Jump to content

Nieuwe stekkers en zo

Recommended Posts

Dat is wel hèèèèèèl vintage. Sterker nog, bij litze netbekabeling (dus met soepel draad) ben je officieel verplicht om adereindhulzen te gebruiken. Zomaar wat losse draadjes onder een schroefje frommelen mag officieel niet eens.

Toch zijn er wel klemmen die speciaal voor directe montage van de soepele draad zijn. In die gevallen is de adereindhuls niet nodig dus.

Eigenlijk moet je kijken waar je de kabel in af wil monteren en daar de juiste materialen en gereedschappen voor gebruiken.

Toch zijn er wel klemmen die speciaal voor directe montage van de soepele draad zijn. In die gevallen is de adereindhuls niet nodig dus.

Eigenlijk moet je kijken waar je de kabel in af wil monteren en daar de juiste materialen en gereedschappen voor gebruiken.

Klopt, met kooiklemmetjes is het niet nodig. Had ik al gezegd. Maar die zie je zelden in huishoud stekkers. Soms in randaarde zware industriële stekkers.

Ik heb geen slechte ervaring met de WBT tang. Maar vind hem wel te duur. In combinatie met de WBT stekkers wordt ereen mooie verbindig gemaakt. Jammer is wél, dat de schroefjes van de WBT banaanstekkers door beweging van de kabel, los komen. In een netstekker is dat probleem er niet omdat er trekontlasting op zit.

Hans, een krimptang die een simpele "v" in een adereindhuls drukt, is geen goede krimptang. Daardoor gaan die schoefjes ook telkens los, of moet je ze opnieuw aantrekken. Die chinees maakt er een zeer strak vierkant van. Klemschroefjes gaan niet meer los op die manier. De betere en duurdere krimptangen maken er een zeskant van dat nog strakker aansluit (kan haast niet, maar is wel zo).

BTW, iemand die mijn WBT krimptang wil overnemen voor de helft van de nieuwprijs? Hij is nauwelijks gebruikt en ziet er uit als nieuw.

Die tangen die een V er in drukken  zijn prima hoor. Dat doen de dure universele professionele tangen van Legrand en Phoenix. Die drukken er ook een golfje in waardoor je de draad goed vast zet en er niet meer uit kunt trekken. Kunst is wel goed passende hulsjes te gebruiken en ze op die manier vast te schroeven dat je het V'tje plat dicht drukt i.p.v. open. Maar er zijn vele variaties op het thema hier die allemaal goed werken. Die hele goedkope simpele tangetjes die er alleen een holletje in drukken, die zijn i.d.d. ruk. Zelf vind ik de beste de Starfix tangen van Legrand die het hulsje min of meer plat drukken met een golfje er in. Maar dan zit je echt in de profi hoek.

Edited by Pjotr

Ik ben "gezegend" met een paar grote handen. Behalve groot zijn ze kennelijk ook sterk. Misschien dat in daardoor geen problemen had met de WBT tang. Dat de boutjes loslopen komt door bewegingen van (in mijn geval) luidsprekerkabel. Wanneer ik er vanaf bleef was er niks aan de hand.

Maar het blijft jammer dat er zulke rommel als bv stekkers verkocht wordt. Vandaag nog een stekker opnieuw aan een kabel gezet (voor de kerstboom). Pennen die kunnen verschuiven, schroefjes met een slechte passing (afgerond) voor een schroevendraaier en de schroefjes rechtstreeks op het draad. Dit maakt zo'n slecht contact, dat het zelfs voor een kerstboomverlichting amper geschikt is. Toch staat er 16A op.

Voor niet audiofiel kocht ik altijd stekkers bij de dichtsbijzijnde bouwwinkel die meestal goed spul heeft. De uiteinden krimpen heb ik echter nog nooit gedaan. Wie wel eigenlijk. Verder bewaar ik bij wasmachines e.d. altijd de afgeknipte snoeren.

............ en vergeleken met de peergroep spruitjeseters.

Doet mij op e.o.a. denken aan dat badplaatsje in Zuid Frankrijk met radio actieve bronnen en waar in het lommerrijke dorpspark enthousiast werd ge-Jeu-de-Bouled door heren op leeftijd. En passant werd daarbij tevens de jeugd ingewijd in dit goddelijk spel. Het spel werd uitvoerig geëvalueerd door ander wijze heren op bankjes (de peergroep), die duidelijk qua uiterlijk van eeuwen terug waren en tabak aten i.p.v. spruitjes. De heren zelf zaten, heel modern, ook erg druk te zijn in hun iPhone of vergelijkbaars.

Het had iets heel knus en romantisch... 

Een verklaring voor wat?

Nou ja, voor dat audiofiele geneuzel erover. Alsof die meegekomen snoeren bij de apparatuur ook maar een haartje minder goed zijn dan die rare dure dingen die hier langskomen :wacko:

Onderzoek heeft uitgewezen: Meettechnisch 0%; psychoakoestisch +31,4% verbetering. Gemeten in de audiofiele doelgroep en vergeleken met de peergroep spruitjeseters.

Kijk, dat vind ik nou wel weer eerlijk. Ik heb mijn stekkers en snoeren lekker achter de set weggeborgen en stel me voor dat ze reuze audiofiel zijn. Werkt super :wub:

En spruitjes... heb ik al een tijd niet gegeten, goeie tip!

Edited by mumsoft

Op HT forum is iemand met het Wieland GST18i3 systeem bezig.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161017.0

Het zal vast wel beter zijn (in de zin van betrouwbaarder, beter contact etc), maar om nou alle stopconracten en stekkers rond je set te gaan aanpassen (hoewel sommige veel audiophielen leggen wel een eigen groep aan)

Een paar weken terug nog wat zelf geraapte kastanjes gepoft.

Vreselijk wat een kl*te te werk dat pellen.

Moet je ook niet zelf doen  :)  Gewoon gepeld kopen, het zijn geen netstekkers.... :lol: Weet je ook dat het tamme kastanjes zijn. Wat gefruite uitjes en gebakken spekjes (voor Mum wat tofu naar eigen recept) er bij... Mmmmmmmmm...

Edited by Pjotr

Ik heb gelezen dat Silliputi met grafeen een fantastische geleider is. Lijkt mij waard om nader te onderzoeken. Het is dus slechts wachten op de eerste audiofiele toepassingen. Stroomkabels die altijd precies passen en zo.

Iemand al een verklaring gevonden, iets gemeten aan die zgn audiofiele stekkers en snoeren? Daar ben ik nu wel benieuwd naar.

Och.. Goed contact en stevig uitgevoerd kan nooit geen kwaad. Slechter is het er in ieder geval niet van geworden.

Ja, maar wat doen die meegeleverde snoeren nu voor kwaad? Als het alleen om de looks gaat, vooruit.

Ooit was de man van de wraps hier, jou wel bekend. Hij had ook een audiofiel netsnoer met stekkers meegenomen. Iets diks en stugs, maar, er was over nagedacht. Dat in de set geprutst, en hij moest toen erkennen, onze goudeerlijke goudenhart, dat zijn snoer de weergave geen goed deed. En ik gebruik slechts de meegeleverde snoeren.