Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 6 hours ago, Tubejack said: Bij nieuwe populair geprijsde apparatuur heb ik zo mijn bedenkingen. Na 7 jaar zijn meestal geen onderdelen meer te krijgen. Bij b.v. Accuphase, maak ik daar geen zorgen over. Dat is gebouwd voor een eeuwigheid Daar zeg je er ook wel wat bij. Babatoli bedoeld de hoogwaardige apparatuur waar het hier vaak over gaat. Die is echt nog wel heel degelijk gebouwd. Edited 2 oktober 2023 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 17 minutes ago, Hans van Liempd said: Dat hoeft natuurlijk niet persé zo te zijn. Sommige motoren hebben een laag aanloopkoppel en een hoger continuekoppel. Die motoren lopen vaak mooier rond omdat de verschoven polen voor aanlopen niet nodig zijn. Maar die NA motoren schijnen inderdaad wel erg weinig vermogen te hebben. Volgens Cock, (waar dit topic over gaat) is er juist een hoog koppel nodig om afremmen op welke manier dan ook bijna onmogelijk te maken. Ik heb ooit het motortje van een NA tafel vervangen. Het originele (zij kopen dat ook in) kon ik via de importeur kopen maar na wat opzoekwerk vond ik welk motortje het was en heb het ongeveer 10x goedkoper betaald. De motortje heeft maar net genoeg koppel om het plateau draaiend te houden. Er zijn zoveel mooie draaitafels in de wereld, dus zullen er toch heel wat mensen verstand van hebben, toch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 18 minutes ago, Hans van Liempd said: Daar zeg je er ook wel wat bij. Babatoli bedoeld de hoogwaardige apparatuur waar het hier vaal over gaat. Die is echt nog wel heel degelijk gebouwd. Het zijn keuzes Hans, of een hoofdprijs en een lange levensduur. Of qua techniek mee kunnen komen aan de top maar een minder lange levensduur. Ik kies voor het 2e, omdat ik ook wel weer eens wat anders wil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 8 minutes ago, Bebatoli said: Er zijn zoveel mooie draaitafels in de wereld, dus zullen er toch heel wat mensen verstand van hebben, toch. Wanneer ik soms technische oplossingen zie twijfel ik toch wel aan de vakkennis van de ontwerpers. Vaak kopieën van oude spullen en weinig vernieuwends. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Je kan nu niet eenmaal elke keer het warm water opnieuw uitvinden hé Hans. Toch is er evolutie, gegarandeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 1 hour ago, Hans van Liempd said: Volgens Cock, (waar dit topic over gaat) is er juist een hoog koppel nodig om afremmen op welke manier dan ook bijna onmogelijk te maken. Als je alleen maar koppel hebt heb je ook overshoot. Vandaar het tegelijkertijd remmen dat ook bij sommige tussenwielers wordt gebruikt. NA lost het overshoot probleem met een minimale aandrijving op en de gelijkloop met massa. Dat is een voordeel van 12" armen, daar kun je het plateau een veel grotere diameter geven, dus meer effectieve massa en een hogere inertia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 1 hour ago, Jongensdroom said: Uitslag Luisteraars - Technici: onbeslist. Zonder technici is er niet veel te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 21 minutes ago, Seed7 said: Als je alleen maar koppel hebt heb je ook overshoot. Vandaar het tegelijkertijd remmen dat ook bij sommige tussenwielers wordt gebruikt. NA lost het overshoot probleem met een minimale aandrijving op en de gelijkloop met massa. Dat is een voordeel van 12" armen, daar kun je het plateau een veel grotere diameter geven, dus meer effectieve massa en een hogere inertia. Alles wat in de BarcaNova draaitafel zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 56 minutes ago, Tubejack said: Het zijn keuzes Hans, of een hoofdprijs en een lange levensduur. Of qua techniek mee kunnen komen aan de top maar een minder lange levensduur. Ik kies voor het 2e, omdat ik ook wel weer eens wat anders wil. Ik ben niet zo van de wegwerpcultuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 11 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik ben niet zo van de wegwerpcultuur. +1. En ook niet van het geregeld aankopen van nieuwe/ andere apparatuur. Het meeste wat ik in bezit heb, is ouder dan 10jr. Behalve de DT en de netwerkspeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 56 minutes ago, Hans van Liempd said: Ik ben niet zo van de wegwerpcultuur. Ik ook niet, maar bij sommig spul heb je een de keuze: hoge kwaliteit, lage prijs, niet zo'n lange levensduur. Die verkoper gaat je dat echt niet vertellen, ik wel. Neem b.v. mijn Cambridge CXC loopwerk. Of een DAC. Een wat de denken van de nieuwe Musical Fidelity A1. Jamicon Elco's Het zijn prijstechnische keuzes van de fabrikant. 105C Vishay elco's zullen gauw 3x zo duur zijn. Aan de originele A1 heb ik heel goede ervaring samen met een paar Piep Pipers de 1e versie. Het was voor het eerst, dat ik ervaarde dat muziek gewoon in de lucht ontstond, nu is dat heel normaal uit een versterker, waarvan ik verwacht dat die heel duurzaam wordt. Nog 1 of 2 kleine aanpassingen. Edited 2 oktober 2023 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Wat ik van Cock begrepen heb rond motoren en plateaus is hier te lezen over de BarcaNova Sonore draaitafel: https://sites.google.com/site/vinylivan/op-bezoek/sonore-audio-platenspeler-snaar Of in dit Sonore verslag over het gewicht van het plateau: https://sites.google.com/site/vinylivan/op-bezoek/addendum-sonore-audio-platenspeler Blijft een bijzonder doordacht ontwerp. Zou deze Rotterdamse draaiert of Haarlemse analogert graag in mijn kamer hebben staan. Lekker plaatjes draaien Cock gaat naar de DAE 2023 dus trek ‘m aan de mouw en stel hem een vraag. Het liefst onder een kop koffie & broodje kroket of buiten een luisterruimte op de gang. Wel zo netjes natuurlijk voor de andere luisteraars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 (edited) 21 minutes ago, Ivan10 said: motoren en plateaus of licht en zo "hard" mogelijk gekoppeld, of veel massa en minimaal gekoppeld. Als je er tussen in zit moet je regelen, en dan ben je altijd te laat. Sturen zou wel kunnen maar is technisch heel erg lastig. Het omgekeerde, massa met "harde" koppeling werkt niet, hier zijn de Japanse DD fabrikanten op pijnlijke wijze achter gekomen. EMT zag het wel en heeft bij de sterkst aangedreven DD hele lichte plateaus. Een licht plateau met een lichte aandrijving werkt ook niet. De NA keuze is de eenvoudigste en een van de weinigen die volledig die richting zijn op gegaan. Edited 2 oktober 2023 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Leuk , ik hoop hem nog even tegen het lijf te lopen dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 oktober 2023 Report Share Posted 2 oktober 2023 Precies. Zoals onze HighEnd Motivatie Coach Wol (oud-forumlid) zou zeggen: “het gaat om de match”. En zo is ook de BarcaNova Sonore draaitafel samengesteld. Uitgaande van bepaalde wetmatigheden, de juiste combinatie vinden tussen de onderdelen van een draaitafel. Ik heb al heel lang geen NA draaitafel meer gezien of gehoord. Misschien zijn ze ook op de DAE. Wie weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) Het lijkt erop dat Analoque Audio ermee op gaat houden cq op een lager pitje gaat werken. Hij heeft wel erg veel merken afgestoten. Edited 3 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 16 hours ago, Hans van Liempd said: Ik ben niet zo van de wegwerpcultuur. Inderdaad Hans en of het nu per saldo allemaal beter klinkt betwijfel ik sterk. En een draaitafel kan nog zo perfect zijn, maar de plaat is dat helaas niet zoals ik gisteren weer constateerde. Nieuwe plaat en toch een hoogteslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 48 minutes ago, carl said: Het lijkt erop dat Analoque Audio ermee op gaat houden cq op een lager pitje gaat werken. Hij heeft wel erg veel merken afgestoten. Ik denk dat met name Pathos en Norma heeft afgestoten. Er zijn enkele merken verdwenen omdat de fabrikant een andere importeur wilde hebben. Ik denk even aan Synthesis, Essential Audio Tools, ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 16 hours ago, Ivan10 said: Wat ik van Cock begrepen heb rond motoren en plateaus is hier te lezen over de BarcaNova Sonore draaitafel: https://sites.google.com/site/vinylivan/op-bezoek/sonore-audio-platenspeler-snaar Of in dit Sonore verslag over het gewicht van het plateau: https://sites.google.com/site/vinylivan/op-bezoek/addendum-sonore-audio-platenspeler Blijft een bijzonder doordacht ontwerp. Zou deze Rotterdamse draaiert of Haarlemse analogert graag in mijn kamer hebben staan. Lekker plaatjes draaien Cock gaat naar de DAE 2023 dus trek ‘m aan de mouw en stel hem een vraag. Het liefst onder een kop koffie & broodje kroket of buiten een luisterruimte op de gang. Wel zo netjes natuurlijk voor de andere luisteraars. Ik ben er op zaterdag. Wie weet komen we elkaar tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 1 hour ago, Bebatoli said: Ik denk dat met name Pathos en Norma heeft afgestoten. Er zijn enkele merken verdwenen omdat de fabrikant een andere importeur wilde hebben. Ik denk even aan Synthesis, Essential Audio Tools, ..... Bedankt voor de info Guido. En inderdaad hoeveel merken wil je vertegenwoordigen. Ik wil trouwens nog eens naar zijn Rosso Fiorentino LS gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 42 minutes ago, pjotr27 said: Ik ben er op zaterdag. Wie weet komen we elkaar tegen. Leuk Pjotr. Misschien kunnen we afspreken dat we allemaal aan het eind van de dag bij Marco zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 56 minutes ago, carl said: Leuk Pjotr. Misschien kunnen we afspreken dat we allemaal aan het eind van de dag bij Marco zitten. Prima, ik weet alleen nog niet tot hoe laat ik blijf.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 17 hours ago, Ivan10 said: Precies. Zoals onze HighEnd Motivatie Coach Wol (oud-forumlid) zou zeggen: “het gaat om de match”. Eigenlijk is het gewoon eenvoudige fysica. Zeker bij draaitafels. Valt niet veel te matchen, uiteindelijk zijn er niet zo veel wegen naar Rome als je maar op het "rechte pad" blijft. Het pad van eenvoud en elegantie. Soortgelijke dingen bij het lager. Dan geven ze een zwiep aan het plateau en dan moet het uren uitdraaien. Waarom? Het is geen kwaliteitskenmerk. Waar het om gaat is dat het lager geruisloos draait en als het dat doet is wrijving op zich geen probleem zolang er voldoende aandrijving is om het geheel draaiende te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 oktober 2023 Report Share Posted 3 oktober 2023 (edited) Matchen: ik denk dat het zeker uitmaakt welke arm je op een draaitafel plaatst. Ik vermoed bij een subchasis meer dan bij een massa loopwerk. Edited 3 oktober 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duclaasie Posted 21 oktober 2023 Report Share Posted 21 oktober 2023 (edited) Na de vele verhalen kriebelde heb bij mij toch al een poos om Cock een keer te bezoeken. Wat daarin voor mij niet meehielp is de reis afstand van 190 km enkele reis. Kort geleden heb ik echter met @renenafgesproken om samen een keer naar Cock te gaan, aangezien we allebei in het noorden des lands wonen. Gister was het dan eindelijk zover en stond net voor twaalven René hier op de stoep. Om René ook te laten ervaren hoe mijn set klinkt en waar ik vandaan kom eerst hier een paar plaatjes gedraaid. Begonnen met het magistrale You want it Darker van Leonard Cohen, wat een mooi opgenomen plaat is die ook nog eens goed is geperst. Na Cohen volgde een MOV persing van Beth Hart, hier werd al gauw duidelijk dat mijn set niet erg vergevingsgezind is voor slechte opnames. Wat daarbij niet meehelpt is de akoestiek die naar mijn idee beter kan, maar uiteindelijk zal een slechte opname met goede akoestiek nooit beter worden. Als laatste volgde een plaat van Paolo Conte die René had meegenomen. Voor mij geen muziek die ik snel zou draaien, maar waarderen kan ik het zeker. Tijdens het draaien nog een beetje met de akoestiek gespeeld, zodat we ook beiden konden ervaren wat een kleine aanpassing soms kan doen. Zo is het plaatsen van een strook Akotherm op de salontafel (eerste reflectie) hier bijzonder effectief bijvoorbeeld. Na het luisteren zijn we richting Rotterdam getogen, waarbij de combinatie van slecht weer en vakantie verkeer er een reis van bijna 3 uur van maakte. Na de hartelijke ontvangst en een bak koffie met oranjekoek, waarvoor dank René, stak Cock van wal over het hoe en waarom. Ik vond het prachtig om te horen en te zien dat iemand met zo’n heldere visie op een compromisloze wijze zijn draaitafel heeft ontworpen. Over ieder detail is zeer goed nagedacht en uitgetest. Na een prachtig gloedvol betoog over het hele ontstaan van Sonore was het na verloop van tijd aan de muziek om zich te laten gelden. Nu hoor ik natuurlijk allerlei verhalen over hoe goed het wel niet zou klinken, echter zeker in de audio is er nog steeds een subjectieve factor in de vorm van smaak. Wat ik bij Cock echter ervoer qua drive, attack en klankechtheid had ik nog niet eerder ervaren. Het is al vaker gezegd, maar de snelheid, drive en definitie van vooral het laag vind ik ongekend, om nog maar te zwijgen over hoe het tot stand komt. Waar het mij nog het meest aan deed denken was de Kii Seven, alleen dan met een grotere en diepere weergave ( akoestiek..?) en een nog strakker en dieper laag. De eerste tracks werden van CD gespeeld op een Proceed loopwerk, wat werkelijk prachtig klonk. Vervolgens werd er overgeschakeld op de Sonore Barcanova draaitafel met een aangepast Ikeda element. Dit element is door Cock omgebouwd van permanente magneet naar fieldcoil en speel naar eigen zeggen op een naalddrk van 0,4 gram waarbij zelfs 100mu sporing nog wordt gehaald. Het element hangt in een Ikeda arm. Waar we bij mij thuis al Leonard Cohen hadden geluisterd stelde ook Cock deze plaat voor, waarbij we het vergelijk ook konden maken tussen CD en Vinyl. Nu is de weergave in deze set van beide mooi, maar spreekt het vinyl mij toch meer aan. Het klinkt vloeiender en meer boeiend, en dat is waar het uiteindelijk voor mij toch om draait in de muziek. Al met al een bijzonder leerzame, gezellige en interessante dag waarbij ik ook voor mijzelf helderder heb gekregen in welke richting ik wil met mijn set. Cock en René, bedankt voor de leuke dag. Edited 21 oktober 2023 by Duclaasie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts