Jump to content

Nieuwe CD speler?

carl
 Share

Recommended Posts

In dat ding van mij een standaard loopwerkje Sanyo SF-P101N.  Werkt uitstekend  a010.gif

Grappig, er zit ook een Sanyo loopwerk in de 5000 euro Hegel, Sanyo doet iets goed..

Het heeft ook een schare fan

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/shigaraki/shigaraki.html

Edited by Duck-Twacy

Ik probeer eigenlijk alleen maar een beeld te krijgen van goede spelers op de markt en hun klankmatige signatuur. Dan heb ik wat achtergrond als het zover is.

Er zijn toch al aardig wat suggesties genoemd m.b.t. leuke CD-spelers :o

Wil je dat iedereen hier een klank-signatuur bij vermeld ?  Wat zo subjectief is, als maar zijn kan..

Wat de 1 "warm"  vindt, vindt de ander weer "neutraal" of  "analytisch" .

Toch vreemd, dat iedereen het er overeen is, dat LS en akoestiek, als zeer bepalend kan worden beschouwd

voor de klanksignature en ook aan de combinatie LS en versterker, een grote invloed wordt toebedeeld,

men nog kans ziet,  als ware de aanschaf v/e CD-speler, een soort van rocketscience.

Ga naar een winkel en luister er een paar.. als je goede oortjes heb of koop anders lekker een goed degelijk gebouwd exemplaar

Edited by VANZOMERENG

Grappig, er zit ook een Sanyo loopwerk in de 5000 euro Hegel, Sanyo doet iets goed..

Het heeft ook een schare fan

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/shigaraki/shigaraki.html

Zie jij wat ik zie? Het lijk wel precies hetzelfde loopwerk :o Nu snap ik helemaal waarom die CXC zo verdomd goed klinkt.  Dank je Duck :)

mec101-15.jpg3

873856_1.jpg

Ik probeer eigenlijk alleen maar een beeld te krijgen van goede spelers op de markt en hun klankmatige signatuur. Dan heb ik wat achtergrond als het zover is.

Ben het eens met Vanzomeren. Klank is zo afhankelijk van zoveel variabelen. Dan moet je, je oude naast een nieuwe zetten Carl. 

Bij een echt goede winkel kan dat. Die Naim spelers vallen helaas buiten je budget.  :(

Edited by Tubejack

Jack, dit is het slechtste loopwerk wat ik ooit gezien heb.

Loopwerk moet gewoon in je combinatie passen, klaar en alle cd spelers doen niet onder ML of Krell ,het zijn  gewoon gelikte layout qwa plaatje, maar ze doen allemaal hetzelfde digitaal naar analoog maken.

Mvg wol

Daar gaat ie weer.

Nou ben ik het niet met je eens. Er is wel degelijk verschil in klankkwaliteit. Iets wat slechter klinkt, wordt nooit beter door akoestiek of wat er achter staat.

Tja dan krijg je weer de discussie wat is "slecht" .  Als mijn klant graag wat meer 2e harmonischen wil horen omdat hij dat mooier en natuurlijker vind klinken dan heb ik daar alle begrip voor.  En draai ik met alle liefde aan de knop, zodat hij het geluid krijgt wat ie wil. Of ik dat zelf goed vind?  Dat is in dit geval niet van belang.

Wat ik leuk vind uit het lijstje van Duck met de verschillen de loopwerken dat ook hele gerenommeerde merken gewoon een goedkoop Sanyo loopwerkje gebruiken.  Kennelijk is dat goed, genoeg. Verder heb ik er ook geen problemen mee dat "audiofielen*"een heel duur loopwerk willen, moet je zelf weten.  Maar dat kwaliteit niet altijd wat met de prijs heeft te maken vind ik nu wel heel duidelijk. 

Gegroet,

Jack

*P.s. ik ben zelf ook een beetje..... 

Edited by Tubejack

Kan wel zijn Wol, maar ik kan me hernneren dt er ooit een boembox was waar naarstig naar gezocht wordt door diyophielen (of noem je dat volk) omdat het loopwerk dat er in zat zo goed klonk.

Weet niet meer of het Sanyo was, of wellicht Yamaha.

Wol, het is jammer dat je GEEN blog hebt om al die ervaringen op een mooie manier te delen (en bovenstaande 3 posts tonen aan dat je best wel kunt schrijven, op wat interpunctie na)

(Oeps, vergat een woordje. Pot,ketel,zwart ;) )

Edited by Duck-Twacy

Duck kijk eens in de lijst,  CEC spelers en wat zit daar in .....  :o  Wol dat klopt het zijn voornamelijk 2e harmonischen die geven zo' n mooie "gouden glans"  aan het geluid. Spido schreef daar nog over in de Homestudio.   Het lijkt alweer lang terug, maar wat kon de man goed interviewen  :)   

Hans, onderbouw het eens met feiten en argumenten dat de ene cd speler beter is als de andere.

Mvg wol

Wanneer jij nou eens wat onderbouwd.

Volgens jouw maken b.v. goede voedingen en betere analoge uitgangstrappen allemaal niks uit?

Dat is hetzelfde met een belt drive zou beter klinken, heeft wel meer jitter als een gewoon loopwerk.

Dat is het zelfde met vervorming zo zijn er single triode buizenversterker die vervormen van 5 procent tot 10 procent en toch zijn het high-end producten.

Mvg   slechte goeroe wol

Meer vervorming kan toch nooit beter zijn?

Meer vervorming kan toch nooit beter zijn?

Dat vind niet iedereen Hans.  Bovendien je hebt vervorming en vervorming.  Maar daar hebben we het wel eens over gehad. Zinloze discussie ^_^

Laten we het maar weer over cd-spelers hebben :)

Edited by Tubejack

durf te wedden dat je wel muziek kan peuteren uit dat loopwerkje. maar je moet er wel lief voor zijn. dat blik moet zwart of groen, donkere omgeving, voeding in orde, stabiele omgeving en lekker veel gewicht erbij. gaat vanzelf zingen als er veel moeite omheen gedaan wordt.

De juiste bits zijn met elk loopwerkje wel van die CD te lezen. Het gaat er daarna om wat er daarna met die bits/signaal t/m de analoge uitgang gebeurd. Of in het geval van een loopwerk, tot aan de digitale uitgang.

nou Hans .... de meeste loopwerken maken er zo een zooi van dat de correctie-software als een dolle schilder gaten staat dicht te plamuren. komt nooit meer goed. 

helemaal in het begin - bij het uitlezen met een lichtstraaltje - moet het goed gaan. en daar is wel wat voor nodig.

Edited by robx

nou Hans .... de meeste loopwerken maken er zo een zooi van dat de correctie-software als een dolle schilder gaten staat dicht te plamuren. komt nooit meer goed. 

helemaal in het begin - bij het uitlezen met een lichtstraaltje - moet het goed gaan. en daar is wel wat voor nodig.

Wat ik al schreef, moderne CD speler bufferen de bits en spelen daarna uit geheugen.

Ik heb inderdaad een keer een CD recensie gedaan namelijk van een Vincent. Marc was toen op bezoek en vond hem wel mooi en ik toen ook. Was er een met een buis. Inmiddels heeft Marc me een oude Philips beloofd van voor hij in the stream kwam. Eigenlijk wel leuk om via Puresound wat recensies te doen over de laatste CD speler. Alleen de titel is al vergeven aan Hegel.

PS ik dacht toch dat bijvoorbeeld Cyrus een eigen loopwerk had?

Edited by carl

Wat ik al schreef, moderne CD speler bufferen de bits en spelen daarna uit geheugen.

Misschien onbekend maar alle CD spelers hebben dat altijd al gedaan. Ook de allereerste Philipsen en Sonies. Kan ook niet anders, de "bits" op een CD staan niet in de tijd achter elkaar op de CD maar doelbewust in sectoren/frames in een bepaald patroon. De data moet eerst gedecodeerd worden en weer in de goede volgorde achter elkaar gezet. Dat kan niet anders dan door de bits eerst in een tijdelijk geheugen op te slaan. Dat is ook nodig om de foutcorrectie zijn werk goed te laten doen. Daarom is "jitter" t.g.v. het uitlezen van de bitjes d.m.v. het laserstraaltje ook flauwekul. Het wordt of goed, of fout uitgelezen afhankelijk van de conditie van de CD en daarna in een geheugenbuffer gezet. Zo'n geheugenbuffer heeft geen jitter. Het uitlezen ervan wel en die jitter wordt dan bepaald door de clock oscillator van de speler.

Edited by Pjotr