Hans van Liempd Posted 7 februari 2017 Report Share Posted 7 februari 2017 een schaalverdeling om het wat exacter te laten lijken Heb je dat er in laseren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 7 februari 2017 Author Report Share Posted 7 februari 2017 yep, een overbodig capriccio maar het oog, he. Ik was bij een heel interessant bedrijf in de Botlek die daar voor de industrie allerlei klusjes doet (draaien, frezen en noem maar op) zoals machine onderdelen maken of repareren. Ik vermoed dat ik daar nog wel eens zal komen want het was een man met plezier & passie voor zijn werk. Supermooi dat computergestuurd fijn bankwerk. Maar werkt ook voor particulieren en kleine klusjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2017 Author Report Share Posted 12 februari 2017 Niet zo heel veel opgeschoten deze week, toch veel werk verzet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 februari 2017 Report Share Posted 12 februari 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 12 februari 2017 Report Share Posted 12 februari 2017 Ziet er zeer gelikt uit! Voegt het functioneel ook iets toe of is het vooral een sterk veredeld tafeltje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 12 februari 2017 Author Report Share Posted 12 februari 2017 In feite vooral het laatste. Maar de reden waarom het in elkaar steekt zoals afgebeeld (er is op het plaatje van de draaitafel weinig over, alleen het chassis) is: - er is geen andere verbinding overgebleven tussen plateau en aan aandrijving dan de snaren. Het idee is dat aandrijving en plateau zo veel als mogelijk gescheiden worden. Het gemeenschappelijke is de dikke betonnen vloer. Theoretisch is maximale scheiding natuurlijk het mooist. - eigenlijk kunnen er geen drie armen op een Fat Bob en de drie armen ook combineren met drie motoren maakt het noodzakelijk dat de positie van de motor t.o.v. chassis en plateau heel precies afgesteld moet kunnen worden per motor. Bovendien gebruik ik geen drie maar vier snaren en dat maakt dat er heel weinig speling is. Loopt de snaar niet mooi horizontaal in de groef van motor en plateau dan is er veel slijtage aan de snaar. Gelukkig merk je dat snel door het gruis rond de as van de motor. Overigens zijn de zuiltjes op de foto waarop de motoren staan omgekeerde tafelpoten, die blijven niet in het pakket Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 12 februari 2017 Report Share Posted 12 februari 2017 Ziet er wel gaaf uit zo. Mooi project Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 13 februari 2017 Report Share Posted 13 februari 2017 (edited) In feite vooral het laatste. Maar de reden waarom het in elkaar steekt zoals afgebeeld (er is op het plaatje van de draaitafel weinig over, alleen het chassis) is: - er is geen andere verbinding overgebleven tussen plateau en aan aandrijving dan de snaren. Het idee is dat aandrijving en plateau zo veel als mogelijk gescheiden worden. Het gemeenschappelijke is de dikke betonnen vloer. Theoretisch is maximale scheiding natuurlijk het mooist. - eigenlijk kunnen er geen drie armen op een Fat Bob en de drie armen ook combineren met drie motoren maakt het noodzakelijk dat de positie van de motor t.o.v. chassis en plateau heel precies afgesteld moet kunnen worden per motor. Bovendien gebruik ik geen drie maar vier snaren en dat maakt dat er heel weinig speling is. Loopt de snaar niet mooi horizontaal in de groef van motor en plateau dan is er veel slijtage aan de snaar. Gelukkig merk je dat snel door het gruis rond de as van de motor. Overigens zijn de zuiltjes op de foto waarop de motoren staan omgekeerde tafelpoten, die blijven niet in het pakket Mooi en GEDURFD project en met belangstelling aan het volgen. Mijn eigen ervaring met de snaren op mijn Fat Bob is dat de snaar altijd iets van rubber achterlaat bij de poelie van de motorvoeding. Wat mede komt door het opstarten van het plateau zonder begeleiding en dat de snaar iets schuin (op aanraden van Transrotor) ligt. De snaar ligt dus bij het plateau op de middelste gleuf en bij de poelie op de onderste gleuf van de motorpoelie.. Door het plateau direct te starten en zelfstandig opstart zal dit met een licht horten en stoten gaan. Daardoor blijft de snaar even niet geheel strak. Wat wrijving geeft en de snaar laat slijten. Het opstarten van het plateau met begeleiding (het plateau eerst een licht handmatig duwtje geven zodat het plateau al beetje draait en dan de motor starten. Dan voorkom je horten en stoten bij het opstarten en extra slijtage van de snaar. Het op deze manier te doen is mijn ervaring dat de snaar minder slijt en minder snel uitrekt. Wat ook helpt is regelmatig je poelie van de motorvoeding schoonmaken met medicinale alcohol. Ik heb weleens gehad na een poos de Fat Bob niet te hebben gebruikt dat de snaar vast geplakt zat aan de motorpoelie en een klein stukje snaar achterliet op de poelie. Sinsdien vervang ik elk jaar standaard de snaar, goed of niet goed en uit voorzorg. Edited 13 februari 2017 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 februari 2017 Report Share Posted 13 februari 2017 Ziet er mooi uit. Alleen de drie bouten voor de hoogte verstelling nog door stelschroeven vervangen. Dan steken ze niet meer uit. Heb je onderin een ring ingeklemd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 februari 2017 Report Share Posted 13 februari 2017 Mooi en GEDURFD project en met belangstelling aan het volgen. Mijn eigen ervaring met de snaren op mijn Fat Bob is dat de snaar altijd iets van rubber achterlaat bij de poelie van de motorvoeding. Wat mede komt door het opstarten van het plateau zonder begeleiding en dat de snaar iets schuin (op aanraden van Transrotor) ligt. De snaar ligt dus bij het plateau op de middelste gleuf en bij de poelie op de onderste gleuf van de motorpoelie.. Door het plateau direct te starten en zelfstandig opstart zal dit met een licht horten en stoten gaan. Daardoor blijft de snaar even niet geheel strak. Wat wrijving geeft en de snaar laat slijten. Het opstarten van het plateau met begeleiding (het plateau eerst een licht handmatig duwtje geven zodat het plateau al beetje draait en dan de motor starten. Dan voorkom je horten en stoten bij het opstarten en extra slijtage van de snaar. Het op deze manier te doen is mijn ervaring dat de snaar minder slijt en minder snel uitrekt. Wat ook helpt is regelmatig je poelie van de motorvoeding schoonmaken met medicinale alcohol. Ik heb weleens gehad na een poos de Fat Bob niet te hebben gebruikt dat de snaar vast geplakt zat aan de motorpoelie en een klein stukje snaar achterliet op de poelie. Sinsdien vervang ik elk jaar standaard de snaar, goed of niet goed en uit voorzorg. Zit er in de latere versies van de TR voedingen niet een voorziening waardoor die "slip" van de snaar/snaren bij het opstarten voorkomen wordt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 13 februari 2017 Author Report Share Posted 13 februari 2017 (edited) Heb je onderin een ring ingeklemd? Onderin liggen twee halterschijven (de tijd dat ik die nog dagelijks gewoon gebruikte is ook al een tijdje achter de rug) Ook de luidsprekerstandaards zijn elk voorzien van een 10kg schijf. Het is wat je noemt een duurzaam gebruiksartikel dat extreem weinig slijtage kent. Ik heb als stelschroeven nylon schroeven in bestelling maar mogelijk vraag ik of de graveerder voor mij iets mooiers op maat maakt, brede platte schijf. Edited 13 februari 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 februari 2017 Report Share Posted 13 februari 2017 Onderin liggen twee halterschijven (de tijd dat ik die nog dagelijks gewoon gebruikte is ook al een tijdje achter de rug) Ook de luidsprekerstandaards zijn elk voorzien van een 10kg schijf. Het is wat je noemt een duurzaam gebruiksartikel dat extreem weinig slijtage kent. Ik heb als stelschroeven nylon schroeven in bestelling maar mogelijk vraag ik of de graveerder voor mij iets mooiers op maat maakt, brede platte schijf. Om beschadiging van de binnenbuis te voorkomen, kun je ook een stalen stelschroef met kunststof onderlegplaatje gebruiken. Kunststof schroeven draai je erg makkelijk kapot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 13 februari 2017 Report Share Posted 13 februari 2017 Ziet er zeer fraai uit Kraus Deze standaard wordt nu, je fraaiste en duurste component van je hele set ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 19 februari 2017 Author Report Share Posted 19 februari 2017 (edited) Het staat niet stil maar de voltooiing is nog wel even uit zicht. Houten onderdelen vervangen door aluminium. Ik zou graag alles gelijmd hebben maar ik durf dat niet. Ten eerste is voor lijmen natuurlijk de regel dat hoe groter oppervlak des te steviger de verbinding. Misschien zijn de contact oppervlaktes toch iets aan de kleine kant. Een draadje tappen en boutje indraaien is idiotproof terwijl lijmen een veel delicatere kwestie is. Wat ze in de vliegtuigindustrie kunnen, dat kunnen ze niet in huize Kraus. Ik zou er geen vertrouwen in hebben en wat er op rust is toch alles bij elkaar veel te duur voor een ongelukje. De naad die nu nog te zien is verdwijnt achter een 'naamplaatje' met opschrift. @ Gerrit de kosten vallen wel mee Gerrit, aluminium is niet zo duur en de bewerkingen doe ik zelf. Voor het overige gebruik ik alleen maar spullen die ik toch nog ergens hebben liggen. Alleen het graveren was naar verhouding aan de prijs. Edited 19 februari 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 februari 2017 Report Share Posted 19 februari 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 februari 2017 Report Share Posted 19 februari 2017 (edited) Dat ziet er een heel stuk stabieler uit. Je kunt tussen de buizen en strippen ook lijm doen. Araldite heeft daar mooi spul voor. Dan wordt de verbinding een stuk stijver. De bouten zorgen dan voor de veiligheid. Edited 19 februari 2017 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 21 februari 2017 Author Report Share Posted 21 februari 2017 (edited) Ondertussen ook een beetje verder knutselen aan het analooghoekje. Edited 21 februari 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 februari 2017 Report Share Posted 21 februari 2017 Mooie recorder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 3 maart 2017 Author Report Share Posted 3 maart 2017 whet gaat langzaam maar het is ook niet eenvoudig. Wel geleerd dat lasergraveren een kwetsbaar resultaat oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prettig Posted 4 maart 2017 Report Share Posted 4 maart 2017 Niet zo heel veel opgeschoten deze week, toch veel werk verzet. Zoooo... dat is vakwerk, ziet vaak mensen iets in elk "flansen" en zijn dan trots joh maar is vaak gewoon rommel (hier mag je trots op zijn, kan niet iedereen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 maart 2017 Report Share Posted 4 maart 2017 Kraus is indrukwekkend bezig, zeker! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 4 maart 2017 Report Share Posted 4 maart 2017 Knap gemaakt, inderdaad. Indrukwekkend is het ook wel, maar fraai vind ik het niet. Maar de grote vraag is natuurlijk: wat doet zoiets met het uiteindelijke geluid? Kun je daar al iets over zeggen? Ik denk namelijk dat als je zoiets stars aan de bodem koppelt dat je elke trilling van de vloer doorstuurt naar de draaitafel. Hoe stabiel is je vloer eigenlijk? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 maart 2017 Author Report Share Posted 4 maart 2017 (edited) Het hele project schiet maar langzaam op en omdat ik nog wel eens van idee verander (het is een design-as-you-go onderneming ) draait het er op uit dat wat er nu staat een prototype aan het worden is. Niet dat alles overnieuw moet maar waarschijnlijk ga ik de aluminium buizen vervangen (andere lengte) Dat is niet veel werk want het is allemaal zo uit elkaar te schroeven. Klankmatig verwacht ik er niks van, had gewoon zin om eens lekker te klussen na de stekkers en het is ook een leerzame wandeling. Heb mijn hele leven niet zo veel anders gedaan dan een krijtje hanteren dus schroeven, boren en vijlen is ook wel eens leuk. Wat de vloer betreft: juist daarom maak ik zo iets. Ik heb namelijk een 60cm dikke betonvloer die ik dus in feite aan de draaitafel wil koppelen. Stabieler dan dat gaat niet hier in huis. Bovendien zit ik hier op een plek waar al meer dan 1000 jaar mensen wonen en omdat die vroeger ook niet gek waren zit ik dus niet op inklinkende veengrond maar op een prachtige zandplaat. Toch moet het ook niet te lang meer gaan duren want een zekere klusmoeheid treedt ook wel op. Elke keer alles onder het stof is balen en aluminium is een vies iets om mee te werken. PS Het uiterlijk is tamelijk irrelevant want het verdwijnt geheel uit zicht op de allerbovenste deeltjes na. Edited 4 maart 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 4 maart 2017 Author Report Share Posted 4 maart 2017 (edited) Zo staat de vlag er op het moment bij maar zegt nog weinig over het uiteindelijke resultaat De messing spikes aan de onderzijde zitten er uitsluitend om straks de punten te markeren waar de rondstaf moet komen die in de buizen glijdt. Dat komt op een tegel of een betonblokje. Het zijn wel prachtig mooie spikes en het irriteert mij bijzonder dat ik er helemaal geen bestemming voor heb. Dus maar even op deze manier er plezier van. De rondstaf in de buizen zitten met een 10mm draadeind in de buis. Het was een absolute heksentoer om die recht in de buizen te krijgen zodat ze soepel ronddraaien en in hoogte te verstellen zijn. De moer moet namelijk volkomen vlak in de buis zitten want er is maar heel weinig speling. Bij twee van de drie is dat goed gelukt, nummer drie loopt op 1 punt een beetje aan, dus dat moet nog opnieuw. Om het draadeind recht in de rondstaf en recht t.o.v. de moer in de buis te krijgen kon ik beroep doen op iemand met een draaibank want anders is het een bij voorbaat verloren zaak. Maar op deze manier vervalt het oorspronkelijk stelschroefje aan de bovenkant. De schaalverdeling is hier echter wel het slachtoffer van geworden want die is in de draaibank zo goed als verdwenen. Weggegooid geld dus. De belettering is maar inderhaast opgeplakt en ik denk dat die toevoeging geen lang leven krijgt. Het bovenste plateautje is nog een restje van de vorige versie, daar is straks ook geen plek meer voor. Ik denk inmiddels nog een week of twee/drie nodig te hebben. Edited 4 maart 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 maart 2017 Report Share Posted 4 maart 2017 (edited) Ipv de alu buizen had je wellicht ook 28 mm rvs (dikker heb ik nooit gezien) draadeind kunnen gebruiken (dus zonder buizen er om heen, beetje zoals de bekende diy racks). Dan had je je hele huis op kunnen laten rusten Edit, oops er is wel dikker, tot 52 mm, zal niet goedkoop zijn https://european-fasteners.com/nld/categories/draadstangen-en-stelschroeven/draadeind?gclid=CIDD9bKHvdICFaMK0wodW2IGkA Edited 4 maart 2017 by Duck-Twacy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now