Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Het wordt tijd voor een nieuw topic. De naam zou dan kunnen zijn: “Zijn er hier nog meer “slachtoffers” van Bruno?”

Lijkt mij dan gelijkwaardig aan dit topic over Cock. Audioliefhebbers die hun waardering laten blijken voor een ontwerper.

groet,

Leobus

2 hours ago, Bebatoli said:

Ik krijg het gevoel dat op dit forum er een andere insteek is, vinyl, buizen, ...... en er minder interesse is in puur op technische wijze ontwikkelde producten.

Dat gevoel heb ik al lang. Ik ben juist wél in technische alternatieven geïnteresseerd. Maar juist ook Cock is daar mee bezig. Niet de gebaande wegen, maar de zijwegen.

Bruno werkt totaal anders. Dat is een techneut die meettechnisch en theoretisch op een eenzaam hoog niveau staat.

Voor beide is iets te zeggen.

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Dat gevoel heb ik al lang. Ik ben juist wél in technische alternatieven geïnteresseerd. Maar juist ook Cock is daar mee bezig. Niet de gebaande wegen, maar de zijwegen.

Bruno werkt totaal anders. Dat is een techneut die meettechnisch en theoretisch op een eenzaam hoog niveau staat.

Voor beide is iets te zeggen.

Ik denk dat beide ooit gecombineerd waren in het duo “Cock en Arnold”.

Op die basis is Cock nu aan het voort borduren. Waarbij ik niet wil beweren dat Cock geen theoretische kennis heeft, maar uit zijn verhalen maak ik toch wel op dat Arnold theoretisch op ongekend hoog niveau stond.
Groet,

Leobus

5 hours ago, Bebatoli said:

Ik krijg het gevoel dat op dit forum er een andere insteek is, vinyl, buizen, ...... en er minder interesse is in puur op technische wijze ontwikkelde producten

Dat heb je echt helemaal mis. Vinyl en buizen zijn alleen maar een paar bedaarde liefhebbers. Alles met internet en netwerken, daar lopen de gemoederen altijd hoog bij op en wil niemand voor een ander onder doen.

Guido, Ik heb Bruno in het verleden weleens gesproken, ook bij jou op de Pastorijshow. Ik ben altijd onder de indruk geweest van zijn creaties en zijn kunde. Zijn technische kennis gaat mij boven mijn pet en dat is voor mij bij Cock idem dito. Maar ook al mag ik het technische niet (helemaal) kunnen volgen van deze bovengenoemde heren hun creaties hoor ik wel degelijk en zijn altijd indrukwekkend. Ik heb menig keer Bruno mijn complimenten gegeven en hem ooit eens gezegd dat zijn digitale creaties (weergave) mij goed konden bekoren en het gevoel had dat ik naar analoog zat te luisteren. En dat zegt veel als analoog liefhebber. Een mooier compliment kan ik niet geven aan een digitaal adept zijnde Bruno ( met respect gezegd).
En ik zou het zeker toejuichen als deze genoemde heren ook een eigen topic zouden bekomen en waar die digitale adepten hun visie en kennis delen  of door hun aanhangers wordt gedaan.

On 25-9-2023 at 13:53, Hans van Liempd said:

Ik ben juist wél in technische alternatieven geïnteresseerd. 

Ik een stuk minder Hans. Voor mij gaat het puur om het geluid. En met buizen en analoog kom je erg ver. 

Edited by carl

12 hours ago, carl said:
On 25-9-2023 at 13:53, Hans van Liempd said:

Ik ben juist wél in technische alternatieven geïnteresseerd. 

Ik een stuk minder Hans. Voor mij gaat het puur om het geluid. En met buizen en analoog kom je erg ver. 

Zonder technologie zijn er geen alternatieven.

17 hours ago, Jongensdroom said:

Charles, wil jij niet zo vloeken tegen ome Hans!? 😁

Hans en ik hebben natuurlijk een volstrekt andere achtergrond Wil. Logisch dat hij technisch erg geïnteresseerd is (en ik niet).

Edited by carl

On 24-9-2023 at 12:30, Ivan10 said:

De versterkertechniek die Bruno Putzeys en Lars Risbo implementeren, daar is Cock erg bekend mee. Als je kijkt naar de klasse D eindversterkers van Sonore die in de jaren 2000 ontwikkeld zijn, dan hebben die veel gemeen met de schakelingen van Bruno en Lars. @Bebatoli Ik hoop dat je Cock op de DAE beurs tegenkomt, jullie kunnen het vast met elkaar vinden.

Het is een knappe techniek Ivan. Maar het voegt m.i. niet zoveel toe. Waarom zou je het wiel opnieuw uit vinden? -120dB S/N en een bandbreedte t/m 300Khz is zo'n beetje het beste dat ik tot nu gezien heb. Dat kan al sinds eind jaren 80 met conventionele schakelingen en discrete klasse A techniek. Tegenwoordig is zoiets heel betaalbaar. Het aardige is dat daar weer dezelfde principes uit de jaren 80 voor worden gebruikt. ;)   

Edited by Tubejack

De vraag is dus wat per saldo de voordelen zijn van klasse D. 

En Ivan gebruikt Cock zijn buizen eindversterkers wel eens en hoe verhouden die zich klankmatig met zijn klasse D?

Edited by carl

Energieverbruik is natuurlijk wel een punt Fuchs.  Hoewel als ik mijn buizen aan heb kan de verwarming een stuk lager. Compact hoeft voor mij niet echt.

1 hour ago, Tubejack said:

Het is een knappe techniek Ivan. Maar het voegt m.i. niet zoveel toe. Waarom zou je het wiel opnieuw uit vinden? -120dB S/N en een bandbreedte t/m 300Khz is zo'n beetje het beste dat ik tot nu gezien heb. Dat kan al sinds eind jaren 80 met conventionele schakelingen en discrete klasse A techniek. Tegenwoordig is zoiets heel betaalbaar. Het aardige is dat daar weer dezelfde principes uit de jaren 80 voor worden gebruikt.

Met het verschil dat je voor een zuivere 250W classe A versterker een eigen energiecentrale nodig hebt. Vervolgens stook je condensatoren en siliconen in een paar jaar op, zo heet wordt het. Of je wisselt ieder jaar de buizen. 250W buizen, Carver Silver Seven, 14x 6550 per kant.

Zuiver in wat ik hoor bij de diverse versterkers waar ik mee heb kunnen spelen, het komt heel heel akelig dicht bij m'n Graaf GM20 voor veel minder geld en met een veel lager energieverbruik. In het laag kan zo'n ding veel meer dan de Graaf en zeker wat het aansturen van luidsprekers betreft.

De prijs kwaliteitsverhouding is heel erg goed, voor ~1600.- Euro heb je een stereo Eigentakt of een Hypex Nilai. Het wisselen van de volledige Silver Seven buizen set buizen kost je meer.

1 hour ago, carl said:

Energieverbruik is natuurlijk wel een punt Fuchs.  Hoewel als ik mijn buizen aan heb kan de verwarming een stuk lager. Compact hoeft voor mij niet echt.

Dan moet je ook niet met buizen spelen @carl  Hier thuis is op het totale energie verbruik, niet van belang. 

1 hour ago, Tubejack said:

Wie heeft er 250 watt in de woonkamer nodig???

Je kan dat niet zeggen zo Jack...Op mijn Thiels heb ik verschillende versterkers gehad, waaronder een Bryston 4BE die had meer vermogen dan mijn Krell, Maar was niet om aan te horen...Bij de Krell valt alles precies op zijn plaats met minder vermogen. Het kan ook niet luid, maar precies goed. :) 

54 minutes ago, Roots said:

Je kan dat niet zeggen zo Jack...Op mijn Thiels heb ik verschillende versterkers gehad, waaronder een Bryston 4BE die had meer vermogen dan mijn Krell, Maar was niet om aan te horen...Bij de Krell valt alles precies op zijn plaats met minder vermogen. Het kan ook niet luid, maar precies goed. :) 

ik gebruik een Mark and Levinson No 29 voor mijn Thiels en die doet het ook veel beter dan de bryston 4B NRB welke ik daarvoor had met één vierde van het vermogen en gaat zeker niet zacht indien nodig.

1 hour ago, Roots said:

Dat kan inderdaad, als ze moeilijk aan te sturen zijn Roots. Sommige luidsprekers, duiken zelfs onder de 2Ω impedantie. 

Er staat momenteel een 2x 10watt versterkertje in de woonkamer.  Vandaag laten horen hoeveel laag er in sommige nummers van Deadmau5 zit. Met de nummers Seeya, Camilia en het bekende 4ware.  Het stond niet eens hard, maar zeer indrukwekkend. 

Edited by Tubejack
typefout

2 hours ago, Tubejack said:

Leuk weetje, klasse D is zover ik weet voorgekomen uit het ICE project 

Lees en huiver: https://en.wikipedia.org/wiki/Class-D_amplifier

bandbreedte is m.i. inderdaad wel wat er nog een beetje mist, maar dan moeten de schakelfrequenties ook nog eens een aardig eind de hoogte in. De Nilai ca. 70kHz (bekijk de cijfertjes) maar dat zit wel in de richting van de drie octaven boven de gehoorsgrens die je zou willen halen. De Graaf GM20 is in buizenland wel een uitzondering met 350kHz en op vol vermogen.

3 hours ago, Tubejack said:

Leuk weetje, klasse D is zover ik weet voorgekomen uit het ICE project

Het klasse D principe bestaat al veel langer, nml in de jaren 50 was de eerste versterker een feit, ontwikkeld door Ales Reeves.