rbh Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 Ik zag een paar hele mooie speakers voorbij komen op pagina 1 van dit topic. En het verhaal erachter van Arden sprak me ook aan. Wellicht is er weer hoop voor mijn hobby. Ben tevreden met mijn op oude JBL monitoren gebaseerde speakers, buizen en platenspeler, allemaal high end, om het zo maar te noemen. Maar weinig gelijkgestemden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 Thuis proberen is om te weten of de speaker ook in jou huis en installatie van past. Het is een van de meerwaarde van een dealer tenopzichte van het internet. Juist op dit punt kan een winkel zich profileren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 (edited) @Kappa: mee eens. Ik zou er niets op tegen hebben om voor het thuis proberen een soort huurbedrag aan de dealer te betalen, bijvoorbeeld voor een week. (Met name voor klanten die niet tot de vaste klantenkring behoren. Voor hen kan ik me zelfs ook een borg voorstellen.) Koop ik het ding, dan wordt het huurbedrag in mindering gebracht op de aanschaf (of de borg gezien als aanbetaling) en koop ik het ding niet dan heeft de dealer ook een stukje van zijn kosten terug. Bovendien is er dan het voordeel dat je dan ook geen morele verplichting meer hebt jegens de dealer. Je hebt betaald voor de dienst en bent (moreel) vrij om ook elders te gaan kijken en/of te kopen. No hard feelings dus. Edited 13 december 2016 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 Mooie oplossing Ove. High End apparatuur leasen zou dat ook werken? Marco klaagt weer veel, maar hij heeft natuurlijk een pracht leven ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 Het 'thuis beluisteren van een apparaat/luidspreker' is ooit begonnen als een 'service' bij de hifizaak. Wat als een 'service' is begonnen, zijn consumenten als 'normaal' gaan beschouwen en uiteindelijk als een 'recht' gezien. Terwijl het nog steeds (tot op heden ten daage) is ......een 'service'. Helemaal met je eens. Als je een wasmachine koopt kun je er ook geen 4 een weekje uitproberen om te zien welke het schoonste wast. Maar eigenlijk kun je m.b.t. audio de schuld niet zomaar bij de consument leggen. Voor het zelfde geld kun je stellen dat met die "service" van het thuis uitproberen de dealers zelf de boel verpest hebben en dat verwachtingspatroon ook zelf gecreëerd hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 (edited) Goed bezig, Marc! :-) Ik ietsje minder, maar er wel voor gezorgd dat nu ook mijn jongste en schoonzoon "om zijn". Als we nu me zijn allen eens stoppen met zeuren en onze (klein)kinderen onze muziek en audio passie meegeven Ivan doe jij ook eens je best joh Edited 13 december 2016 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 13 december 2016 Report Share Posted 13 december 2016 Ivan doe jij ook eens je best joh Ja, dat zit er niet in kinderen. Maar het idee blijft leuk ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Ja, dat zit er niet in kinderen. Maar het idee blijft leuk ;-) Neven en nichtjes kan ook Ivan. Mijn andere schoonzoon en dochter spelen al jaren met buizen. Toen ik mijn schoonzoon vertelde over de laatste upgrade, was een van de eerste dingen die hij zei: "kan dat bij ons ook?" Jongeren zijn best geïnteresseerd in audio. hardwerkende dertigers, hebben veel meer, te besteden, dan ik. Je moet ze alleen enthousiast maken en laten zien en horen dat er meer is dan Spotify. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 (edited) Verkopen is verleiden. Als een serieuze klant iets op proef wil desnoods op huurbasis moet je eraan meewerken als je wilt overleven. Een detaillist die denkt dat de gebraden kippen in de mond komen vliegen overleeft niet. Dat heeft verder met service niets van doen maar met verstand. Het verschil met bijvoorbeeld huizen is niet terecht. Huizen verkopen weer als broodjes en LS gewoonweg niet. Bij handel gaat het er altijd om of je in een sterke positie staat. Zo is in de woestijn water goud waard. Edited 14 december 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 14 december 2016 Members Report Share Posted 14 december 2016 [...] Marco klaagt weer veel, maar hij heeft natuurlijk een pracht leven ;-) Klagen? Ik heb, in mijn optiek, de mooiste baan van de wereld! Dat ik hier schets hoe de situatie in den lage landen is, en op het waarom de vinger op probeer te leggen, heeft niets met klagen te maken. Juist door dergelijke dingen te bespreken komt er soms gewoon een oplossing uit onverwachte hoek. Dat is altijd al zo geweest, dat zal denk ik ook nu uiteindelijk weer het geval blijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 En dat is wat ik ook betoog Marco. Overigens Wim van Kraanen vraagt altijd een borg gelijk aan de verkoopprijs van het product. Leuk selectiemechanisme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Ik vind het thuis proberen toch wel een hele prettige service. Dat dat geld kost, begrijp ik ook wel. Maar dat daar nu weer huur of een borg betaald moet worden begrijp ik dus weer niet. Een goede ondernemer heeft de kosten van deze service in zijn verkoopprijs verwerkt. Niks voor niks in deze wereld! Dat er misbruik gemaakt wordt van de service betekent alleen maar de de wel kopende klant daar voor opdraait. Het zou anders zijn als de verkoopprijs lager was en je de extra service gewoon betaalt. Maar de prijs handhaven en extra betalen voor service is een verkapte prijsverhoging. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Het 'thuis beluisteren van een apparaat/luidspreker' is ooit begonnen als een 'service' bij de hifizaak. Wat als een 'service' is begonnen, zijn consumenten als 'normaal' gaan beschouwen en uiteindelijk als een 'recht' gezien. Terwijl het nog steeds (tot op heden ten daage) is ......een 'service'. Tsja Onno, als je iets wilt verkopen moet je de consument daartoe uitnodigen, en niet een manke vergelijking gaan lopen verzinnen met huizenkoop en zo. Klinkt allemaal afwerend en ontkennend. Als proefluisteren bij deze hobby / materie hoort, dan zal de handelaar het moeten accepteren of anders zal ie omkomen. Dat gebeurde op grote schaal al. Mij lijkt het niet iets waar je moeilijk over moet doen als je geld wilt verdienen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Thuis proberen is om te weten of de speaker ook in jou huis en installatie van past. Het is een van de meerwaarde van een dealer tenopzichte van het internet. Juist op dit punt kan een winkel zich profileren. Precies! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 In de lokale krant hier staat dagelijk een cartoon van Toos en Henk. Toen de Bijenkorf en V&D in 's-Hertogenbosch sloten, vroeg Toos zich af, waar ze dan vooraf hun internetaankopen moesten passen. Dat gaf erg goed het probleem aan vond ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Toos was wél goed bezig: hoewel ze de fysieke winkels misbruikte, zorgde ze wél voor het vermijden van een retourpakketje van de te grote en te kleine meebestelde andere maten. En dus een heel klein deel van het fileprobleem. Waar ze zelf dan ook wel weer de oorzaak van was door wél bij een internetwinkel te bestellen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Toos was wél goed bezig: hoewel ze de fysieke winkels misbruikte, zorgde ze wél voor het vermijden van een retourpakketje van de te grote en te kleine meebestelde andere maten. En dus een heel klein deel van het fileprobleem. Waar ze zelf dan ook wel weer de oorzaak van was door wél bij een internetwinkel te bestellen.... LOL, die is goed! Ja, zo kun je het ook zien ingewikkeld eigenlijk en slecht voor het milieu dat online kopen. Maar dan kom ik terug op een soort hifi demonstratie flagshipstore, waar je niet koopt als bij een normale winkelier, maar alleen maar kunt luisteren en informeren. Probleem is bij wie leg je de financiering? Winkeliers moeten de importeur/fabrikant financieren om demonstratie apparatuur in te kopen voor in de winkel. Als dat wegvalt hoe loopt de financiering dan? Fabrikanten of importeurs die zelf gezamenlijk een winkelier inhuren om hun spullen neer te zetten: een hifi factorystore dus eigenlijk? Als de consument dan de spullen online koopt, dan blijven de inkomsten voor de fabrikant. Blijft moeilijk dit verhaal, want de importeur schiet er niets mee op als het online uit het buitenland komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Onlineaankopen zijn mi minder belastend dan al die auto's die dagelijks leeg de stad inrijden en er 's avonds er weer blijna leeg uitrijden. Die busjes zijn tenminste beladen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 (edited) Ach hoe zou Cito Motors hun voorraad financieren? Door de fabrikant? Of zouden Toos en Henk dat ook gewoon per internet in de UK bestellen? Edited 14 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Wordt er niet veel meer op aanvraag geproduceerd bij Rolls? Service is er ook een dingetje: De complete Rolls-Royce ervaring bestaat onder andere ook uit een haal- en brengservice en de kmogelijkheid van vervangend vervoer. Service van niveau is vanzelfsprekend, ook als u eigenaar bent van een klassiek model. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Misschien de HiFi markt dat ook maar gaan doen De generiek Mediamarkt voor het Euroshopperspul en de privé "Audiospecialist" voor wie iets speciaals wil, soort van audioaannemer zeg maar. Ach weet je, er worden hier zoveel parallellen getrokken die er niet zijn. Iedere markt heeft zo zijn eigen dynamiek en marketing. Een ondernemer die onderuit gaat doet gewoon iets niet helemaal goed. Kun je het lang en kort over hebben: De sterksten en/of slimsten blijven daarbij over. Dat is al eeuwen zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 (edited) Dubbel Edited 14 december 2016 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Ach ja, misschien is de markt kleiner dan we denken en moet de overhead zich daar aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 Het is mij totaal onduidelijk wat de omzet is in de serieuze hifi markt Ivan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 december 2016 Author Report Share Posted 15 december 2016 Ik hoorde eens een gesprek tussen twee verkopers. De ene had zojuist een paar LS verkocht, maar de andere kende de koper (goede klant) en drong erop toch een thuisdemo te geven. Ik vroeg er naar en hij zei, dat hij wist dat de koper erg kritisch was en als het niet beviel terugkwam. Dat leverde problemen op en hij wilde daarnaast ook niet dat het paar LS na een paar maanden op internet te koop stond. Dat was niet goed voor het merk wat ze zelf importeerden. Kijk dat is visie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now