Ove Rickland Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 (edited) 55 minutes ago, Roots said: Is het dan niet zo dat je dan de best klinkende demonstratiemuziek te horen krijgt? Nee, tenzij je dat zelf meeneemt: dus geen Diana Krall of Kari Bremnes. Cock is een liefhebber van jazz, maar pop, klassiek of een ander genre komen ook voorbij. Maar ja, wanneer je wilt laten horen wat dynamiek is, moet je natuurlijk wel een plaat opzetten waar dat in zit. En jazz-opnamen zijn eigenlijk altijd goed, vooral wanneer het originele mono-opnamen zijn (en Cock heeft die). Zo goed zelfs, dat je dat wat mij betreft best demonstratiemuziek mag noemen. Maar dergelijke muziek hoor je eigenlijk nooit op beurzen. Edited 22 september 2023 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 Luisteren bij Cock is puur genieten. Je hoort gewoon dat het een zeer muzikale set is, het klinkt erg goed. Maar dat moet jezelf ervaren om te geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 38 minutes ago, Ivan10 said: En ja, bij iedere demonstratie wil je de meest goed klinkende muziek en effecten horen. Althans audiofielen houden een slechte opname niet lang vol. Zou grappig zijn. Een HighEnd forum dag met slechte en platte opnames. Iedereen neemt zijn favoriete plaat of cd mee. Ja vette house muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 Je kunt bij Cock luisteren wat je wilt maar je moet wel Cock een beetje in toom houden als je wat langer wilt luisteren anders worden het veel korte fragmenten met uitgebreide verbale toelichting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 Haha, dat klopt wel, maar die toelichting is wel zeer intressant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 4 hours ago, Roots said: Is het dan niet zo dat je dan de best klinkende demonstratiemuziek te horen krijgt? Ga gewoon zelf eens langs en dan kun je horen wat de anderen hier ervaren/ onderschrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 Neuh dat hoeft nou ook weer niet..Sommige anderen hebben mij dat verteld. Bovendien demonstratie muziekjes sla ik al heel lang over Maar ik geloof best dat het daar heel mooi klinkt daar niet van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 22 september 2023 Report Share Posted 22 september 2023 2 hours ago, Roots said: Neuh dat hoeft nou ook weer niet..Sommige anderen hebben mij dat verteld. Bovendien demonstratie muziekjes sla ik al heel lang over Maar ik geloof best dat het daar heel mooi klinkt daar niet van. Neem je toch gewoon meerdere van jouw favoriete Roots-albums mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 En dan wat? Dan hoor ik dat het daar beter klinkt..Kopen kan ik het niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 (edited) Cock geeft je tijdens zo’n luisterbezoek veel uitleg en tips. Bijvoorbeeld die Ocos speakerkabel, de tips over plaatsing, en hoe je de baffle stiller kunt krijgen dat kost niks. Wat ik ook zeer waardevol vond, de denkwijze als geheel, zo min mogelijk condensators gebruiken, hoe je het beste een voorversterker kan aanpakken etc. Dingen waar wij snel overheen stappen, of denken het zal wel, blijken toch hun invloed te hebben. Ben wel met je eens dat als je eenmaal al een complete set hebt staan, het een zeer forse operatie zal zijn dit helemaal om te bouwen naar Cock zijn inzichten. Maar ik ga nu na mijn luisterbezoek toch eens nadenken over een setje Harmonizers, lastig te plaatsen op mijn open bafffles, maar als ik hiermee het geluid beter kan krijgen is het wel een optie geworden. Groetjes Walter Edited 23 september 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 51 minutes ago, Walt said: Dingen waar wij snel overheen stappen, of denken het zal wel, blijken toch hun invloed te hebben. Veel van "die dingen" (concepten, methoden) zijn al decennia, of al bijna een eeuw bekend. Nieuw zijn materialen, maar die veranderen de oude concepten niet, misschien wel de uitvoering er van. We zijn "dingen" misschien vergeten, zoals we de eenvoud en elegantie van ontwerp zijn vergeten. Ook de manier van ontwikkelen is veranderd. Als het uitgangspunt een bakbeest van een versterker is kom je tot een heel andere keten dan als het uitgangspunt een op een luisterruimte afgestemde luidspreker is met een zeer hoog rendement. Goede productontwikkeling, procestechnologie werkt van achter naar voren, het begint bij het eindresultaat (dat is ook het grote verschil tussen techniek en kunst). Het zijn "dingen" waar we als gewone consument niets aan kunnen, in het commerciële product zie je het amper, complexiteit is goedkoper dan eenvoud, want energie is goedkoop. Het rendement (in de zin van geluidskwaliteit) van een totaal systeem wordt meer en meer uit de elektronica gehaald ipv uit de luidspreker. Die laatste past minder en minder in onze huis/luisterkamer omdat er steeds maar records gebroken moeten worden, kleiner, lager, kleiner lager. Zie ook de discussie over het slankere laag op oude LP's vergeleken met huidige digitale opnamen. Als je ziet wat er op het Duitse Frickelfest voorbij komt, dan is het vaak wel 'dat'. Of denk aan de Franse Ultra Fi beweging van eind jaren 70 tot het einde van de vorige eeuw (dingen die Oswald Mill doet herinneren mij daar altijd aan, het had er zo tussen kunnen staan). Of aan de bioscooptechnologie voor de jaren 50 - 60. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Uiteindelijk leiden er meerdere wegen naar Rome, als ik nu kijk wat er digitaal mogelijk is, kruipt dat steeds meer naar analoge klank, bijv. die zuivere DSD dac waar Kappa mee bezig is, wat daar rond hangt qua computers, software etc doet een audiofiel gruwelen, maar het klinkt wel bijzonder goed. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 8 minutes ago, Walt said: Uiteindelijk leiden er meerdere wegen naar Rome, als ik nu kijk wat er digitaal mogelijk is, kruipt dat steeds meer naar analoge klank, bijv. die zuivere DSD dac waar Kappa mee bezig is, wat daar rond hangt qua computers, software etc doet een audiofiel gruwelen, maar het klinkt wel bijzonder goed. Groetjes Walter Om te voorkomen dat je "verdwaald" is het -denk ik- interessant hoe je daar gekomen bent. Een "TomTom" voor audio, bestaat helaas (nog) niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 (edited) 54 minutes ago, Walt said: die zuivere DSD dac waar Kappa mee bezig is, wat daar rond hangt qua computers, software etc doet een audiofiel gruwelen, De rekenkracht is voor DSD op zich niet nodig en op zich ook niet voor het omzetten van het signaal naar DSD. Het wordt gebruikt voor filteren. Technisch is de rekenkracht in een DAC voldoende, die kan het namelijk zelf ook allemaal. Je kunt je afvragen wat eleganter is, puls width code modulatie versus puls density modulatie. Eleganter in de zin van precies genoeg. Edited 23 september 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 7 hours ago, Roots said: En dan wat? Dan hoor ik dat het daar beter klinkt..Kopen kan ik het niet. Je gaat blijkbaar ook nooit naar een concert. Die muzikanten spelen toch beter als jij kunt spelen... Ik ga graag bij Cock luisteren, en nooit heb ik het gevoel dat ik het wil kopen. Hoe mooi ik het ook vind. Echt je zult alleen maar genieten....dus maak een afspraak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonzy Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 15 hours ago, Ivan10 said: Mwah, Cock heeft ook slecht klinkende opnames en soms is hij verbaasd dat het op zijn set goed te behappen is. Hij doet deze platen namelijk niet weg, maar draait ze gewoon weer en stelt dan een verbetering vast. Daar is ‘ie dan weer blij mee en weet dat hij op de goede weg is. En het zal niet snel gebeuren, maar we hebben ook een keer discomuziek gedraaid, zoals Santa Esmeralda of een keer Janet Jackson (album uit 2000s) of Aurora. En ja het kan knallen en muziek maken. En soms hoor je de beperkingen van de opname. Het verschilt soms per track op een album. Dat stelden we vast met Aurora. Net wat te veel comprimering bij een track. Wel grappig om dat zo goed vast te kunnen stellen. Maar muziek blijft muziek. En ja, bij iedere demonstratie wil je de meest goed klinkende muziek en effecten horen. Althans audiofielen houden een slechte opname niet lang vol. Zou grappig zijn. Een HighEnd forum dag met slechte en platte opnames. Iedereen neemt zijn favoriete plaat of cd mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fonzy Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Welk nr van Aurora klonk zo slecht?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 10 hours ago, pjotr27 said: Je gaat blijkbaar ook nooit naar een concert. Die muzikanten spelen toch beter als jij kunt spelen... Ik ga graag bij Cock luisteren, en nooit heb ik het gevoel dat ik het wil kopen. Hoe mooi ik het ook vind. Echt je zult alleen maar genieten....dus maak een afspraak... Weet je..ik ben idd muzikant. We hadden ook blazers ed....Maar je bedoeld een acoustisch onversterkt concert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Ik krijg meer en meer het idee dat de kliek die steeds maar hamert op een bezoek bij Cock een averechts effect heeft. Het is toch geen verplichting? Men gaat wanneer men dat leuk vindt of blijft weg als men geen zin heeft om het even om welke reden dan ook. Makkelijk zat. Bovendien is het een bezoek bij iemand thuis en is het geen inloopwinkel. Zij die gaan hebben een prima tijd en degenen die niet gaan zullen het ook wel overleven. Soms is het ook wel erg lastig dat Cock, die toch zeer aanwezig is op het forum, toch niet via het forum te benaderen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 10 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Ik krijg meer en meer het idee dat de kliek die steeds maar hamert op een bezoek bij Cock een averechts effect heeft. Het is toch geen verplichting? Men gaat wanneer men dat leuk vindt of blijft weg als men geen zin heeft om het even om welke reden dan ook. Makkelijk zat. Bovendien is het een bezoek bij iemand thuis en is het geen inloopwinkel. Zij die gaan hebben een prima tijd en degenen die niet gaan zullen het ook wel overleven. Soms is het ook wel erg lastig dat Cock, die toch zeer aanwezig is op het forum, toch niet via het forum te benaderen is. Bij mij heeft dat ook het omgekeerd effect. Het lijkt wel alsof de meeste audio ingenieurs fout bezig zijn...... Er zijn meer dan voldoende audio onderzoekers die "out of the box" denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 En ze hebben aanhangers die toevallig wel forumen....Laten andere de reclame doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 27 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Soms is het ook wel erg lastig dat Cock, die toch zeer aanwezig is op het forum, toch niet via het forum te benaderen is. Ja. Ik heb er al eerder opmerkingen over gemaakt. Commentaar van de achterbank kan mateloos irritant zijn tijdens het rijden. Vooral als het niet inhoudelijk is, in de zin van dat er iets wordt uitgelegd. Ook het zeer regelmatig met aplomb stellen dat het daar beter is, terwijl de schrijver daarvan geen idee heeft wat de lezers elders wel of niet hebben gehoord, gezien of meegemaakt. Dan het "ga dan luisteren", los van (goede) wil, niet iedereen heeft de mogelijkheid of de middelen om zomaar even op en neer te jakkeren naar de andere kant van het land. Als Cock niet mee kan doen omdat schrijven een probleem is, ok, dat begrijp ik. Ik begrijp ook dat praten geen probleem is. Neem het dan gewoon op en plaats hier een "bandje". Het is toch een audio forum. Ik vind dat allemaal vervelend en kan me voorstellen dat Cock dat ook vindt. Ik zou dat wel vinden als ik in z'n schoenen stond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 12 hours ago, Seed7 said: De rekenkracht is voor DSD op zich niet nodig en op zich ook niet voor het omzetten van het signaal naar DSD. Het wordt gebruikt voor filteren. Technisch is de rekenkracht in een DAC voldoende, die kan het namelijk zelf ook allemaal. Je kunt je afvragen wat eleganter is, puls width code modulatie versus puls density modulatie. Eleganter in de zin van precies genoeg. Oei, hier kijk ik van op. In mijn vorige high-end leven was live akoestische muziek mijn stokpaardje. Dat is het nog steeds, maar vanwege gevaar voor eigen leven durf ik er nog nauwelijks over te beginnen. Vanwege mijn vak is live (of is het life?) de enige referentie. Uitspraken als "ik houd niet zo van hoge tonen" die kunnen voor mij totaal niet. Maar zo eenvoudig is het allemaal niet. Wij waren niet bij de opname, wij weten niets over de toegepaste microfoontechniek, wat heeft de man achter de knoppen allemaal bedacht. Persoonlijk geeft het een enorme kick als het gevoel ontstaat, dat ik thuis naar een live-optreden zit te luisteren. Iedereen mag hiervan denken wat hij wil. Als iemand het prachtig vindt om met 4 subwoofers te spelen: prima toch! Tijdens een presentatie van Hans Beekhuizen waarin o.a. DSD te horen was, had ik het gevoel tussen de muzikanten van het Conservatoriumorkest te zitten. Het was net echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 Thanks Seed, Guido en Kraus! Neemt natuurlijk niet weg dat het bij Cock fantastisch klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 september 2023 Report Share Posted 23 september 2023 1 hour ago, Kraus vonBentinck said: Ik krijg meer en meer het idee dat de kliek die steeds maar hamert op een bezoek bij Cock een averechts effect heeft. Het is toch geen verplichting? Men gaat wanneer men dat leuk vindt of blijft weg als men geen zin heeft om het even om welke reden dan ook. Makkelijk zat. Bovendien is het een bezoek bij iemand thuis en is het geen inloopwinkel. Zij die gaan hebben een prima tijd en degenen die niet gaan zullen het ook wel overleven. Soms is het ook wel erg lastig dat Cock, die toch zeer aanwezig is op het forum, toch niet via het forum te benaderen is. Als het allemaal waar is, dan wordt Cock schatrijk. Dat gun ik een ieder overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts