siem Posted 21 december 2016 Report Share Posted 21 december 2016 Heeft iemand al eens geprobeerd om het netwerk te isoleren met een fiber media converter (FMC)? Ik heb hier een stuk glasvezel voor m'n microrendu (kleine muziek streamer) geplaatst, en ik schrok toch wel van het resultaat. Zelfs met een voeding die eigenlijk nog een tandje beter moet (ik gebruik nu een sbooster) is het resultaat zeer de moeite waard. Klankmatig is er flink wat verbeterd, meer dynamiek, resolutie en stereobeeld maar ook een meer natuurlijke klank. Deze aspecten verbeterde ook bij het vervangen van de voeding op de Microrendu. Ik wilde de voeding (uptone lps-1) van de microrendu gebruiken, deze voeding is als een soort accupack maar dan met een super lage ruis en natuurlijk ontkoppeld van het stroomnetwerk. Maar deze uptone heeft het net te zwaar om de fmc en de microrendu te voeden. Maar goed, wellicht in de toekomst nog een betere voeding erbij halen. Voor nu met deze fiber weer een flinke verbetering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2016 Report Share Posted 21 december 2016 Netwerk isoleren??? UTP kabel is al geïsoleerd: Aan beide kanten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 21 december 2016 Author Report Share Posted 21 december 2016 Er zijn allerlei soorten netwerk isolator en te koop die om verschillende redenen toegepast worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2016 Report Share Posted 21 december 2016 Ja, er is zoveel te koop. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is wel een probleem voor. Alleen bij het ontwerp van het UTP bekabeling is al rekening gehouden dat het over 100m goed moet werken en immuun voor storing moet zijn. Het is daarbij intentioneel potentiaal vrij aan beide kanten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 21 december 2016 Author Report Share Posted 21 december 2016 Misschien is er toch een verklaring te vinden voor de door mij en vele anderen die een verbetering in weergave denken te horen (en het is niet echt een subtiel verschil). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 december 2016 Report Share Posted 21 december 2016 (edited) Waarom zou je daar een verklaring voor moeten willen vinden? Als jij het zo ervaart is het toch zo voor jou. Kijk, als nou ineens je bankrekening omhoog schiet met internet bankieren over dat netwerkkabeltje door zo'n extra isolator. Ja dan zou ik mij pas echt zorgen gaan maken. Edited 21 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 22 december 2016 Author Report Share Posted 22 december 2016 Ik zou het toch graag willen begrijpen. Er wordt een hoop beweert op diverse forums en soms wil ik wel eens iets aannemen of gewoon uitproberen. De kastjes zijn niet duur en de fiber ook niet. Heel veel leden van het computer audiophile forum heben het al in hun netwerk geïntegreerd. Dat je sceptisch staat tegenover deze zaken kan ik me best voorstellen, een paar jaar geleden dacht ik er net zo over. Maar inmiddels weet ik wel dat er op het gebied van streaming veel fout gaat. Hierdoor wordt er beweerd dat digitaal scherp klinkt maar dat hoeft toch echt niet. Begrijpen waarom is dan toch wel belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Kun je foto's posten Siem van je experiment? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Dag Siem, De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat voorheen je netwerkbekabeling niet zo goed was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 22 december 2016 Author Report Share Posted 22 december 2016 Het gaat om deze apparaten; http://www.tp-link.com/no/products/details/cat-43_MC100CM.html Foto lukt niet zo snel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 UTP is ontworpen om tot max 100m te overbruggen. Is voor de meeste situaties ruim voldoende. Die doosje zijn bedoeld voor extensie links als je meer dan 100m moet overbruggen. Volgens de specs tot 2km. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Ik zou het toch graag willen begrijpen. Er wordt een hoop beweert op diverse forums en soms wil ik wel eens iets aannemen of gewoon uitproberen. De kastjes zijn niet duur en de fiber ook niet. Heel veel leden van het computer audiophile forum heben het al in hun netwerk geïntegreerd. Dat je sceptisch staat tegenover deze zaken kan ik me best voorstellen, een paar jaar geleden dacht ik er net zo over. Maar inmiddels weet ik wel dat er op het gebied van streaming veel fout gaat. Hierdoor wordt er beweerd dat digitaal scherp klinkt maar dat hoeft toch echt niet. Begrijpen waarom is dan toch wel belangrijk. Helaas heb ik zelf ook geen simpele oplossing gevonden, behalve de meest puristische setting. Als ik geen radio stream maar vanaf harddisk muziek beluister trek ik de netwerkkabel eruit en dan klinkt het zoals in je openingspost. Wel over op de simpele afstandbediening dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 (edited) Dag Siem, De enige verklaring die ik kan bedenken, is dat voorheen je netwerkbekabeling niet zo goed was. Nee hoor. Gewoon aansluiten op netwerk is al funest genoeg voor muziek.Was vroeger al met de Olive. Die klonk standalone ook veel beter zonder als met netwerkkabel. Dat is nu ook weer zo... Edited 22 december 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Netwerkbekabeling met een afscherming die aan aarde hangt zou heel goed de boosdoener kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Nee hoor. Gewoon aansluiten op netwerk is al funest genoeg voor muziek. Was vroeger al met de Olive. Die klonk standalone ook veel beter zonder als met netwerkkabel. Dat is nu ook weer zo... Bij jou dan.... Hier gebruik ik juist netwerkkabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Nee hoor. Gewoon aansluiten op netwerk is al funest genoeg voor muziek. Was vroeger al met de Olive. Die klonk standalone ook veel beter zonder als met netwerkkabel. Dat is nu ook weer zo... Uhhh... Ook toen geprobeerd met een foutief ip-adres voor de gateway? Dan kan de Olive zelf het internet niet meer op (dus geen internet-radio meer), maar kun je er zelf nog wel bij met bv de app. Hier net geprobeerd met stekkertje uit, maar verschil? Al sla je me dood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 (edited) Uhhh... Ook toen geprobeerd met een foutief ip-adres voor de gateway? Dan kan de Olive zelf het internet niet meer op (dus geen internet-radio meer), maar kun je er zelf nog wel bij met bv de app. Hier net geprobeerd met stekkertje uit, maar verschil? Al sla je me dood. Jawel maar dat heeft niets met zo'n fysieke licht isolator te maken. Dat is de magie. Gewone isolatietrafootjes werken niet bij Siem, Dingemans en kennelijk vele anderen. Waarschijnlijk gewoon te gewoon. Edited 22 december 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Aha, magie, daar zeg je wat. Ik vind i.h.a al die muggle-sets niet goed klinken. Maar eigenlijk was mijn vraag bedoeld voor Toine, Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 december 2016 Report Share Posted 22 december 2016 Aha, magie, daar zeg je wat. Ik vind i.h.a al die muggle-sets niet goed klinken. Maar eigenlijk was mijn vraag bedoeld voor Toine, Peter. Ok, was niet zo duidelijk dat je zo levensmoe was Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 22 december 2016 Author Report Share Posted 22 december 2016 Het voordeel van een fmc is dat je na de netwerk isolatie er een nette voeding op aan kan sluiten.De kwaliteit van de voeding is erg belangrijk, elke verandering in de voeding hoor je direct terug, dat is bij de microrendu erg goed te horen, Een lichte ruis op de voeding spanning lijkt het digitale signaal te verstoren, door de microrendu via de voeding en het netwerk te isoleren kan deze veel beter de digitale informatie doorsturen. Klankmatig een flinke winst! De kosten voor twee fmc kastjes via marktplaats €15 en €20 voor twee fibers Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2016 Report Share Posted 23 december 2016 Laat iemand de stekker van je netwerk er eens uittrekken wanneer je zit te luisteren. Meestal speelt de muziek dan nog zo'n 30 sec. door. Dan hoor je gelijk of er verschil is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 december 2016 Report Share Posted 23 december 2016 Bij jou dan.... Hier gebruik ik juist netwerkkabels Jazeker, bij mij! Sorry, maar ik voelde me even vrij genoeg om iets over mijn ervaringen te zeggen tussen alle egotrips in, Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 december 2016 Report Share Posted 23 december 2016 (edited) Laat iemand de stekker van je netwerk er eens uittrekken wanneer je zit te luisteren. Meestal speelt de muziek dan nog zo'n 30 sec. door. Dan hoor je gelijk of er verschil is. Klopt, dat heet een 'test'. Ik heb geen netwerk nodig om muziek te spelen, wel voor radio. Ik heb voor muziek wel een USB kabel nodig. Edited 23 december 2016 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2016 Report Share Posted 23 december 2016 Jazeker, bij mij! Sorry, maar ik voelde me even vrij genoeg om iets over mijn ervaringen te zeggen tussen alle egotrips in, Jack. Moeilijk hé. iets schrijven zonder sneer. Dit is een forum, weet je nog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 december 2016 Report Share Posted 23 december 2016 Moeilijk hé. iets schrijven zonder sneer. Dit is een forum, weet je nog. Jij snapt het echt niet hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts