Jump to content

Nieuwe stekkers en zo

Recommended Posts

f1326f2b-1aa2-4eed-801d-93e80b59a537.jpg

DSC_0066_1.jpg

Het is allemaal nog volop in ontwikkeling maar als het klaar is, is de set 'verdwenen' en zijn alle kabels netjes gescheiden (behalve in de aanvoer naar de kast, daar loopt alles akelig dicht bij elkaar in een kabelgoot :( ).

Ik verwacht deze week de Viablue netkabels dus kan weer aan de slag.

De paneeltjes aan de voorzijde van de kast zijn maar voorlopige probeersels. Het rode paneel zal het niet halen bijv.

ba21b622-0a7c-416b-af3f-f8a06516a39f.jpg

Daar gaat-ie :) Het vervangen van de Lapp kabel door de Viablue X25

Met de alsmaar nieuw opgedane kennis de handschoentjes er bij!

Het spannendst is het op lengte maken van de kabel want ik ik wil niet te lang maar liefst niet 1 cm te kort :mad2: zodat de kabels niet voortdurend onder spanning staan of er rare lussen ontstaan.

Ik verwacht eigenlijk hoorbaar resultaat. Maar... inmiddels wel zo ver dat ik weet dat het na gedane arbeid goed luisteren is maar of dat op langere termijn ook hetzel;fde enthousiasme oplevert is natuurlijk de vraag.

PS de vlecht is voor de diy gevlochten kabel, die gaat niet om de viablue

PSPS Ik had 3 meter besteld, er is 3m43 geleverd, dat vind ik netjes.

Edited by Kraus vonBentinck

Ik verwacht veraarloosbare effecten. Wellicht geven de metalen connectoren iest betere afscherming. Kan wellicht iets uitmaken als een IEC aansluiting dicht bij een gevoelige signaal verbinding zit. Misschien schermen de kabels zelf iets beter af dan een standaard snoertje (kan uitmaken bij kabel spagetti (wat was de duitse benaming ook alweer?) achter de set. Tenzij we het hebben over grote vermogens (15 ampere op 230 Volt ofzo) denk ik ook wel dat een standaard 1.5 mm^2 snoertje voldoende dik is voor een gemiddelde 50-250 watt versterker. Een 2000 watt straal kacheltje hangt ook aan zo'n snoer.

Maar als alles redelijk ordentelijk geregeld is, zal een goede standaard kabel of een keck audiofiel kabeltje weinig uitmaken. En dan is het wel zo prettig als je niet de hoofdprijs (zeg 500 euro voor 1 netsnoer) betaald hebt. Het goed organiseren en managen van de kabelbrei is waarschijnlijk de grootste winst.

Als je nog een beetje wilt kunnen schuiven met de apparatuur is het wel zo fijn als ze onderling wat speling hebben. Dus moet je de kabels ook niet net op maat maken. Overigens ben ik van mening dat kabels wel degelijk kunnen uitmaken, maar niet alle apparatuur zal er even gevoelig voor zijn, en de mens op de luisterfauteuil ook niet.

Als je weet waar je op moet letten, betaal je ook nooit de hoofdprijs. Qua netsnoeren heb ik hier gewoon wat er werd meegeleverd. Interlinks werden meestal niet meegeleverd, dus daar moet je dan nog wat op verzinnen. Enfin, dat hier allemaal oude koek. Ben ik ook, tenslotte.

http://www.high-endforum.nl/topic/7487-ander-duur-netsnoer/?p=175388

He, ik heb het wiel opnieuw uitgevonden <_<

Geen wonder dat de nieuwe kabels goed bevallen :D

Ik ga de Lapp kabel weg gooien anders monteer ik ze over 10 of 12 jaar weer opnieuw :o

Dat waren nog eens tijden... Snulletje en Ruud d'n 13e, geholpen door Erik Klijnsmit. Heerlijk om te lezen.

Ziet er netjes uit. Is die kabel nog een beetje soepel? Soms is zo'n kabel heel stug en om de connector een dan in de goede positie te krijgen moet je echt kracht uit oefenen (die derhalve daarna ook door de kabel op de aansluiting zelf wordt uitge-oefend).

Zo heb ik een hdmi kabel die feitelijk onbruikbaar is daardoor

Lijkt me een valide vraag. Goudenhart (die van de wraps) kwam hier eens met zijn versie van een audiostroomkabel. Vreselijk stijf geval, dat ik met moeite tussen de versterker en het stopcontact kon wringen. De aldus gewrochte contraptie werd beluisterd. En, verhip, er verdween iets van de soepelheid en overtuigingskracht van de set. Dat vond hij zelf notabene.

Oude standaardkabel er weer tussen, fijn!

Natuurlijk krijgen mijn stroomkabels wel een standaard behandeling met ts. Baat het niet, schaadt het niet, denk ik dan altijd. Deze keer baatte het dus best aardig.

Als je VD draad gebruikt met een massief koperen kern dan is de buigzaamheid van de kabel natuurlijk een punt maar bij VD draad met aders die bestaan uit kleine koperdraadjes is de buigzaamheid van een gevlochten kabel groot. Een haakse bocht is geen probleem.

De ViaBlue kabel daarentegen is keihard en heeft een grote boogradius. Van souplesse is geen sprake. Hier is het echter mogelijk de kabel met enige kracht te torderen en de kabel behoudt dan zijn boogvorm. Permanente spanning op de contacten is dan niet aan de orde. Maar voor montage aan apparaten met een zeer gering gewicht is het niet geschikt. Zeker niet wanneer, zoals in mijn geval, er ook nog joekels van stekkers aan de kabel zitten.

Een 'passende kabel' is daarom ook afhankelijk van het apparaat waarop het is aangesloten.

Mijn geringe wijsheid zegt mij dat een apparaat niet 'beter' kan gaan presteren van de stroomkabel maar dat wel degelijk de mogelijkheid bestaat dat een apparaat niet optimaal presteert als gevolg van een mindere kabel. In het totaal van de bekabeling zijn polariteit en het netjes gescheiden houden van de kabels en van digitale en analoge apparatuur, de organisatie dus, van veel groter belang.

Psycho-akoestisch is de volgende link interessant:

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/heeft-het-zin-om-iemand-geluk-te-wensen~a4444362/

De evolutie heeft ons gezegend met een extra deel van het brein waardoor men automatisch het gelukkigst is met de keuze die men heeft gemaakt. Wat je ook doet, je bent altijd tevreden met datgene wat je hebt gedaan.

Al zegt het gevoel dat het anders is, er is in geluksbeleving geen verschil (na verloop van tijd) tussen het winnen van de hoofdprijs in de staatsloterij of het permanent terechtkomen in een rolstoel door verlamming.

De veel gehoorde opmerking dat het "hier fantastisch klinkt" berust voor een niet gering deel op de werking van het brein dat automatisch tevredenheid genereert met de bestaande situatie.

Draad met massieve kern mag sowieso alleen gebruikt worden voor vaste verbindingen die niet kunnen bewegen (en dus vast met beugels zit of in pijp ligt). De reden is simpel: Veiligheid. Draad met massieve kern kan na herhaaldelijk buigen/bewegen afbreken en kortsluiting veroorzaken. Het is gewoon verboden voor losse verbindingen als netsnoeren!

Edited by Pjotr

Ik heb in het verleden ook wel netkabels van mssief 1,5mm2 gevlochten. Behalve dat het niet veilig is, is het inderdaa kneiterstug. Een voordeel is, dat het wel in de voorgevormde stand blijft staan.

Mijn huidige kabels zijn van stranded verzilverd teflongeisoleerd draad. 1mm2. Te koop bij bv Speakerland in Oss. Ik heb ook nog een paar netkabels van dun massief draad dat is dan weer wel erg soepel. Ook teflongeisoleerd, dus voor de veiligeid zie ik geen probleem.

@Kraus: én, klinkt het nou ook beter?

@Kraus: én, klinkt het nou ook beter?

Ja.

Echt waar. Geen kwestie van opgetrokken gordijnen natuurlijk maar wel degelijk hoorbaar beter. Ik weet zo gauw geen ander woord dan 'crispy', iets meer helderheid. De Lapp kabel was niet geschikt, dat staat vast (net als 12 jaar geleden zo zag ik onlangs :) ). Mogelijk had ik gewoon alles zelf kunnen vlechten met het zelfde resultaat maar dan had ik nu niet het gevoel gehad een leuke klus te hebben geklaard. Veel plezier beleefd aan het fabriceren van de kabels, het op maat maken, de krimptang, de krimpkous, de stickers plakken enz enz. Als echte amateur heb ik het spel gespeeld uit liefde voor het spel.

Dat ik wel vaker heb gespeeld is op bijgaande foto te zien, de oude kledingkast in de garage waar menig snoertje een rustplaats heeft gevonden :)

02b49502-1261-4472-b84d-8ce66e9f9adc.jpg

Blijft toveren met die netkabels. Dat zo'n metertje "Super" na het stopcontact, zoveel voldoening kan geven t.o.v. die 10m massief niet gevlochten standaard VD achter het stopcontact, blijft een wonder boven wonder. Liefde en aandacht kan veel doen, ook met netsnoeren ;)