Hans van Liempd Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 4 hours ago, TL 200 said: Deugt het ontwerp wel als je zoveel beveiliging nodig hebt? Of gebruik je de versterker op een manier waar hij niet geschikt voor is? Als hij in het kritische bereik komt heb je dan niet een zwaardere versterker nodig? Dan komen we op het ontwerpprincipe. Wanneer je b.v, een buizeversterker zonder belastung (luidsprekers) aan zet, is hij kapot. Deugt het ontwerp dan niet. Bij de Array versterkers is een utgangstrap met veel kleine en snelle transistoren aanwezig. Deze zijn kwetsbaarder dan dikke eindtransistoren. Het heeft dus niks met het kritisch bereik te maken. Er zit zelfs erg veel stroomreserve is de eindtrap. Vandaar dat ze prima werken met bv Kappa 9ns waarvan de impredantie dipt tot 0,8 Ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 Okee. 4 minutes ago, Hans van Liempd said: Wanneer je b.v, een buizeversterker zonder belastung (luidsprekers) aan zet, is hij kapot. Waarom zou je dat doen? Ik heb nog nooit een versterker aangezet zonder aangesloten speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 1 minute ago, TL 200 said: Okee. Waarom zou je dat doen? Ik heb nog nooit een versterker aangezet zonder aangesloten speakers. Een vergissing zit in een klein hoekje. Dat geldt ook voor kortsluiting en b.v. overbelasting bij feestjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 1 hour ago, Hans van Liempd said: Een vergissing zit in een klein hoekje. Dat geldt ook voor kortsluiting en b.v. overbelasting bij feestjes. Exact, een goed product is ook "fail safe". Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 Ja dat klopt, ik ben altijd uiterst voorzichtig met mijn spullen vandaar dat ik daar niet eens aan dacht. Als ik het spul loskoppel (om schoon te maken of zo) is het netsnoer altijd de eerste die eruit gaat en de laatste die ingeplugd wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 40 minutes ago, Seed7 said: Exact, een goed product is ook "fail safe". Is bij draaitafels wel lastig hoor, zoveel, zo kwetsbare onderdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 en daarom was de CD speler zo'n succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 7 januari 2018 Report Share Posted 7 januari 2018 3 minutes ago, Seed7 said: en daarom was de CD speler zo'n succes. Ja, maar ook die bleken niet tegen alles bestand zoals sommigen dachten. Ik heb ze (cd's) wel eens aangetroffen onder de matten in een auto gewoon triest. Maar ja, sommige mensen krijgen alles kapot, daar zijn geen apparaten voor te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 11 hours ago, vintagemod said: Hans zit er bij Julie Array ook vliegtuig kabel in als luidspreker kabel ? Nee, geen vliegtuig kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 (edited) Jullie lijken beide te weten wat vliegtuigkabel is? Dus ... Wat is dat ? Waarom zou een audio-amp daarmee/daarvoor gemaakt zijn? Edited 9 januari 2018 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 (edited) 1 hour ago, robx said: Jullie lijken beide te weten wat vliegtuigkabel is? Dus ... Wat is dat ? Waarom zou een audio-amp daarmee/daarvoor gemaakt zijn? Het gerucht ging, dat Crystal Cable is ontstaan uit een restpartij vliegtuigkabel. Deze kabels werden ook regelmatig in versterkers gebruikt. Geleiders in vliegtuigen zouden vanwege gewichtsbesparing vaak van zilver met teflonisolatie worden gemaakt. Edited 9 januari 2018 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 15 minutes ago, vintagemod said: Ik vraag dat dat vd hull de rode kabel in de array ,mij verteld door derden die met die kabel werken ,gewoon uit Eupen komen en vliegtuig kabel en 35 cent permeter op rol kost. mvg wol VdH leverde de kabels aan voor de vdH versterkers. Voor Array's werden andere kabels gebruikt en soms op verzoek iets wat de koper wou, bv Siltech. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 Dus qua kabels waren de Aray versterkers geen slachtoffer van Cock. Wie weet hoe goed ze dan wel niet gweest waren. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 januari 2018 Report Share Posted 9 januari 2018 (edited) 2 hours ago, Hans van Liempd said: Het gerucht ging, dat Crystal Cable is ontstaan uit een restpartij vliegtuigkabel. Deze kabels werden ook regelmatig in versterkers gebruikt. Geleiders in vliegtuigen zouden vanwege gewichtsbesparing vaak van zilver met teflonisolatie worden gemaakt. Ik ken dat verhaal Hans en ik betwijfel het een beetje. De Crystal Piccolo is een coaxiale kabel: zilver met goud verontreinigd, kapton, zilvere afscherming en teflon. Kennelijk is bewust voor Kapton gekozen volgens iemand die er gewerkt heeft. Dat zilver met goud is verder typisch Siltech/Crystal. Maar ze verkopen wel meer dan de Piccolo dus misschien klopt het voor een deel. PS het woord kapton check ik morgen even. Edited 9 januari 2018 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari 2018 Report Share Posted 11 januari 2018 (edited) In een van mijn versterkers heb ik dat in de uitgangstransformatoren Siltech zilver/goud/kapton draad. Je hoort hele kleine details. Maar ook opnames die niet zo goed zijn. Geen voordeel zonder nadeel. Edited 11 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 On 11-1-2018 at 7:32 AM, Tubejack said: In een van mijn versterkers heb ik dat in de uitgangstransformatoren Siltech zilver/goud/kapton draad. Je hoort hele kleine details. Maar ook opnames die niet zo goed zijn. Geen voordeel zonder nadeel. Welke versterker is dat dan Jack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 (edited) Een van mijn van mijn 2 van der Veen buizen versterkers Carl. Je hoor echt heel veel.... Ook wat je liever niet hoort.... Wat dat betreft, is er geen verschil met andere high-end versterkers. Zaak is dus, om ieder geval de eigen vervorming van de versterker extreem laag te houden. In een prototype met gewone koperen trafo's zit ik met KT120 in triode op 0,023% bij 1 watt, 1Khz en 4Ω. Dat ben ik nu aan het transformeren naar een versie met zilver. En dan gelijk ook meer vermogen. Dat is nu ongeveer 2x15W klasse A. Of het lukt , weet ik nog niet. Ik moet een aantal praktische zaken zien te overwinnen. Eigenlijk kan het niet.... Het wordt ook niet voor de verkoop, maar gewoon voor de hobby en mensen die zoiets zelf willen bouwen. Edited 12 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 dat is absoluut niet 'het geheim'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Wat is het "geheim" dan? Of is dat "geheim" Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Ben je wel eens bij Cock geweest? De man is helemaal niet geheimzinnig. En hij vertelt je graag hoe hij te werk gaat. Een ex-collega van mij vatte het zo samen: KISS. Oftewel, keep it super simple. In de automatisering geldt dat, in de audio net zo. En dan nog luisteren natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Het is bovendien zijn verhaal. Ga maar luisteren naar verhaal en muziek. Zorg wel dat je ook wat muziek te horen krijgt )))) Wat ik hoorde was bizar, en ik begrijp dat er nog meer bizardere dingen zijn gedaan nu, en nog 'erger' op komst is. Huis-schuddend laag uit een LS50 was trouwens al onbegrijpelijk. En dan dat 3D schilderij. Soort audio-hologram. Afijn niet te veel aan denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 20 minutes ago, mumsoft said: Ben je wel eens bij Cock geweest? De man is helemaal niet geheimzinnig. En hij vertelt je graag hoe hij te werk gaat. Een ex-collega van mij vatte het zo samen: KISS. Oftewel, keep it super simple. In de automatisering geldt dat, in de audio net zo. En dan nog luisteren natuurlijk. En daar de juiste oren voor hebben natuurlijk. En dan nog interpreteren wat je met het gehoorde kan doen. Pfff.........., en daar blinkt Cock m.i. het meest in uit. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Hmm ja. Ik kom daar gelukkig nooit Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Daar zeg je wat waars Jack. Het is namelijk wat verontrustend om dat te horen )))) Je moet even bijkomen nadien. En toch denk ik ... ga maar luisteren. Je moet dat ook eens ervaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 januari 2018 Report Share Posted 12 januari 2018 Rob, ik ken Cock al van rond de eeuwwisseling. Gouden vent, met denkwijze die zijn/haar tijd mijlen ver vooruit is. Doe je zelf een plezier, laat hem een mooie installatie voor je maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts