Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Vandaag was het zover. Ik ben op een halve dag bij Cock op bezoek geweest.
Dat was hardstikke leuk.
Een klein uurtje rijden dus dat is om te doen.
Ik werd hartelijk ontvangen met koffie en gevulde koeken,een goed begin is het halve werk:D
Tijdens de koffie vertelde Cock over zijn inzichten in het audiogebeuren,met name hoe hij vind dat het technisch beter kan.
Met try and error en verstand heeft hij geleerd en ontdekt wat er nodig is om het goed te laten klinken,en dat is met mindere onderdelen het maximale uit de set te halen.
En daar is weinig tegen in te brengen als je zijn set hoort.  Een vereiste is wel dat de componenten een goede match hebben. Met name de combi luidsprekers Harmonizers is een must wil je ten volle kunnen genieten van de muzie, en dat deed ik.
Het klinkt daar prachtig,ruimtelijk krachtig en zuiver. Ook bij zachter volume hoor je alles.
Blaas instrumenten gitaar piano orgel noem het maar op het klinkt allemaal zeer goed.
Daar kun je uren naar luisteren zonder dat er luistermoeheid optreed.
Zijn dt ontwerp is een actractie op zich,zeer mooi.
Ook de tapesnaar is iets wat geen geen enkele dt af fabriek heeft, mooie vondst.  Zijn phonokabel zijn erg dun, zo heb ik ze nog nooit gezien en het kan nog dunner.
De draaischijf is super licht, dit in tegenstelling wat de moris is van dt liefhebbers, namen lijk een zwaare draaischijf.
Ik heb erg veel info gehad,te veel om te onthouden en op te noemen maar reuze interresant. Hij is een bevlogen audioman en technicus dat is wel duidelijk.
Cock maakt al zijn ondelen zelf veelal naar zijn zeggen met oude maar componenten van hoge kwaliteit.
Hij liet mij zijn zelf gewikkelde trafo's en weerstanden zien,monniken werk is dat.
Ik heb erg genoten en kan het anderen aanraden. Nadat ik vertelde dat ik een Luxman l507s had wees hij op een mooie Luxman tuner T-550v die boven op de kast stond en zei die mag je wel meenemen.
Uuh ja dat wil ik wel:).
Cock bedankt voor de Tuner en de gezelligheid,tot ziens.
DSC07205.jpg
Luxman t-550v.

Edited by Groovy

Gistermiddag naar Rotterdam afgereisd om mijn Sonore Passieve Voortrap op te halen. Bij Cock deze nog uitgebreid beluisterd om, met dat in mijn achterhoofd, thuis de boel te beluisteren en proberen verschillen te duiden. Het zal jullie niet verbazen, voor al degene die al bij hem zijn geweest, dat het wel een stapje omlaag is vergeleken bij Cock thuis.  Desalniettemin is de Sonore passieve voortrap, nu in een schitterende kast van Bamboe, een forse verbetering ten opzichte van alles wat ik ooit heb gehad of heb beluisterd (meeste natuurlijk niet in mijn huidige set-up) zoals diverse Audio Research modellen, Cat vv, Mark Levinson (ook de allerduurste bij een goede audio vriend), Counterpoint, Aitos e.a. exoten. De enorme rust, echtheid, strakke laag, plaatsing is verbluffend. Dit moet je echt horen om te geloven. Kortom als je de kans krijgt en je bent in de race voor je allerlaatste voorversterker ben je eigenlijk verplicht om deze te beluisteren.  

Hopelijk zullen de enkele die zich storen aan zoveel reclame voor deze Sonore Passieve Voortrap geen commentaar geven alvorens hem met eigen oren beluisterd te hebben.

2 hours ago, Ruud said:

Desalniettemin is de Sonore passieve voortrap, nu in een schitterende kast van Bamboe, een forse verbetering ten opzichte van alles wat ik ooit heb gehad of heb beluisterd

Leuk ik hoop binnenkort Cock ook te bezoeken. Hij is weer druk in de weer. Dan mag hij wat jazz draaien van me. Ik heb al twee interessante jazz documentaires op Netflix gezien. 

Gefeliciteerd Ruud, veel plezier met de nieuwe aanwinst.

Sta overigens wel vrij paf van de weg die je hebt afgelegd. Met name op het gebied van de luidsprekers, grotere tegenstelling tussen de LS50 en de enorme kasten die ik indertijd gehoord heb, is toch bijna niet mogelijk. (Bij mij zijn de LS50 inmiddels vervangen door elektrostaten, die functioneren veel beter in de ruimte waar ik het mee moet doen. Het laag van de LS50 was topzwaar, ondanks het geringe formaat). Als ik me niet vergis heeft de draaitafel een even spectaculaire ontwikkeling meegemaakt? (Jij bent toch niet 1 van de 7?)

Iedereen is altijd even onder de indruk van het ontbreken van een sweet spot wat betreft de luisterpositie bij Cock. Ik zou wel eens willen weten hoe kritisch de luidsprekerplaatsing bij Cock is en of de onkritische luisterplaats verloren gaat bij een iets andere plaatsing van de speakers.

De plaatsing van de speakers bij Cock is idd kritisch, maar er is nauwelijks sweetspot. Overal in de ruimte hoor je het allemaal even prima. Het stereobeeld en de afbeelding zijn op elke plek in de ruimte prima waarneembaar.

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

Uit bovenstaande trek ik de conclusie dat het mooie geluidsbeeld een eigenschap is van de speakers (in die ruimte) en niet van de elektronica.

Toch wel. In Cock's geval vooral door het ontbreken van elektronica, en het weinige dat overblijft zit vol kennis van zaken.

Met het plaatsen van LS ben je lang bezig zeker als er esthetische zaken meespelen. Met een aparte luisterruimte ben je dan wel in het voordeel want daar kun je echt “los”. 

Waar speelt Cock trouwens tegenwoordig mee