Groovy Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Zal de Garrard als ik de variac op 220 volt zet rustiger lopen? minder trillingen. Doet het wat met de frequentie. De Garrard 301 en de Lenco l75 zijn ontworpen om op 220 volt 50 hertz te draaien. Het gedachte is natuurlijk een betere weergave,en een variac is betaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Misschen kun je ook gewooon en vaste spanninsdeler maken (met weerstanden van voldoende vermogen) https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Zal de Garrard als ik de variac op 220 volt zet rustiger lopen? minder trillingen. Doet het wat met de frequentie. De Garrard 301 en de Lenco l75 zijn ontworpen om op 220 volt 50 hertz te draaien. Het gedachte is natuurlijk een betere weergave,en een variac is betaalbaar. Je zet hem dan op lagere spanning. Dan zal ie idd minder trillen. Maar hij zal ook minder koppel gaan leveren en wat gaan inboeten aan het rotsvaste karakter van een tussenwieler. Eigenlijk een beetje het tegenovergesteld van wat AS beoogt mer de "Rem". Heb je zo'n variac dan kun je er mee experimenteren maar ik zou hem er niet voor gaan aanschaffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 Misschien is dat zo ,ik weet het niet. Daarom wil ik dat wel eens testen. Ik heb ergens gelezen dat er ook variac's zijn met een ingebouwde scheidingstrafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Je zet hem dan op lagere spanning. Dan zal ie idd minder trillen. Maar hij zal ook minder koppel gaan leveren en wat gaan inboeten aan het rotsvaste karakter van een tussenwieler. Eigenlijk een beetje het tegenovergesteld van wat AS beoogt mer de "Rem". Heb je zo'n variac dan kun je er mee experimenteren maar ik zou hem er niet voor gaan aanschaffen. Maar de motoren zijn toch ontworpen voor 220V. Dan zullen ze op die spanning ook het best draaien (denk ik dan hè). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Klopt, maar daar zit sowieso 10% netspanning marge in verwerkt. Op lagere spanning draaien ze ook. Maar dan kunnen ze wel minder koppel leveren en de slip zal wat hoger zijn bij een bepaald gevraagd koppel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Klopt, maar daar zit sowieso 10% netspanning marge in verwerkt. Op lagere spanning draaien ze ook. Maar dan kunnen ze wel minder koppel leveren en de slip zal wat hoger zijn bij een bepaald gevraagd koppel. Maar de trillingen dus ook wat groter met een hogere spanning dan waarvoor de motor ontworpen is. Het lijkt me een kwestie van proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 Misschien is dat zo ,ik weet het niet. Daarom wil ik dat wel eens testen. Ik heb ergens gelezen dat er ook variac's zijn met een ingebouwde scheidingstrafo. Een variac is een trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 Een variac is een trafo. Ja,een regeltrafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 december 2016 Report Share Posted 14 december 2016 (edited) Een variac is een trafo. Klopt, maar Peter had over een scheidingstrafo. Die variacs komen in 2 varianten: Als autotrafo (zonder isolatie) en als scheidingstrafo (met isolatie). Die laatsten zijn wel duurder en wat groter.Hier zie ik er het nut niet van. Edited 14 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 december 2016 Author Report Share Posted 14 december 2016 Toch stond het stereobeeld met de scheidingstrafo van Douglas wat vaster in het midden. Een variac zal waarschijnlijk minder invloed hebben maar misschien word het geluid daar wat rustiger van. Is het niets dan is er geen man overboord,ik vind het wel leuk om daar mee te experimenteren. Als ik er een heb(heeft geen haast)dan probeer ik het eerst op de Lenco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 januari 2017 Author Report Share Posted 6 januari 2017 Beetje experimenteren met de variac en dan blijkt de Garrard ook al op 210volt uitstekend op toeren te draaien. Het plateau word met volle kracht aangedreven. Klankmatig lever ik zeker niets in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2017 Report Share Posted 6 januari 2017 Op lagere spanning krijg je minder koppel. Op een gegeven moment gaat ie wel iets langzamer draaien en moet je de mechanische snelheidsaanpassing gaan bijstellen. Vermoed dat je dan het rotsvaste van een idler wheel wel kwijt raakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 januari 2017 Author Report Share Posted 6 januari 2017 Ik heb diverse lp's gedraaid en hij blijft mooi op toeren. Ik moet met enige kracht het plateau tegen houden,koppel genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 januari 2017 Report Share Posted 6 januari 2017 Ja dat klopt wel, maar op een gegeven moment wordt de spanning te laag. Ergens daartussen zal een optimum zijn. Of niet...... Wel leuk dat je dit uit probeert! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Ik heb een leuke volt-ampere meter gekocht. Geen idee of ik hem ook kan gebruiken er staat niet op of het een ac of dc meter is. Ik weet ook niet hoe het te gebruiken,met 1 of twee meetpennen en hoe dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Weet ut al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Wow, past goed bij het bureau! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Ik vind het ook prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Staat mooi maar zijn die bananenstekkers wel veilig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Staat mooi maar zijn die bananenstekkers wel veilig? Ja hoor: met die bananenstekkers gebeurt niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 januari 2017 Author Report Share Posted 19 januari 2017 Dank mannen,uiteraard kom ik niet aan de stekkers als er stroom doorvloeit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Staat mooi maar zijn die bananenstekkers wel veilig? Uiteraard behoort bij zoiets ook vinatage veiligheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Wat gaaf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2017 Report Share Posted 19 januari 2017 Inderdaad, tegen Peter kan je niet op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now