Jump to content

Variac op draaitafel. Garrard 301.


Groovy
 Share

Recommended Posts

Zal de Garrard als ik de variac op 220 volt zet rustiger lopen? minder trillingen.

Doet het wat met de frequentie.

De Garrard 301 en de Lenco l75 zijn ontworpen om op 220 volt 50 hertz te draaien.

Het gedachte is natuurlijk een betere weergave,en een variac is betaalbaar.

Link to comment
Share on other sites

Zal de Garrard als ik de variac op 220 volt zet rustiger lopen? minder trillingen.

Doet het wat met de frequentie.

De Garrard 301 en de Lenco l75 zijn ontworpen om op 220 volt 50 hertz te draaien.

Het gedachte is natuurlijk een betere weergave,en een variac is betaalbaar.

 

Je zet hem dan op lagere spanning. Dan zal ie idd minder trillen. Maar hij zal ook minder koppel gaan leveren en wat gaan inboeten aan het rotsvaste karakter van een tussenwieler. Eigenlijk een beetje het tegenovergesteld van wat AS beoogt mer de "Rem". Heb je zo'n variac dan kun je er mee experimenteren maar ik zou hem er niet voor gaan aanschaffen.

Link to comment
Share on other sites

Je zet hem dan op lagere spanning. Dan zal ie idd minder trillen. Maar hij zal ook minder koppel gaan leveren en wat gaan inboeten aan het rotsvaste karakter van een tussenwieler. Eigenlijk een beetje het tegenovergesteld van wat AS beoogt mer de "Rem". Heb je zo'n variac dan kun je er mee experimenteren maar ik zou hem er niet voor gaan aanschaffen.

 

Maar de motoren zijn toch ontworpen voor 220V. Dan zullen ze op die spanning ook het best draaien (denk ik dan hè).

Link to comment
Share on other sites

Klopt, maar daar zit sowieso 10% netspanning marge in verwerkt. Op lagere spanning draaien ze ook. Maar dan kunnen ze wel minder koppel leveren en de slip zal wat hoger zijn bij een bepaald gevraagd koppel.

 

Maar de trillingen dus ook wat groter met een hogere spanning dan waarvoor de motor ontworpen is. Het lijkt me een kwestie van proberen.

Link to comment
Share on other sites

Een variac is een trafo.

 

Klopt, maar Peter had over een scheidingstrafo. Die variacs komen in 2 varianten: Als autotrafo (zonder isolatie) en als scheidingstrafo (met isolatie). Die laatsten zijn wel duurder en wat groter.Hier zie ik er het nut niet van.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Toch stond het stereobeeld met de scheidingstrafo van Douglas wat vaster in het midden.

Een variac zal waarschijnlijk minder invloed hebben maar misschien word het geluid daar wat rustiger van.

Is het niets dan is er geen man overboord,ik vind het wel leuk om daar mee te experimenteren.

Als ik er een heb(heeft geen haast)dan probeer ik het eerst op de Lenco.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beetje experimenteren met de variac en dan blijkt de Garrard ook al op 210volt uitstekend op toeren te draaien.

Het plateau word met volle kracht aangedreven.

Klankmatig lever ik zeker niets in.

Link to comment
Share on other sites

Op lagere spanning krijg je minder koppel. Op een gegeven moment gaat ie wel iets langzamer draaien en moet je de mechanische snelheidsaanpassing gaan bijstellen. Vermoed dat je dan het rotsvaste van een idler wheel wel kwijt raakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

20kye77.jpg

Ik heb een leuke volt-ampere meter gekocht.

Geen idee of ik hem ook kan gebruiken :wub: er staat niet op of het een ac of dc meter is.

Ik weet ook niet hoe het te gebruiken,met 1 of twee meetpennen en hoe dan :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...