Jump to content

RenéN kijkt een keertje mee in de keuken van Cock

René N.
 Share

Recommended Posts

Vandaag ben ik een dagje bij Cock geweest, ik mocht wel eens een keertje meekijken hoe hij een kabel maakt. Nou, dat is natuurlijk geweldig, een keertje in de keuken van Sonore kijken…..

Maar eerst koffie natuurlijk, met koeken van Cock erbij, terwijl ik ook wat meegenomen had. Na ja, we sporten allebei veel en kunnen dus wel wat hebben :). En tijdens de koffie natuurlijk de verhalen van Cock over echt álles wat hem bezighoud, van gezondheid en alles wat er bij komt kijken (zijn moeder van 96 bijvoorbeeld) tot en met de leuke maar ook de minder leuke dingen van het audiowereldje. En over zijn maatje Arnold, hoe dat gelopen is maar ook wat een genie dat was. Het respect zit héél diep, mooie verhalen daarover…..

En over zijn “out of the box” denken, dat daar nieuwe ideeën en producten door ontstaan. En dan de openheid van Cock over die nieuwe dingen en het misbruik dat dat met zich mee kan brengen. En dan is daar het onrecht, waar hij écht hélemaal niet tegen kan. En dat is zó begrijpelijk….

Over muziek. Natúúrlijk. Want dáár is het allemaal om te doen. Over een gitaar die in een hoekje staat, en al dan niet gestemd harmonischen laat horen, en dat díe ook weergegeven dienen te worden en dat die niet deels weg moeten vallen of dat er iets bijgeplust wordt doordat er componenten in een set zitten die niet goed ontworpen of gemaakt zijn.

Kleine dingetjes ook, zoals het in de hoes stoppen van platen, om deze zo stofvrij mogelijk in de kast te zetten. Wat hij dan weer van Juul Deelder en “Bolle Hans” geleerd heeft. Leuk, zoiets.

En over de Line Array, die al in Hoek staat, hopelijk (voor ons luisteraars :)) zijn die op tijd klaar voor de forumdag. En lukt dat niet vóór die dag, nou, jammer dan, “moeten” we nóg een keertje naar Hoek…..

En toen maar het werkhok in. “Even” een voedingskabel maken. Zo heel even was dat niet trouwens. Onder de koffie had hij al één of ander “stoof”potje aangezet, want die moest goed warm worden: er zat gesmolten puur zilver in. En Cock liet zien hoe hij de hoeveelheid weer op nivo bracht: hij had van die stengels zilverdraad die hij er langzaam in liet zakken. Een soort van tovenaar leek het, zo mooi en snel als dat erin oploste, want je brein (de mijne dan….) verwacht dat het er aan de onderkant van de tafel weer uit komt. Ik was gisterenavond naar een 3D fantasy film geweest (“Fantastic Beasts and where to find them”… van schrijfster JK Rowling) en Cock zou er zó in kunnen. Of gaat mijn eigen fantasie nu op de loop…… :huh:.

De connectoren werden open klaargelegd, het koperdraad werd in drie maal de lengte afmeten, evenals de kous die erom heen kwam, er werd een tapeje om de koperdraad gedaan die op lengte werd afgeknipt en daarna door de kous geduwd werd. Daarna werd de zijde die om de koperdraad heen zat eraf gehaald en toen werd zichtbaar waar het allemaal om ging: een bosje met glas geïsoleerd koper ging als een waaier uiteen staan, waarna dit weer bij elkaar gedraaid werd. En dan: hoppa, zo het gloeiend hete zilver in en begon er van alles te spetteren: de glazen isolatie liet van het koper los en Cock hield het er zolang in tot er niets meer knisperde. Toen hij er een stukje vanaf knipte, zag je dat ook in de binnenste kern alles verzilverd was. Een prachtige manier van werken zo. Jammer dat ik geen rekening had gehouden op het maken van  foto’s, want het is een mooi proces. Aan de andere kant, de keuken van Cock hoeft ook niet helemáál blootgelegd te worden op internet…..

Toen werd er één van de connectoren gemonteerd, door de trekontlasting gehaald en in de terminals gestoken en vastgedraaid. Ik vergeet nog een klein dingetje, namelijk dat het netjes met krimpkous afgewerkt werd. Toen werd er gevlecht, waarbij op een moment het logo erop geschoven werd. Ik zag aan de vastberadenheid en de snelheid (van alles overigens) dat het al een paar keer eerder gedaan was…. :huh:  ;). Toen de andere connector erop en klaar was het. Wat een prachtig product zo: soepel maar toch stevig. En het leuke is, in deze tijden van geautomatiseerde fabricageprocessen, het is nog echt handwerk…..

Ook nog even op de knieën gelegen bij al die dingen die op de grond liggen: transformatoren, stappenschakelaars, trafo-afdekkapjes, meters, maar ook delen van Harmonizers en contactdozen die nog wachten op wat uurtjes werk.

En toen afscheid genomen, het was een heel leuk middagje zo. Dank je wel Cock, dat ik in je keuken mee mocht kijken!

......................... ............................Een soort van tovenaar leek het, zo mooi en snel als dat erin oploste, want je brein (de mijne dan….) verwacht dat het er aan de onderkant van de tafel weer uit komt. Ik was gisterenavond naar een 3D fantasy film geweest (“Fantastic Beasts and where to find them”… van schrijfster JK Rowling) en Cock zou er zó in kunnen. Of gaat mijn eigen fantasie nu op de loop…… :huh:.

..........................................

Grappig, zijn wij gistermiddag ook heen geweest en lekker gedineerd na afloop. Leuke film, aanrader! en je verwoording van het bezoek aan Cock omschrijft het treffend. Leuk verslag :) Vraag mij nu wel af wat voor huisdieren tovenaar Cock er op na houdt... ;)

Edited by Pjotr

Leuk verslag, maar het zal wel zilverhoudend soldeermateriaal zijn. Dan bevat zo'n 5% zilver. Massief zilver smelt niet zo makkelijk.

Nee, het is (bijna) puur zilver, ik dacht dat het voor 95% zuiver was..... Cock had het ook inderdaad nog over zilversoldeer, dat daar echter maar 4 of 5% (ik dacht 4, maar ja, ik soldeer bijna nooit  :D) zilver in zat. Dat heb ik hier ook wel liggen....

Nee, het is (bijna) puur zilver, ik dacht dat het voor 95% zuiver was..... Cock had het ook inderdaad nog over zilversoldeer, dat daar echter maar 4 of 5% (ik dacht 4, maar ja, ik soldeer bijna nooit  :D) zilver in zat. Dat heb ik hier ook wel liggen....

Massief zilver is wel beter. Dat vloeit na verloop van tijd niet onder de schroefjes van stekkers weg.

Het wordt hier niet gebruikt om te solderen, maar om door de hitte het glas weg te laten branden én het koper te "verzilveren". Dan gaat het geheel in een schroefverbinding van de connector..... Dat het gevaarlijk is wist ik overigens niet, en ik weet ook niet of Cock daarvan op de hoogte is :huh:, en of hij Borax gebruikt. Het leek er niet op.....

Edited by Ren

"Kleine dingetjes ook, zoals het in de hoes stoppen van platen, om deze zo stofvrij mogelijk in de kast te zetten. Wat hij dan weer van Juul Deelder en “Bolle Hans” geleerd heeft. Leuk, zoiets"

Ik draai dan wel geen platen meer, maar ik ben wel benieuwd hiernaar. Wat is het geheim van Deelder en Bolle Hans?

Vroerger (jaren 70,80) na t draaien nog even met eekhoornharen borstel over de plaat (na mezelf ontladen te hebben aan een kraan of zo) en dan voorzichtig de lp in de binnenhoes (liefst zo'n dubbele met folie) laten glijden en dan in de buitenhoes (opening binnenhoes kwartslag gedraaid). En natuulijk vertikaal in de (Ikea) kast.

"Kleine dingetjes ook, zoals het in de hoes stoppen van platen, om deze zo stofvrij mogelijk in de kast te zetten. Wat hij dan weer van Juul Deelder en “Bolle Hans” geleerd heeft. Leuk, zoiets"

Ik draai dan wel geen platen meer, maar ik ben wel benieuwd hiernaar. Wat is het geheim van Deelder en Bolle Hans?

Vroerger (jaren 70,80) na t draaien nog even met eekhoornharen borstel over de plaat (na mezelf ontladen te hebben aan een kraan of zo) en dan voorzichtig de lp in de binnenhoes (liefst zo'n dubbele met folie) laten glijden en dan in de buitenhoes (opening binnenhoes kwartslag gedraaid). En natuulijk vertikaal in de (Ikea) kast.

Is geen "geheim"...  ;). Het is zoals je zegt, maar dan ook nog het geheel zo in een plastic buiten-beschermhoes en dat dan weer op z'n kant in de kast. Met de plastic buiten-beschermhoes-opening naar boven. Dát begreep ik dan weer niet want dan kan er stof in vallen. Maar ja, dan zit de opening van de binnenhoes al met de opening naar de linkerkant, zodat dáár dan geen stof meer bij kan komen. Ik moest even denken hoe dat nu ook al weer zat.....  :wacko:  :D

O ja, die plastic hoezen was ik even vergeten.

Eigenlijk moet je als vinyl liefhebber zo'n lucht ververser apparaat kopen die ook stof uit de lucht haalt... Ws kan je dan ook de lucht vochtigheid regelen.

http://www.luchtbevochtigerstore.nl/product/669294/category-234244/winix-p300.html

Tja, en dan de post van Kraus in een ander topic, over alle andere zaken die invloed hebben op het luisteren. Dan moet je totaal gereguleerde kamer hebben, op één temperatuur, en als je er binnenkomt moet je eerst zelf op die kamertemperatuur gebracht worden :wacko:  omdat anders die kamertemperatuur weer door jouw 37° beïnvloed wordt en de lengte van bijvoorbeeld de arm weer anders wordt. Na ja, een "beetje" overdreven natuurlijk, maar waar ligt de grens van wanneer je er iets van hoort....

Sorry, ik sla door.... ^_^

In die plastic hoezen zitten weekmakers die het vinyl aantasten. Weg met die dingen.

Dan weet ik niet wat voor hoezen jij hebt want dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Vind het gewoon geen handige dingen maar dat is wat anders. En veel z.g.n. papieren hoezen zijn van binnen geplastificeerd.

Dan weet ik niet wat voor hoezen jij hebt want dat heb ik nou nog nooit meegemaakt. Vind het gewoon geen handige dingen maar dat is wat anders. En veel z.g.n. papieren hoezen zijn van binnen geplastificeerd.

Ik las dit een tijdje geleden. Een platenkast is vergeven van de weekmakerdamp. Daarom weg met de plastic buitenhoezen, mar ook met de (gelukkig veel dunnere) binnenhoezen.