Hans van Liempd Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Vandaag bij een paar kringloopwinkels geweest en wat CD's gekocht. Het viel me op dat de prijzen van de CD's veel lager zijn, dan die van elpees. In de ene winkel minimaal € 5,- voor een gebruikte LP en € 1,25 voor een CD. Een box met 10 CD's van Charles Mingus kocht ik daar voor € 4,95. Maar ik zag ook platen van bv € 12,- terwijl het in mijn ogen niet echt bijzondere exemplaren waren. Het aanbod was niet groot, maar er stond weinig rommel tussen. Dat is dan weer mooi, een bak met alle 13 goed en James Last, vind ik dan ook weer niks. In de andere winkel de CD's voor € 0,50 elpees waren daar ook goedkoop, maar daar stond echt niks fatsoenlijks tussen. Of je moet van klassiek houden. Wel een CD van Shirley Horn gescored. Ook nog een paar kinder CD's (voor als de kleinkinderen hier zijn) en een jazz verzamelaar (Polygram). Enkele jaren geleden kocht je voor € 1,- of € 2,- nog prima LP's, maar voor een CD betaalde je meestal toch wel € 5,-. Dat is nu kennelijk andersom. CD's scoren dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Bij onze 'Groene Ezel' kosten CD's € 0,50 perstuk (dubbel cd's dus € 1,-), platen weet ik even niet, ik zal van de week eens kijken. CD-singeltjes zijn € 0,25. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Marktwaarde hè. Een beetje slimme kringloopwinkel zoekt van platen op internet even de gangbare waarde op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 (edited) Bij ons maken ze een voor selectie voor waardevolle spullen die ze later veilen of op een geconcentreerd moment verkopen ten bate van een goeddoel. Edited 3 december 2016 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Hebben digitale muziekbestanden (op je harde schijf) eigenlijk wel een tweedehandswaarde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 3 december 2016 Report Share Posted 3 december 2016 Hebben digitale muziekbestanden (op je harde schijf) eigenlijk wel een tweedehandswaarde? Ik denk het niet. Maar je kunt het vast wel proberen te verkopen, ik vraag me af of dat wel mag eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Ik bebrijp dat ik mn inboedelverzekering moet aanpassen. Toch is de gemiddelde aanschafprijs van men rond 500 cds (20-25 euro) hoger dan de rond 400 (jaren 70, 80) lps (15 a 16 gulden) Helaas geen eerste druk white album Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Ik denk het niet. Maar je kunt het vast wel proberen te verkopen, ik vraag me af of dat wel mag eigenlijk. Ik geloof niet dat zoiets mag. Je zou in ieder geval je eigen digitale bestand dan moeten wissen. Maar het verkopen van digitale bestanden lijkt mij in strijd met het auteursrecht omdat het in de praktijk neerkomt op vermenigvuldiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Ook niet wanneer je een digitaal bestand (bijv. een hi-res bestand) legaal hebt gekocht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 (edited) by Mark Harris Updated October 18, 2016 When it comes to digital music and the law, a lot of people are confused about what they can and can’t do. Here is a list of CD dos and don’ts that will keep you safe.Dos Ripping CDs: Only rip original CDs that you legitimately own - borrowing an original CD off someone doesn't count. Digital Music Files: You can transfer digital music files to your own personal MP3 player providing those files have been ripped directly from a CD that you legitimately own. Copying a CD: Only copy original CDs that you legitimately own; you can burn ONE copy only for your own personal use.Don’ts Downloading ripped CD tracks: Never download copyrighted music from non-authorized Internet websites that provide you with ripped CD tracks. Using file sharing programs (P2P): Ensure that if you do have a file sharing program installed on your computer that your legitimate CD rips are never made available to others on the Internet. This constitutes copyright infringement and you risk being sued by the RIAA. Copying a CD: Never make copies of CDs that you legitimately own in the belief that it is OK to give to your friends and family. Respecting copyright: Don't assume that just because there isn't a copyright notice on a CD or it's packaging that it is free to copy and distribute. Borrowing a CD: Borrowing an original CD off someone to make a copy for yourself or others is illegal. Digital music files: Don't copy digital music files from someone else’s MP3 player or computer, even if they own the original CD. Edited 4 december 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Helder. Maar dat wisten we toch allang? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Nu de Nederlandse versie. Het kopiëren van CD's uit de bibliotheek voor eigen gebruik mag gewoon hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 In Nederland valt muziek onder het auteursrecht: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht Voor de meeste producten waar je 'illegale' muziek op zou kunnen zetten, zoals een hardeschijf, beschrijfbare cd's/dvd's, mp3 spelers etc. betaal je een bedrag bij aanschaf dat ter compensatie naar de auteurrechten organisatie(s) gaat. Dat maakt het kopieren nog niet legaal maar ondervangt wel deels het probleem. Daarom zijn beschrijfbare schijfjes in het buitenland vaak goedkoper dan hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Ook niet wanneer je een digitaal bestand (bijv. een hi-res bestand) legaal hebt gekocht? Dat ligt specifiek aan de voorwaarden. In veel gevallen verkrijg je niet het eigendom, maar een niet-overdraagbaar gebruiksrecht. Bij aankoop van een fysieke drager (CD, LP, enz) wordt je wel eigenaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 In Nederland valt muziek onder het auteursrecht: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht Voor de meeste producten waar je 'illegale' muziek op zou kunnen zetten, zoals een hardeschijf, beschrijfbare cd's/dvd's, mp3 spelers etc. betaal je een bedrag bij aanschaf dat ter compensatie naar de auteurrechten organisatie(s) gaat. Dat maakt het kopieren nog niet legaal maar ondervangt wel deels het probleem. Daarom zijn beschrijfbare schijfjes in het buitenland vaak goedkoper dan hier. Ik dacht dat die thuiskopieheffing was vervallen bij het illegaal stellen van downloads? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Nu de Nederlandse versie. Het kopiëren van CD's uit de bibliotheek voor eigen gebruik mag gewoon hoor. We hebben het er wel eerder over gehad, maar vermenigvuldigen mag niet. Lenen en copieeren is niet verboden. Daarbij zou een dergelijk verbod niet handhaafbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 Trouwens roept dat on-line kopen met downloaden ook de vraag op: Hoe verzeker je dat? Je LP/CD verzameling kun je laten taxeren en apert verzekeren. Maar met een verzameling op HDD, hoe legaal ook verkregen, zal dat niet zo makkelijk gaan. Daarentegen is daarvan wel eenvoudig een "back-up" kopie te maken die je op een veilige plaats kunt bewaren, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 We praten hier over uitvoering, maar de wet is helder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 4 december 2016 Report Share Posted 4 december 2016 (edited) Ik dacht dat die thuiskopieheffing was vervallen bij het illegaal stellen van downloads?Nu je het zegt staat me daar iets van bij, maar ik heb even geen idee. Edit: ik heb het even opgezocht, nee niet vervallen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/intellectueel-eigendom/vraag-en-antwoord/wat-is-de-thuiskopieheffing Edited 4 december 2016 by Jeroen Bakker Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 december 2016 Report Share Posted 7 december 2016 (edited) We praten hier over uitvoering, maar de wet is helder. Ik ben al een tijdje jurist en ben niet veel wetten tegengekomen die echt helder zijn, zeker niet als de tweede kamer er zich mee bemoeit heeft. Mag volgens jou een (bij de bieb) geleende cd gecopieerd worden. Volgens mij wel en je krijgt formeel alleen een probleem wanneer je gaat vermenigvuldigen. Edited 7 december 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 8 december 2016 Report Share Posted 8 december 2016 (edited) Trouwens roept dat on-line kopen met downloaden ook de vraag op: Hoe verzeker je dat? Je LP/CD verzameling kun je laten taxeren en apert verzekeren. Maar met een verzameling op HDD, hoe legaal ook verkregen, zal dat niet zo makkelijk gaan. Daarentegen is daarvan wel eenvoudig een "back-up" kopie te maken die je op een veilige plaats kunt bewaren, Volgens mij is het wel zo dat je een gedownload bestand opnieuw kunt downloaden als je het van je harde schijf hebt verwijderd of de gegevens verloren zijn gegaan Dat is in ieder geval bij HD-tracks zo. Dan moet de leverancier uiteraard nog wel bestaan Naar mijn idee werkt dat hetzelfde als bij gedownloade/aangeschafte app's wanneer je een nieuwe telefoon/tablet hebt. (en die onder dezelfde account laat draaien) Mijn telefoon en tablet alsmede het tablet van mijn vrouw draaien allemaal onder hetzelfde account en bijv. via Kindle/Amazon gekochte boeken zijn op elk apparaat gratis te downloaden. Dat geldt bijv. ook voor een dure app als Navigon. Gewoon op elk apparaat beschikbaar zonder extra kosten. Edited 8 december 2016 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 december 2016 Report Share Posted 8 december 2016 Bij veel on-line is een aankoop maar beperkte tijd geldig om te downloaden, dacht 1 jaar bij HDTracks en korter bij Channel Classics en Chesky Records. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Bakker Posted 9 december 2016 Report Share Posted 9 december 2016 Ik ben al een tijdje jurist en ben niet veel wetten tegengekomen die echt helder zijn, zeker niet als de tweede kamer er zich mee bemoeit heeft. Mag volgens jou een (bij de bieb) geleende cd gecopieerd worden. Volgens mij wel en je krijgt formeel alleen een probleem wanneer je gaat vermenigvuldigen. Carl laat ik voorop zetten dat ik geen jurist ben, maar vanuit mijn bedrijf, ik heb een uitgeverij, heb ik veel te maken met auteursrecht. En als voormalig omroep medewerker weet ik er ook wel iets van. Naar mijn idee is ondanks de thuiskopieheffing het kopieren van een cd van de bibliotheek verboden. Het lijkt alsof het maken van een kopie voor eigen gebruik is toegestaan, maar dat geldt alleen als je zelf fysiek een exemplaar bezit. Het word een ander verhaal wanneer je royalties gaat afdragen aan buma/stemra of een andere organisatie. Bijvoorbeeld audio winkels zijn dat verplicht. Maar ook een kleding zaak die de radio heeft aan staan is verplicht daar een bedrag voor te betalen. Dat handhaving niet geheel in orde is wil nog niet zeggen dat het legaal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 december 2016 Report Share Posted 16 december 2016 Carl laat ik voorop zetten dat ik geen jurist ben, maar vanuit mijn bedrijf, ik heb een uitgeverij, heb ik veel te maken met auteursrecht. En als voormalig omroep medewerker weet ik er ook wel iets van. Naar mijn idee is ondanks de thuiskopieheffing het kopieren van een cd van de bibliotheek verboden. Het lijkt alsof het maken van een kopie voor eigen gebruik is toegestaan, maar dat geldt alleen als je zelf fysiek een exemplaar bezit. Het word een ander verhaal wanneer je royalties gaat afdragen aan buma/stemra of een andere organisatie. Bijvoorbeeld audio winkels zijn dat verplicht. Maar ook een kleding zaak die de radio heeft aan staan is verplicht daar een bedrag voor te betalen. Dat handhaving niet geheel in orde is wil nog niet zeggen dat het legaal is. Ik kan me herinneren dat je ooit een kleine bijdrage moest doen voor het huren van muziek bij de bieb. Daarmee was ook gelijk het kopieer probleem opgelost aangezien je immers al rechten hebt betaald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 december 2016 Report Share Posted 16 december 2016 (edited) Bij veel on-line is een aankoop maar beperkte tijd geldig om te downloaden, dacht 1 jaar bij HDTracks en korter bij Channel Classics en Chesky Records.Bij Linn kan ik nog al mijn aankopen opnieuw binnen halen.Ook die van een aantal jaar geleden. Edited 16 december 2016 by kappa7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts