts een enkel vind ik goed.   

Edited by Tubejack

Mijn ervaring is anders. Een Philips cdd882 transport, is toch een fatsoenlijk loopwerk niet?  Ik vond het tegenvallen.

Moet er wel bij zeggen, na een zoektocht van ruim een jaar, waarbij ik van alles geprobeerd en gebouwd heb vind

ik het meeste dat digitaal is, tegenvallen.  Slechts een enkel vind ik goed.

Waar het in zit weer ik niet, maar digitaal in niet hetzelfde als digitaal. Ik was ook eindeloos aan het experimenteren om het vanaf de pc net zo goed te laten klinken als met de Esound CDspeler met Philips VAM 1202 loopwerk. De digitale uitgang kan daar heel goed de oorzaak van zijn. Die optische dingen laten in ieder geval vaak een hoop liggen.

Heb een aantal loopwerken geprobeerd  CDM0,1,2,4 en 9 en een Pioneer loopwerk zowel optisch als via coax.  Het CXC loopwerk heb ik uiteindelijk optisch aangesloten, dat vind ik beter klinken  dan dezelfde muziek vanaf  harddisk (Linux en Mac mini)  Met CD' s rippen ben ik gestopt.  

Met streamen ben ik ook klaar. Qobuz klinkt echt goed!, maar mijn ervaring is als je de muziek écht mooi vind je toch een hi-res versie koopt. Nieuwe muziek ontdekken kan dus net zo makkelijk via Spotify dat ik nu "gratis"  van mijn provider krijg. ;)      

Edited by Tubejack

Heb een aantal loopwerken geprobeerd  CDM0,1,2,4 en 9 en een Pioneer loopwerk zowel optisch als via coax.  Het CXC loopwerk heb ik uiteindelijk optisch aangesloten, dat vind ik beter klinken  dan dezelfde muziek vanaf  harddisk (Linux en Mac mini)  Met CD' s rippen ben ik gestopt.  

Met streamen ben ik ook klaar. Qobuz klinkt echt goed!, maar mijn ervaring is als je de muziek écht mooi vind je toch een hi-res versie koopt. Nieuwe muziek ontdekken kan dus net zo makkelijk via Spotify dat ik nu "gratis"  van mijn provider krijg. ;)      

Muziek van harddisc via USB?

Mijn ervaring met verschillende dac's,PC's en CD spelers is, dat SPdif via coax meestal dynamischer en opener klinkt dan optisch.

Inderdaad USB met een nauwkeurige klok en dan naar AES/EBU mijn dac in met femto klok.

Ik heb niet het idee dat ik daar nog kan optimaliseren Hans.  Hard- en soft-ware zijn goed op elkaar afgestemd.

Het aantal processen op de Mac mini is minimaal en er wordt direct vanuit de kernel gespeeld.

Onder linux krijg ik het niet beter. Ook niet met een speciaal gebouwde pc en de meest optimale kernel.

Dezelfde 16 bits muziek gestreamd via Qobuz en precies dezelfde hardware en software klinkt via Qobuz duidelijk beter dan vanaf harddisk. M.a.w. de muziek bestanden die Qobuz aanlevert zijn beter dan ik zelf kan maken.  Hoe ze dat doen kan ik slechts gissen.

De 24 bit bestanden die ik heb gekocht bij Qobuz  zijn helemaal juweeltjes 

Dat is de 2e reden dat ik gestopt ben met rippen, ik krijg het niet nauwkeurig genoeg op harddisk. 

Ik ben zo wel tevreden, het klinkt soms analoog.

Hoe fan ik ook ben van Linux en hoe graag ik het ook zou willen.  Soms kunnen anderen het beter.  ;)

Edited by Tubejack

Mijn ervaring met verschillende dac's,PC's en CD spelers is, dat SPdif via coax meestal dynamischer en opener klinkt dan optisch.

Ik heb dat bij Hans ook zo gehoord - leerzame ervaring.

Geloof je direct Carl, alles heeft voor-en-nadelen.  Hoor je zelden iemand over.  Mijn set is eerder té dynamisch. ;)

Onlangs nog een uitstapje gemaakt naar KT-120 dat was gewoon te .... :blink:

Ik heb nu naast AES/EBU. 4 bronnen via toslink en dat bevalt goed.   :) Moderne toslink interfaces, zijn meer dan snel genoeg.

Edited by Tubejack

Over leerzaam. Speel eens een CD via je Meridian en dan dezelfde Wav file via je Aurillac mini.

Ikzelf ben er na een jaar of langer "prutsen" met diverse hard-en software wel klaar mee.

Ook heel leerzaam hoor, maar genoeg is genoeg....     :eek:

Edited by Tubejack

Dus je bent je CD's ook weer aan het afstoffen Jack.

Ja :)  Niet dat ze stoffig zijn Carl. Maar uiteindelijk blijkt (voor mezelf) het rippen van eigen gekochte CD's en streamen van die muziek niets toe te voegen.  Hoe anderen daar over denken moeten ze zelf maar weten.  Nu een goede cd-speler kopen lijkt dus me zeker slim.  Al gaan naar verwachting niet alle nieuwe cd-spelers zolang meer mee als die van 20 jaar terug.  

Mijn Cambridge CXC loopwerk geef ik een levensduur van maximaal 10 jaar.  Daar is de prijs ook naar.   

Edited by Tubejack