Jump to content

Nieuwe stekkers en zo


Recommended Posts

Blijft toveren met die netkabels. Dat zo'n metertje "Super" na het stopcontact, zoveel voldoening kan geven t.o.v. die 10m massief niet gevlochten standaard VD achter het stopcontact, blijft een wonder boven wonder. Liefde en aandacht kan veel doen, ook met netsnoeren ;)

 

Ik denk dat het met afscherming (niet doen!) aarding en filtering te maken heeft.  

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het met afscherming (niet doen!) aarding en filtering te maken heeft.  

 

Klopt. Liefde en aandacht moet je niet willen afschermen. Dat is de dood in de pot. Het wat filteren daarentegen kan soms ook veel goed doen.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

nee dat is een kabel van Bas, met in de connects een alternatief voor de Rothwell attenuator. (-6dB)

Er hangt in het midden wel een dure Kimber Cable. Daar heb ik op het moment geen emplooi voor. Zou tussen CD en vv moeten maar is nu iets te kort.

Het leuke van die kabels is dat ik van bijna elke kabel nog wel het verhaal weet. Van wie, wanneer en waarom. Beetje het effect van een foto album :)

Edited by Kraus vonBentinck
Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat het met afscherming (niet doen!) aarding en filtering te maken heeft.  

 

Ja, het filtert inderdaad de rotzooi er uit, een beetje dan. Dan wordt het een schonere stroom, audiofiel gezien, en dat helpt natuurlijk. Alles wat daarvoor aan 'vuiligheid' door en langs de stroomkabels is gegaan komt dan mooi de set niet in.

 

@Duck, bedankt voor die link, nooit geweten dat die Bas zo'n mooie jongen is :blink::huh:^_^

Link to comment
Share on other sites

Ja, het filtert inderdaad de rotzooi er uit, een beetje dan. Dan wordt het een schonere stroom, audiofiel gezien, en dat helpt natuurlijk. Alles wat daarvoor aan 'vuiligheid' door en langs de stroomkabels is gegaan komt dan mooi de set niet in.

 

@Duck, bedankt voor die link, nooit geweten dat die Bas zo'n mooie jongen is :blink::huh:^_^

 

Jawel, maar waar blijft die "vuiligheid" dan? Dat moet toch ergens blijven. Ik zie nergens een aslaadje of afvalemmer audiofiel gezien.  :confused:

Link to comment
Share on other sites

Toch vanuit gehaktperspectief een goede vraag waar blijft de zooi of wordt het in zijn geheel geharmoniseerd?

Denk maar aan het gespuis, de onverlaten, boeven en dieven. Die laat je toch ook niet graag binnen? Zo ongeveer. Daar heb je een voordeur voor. Met TS heb je de auiofiele voordeur. Kabels kunnen dat ook wel een beetje, maar dat geldt voor alles in een set.

Link to comment
Share on other sites

Heb jij hun DAC gehoord, Hans?

 

https://didit-highend.com/index.php/products

Nee, nog niet gehoord.  Maar ze zijn in Nederland ook niet te koop. Coen Vaessen in België is de enige leverancier in de Benelux.

Ik las wel een test van Alpha. Die zijn gematigd enthousiast.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

32556d6d-a6b8-4273-a58c-a4da3c4f0ff0.jpg

onder de oude behuizing van de Fuss motorsturing, boven de nieuwe. Moet nog de gaten in de nieuwe frontplaat boren en de elektronica overzetten.

Het werken in metaal vergt een nauwkeurigheid die ik niet direct onder de knie heb :( maar met veel gepruts is het dan toch gelukt. De bedoeling is alleen maar een wat 'professioneler' uiterlijk. De frontplaat is nu 8 mm dik en de koelribben van de behuizing doen het ook wat beter voor het oog. Een tijdrovend karweitje. Nog een paar keer polijsten en het lijkt ergens naar. :)

Link to comment
Share on other sites

Zo is iedereen met zijn eigen tijdrovende karweitje bezig. Nog een stuk of 1000 cd's te gaan hier. Het schiet maar niet op, mede doordat ik steeds maar verfijningen bedenk. Ik, sukkel.

Link to comment
Share on other sites

32556d6d-a6b8-4273-a58c-a4da3c4f0ff0.jpg

onder de oude behuizing van de Fuss motorsturing, boven de nieuwe. Moet nog de gaten in de nieuwe frontplaat boren en de elektronica overzetten.

Het werken in metaal vergt een nauwkeurigheid die ik niet direct onder de knie heb :( maar met veel gepruts is het dan toch gelukt. De bedoeling is alleen maar een wat 'professioneler' uiterlijk. De frontplaat is nu 8 mm dik en de koelribben van de behuizing doen het ook wat beter voor het oog. Een tijdrovend karweitje. Nog een paar keer polijsten en het lijkt ergens naar. :)

 

Ik denk dat het de warmte ook beter afvoert.

Gebruik je deze voor meerdere motoren?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

DSC_0115_1.jpg

 

De reuzel vliegt mij om de oren maar uit een stuk platstaf aluminium komt toch langzamerhand een toonarm board te voorschijn. Nog heel wat omwentelingen te gaan maar het lukt op den duur wel. Links zoals het ongeveer worden moet alleen maak ik er een sme-boring in. Links is voor een Mörch UP4.

Ik sta wel netjes met werkhandschoenen aan en een veiligheidsbril op, gehuld in een regenponcho tegen het stof. Het geeft een gevoel alsof je voor de NASA werkt. :)

Link to comment
Share on other sites

Wanneer ik dit zie denk ik aan een van m'n eerste werkzaamheden.

 

Ik werkte toen voor de machinefabriek van Philips. Daar werden o.a. de gegoten aluminiumkappen voor tandartsröntgenapparaten gemaakt. Die moeste dus fijn geschuurd worden voor het lakken. Niemand wou dat werk doen. Er was een speciale ruimte van ca. 2 x 2 m met afzuiging voor gereserveerd. Deze ruimte zat van de vloer tot aan het plafond onder het schapenvet. Daarmee werd de schuurschijf n.l. ingesmeerd om het dichtlopen van de schuurschijf te voorkomen. Deed je dat goed, dan kreeg je snel een mooi resultaat. Maar om te voorkomen dat je er zelf uit kwam te zien als die ruimte, stond je inderdaad in een soort regenpak te werken. Daar stond bovendien een dusdanige tijd voor, dat je wel heel handig moest zijn om het in daarin voor elkaar te krijgen. Tenminste... voor de meeste mensen die in dat "hol" moesten. Toen ik aan de beurt was, had ik die kappen eens goed aangekeken en dacht. Wanneer ik nou een patroon aan kan leggen dat ik alles maar één keer hoef te raken moet dat toch sneller kunnen. De problemen met krassen ontstonden n.l. wanneer je twee keer over hetzelfde vlak ging. Om het daarna nog in orde te krijgen was erg lastig. Bovendien moest je dan extra veel schapenvet gebruiken. Zo gedaan was ik in de helft van de tijd klaar. Ik had daarna een makkie en wekelijks een dag van die dingen te schuren. Ik had wél afgesproken, dat er niet aan het tarief werd getornd. Zo had ik tenminste één dag in de week dat ik het rustiger aan kon doen. De baas blij dat hij niet elke week iemand anders moest verplichten in het "hol" te gaan werken. En de collega's blij, dat ze er vanaf waren. Iedereen gelukkig. En dat vet. Dat stonk als de hel, maar bleef met beschermende kleding en al in het "hol" achter.

 

Andere tijden werk... dat was dus omstreeks 1968.

 

Maar na enkele jaren Philips zag ik in dat ik meer kon dan dit productiewerk. Maar wél een hoop geleerd over hoe je met materialen om moet gaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...