carl Posted 15 augustus 2020 Report Share Posted 15 augustus 2020 50 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Dat is zeker waar en het is beslist niet alleen maar droefenis wat de klok slaat. Ik wil trouwens niks afdoen aan de kwaliteit van mono maar slechts opmerken dat het voor de muziekcollectie van vrijwel iedereen geen betekenis heeft. Slechts de bezitters van een flinke mono-vinyl collectie kunnen er nog iets mee. Zo sta ik er eigenlijk ook wel in Kraus. Verder kan een goede stereo opname ook een prachtig ruimtelijk beeld opleveren. Als ik bij een plaat van Louis Armstrong ineens van rechts een klarinet hoor opkomen en Harry Bellafonte op het podium van de Carnegiehal “zie” rondlopen komt er altijd weer een brede glimlach op mijn gezicht. Dan weet ik weer waar ik het allemaal voor doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 augustus 2020 Report Share Posted 15 augustus 2020 15 hours ago, Ruud said: Afgespeeld met een mono element? Nee dat niet...Het was overigens een stereo lp met een mono signaal. Maakt dat eigenlijk wat uit vergeleken met een echte mono plaat? En wat gebeurt er als je een stereo plaat afspeelt met een mono element. Mis je dan het signaal wat wel stereo is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 augustus 2020 Report Share Posted 15 augustus 2020 Als je een stereo plaat met een mono element afspeelt gaat die in principe kapot. De naald is niet gemaakt om een dergelijke groef af te tasten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 15 augustus 2020 Report Share Posted 15 augustus 2020 1 hour ago, Roots said: Nee dat niet...Het was overigens een stereo lp met een mono signaal. Maakt dat eigenlijk wat uit vergeleken met een echte mono plaat? En wat gebeurt er als je een stereo plaat afspeelt met een mono element. Mis je dan het signaal wat wel stereo is? Heb je dít topic wel meegelezen? Daar staan alle antwoorden wel zo'n beetje in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 15 augustus 2020 Report Share Posted 15 augustus 2020 Hah ja...idd...Maar het enigste antwoord wat ik heb kunnen vinden komt van Hans. Al die links heb ik niet doorgelezen hoor René "Een stereo-element voor mono gebruiken, is onjuist. Er komt wel signaal uit, maar de spoelen staan onder 45 grd, terwijl ze horizontaal horen te staan." Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 augustus 2020 Report Share Posted 16 augustus 2020 (edited) Oude koek, lees dit artikel hieronder uit 1965. Een stereo plaat kan niet met een mono naald afgespeeld worden. Omgedraaid kan dit wel. Misschien niet optimaler dan optimaal, maar wel heel erg goed. Soms kijk ik wel eens op de hoes om te checken of het stereo of mono is. https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-k1/kmonostereolps.htm Edited 16 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 augustus 2020 Report Share Posted 16 augustus 2020 Ok een paar mono opnames die ik gehoord hebben klonken fraai. Maar mono is toch de klok 60...70 jaar terug zetten.? Met oude, lang vergaande muziek. Wat moet je er mee? Ik zie er werkelijk niet de toegevoegde waarde van in. Wat komt er nu nog voor nieuw materiaal uit in mono?. Het is nóg meer een: "nice muziekformaat" dan MQA en dat is dan "modern" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 16 augustus 2020 Report Share Posted 16 augustus 2020 Ik had ongeveer een meter Maria Callas vinyl en uiteraard vrijwel allemaal mono. Vorig jaar alles naar de vuilnisbelt want het waren meest waardeloze opnamen die voor geen meter meer klonken. Voor een paar € heb je al die oude Callas opnamen op CD. (die klinken trouwens meestal ook niet; het aardigst op die opnamen is vaak de uitzinnige reactie van het publiek) Niet alles was vroeger ook zo geweldig. Ik bewaar buitengewoon goede herinneringen aan mono bij Siem uit Balk. Die had een werkelijk fantastisch mooie vinyl-collectie, een Denon draaitafel met mono element en een paar Avalon monitors als aparte mono opstelling en ja daar klonk Louis Armstrong echt ongelooflijk goed. Ergens staat er nog een verslag van volgens mij. Maar voor mij heeft mono geen betekenis meer. Artiesten richten zich al decennia tot hun publiek via stereo en de invloed van de mengtafel is gaandeweg (bij popmuziek vooral) groter geworden (imho; de naam Phil Spector zegt al genoeg; al is daarop gelukkig ook alweer de reactie geweest "Let it Be- Naked"). Het stereo effect is onnatuurlijk en per definitie geen 'high fidelity' maar het geeft bij reproductie vaak wel de illusie van aanwezigheid en 'echtheid'. Plaatsing (het zo gewaardeerde pinpointing) is live volkomen afwezig. Mijn meest leerzame ervaring was een bezoek aan het zondagochtendconcert met Zee (die zien we hier nooit meer helaas) in het Concertgebouw en hetzelfde concert 's middags uitgezonden op de radio (netjes bewaard door Jacco Dekkers op CD); 's ochtends alles mono live en 's middags een totaal verschillende stereo ervaring op de radio. Ook daarvan nog ergens een verslag. Ik vind het ook al verbluffend hoe de gehoormatige ervaring beïnvloed wordt door registraties op DVD of bij live uitzendingen op TV wanneer de camera inzoomt op een bepaald instrument. Iets vergelijkbaars gebeurt niet 'live'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 augustus 2020 Report Share Posted 16 augustus 2020 Versterkt live zal niet pin point zijn Kraus, maar onversterkt heb ik wel zo gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2020 Author Report Share Posted 17 augustus 2020 Gisteren was het dan zo ver. Cock en Cor Audio waren gearriveerd om de nieuwe platenspeler te installeren. Na eerst een kop koffie zette ik nog eerst mijn audiorek weer in elkaar, want ik was met de schoonmaak bezig. En natuurlijk moest ook de oude speler opgeruimd worden. Toen kon Cock ook aan de slag. Helaas bleken er een paar dingetjes vergeten te zijn. Natuurlijk hebben we geprobeerd iets te vinden dat ook werkte en er werden dingetjes bij de plaatselijke doe-'t-zelf zaak gehaald, maar nog steeds was het allemaal maar provisorisch. Intussen was ik met een kennis aan het chatten over "de" voortgang. Die kennis bood aan om met Cock "even" op en neer te rijden om de missing parts te halen. Cock is toen toch met Cor terug naar Rotterdam te gereden om de spullen op te pikken. Mijn dank is enorm dat ze dit hebben willen doen. Na een kleine 4 uur waren ze terug met (bijna) alles wat missing was. Het voordeel was dat ik daardoor wel ongestoord van de F1 race kon genieten (die helaas minder spannend was dan die van vorige week). Terug aan het "front" gingen Cock en Cor weer aan de slag. Heel precies en lettend op de details gaat Cock te werk. Toen de tafel eenmaal stond, moest mijn Graham-arm er nog op. Dat was ook nog een kleine uitdaging, maar ook dat lukte. Hoewel de afstelling nog niet 100% is, maakt het wel muziek. Het gaat ver, heel ver. Wat een drive en wat een lucht. Vandaag maak ik zelf het werk af. Er moet een langer netsnoer aan de motorsturing komen zodat de motorsturing op de juiste plek gezet kan worden en de afstelling van het element doe ik nog. Dan is het wat mij betreft klaar. Heel veel dank aan Cock en zeker ook aan Cor dat ze de moeite hebben gedaan de tafel te brengen en installeren èn dat ze nog "even" op en neer zijn gereden om de vergeten onderdelen te halen. Respect voor het geduld dat ze met mij hadden en het trotseren van de hitte. Hier schrijf t een zeer tevreden mens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, Roger! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 (edited) Ik hoop dat die kennis een auto met airco heeft gehad Roger - wat een hitte. Geniet maar van de Sonore. Edited 17 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Gefeliciteerd met je nieuwe draaitafel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Dat ziet er prachtig uit. Gefeliciteerd met je aanwinst en ga er lekker van genieten. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Uiteindelijk er maar een arm op gezet Roger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Gefeliciteerd Roger. Ik hoorde vanochtend van Cockie al hoe blij je ermee was. Of zoals Cockie zei: Sodejuu zo blij als een kind !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Sowww, wat een service allemaal. Zeurvraagje, hoe ga m nu een beetje stofvrij houden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 3 hours ago, carl said: Ik hoop dat die kennis een auto met airco heeft gehad Roger - wat een hitte. Geniet maar van de Sonore. Óf ík lees niet goed, óf jij niet.... Laat ik het maar op het laatste houden . Cock is tóch met Cor weer op en neer gereden . Maakt niet uit, maar toch . Maar gefeliciteerd Roger, wéér een (behoorlijke) stap gemaakt zo te zien. Ik kom binnenkort effe wat spullen ophalen en meteen maar eens luisteren hoe het nu dan klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Heel veel plezier met de nieuwe draaitafel Roger. Ik begrijp dat de SME 3500 plaats heeft gemaakt voor de Graham arm maar wat voor element zit daarin? Toch niet de Benz Wood L2? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 (edited) 2 hours ago, René N. said: Óf ík lees niet goed, óf jij niet.... Laat ik het maar op het laatste houden . Cock is tóch met Cor weer op en neer gereden . Maakt niet uit, maar toch . Ik zei toch van die hitte René. Dit vakantiehuisje was niet te houden. Nu is het lekker, maar helaas geen wind. Dus we zijn maar gaan fietsen. Belangrijker is dat het bij Roger wat koeler is want hij moet gezellig kunnen luisteren. Edited 17 augustus 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 17 augustus 2020 Report Share Posted 17 augustus 2020 Dat windje helpt wel hé, dat voelt dan toch weer een stukje beter aan..... Vandaag is het overigens een stuk beter uit te houden. Dat betekent: weer plaatjes draaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2020 Author Report Share Posted 17 augustus 2020 8 hours ago, carl said: Uiteindelijk er maar een arm op gezet Roger? Ik heb maar 1 armboard en er kan geen 9" arm op (of alleen moeilijk). Voorlopig doe ik het alleen met de Graham erop. Dit klinkt waanzinnig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2020 Author Report Share Posted 17 augustus 2020 (edited) 7 hours ago, Duck-Twacy said: Sowww, wat een service allemaal. Zeurvraagje, hoe ga m nu een beetje stofvrij houden? Ik schuur het acryl lichtjes zodat het dof wordt. Dan zie je het stof niet Edited 17 augustus 2020 by Sodejuu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2020 Author Report Share Posted 17 augustus 2020 6 hours ago, René N. said: Óf ík lees niet goed, óf jij niet.... Laat ik het maar op het laatste houden . Cock is tóch met Cor weer op en neer gereden . Maakt niet uit, maar toch . Maar gefeliciteerd Roger, wéér een (behoorlijke) stap gemaakt zo te zien. Ik kom binnenkort effe wat spullen ophalen en meteen maar eens luisteren hoe het nu dan klinkt Top. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 augustus 2020 Author Report Share Posted 17 augustus 2020 5 hours ago, Kraus vonBentinck said: Heel veel plezier met de nieuwe draaitafel Roger. Ik begrijp dat de SME 3500 plaats heeft gemaakt voor de Graham arm maar wat voor element zit daarin? Toch niet de Benz Wood L2? Sinds de Graham in huis is (4 jaar geleden) speel ik met een Phasemation P1-G. Ook Cock was er van onder de indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts