Jump to content

Audiac failliet en zo


carl
 Share

Recommended Posts

Terugkomend op Audiac: je kan een product ook om zeep helpen zie bijvoorbeeld bij Sonus Faber. Veel te veel modellen op de markt en voor een andere doelgroep. Zelfs Henk verkoopt ze tegenwoordig

Is Audiac ten onder gegaan aan de eisen van Sonus Faber? Kan me voorstellen dat er veel verwachtingen waren vanuit de investeringsmaatschappij.

Link to comment
Share on other sites

Laten we niet gaan speculeren over het hoe en waarom van het ondergaan van Audiac. We kennen de in en outs niet. 
Het is wel erg spijtig dat een zo'n grote en bekende importeur met prachtige producten moet stoppen en wat het betekend voor de medewerkers en eigenaren met de gezinnen. 

Link to comment
Share on other sites

Het is wel erg spijtig dat een zo'n grote en bekende importeur met prachtige producten moet stoppen en wat het betekend voor de medewerkers en eigenaren met de gezinnen. 

 

Hopelijk maken ze een doorstart. Als dat mogelijk is.

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Is Audiac ten onder gegaan aan de eisen van Sonus Faber? Kan me voorstellen dat er veel verwachtingen waren vanuit de investeringsmaatschappij.

Ik ben wel met Onno eens, dat we niet moeten speculeren. Dat kan werkelijk alles zijn maar in ieder geval zullen ze de rekeningen niet kunnen betalen.

 

In zijn algemeenheid is het probleem van (vaak Angelsaksische) investeringsmaatschappijen dat ze hoge eisen stellen aan importeurs. Bijvoorbeeld je moet voor een miljoen afnemen voordat je importeur mag worden/blijven en ze gaan zich bemoeien met de andere producten die je verkoopt. Dan kunnen ze zelf financiering op hogere omzet krijgen en worden aandelen meer waard terwijl de importeur die produkten nog moet verkopen. Als de investeringsmaatschappij -om de omzet een boost te geven- een nieuw model uitbrengt dan blijft de importeur met de oude voorraad zitten.Mijn broer heeft in de schoenbranche eens voor 30.000 euro een order gegeven voor een produkt dat hij exclusief verkocht en in de stad sterk had gepromoot. Een paar weken later begon de importeur een trendy merkgerichte zaak. Dat heeft hij ze dus vlug afgeleerd: hij dreigde vanaf de dag van opening de schoenen met 20 procent korting te gaan verkopen tenzij de importeur de order introk.

 

In zaken probeert men vaak risico's bij een ander leggen en de winst zoveel mogelijk bij zichzelf te houden. Dat moet je even doorhebben. Ik denk dat Marco zich nooit op deze manier zal vastleggen en kiest ook zo zijn leveranciers. Ook Herman van Dungen doet op deze manier geen zaken.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Wel goed lezen Jack. Ik constateer juist dat Marco het goed doet. Zakelijke adviezen geef ik echt niet op een forum hoor.

 

Voorbeelden zijn niet uit duim gezogen en gebaseerd op feiten.

Link to comment
Share on other sites

Ik had het over de werkwijze van Angelsaksiche ondernemingen dacht ik.

 

Ik heb op mijn werk veel adviezen gegeven op juridisch beleidsmatig terrein (was zo'n beetje mijn werk). Stonden wel altijd voorbehouden in. Dit zijn geen adviezen, maar zoals alles hier op zijn hoogst wat informatieve praat.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik had het over de werkwijze van Angelsaksiche ondernemingen dacht ik.

Carl dat is niets nieuws, kijk eens naar een V&D die naar de klot....   is en een Hema.  Het gaat dat soort bedrijven alleen om de centen, heeft niks met audiofiel te maken.

Om on-topic het weer over audio te hebben, welke cd-spelers heb je al getest? 

Link to comment
Share on other sites

Vind ik toch iets anders Jack. V&D liep al 25 jaar slecht met een niet meer aansprekende formule en hoe lang wil je dan nog doorgaan als investeerder? Het gaat mij erom dat ergens omzet uit wordt geperst die er eigenlijk niet is. Daar worden maar weinig beter van. 

 

Ik krijg in januari een CD speler voor recensie. Speel nu weer met de Meridian want in mijn phonotrap is een IEC kapot. En de muziek beneden staat eigenlijk altijd wel aan. Ik had last van mijn Achilles en kon daarom weinig.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Tja V&D had vroeger wat "magisch en luxe" Carl.  Ik ging er graag heen, want ze hadden een uitgebreide cd-collectie en relatief veel technische boeken.  En gelijk werd wat kleiding gekocht van een goede kwaliteit tegen een redelijke prijs.  Toen "downloaden"  iets werd dat openlijk gedoogd werd kwam daar m.i. de klad in.  Verder heb je gelijk, dat hun formule daarna mij en vele anderen niet meer aansprak. De Hema doet het gelukkig wél goed.  Maar ook dat bedrijf is in handen van investeerders.

 

Die IEC aansluiting kun je waarschijnlijk laten repareren bij elke elektroshop.  Sterkte met de voeten.  ;)

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Het onderdeel is besteld bij Eltim. Verder heb ik niks tegen investeerders, maar wel tegen uitpers praktijken.

 

De Achilles is inmiddels redelijk hersteld gelukkig. Was hardnekkig en ik heb er zeker 5 weken mee gelopen. Wordt behandeld met een Shockwave!

Link to comment
Share on other sites

Te veel importeurs dat kun je wel zeggen, Wol. Maar op zich niet vreemd. Fabrikanten willen niet verzuipen in een aanbod van meerdere merken bij dezelfde importeur.

 

En zijn er echt te veel dealers? Dat vind ik wel meevallen. Misschien dat er nog een paar echte winkeliers overblijven met een mooi aanbod. Je kunt wel klagen over een te gelijkvormig assortiment.

 

De eisen die fabrikanten/importeurs hebben ten opzichte van winkeliers: zet de hele serie neer van een merk of neem verplicht de duurste modellen af. Ja, daar ben ik geen voorstander van.

Link to comment
Share on other sites

PS en die mark tussen 1000 en 5000 die is toch finaal kapot elke dealer heeft het.

Wat bedoel je hiermee? Wat heeft iedere dealer?

 

Je bedoelt zeker markt tussen 1000-5000 euro. Ik weet niet misschien dat er maar een handvol dealers echt goed in zijn met een mooi assortiment.

Edited by Ivan10
Link to comment
Share on other sites

Wat als er in Nederland 5-10 importeurs overblijven, hoe gaan die al die merken en voorraden financieren? Laat staan het personeel. Het is wensdenken, Wol. Je kunt wel denken over wat een duurzame en goede importeur kan betekenen voor klant en dealer. De kwaliteit van de importeur is belangrijk.

Link to comment
Share on other sites

Ik noem maar wat ,naim,Marantz ,rotel kef en ga zo maar door, als per provincie twee dealers heb kun je een boterham verdienen.

 

Mvg wol

Ja, dus zo'n 24 winkels Nederland breed. Dat zou kunnen werken. Ik weet niet hoeveel winkeliers er precies zijn op het moment.

Link to comment
Share on other sites

Je vergeet een belangrijk ding het moet verkocht worden ,winst maken.

Waarom kan de Duitse importeur niet Nederland bedienen en Frankrijk België bedienen.

 

Mvg wol.

Omdat de afstand tussen de importeur en het buitenland te groot kan zijn: taalbarriere, cultuurbarriere, reisbarriere? Een lokaal contactpersoon kent de markt beter misschien?

Voor de Benelux kan ik me er nog iets bij voorstellen, we zijn naast Duitsland ook niet meer dan een provincie als Nederland.

Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me simpel. Zoek uit wat de omzet van alle High-end audio in Nederland is. Dan kijken wat je nodig hebt om een winkel te runnen. Deel de totale omzet door de minimale omzet per winkel en je hebt het benodigde aantal winkels. Ik denk nu wel eens, dat de marges onnatuurlijk hoog worden gehouden om de winkels overeind te houden. Volgens mij komen we daar in een neerwaartse spiraal. Er kopen n.l. nóg minder mensen High-end audio en de boel kan alsnog op slot.

 

In het verhaal van Wol zit veel waarheid. Al vind ik 2 winkels per provincie wat weinig. Misschien is dit in Limburg wél genoeg, maar in b.v. Zuidholland en Gelderland wat weinig..

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Wat het gooi en smijt segment betreft hebben jullie gelijk. Als het High-End betreft echter...

 

Wanneer je exclusieve producten wilt voeren is in NL een max van 5 dealers meer dan voldoende. Sterker nog, voor de echte exoten is 2 dealers al ruim.

 

Om hier een voorbeeld van te geven, stel er is iemand in de markt voor een set Blumenhofers FS2, ik hou consequent vast aan die max van 5 dealers, dan krijg ik in 2 dagen tijd het verzoek van 3-4 dealers voor een betere prijs en wat er voorradig is. Ik kan jullie vertellen, degene die de deal maakt, is de goedkoopste. Met het moderne internet zoekt een klant nou eenmaal naar juist die goedkoopste dealer. Of daar nou ver voor moet worden gereden of niet, voor korting is ineens geen afstand te ver.

 

Stel je nu eens voor dat er 30 Blumenhofer dealers zouden zijn, enig idee hoeveel tijd ik dan al kwijt ben aan al die dealers weer hetzelfde antwoord te geven? En dan nog gaat de deal naar de goedkoopste met als eindresultaat dat met de prijs ook de exclusiviteit en het merk ten onder gaat op de NL markt.

 

Aangaande het aantal winkels, daar zijn er echt te veel van. Ik vermoed dat minimaal een derde, vaak werkend vanuit huis met een baan er naast, dit gewoon doet om de eigen hobby te bekostigen. Geld om te investeren is er niet, het liefst wordt er wat dozen geschoven met een minimale marge, want kosten? Ach, die zijn er toch niet...

Sommige winkeliers komen dan ook met de opmerking: ''Wat is jouw meerwaarde als distributeur als je de boel niet financieert?''

Kennis over de producten wordt niet meer als zinvol gezien, want daar is het internet voor. Alleen..., internetwijsheid? Heb je ineens verschillende winkels die zich draaitafelspecialist noemen omdat ze Rega verkopen. Inclusief alle kennis opgedaan op het net!

 

Dat is nu onder andere een reden waarom het relatief zo slecht gaat in Nederland. Geld is er voldoende, degene die dit ook echt willen uitgeven ook, die zitten echter niet te wachten op een product wat op iedere hoek van de straat wordt aangeboden tegen stuntprijzen. Zij willen iets exclusiefs, iets wat schaars wordt aangeboden.

 

Om het dan nu nog eens over een andere luxe te hebben die te veel misbruikt wordt, het internet...

 

Juist door het internet is er een drempel weggenomen, die vroeger nog wel bestond, contact zoeken met fabrikanten en distributeurs via een eenvoudig e-mailtje door particulieren. Kost niets, lekker anoniem, dus waarom niet proberen direct bij dergelijke partijen te kopen? Omdat er altijd wel iemand is die honger heeft, zal er ook altijd weer iemand in slagen op deze manier een reuze korting te scoren, of het de markt echter goed doet?

 

Nu heb ik het nog niet eens gehad over bedrijfskosten van winkels, personeel, huisvesting etc, ik denk dat dat probleem hier niet meer uitgelegd hoeft te worden? Die zijn te hoog. Veel te hoog. Die kosten moeten ergens op terug verdiend worden, dat is echter iets wat de klant blijkbaar ook onacceptabel vindt. Wederom, in het gooi en smijt segment begrijp ik dat, ga daar maar voor naar de on-line shops, maar voor het exclusieve segment moet er gewoon een podium zijn. Dat podium vind je in de high-end winkels waar je kunt vergelijken en een goed advies kunt inwinnen. Niet bij iemand thuis met een gelegenheids- of pop up-winkel voorzien van internetwijsheid. Dat dit kosten met zich meebrengt, dat moet de klant ook maar weer eens begrijpen.

 

Laatste hekele punt, en dan stop ik er weer even mee, het thuis uitproberen. Is er 1 andere branch waar je het item wat je eventueel wenst aan te schaffen zo maar een week thuis kunt uitproberen? Wel eens bedacht waar die spullen vandaan moeten komen? Heel vaak van de importeur. Die goederen zijn daarna ook niet meer als nieuw te verkopen, heeft de klant ook nog het lef om te vragen of dat demomodel niet is te scoren voor weinig. Dat diezelfde personen trouwens op beurzen in de gang staande binnen 30 seconden vast kunnen stellen dat dit toch echt nergens naar klinkt, hebben thuis dus blijkbaar een week of langer nodig om uit te vinden of dit wel de goede keuze is.

 

Laat ik hierbij ook melden dat ik dat thuis uitproberen echt wel begrijp, zeker omdat dit nu eenmaal zo is ingeburgerd, maar na alle vingerwijzingen in de posts hierboven denk ik dat de consument ook wel weer eens opgevoed mag worden, die is net zo schuldig aan de huidige situatie. Gezien mijn ervaringen en netwerk in het buitenland staat ons landje hierin toch akelig hoog op de lijst. Kan ik niet echt trots op zijn...

Link to comment
Share on other sites

Een paar dingen:

 

- ik zal nooit een audio produkt voor een stevige prijs kopen wat ik niet minstens een week in huis heb gehad. Als een importeur of winkelier me dat niet kan bieden dan houdt het op. Een importeur of winkelier moet gewoon huur vragen voor het gebruik en dan blijven alleen de geïnteresseerden over.

 

- bij dure produkten hoeft voor mij een importeur of winkelier geen voorraad te hebben. De klant moet wel het geduld hebben te wachten tot het binnen is. Mijn CJ voorversterker moest besteld worden in de US en van de eindversterker was er 1 op voorraad. Ging betrekkelijk snel trouwens.

 

- het lijkt me normaal dat een demo model zonder winst verkocht door de leverancier aan importeur of winkelier. Dat zijn de lokkertjes om een produkt te verkopen en een vorm van reclame.

 

- verticale prijsbinding is een economisch delict. Concurreren op prijs is normaal en voorkomt middeleeuwse toestanden waar gilden elke vooruitgang boycotten. Het is door internet wel een beetje doorgeslagen en daar moet een oplossing voor komen.

 

- wat Marco onderschat is dat veel consumenten de waarde van een produkt willen terugzien bij duurzame aankopen. Ik wil niet betalen voor een te duur distributiesysteem. In die zin vond ik het wel een eyeopener dat Jack op de basis van een foto zei, dat de Blue Amp phono voor 10 duizend gebouwd was met standaardonderdelen.

 

-het is volstrekt legaal via thuis te verkopen. Ik denk wel dat een importeur moet kiezen: via thuiskanaal of winkel. Voordeel is wel dat je de prijs laag houdt en de winst hoog.

 

- de consument moet eens ophouden winkels tegen elkaar uit te spelen. Ik heb mijn spullen nagenoeg allemaal bij de Hifi winkel gekocht die altijd goede service geeft. En daarbij moet je eerlijk communiceren als consument. Bij de aankoop van mijn Oracle bleek die in NL veel duurder dan in D of zelfs GB en daar zijn we goed uitgekomen.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog nooit gehoord dat een fabrikant/leverancier een demo model verkoopt aan de importeur en/of winkelier ZONDER winst. Er zal altijd een stukje winst op zitten. Ik heb wel meegemaakt dat een fabrikant OVERJARIGE producten aanbiedt aan importeur en/of winkelier tegen een lagere prijs dan de officiële inkoopprijs. Deze worden dan als speciale acties gepromoot of bij grote uitverkopen gebruikt als lokkertje. Dat was heel gebruikelijk in de jaren 80 en 90.
 

Vergeet niet Carl, dat er ook fabrikanten zijn die hun onderdelen matchen op eigen metingen van het onderdeel en waar de toleranties heel dicht bij elkaar liggen. Of bepaalde onderdelen custom made gemaakt moeten worden. Of dat men (gehoormatig) een bepaalde condensator in het circuit gaat vergelijken om de best klinkende te kunnen kiezen. Denk ook even aan de ontwikkeltijd, de try en errors, de kleine oplage van het product, het handwerk vaak, enz

Rolf Becker van Blue Amp doet dat dus ook.
 

Link to comment
Share on other sites

Mijn eigen ervaring is, dat prijs van componenten niet altijd wat zegt over de kwaliteit van het ontwerp.  Als Blue Amp dat met standaard componenten kan is dat m.i. een teken van een goed ontwerp. Het matchen  van onderdelen kan veel tijd kosten. Niet alleen op waarde, maar ook op klank.    

 

P.s. Carl in jou CJ zitten vast:  "gewone standaard onderdelen"  :rolleyes: Het ontwerp kan dat weer bijzonder maken.  ;) 

 

Verder lijkt het me normaal als je high-end apparatuur mag testen en dat een winkel dat netjes bij je komt installeren en weer ophalen, dat daar een vergoeding tegenover staat.  

Wil je het apparaat of de b.v. de luidsprekers dan wordt b.v. een deel in mindering gebracht op de aanschafprijs.   "installeren" = namelijk ook werken en kost ook tijd en geld....

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...