Seed7 Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 En de kwaliteit van de optische kabels dan, glas, kunststof, kwarts, monofilamenttransparanktkoolstof, de golflengte van de bron, de brekingsindexgradient? Wacht, groene stift. Strippen die kabels en dan schilderen. Je snapt werkelijk niet dat een word document na twee maal openen nog de zelfde tekst bevat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 24 september 2017 Author Report Share Posted 24 september 2017 Dezelfde sponsor als Alpha audio? Zou het niet weten. Het gaat hier om een een trucje waar geen enkel audio merk mee van doen heeft geloof ik . Mijn FMC is van Dlink. Het werkt prima in mijn setup, maar dat hoeft niet te betekenen dat iedereen dit moet doen of daar baat bij heeft. Computer Audiophile is een forum waar dat soort zaken worden besproken, er is erg veel nuttige informatie te vinden. Of bepaalde theorieën echt werken probeer ik gewoon zelf uit, ik geloof echt niet alles wat geschreven of gezegd wordt. Eén ding staat voor mij vast, digitaal is er erg veel te winnen. Vele malen heb ik gehoord dat de streaming of de digitale bron in het algemeen te scherp is of geen mooie klank heeft. Ik heb veel netwerkspelers in huis gehad en ze klinken (digitaal aangesloten) allemaal anders. Een vergelijking met een word documentje is te kort door de bocht. Wat is het verschil tussen een Aurender en een laptop (buiten de euro's), dag en nacht. Ook een eenvoudige logitech touch is flink te verbeteren met de nodige tweaks, gelukkig geen kostbare aangelegenheid. Niet altijd makkelijk te verklaren maar wel de moeite waard om deze tweaks te delen met anderen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 Met die verklaringen heb ik nooit moeite. Wel met de juiste weg om af te leggen. Je weet wel, een van die heuvels in Rome. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 3 hours ago, Seed7 said: ................................................ Je snapt werkelijk niet dat een word document na twee maal openen nog de zelfde tekst bevat. Wacht maar tot je ze cryogeen droogvriest. Ga je echt wel verschillen zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 Is het niet merkwaardig dat de ene techneut zegt dat optische kabels ruisen, en de andere techneut het tegenovergestelde beweert? Wie moet je nu geloven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 Zolang de ruis onder een bepaald niveau blijft dan is het bij overdracht van digitale signalen niet relevant. Het signaal is hoog of laag iets er tussen in is er niet. Zo lang het hoge signaal boven de ruis uitsteekt is het duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 24 september 2017 Author Report Share Posted 24 september 2017 Ze trappen er weer niet in, balen zeg ...laten we het eens over tegels hebben onder je hifi spullen. Waarom is een goede voeding op een netwerkspeler eigenlijk van belang, we gaan er via usb of spdif uit? Waarom verkoopt Pink Faun een netwerk isolator? Waarom worden deze verkocht? ; http://www.myhifishop.de/Devices/AQ-SWITCH-Audiophile-High-End-Network-Switch-audio-LAN-isolator::75.html Allemaal onzin, of? Waarom klinken netwerkspelers anders? de ene analoog en de andere scherp. Het zal de software wel zijn. Of misschien betere voedingen, femto klokken en netwerk isolatie. Probeer het gewoon is, de moeilijkheid is, dat je niet weet waar je zwakke schakel zit en je veel te snel een verkeerde conclusie trekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 1 minute ago, siem said: zwakke schakel Ieder overgang van 'domein' is een zwakke schakel, van mechanisch naar elektrisch (pick up element) en andersom (luidspreker) van analoog naar digitaal en andersom, van elektrisch naar optisch en andersom waarbij dat binnen het digitale domein een iets minder groot probleem vormt. Iedere interface is een zwakke schakel, dus waarom wil men er steeds meer toevoegen? Lees voor de grap eens een decennium terug Toshlink, dat was me toch een ellende, kon niet goed zijn. Later lag het aan de optische kabel, die was niet van glas maar van kunststof inferieur dus etc. 'T is maar net hoe de wind waait. Waarom die kastjes verkocht worden? Omdat het handel is. Mensen willen het graag, als je het al over zwakke schakels wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 september 2017 Report Share Posted 24 september 2017 (edited) 37 minutes ago, siem said: Allemaal onzin, of? Waarom klinken netwerkspelers anders? de ene analoog en de andere scherp. Het zal de software wel zijn. Of misschien betere voedingen, femto klokken en netwerk isolatie. Probeer het gewoon is, de moeilijkheid is, dat je niet weet waar je zwakke schakel zit en je veel te snel een verkeerde conclusie trekt. Ach, we moeten ons ergens mee bezig houden Siem Nu CD spelers steeds schaarser worden moet er een ander mikpunt komen om al die parafernalia aan te hangen toch? Streamen b.v. Je kunt ook gelijk een mediadoosje kopen wat redelijk goed klinkt en van muziek gaan genieten. Maar dan weer niet je gaan vervelen met een database van muziek gaan verbeteren omdat ie zo brak is van je speler. Edited 24 september 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 24 september 2017 Author Report Share Posted 24 september 2017 Nee klopt, ben niet snel tevreden. Zeker niet als ik hoor dat het beter kan. En het is zeker een deel van de hobby, gelukkig maar anders was het zo klaar. Neemt niet weg dat ik de laatste tijd flinke stappen gezet heb in de geluidskwaliteit. En alleen door het toevoegen van verbeterde voedingen en isolatie van het netwerk en verbeterde streamer. Hans hoorde hier het verschil van een voedings kabel, en hij had gelijk! Zelfs de voedingskabel naar de streamer is van belang. Een starquad kabeltje gaf tot nu toe het beste resultaat. De USB kabel (bij gebruik van een usb dac), erg belangrijk. Echt de moeite waard om mee te experimenteren, kost geen drol maar leuk om te proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Nou... je hebt best hele dure USB-kabels, en ik krijg de indruk dat ze niet allemaal even goed zijn in de technische taak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 (edited) 15 hours ago, siem said: Ze trappen er weer niet in, balen zeg ...laten we het eens over tegels hebben onder je hifi spullen. Waarom is een goede voeding op een netwerkspeler eigenlijk van belang, we gaan er via usb of spdif uit? Waarom verkoopt Pink Faun een netwerk isolator? Waarom worden deze verkocht? ; http://www.myhifishop.de/Devices/AQ-SWITCH-Audiophile-High-End-Network-Switch-audio-LAN-isolator::75.html Allemaal onzin, of? Waarom klinken netwerkspelers anders? de ene analoog en de andere scherp. Het zal de software wel zijn. Of misschien betere voedingen, femto klokken en netwerk isolatie. Probeer het gewoon is, de moeilijkheid is, dat je niet weet waar je zwakke schakel zit en je veel te snel een verkeerde conclusie trekt. Ik vind hem sterk op een TP-LINK TL-SG108 lijken Siem van 29,95. Alleen het kastje is zwart gespten Prima switch van TP-Link. Ik stream er hi-res Qobuz+ over 👍🏻 Edited 25 september 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
siem Posted 25 september 2017 Author Report Share Posted 25 september 2017 Het is niet alleen de kleur die anders is. Klok en regulatoren vervangen en daardoor een meerwaarde voor audio naar het schijnt. Ik heb deze niet, het was maar een voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 5 hours ago, siem said: Het is niet alleen de kleur die anders is. Klok en regulatoren vervangen en daardoor een meerwaarde voor audio naar het schijnt. Ik heb deze niet, het was maar een voorbeeld. Bij streaming audio met een programma als Audirvana wordt eerst het grootste deel in het geheugen van de computer gezet en dan pas afgespeeld. Zo heeft een netwerk geen of nauwelijks invloed op de afgespeelde muziek. Het ziet er wel erg mooi uit die high-end UTP kabels maar volgens mij is de meerwaarde enkel optisch. Over dezelfde kabel en switch stream ik ook HD-TV en straks 4K TV en dan gaat er heel wat meer data over de kabeltjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Wat moet je nou met 4K TV? Kamerbreed beeld? Anders heeft het weing zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 6 minutes ago, Pjotr said: Wat moet je nou met 4K TV? Kamerbreed beeld? Anders heeft het weing zin. Of jij of ik daar wel of niet "de zin daarvan inzien" is in dit voorbeeld niet zo belangrijk Pjotr. Het gaat enkel om de hoeveel data. Uit mijn hoofd is dan een internet verbinding van 28Mbit nodig.... alleen al voor TV KPN is bezig dit uit te rollen over DSL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Zoiets als baas boven baas? Maar het klopt, ben bang dat dezelfde weg gaat 24bit/192khz. Verschil is alleen: Zie je het of zie het niet. Als de klant het niet ziet is het er ook niet Het kost trouwens nix extra. Een beetje verbinding over VDSL over standaard koper gaat tot 150Mb/s Gaan 5 van die streams in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Een beetje 4K stream is 18Gig on gecomprimeerd. Wil je een beetje beeld over houden dan heb je toch wel 10 Gig nodig. Dan heb je toch een aardig netwerk nodig om die goed te kunnen leveren. Ik neem aan dat je toch 4K van een server gaat streamen. Via de DSL is 4K zonder hoge compressie niet mogelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Het gaat razend snel Pjotr. De volgende iMac de ik koop heeft waarschijnlijk al standaard een 4K scherm. Of je het ziet? Voor mijn gevoel is het huidige scherm, al haarscherp Over koper met pair-bonding zijn nu al snelheden van 200Mb down om 60Mb up mogelijk. Maar dan moet de wijkkast waar je woning op aangesloten is, op een glasvezel ring zijn aangesloten. Helaas waar wij wonen zijn de wijkkasten nog niet opgewaardeerd en worden dat ook niet binnenkort verwacht ik. Maar met de verbinding die we nu hebben: pair-bonding direct vanuit de wijkcentra met 40Mb om 5 werkt ook alles prima. Het is m.i. allemaal "perceptie" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 (edited) 4 minutes ago, kappa7 said: Een beetje 4K stream is 18Gig on gecomprimeerd. Wil je een beetje beeld over houden dan heb je toch wel 10 Gig nodig. Dan heb je toch een aardig netwerk nodig om die goed te kunnen leveren. Ik neem aan dat je toch 4K van een server gaat streamen. Via de DSL is 4K zonder hoge compressie niet mogelijk. Ik weet niet hoe ze het precies doen George, maar KPN bied het aan. Edited 25 september 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 Dat is met een lage frame rate en hoge compressie en grote latency nog wel te doen maar of het dan nog 4K mag heten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 september 2017 Report Share Posted 25 september 2017 (edited) Volgens mij vergist George zich. Is het niet Gb maar Mb. Jack, als je gewoon van de NPO de Nederlandse zenders in HD storingsvrij in je browser kunt ontvangen heb je daarvoor i.i.g. bandbreedte genoeg: https://www.npo.nl/ Meer over 4K: http://www.techradar.com/news/television/ultra-hd-everything-you-need-to-know-about-4k-tv-1258884 Staat ook een leuk grafiekje: Edited 25 september 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 26 september 2017 Report Share Posted 26 september 2017 14 hours ago, Pjotr said: Volgens mij vergist George zich. Is het niet Gb maar Mb. Jack, als je gewoon van de NPO de Nederlandse zenders in HD storingsvrij in je browser kunt ontvangen heb je daarvoor i.i.g. bandbreedte genoeg: https://www.npo.nl/ Precies Pjotr, als de TV het prima in HD doet, dan heb je voor Hi-Res streaming zeker genoeg bandbreedte. Als je voor netwerk spulletjes niet naar een bouwmarkt gaat, maar naar een goede computer shop. Dan is dat al gauw, goed genoeg. Ons netwerkje hier gaat zelfs over 2 switches en 1 router gewoon met CAT5E kabel. Werkt perfect. Maar toegeven, ze zien er wel uitzonderlijk mooi uit deze UTP-kabels vind ik. Prachtig! Als je daar gelukkig van wordt, dan koop je dat toch? Bedankt voor de 4K link, de TV staat hier zo weinig aan.... en HD is al zo mooi.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 september 2017 Report Share Posted 26 september 2017 Wat mij een beetje verbaasd in al dat straming geweld met zeer prijzige servers, bridges en allerhande kastjes is dat men zo enorm bezig is van alles upstream te optimaliseren, waar het in mijn ogen suboptimalisatie is. Waar het uiteindelijk om gaat is dat alles vlak voor de DAC chip juist op een rijtje staat. Als je upstream optimaliseert is daar geen enkele garantie toe want iedere interface, kabeltje overgang zorgt weer voor de zelfde ellende die je zojuist "weg hebt geoptimaliseerd". Er zijn oplossingen op de markt die het juist wel vlak voor de DAC doen en die zijn al zeker 15 jaar op de markt. Een voorbeeld van dat soort technologie, omdat ik die ooit overwogen heb, is de Altmann UPCI, zijn JSICO ken ik niet, wist niet eens van het bestaan. Overigens beschrijft hij op z'n site heel aardig hoe de problematiek in elkaar zit. Het verbaasd me dat DAC's dit blijkbaar nog steeds niet op een rijtje hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2017 Report Share Posted 26 september 2017 (edited) Punt is latency. Bij real time streaming zoals radio en televisie, kan men niet meer dan een paar seconden toe laten. Zou je een minuut kunnen bufferen met dito latency dan kan het i.d.d. simpeler. Jaren geleden kwam dit ook al ter sprake bij digitale radio via de kabel versus via internet. Via de kabel geen merkbare vertraging. Daarbij werd het begin van de nieuwsuitzending vergeleken met een DCF-klok. Via internet 2 - 6 seconden vertraging. Het de-correleren, ofwel verruisen, van jitter is wat iedere sample rate converter uit zichzelf al doet. Een van de redenen van upsampelen. Die Altman is trouwens al een oude bekende: http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm Edited 26 september 2017 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts