Jump to content

Nieuwe stekkers en zo

Recommended Posts

Ik heb wel eens een vergelijking tussen 3 netkabels gedaan. Daar was wél verschil hoorbaar. Een gerenomeerd merk klonk saaier dan een standdard PCkabel. Mijn gevlochten kabels klonken het minst saai. Maar meer of minder saai is een kwestie van smaak, of matching. Tis maar hoe je t noemt.

Ik zou het betrokkenheid noemen. Saaiheid is daarvan het tegenovergestelde. Oorzaak is m.i. een verschil in structuur- of zijnsinformatie, en dat is afhankelijk van de gebruikte materialen en constructie (vlechten bv).

Daarom bestaat er verschil, audiofiel bekeken. Qua doorlaatbaarheid van voldoende stroom verwacht ik geen verschil. Ook meettechnisch niet.

Nee, een probeersel van een inmiddels ter ziele gegane audio bedrijfje.

Ik was wellicht wat negatief, hij heeft er erg zijn best op gedaan, Was bedoelt voor een zelfbouw versterker (maar die is nooit af gekomen). Furutech onderdelen en zilver en goud draad (als ik me goed herinner).

Maar geen kema keur...

Ja, nou, dan kan een stukkie betere kabel de boel toch optrekken? Of krijgen we dan weer het verhaal van de kilometers kabel in de grond, en de maffe audiofiel die thuis wat zit te "verbeteren"?

Ik heb laatst een stukje kabel in mijn draaitafel verbeterd en nu is het geluid net zo wijds als met de Olive. :wacko:^_^:P

Nee, een probeersel van een inmiddels ter ziele gegane audio bedrijfje.

Ik was wellicht wat negatief, hij heeft er erg zijn best op gedaan, Was bedoelt voor een zelfbouw versterker (maar die is nooit af gekomen). Furutech onderdelen en zilver en goud draad (als ik me goed herinner).

Maar geen kema keur...

De stekkers wél, mag ik hopen.

Ja, nou, dan kan een stukkie betere kabel de boel toch optrekken? Of krijgen we dan weer het verhaal van de kilometers kabel in de grond, en de maffe audiofiel die thuis wat zit te "verbeteren"?

Ik heb laatst een stukje kabel in mijn draaitafel verbeterd en nu is het geluid net zo wijds als met de Olive. :wacko:^_^:P

Nee hoor, meer het verhaal als het een goed gevoel geeft is het goed. In die zin is het meer handel in gevoel dan in stekkers.

Hallo,

Ik weet even niet meer of ik onderstaand al eerder gemeld had, dus misschien nogmaals.

Ooit wilde ik kijken wat betere voedingskabels zouden brengen.

Gelukkig kon ik bij Audiomaat een verzameling kabels lenen. Deze waren verschillend van opbouw maar in sommige gevallen ook gelijk, maar dan weer met verschillende stekkers. Ik heb daar behoorlijk lang meer geëxperimenteerd op alle componenten uit mijn set. Inclusief de kabel van het aansluitpunt naar het stekkerblok.

Verschillen waren voor mij slecht tot goed waarneembaar. Opvallend in ieder geval dat verschillende stekkers aan gelijke kabels ook verschillen veroorzaakten. Zelfs stekkers van hetzelfde merk en van dezelfde samenstelling , maar met alleen koper of met goud gecoat koper bleken verschillend te klinken. Uiteindelijk Iego koper op de DAC en Furutech Koper op de voorversterker en aan het stekkerblok. Op de eindversterkers zitten nog Triple M zelfbouwkit afgeschermde kabels met Bals en Iego Rhodium stekkers. Deze laatste klinken minder dan de Audiomaat kabels met Furutech koper stekkers. Maar toen waren de centjes op en moest ik eerst de oude kabels verkopen. Wie?

Ook heb ik nog een Acoustic Arts kabel liggen met zowel electrische als magnetische afscherming. Maar afgeschermde kabels doen het niet lekker in mijn set. Ook nog te koop dus!

Let wel, dit waren mijn waarnemingen op mijn set. Voor anderen op andere sets kan dit heel anders uitpakken en misschien wel niks uitmaken. Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat voedingskabels invloed kunnen hebben.

Groet,

Leobus

Op HT forum is iemand met het Wieland GST18i3 systeem bezig.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=161017.0

Het zal vast wel beter zijn (in de zin van betrouwbaarder, beter contact etc), maar om nou alle stopconracten en stekkers rond je set te gaan aanpassen (hoewel sommige veel audiophielen leggen wel een eigen groep aan)

Die ondingen zitten ook in de werktafel op m'n werk verwerkt. Die prullen gaan bijna niet los. Dat is op zich goed, maar als de ontwerper van de werkbank geen rekening houdt met de lengte van de stekker, die vervolgens door de kabelgoot scheef gedrukt wordt, is er wel een gerede kans op vonkoverslag (zoals bij mijn tafel het geval was).

Dat spul vind je veel in de kastenbouw als min of meer permanente stekkerverbindingen. Vind dit toch een gevalletje van kijk mij nou. De meerwaarde t.o.v. Schuko ontgaat mij geheel, behalve dat het compacter is, wat in de kastenbouw handig kan zijn.

Tsss. Je zou denken dat pro apparatuur (een DAC van 7600 euro bijvoorbeeld) ook met zo'n geil kabeltje geleverd zou worden.
Maar nee hoor. Een gewoon koperen euro kabeltje. :blink:
Blijkbaar toch alleen een audiofiel dingetje?

gewoon diverse niet zo dure dingen beluisteren. grote kans dat je bij een simpel ding ineens denkt ... wauw das mooi. zo bleef ik hangen bij VdHul 1st Ultimate. Toevallig koolstof.

maar ja wellicht heb ik ook te weinig dure kabels beluisterd ....

groet

Edited by robx

een stekker beluisteren?? Voor een luistertest stekkers krijg je volgens mij geen groot publiek. Het enige wat er belangrijk is aan een stekker is toch dat hij goed contact maakt en dat blijft behouden. Wat er werkelijk toe doet bij een stekker is natuurlijk het uiterlijk, dat mag wat kosten.

Oh excuus, het gaat inmiddels over netkabels begrijp ik.

Edited by Kraus vonBentinck

Hoe dat zo, kan jou niet meer volgen Hans? Jij had zulke slechte ervaringen met afschermen van netkabels en was tegen die afscherming? Hoe zit dat nou?

Wanneer iemand anders vind dat het met afscherming beter is ? Niks mis mee. 

Dat er draadhulsjes gebruikt worden vind ik wel positief. Vandaar m'n "goed bezig".

IMG_20161223_171333.jpg

was inderdaad een eitje :)

veel ruimte in de stekkers, makkelijk toegankelijk en de krimptang werkte super. Zag er een beetje tegen op maar bleek allemaal heel goed en eenvoudig te gaan. Alle afscherming aan één kant gemonteerd. Het moet wel goed gegaan zijn want ik hoor totaal geen verschil met de oude kabels :(:)

Edited by Kraus vonBentinck