Walt Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 (edited) Deze avond met Jeroen_d (mede eigenaar Daudio) op bezoek geweest bij Cock van der Weiden, Cock kan heel leuk vertellen (en veel.. ), maar we hebben ook naar muziek geluisterd. Mooiste vond ik de echte mono platen, afgespeeld met een mono naald, en dan hebben we het over 70 jaar oude muziek, geweldig gewoon, heel realistisch. Cock heeft de draaitafel helemaal zelf bedacht, idee is een licht plateau en een enorm snelle en krachtige motor, met een snaar die zeer strak staat en alles 1:1 doorgeeft. Ik val in herhaling, maar de (fijn) dynamiek, het realisme in het geluid, de ambiance daar is gewoon heel goed voor elkaar. Wat ik leuk vond, zowel Cock als Jeroen hebben beide erg goede oren, je krijgt dan discussies over de muziek, en hoe dingen zijn opgenomen, ik hoor dat zelf minder, maar superleuk om zo te ervaren. Omdat beide heren nogal open baffle fanaten zijn, ging het ook nog over het (deels) lossnijden van de konus en de spider, de voor en nadelen ervan. Jeroen vroeg aan Cock of Cock het een bezwaar zou vinden, als hij hier ook eens mee zou gaan testen, dat was geen probleem, Cock vind het juist fijn dat bepaalde ideeën worden omarmt, en kennis blijft behouden. En beter dan vorige keren dat ik daar was: toen ging de wekker de dag erna om 5:25, morgen gelukkig niet.. Groetjes Walter Edited 10 december 2023 by Walt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 (edited) Geweldig Walt - draai je nog een keer om in bed! Edited 10 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 Mooie ervaringen zijn dat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 13 hours ago, Walt said: Deze avond met Jeroen_d (mede eigenaar Daudio) op bezoek geweest bij Cock van der Weiden, Cock kan heel leuk vertellen (en veel.. ), Omdat beide heren nogal open baffle fanaten zijn, ging het ook nog over het (deels) lossnijden van de konus en de spider, de voor en nadelen ervan. Jeroen vroeg aan Cock of Cock het een bezwaar zou vinden, als hij hier ook eens mee zou gaan testen, dat was geen probleem, Cock vind het juist fijn dat bepaalde ideeën worden omarmt, en kennis blijft behouden. Groetjes Walter Op het zelfbouw forum geeft Jeroen geen commentaar. Voor iemand met commerciële belangen snap ik dat wel. Maar uit dit laatste stukje dat je schrijft, maak ik op dat hij het toch wel goed vond klinken. Anders zou je daar immers niks mee willen doen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 @ Walt. Een mooie ervaring die je met heel wat anderen deelt. Mono klinkt kennelijk beter dan wat dan ook. Maar, nogmaals, het heeft weinig betekenis. Wie heeft er nog een draaitafel en nog veel geringer is het aantal platendraaiers met een mono-element. En hoeveel mono-platen heeft men dan en wie wil er nog Vera Lynn draaien? Het is streamen wat de klok slaat en de streamers en eigenlijk alle anderen zijn het meest gebaat met totaal vernieuwde kleine, huiskamervriendelijke luidsprekertjes die feilloos alles tussen de 16 en de 20,000 Hz weergeven samen met een klein versterkertje, luciferdoosjeformaat. Daar zit de wereld wel op te wachten. Mono is voorbij. Misschien ooit in de verre toekomst maar de komende decennia is het stereo of multichannel wat de klok zal slaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 23 minutes ago, Kraus vonBentinck said: Mono is voorbij. Misschien ooit in de verre toekomst maar de komende decennia is het stereo of multichannel wat de klok zal slaan. Is multichannel ok al niet passé? Ja, mono is voor een kleine markt nog interessant; maar wat kan het vreselijk mooi klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 3 minutes ago, Ove Rickland said: Is multichannel ok al niet passé? Neen hoor. Daar wordt juist heel veel aan ontwikkeling gedaan, 13 kanalen is waar men inmiddels naar streeft. Het wordt aan de opname kant ook steeds "makkelijker" met nieuwe microfoon constellaties en betere software, Ambisonics (al heel oud) bijvoorbeeld. Niet meer extra geluid van zij-achterkant maar ook van boven. Ook niet meer alleen voor de bioscoop of het "home theater" maar ook voor games en speciale koptelefoons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 24 minutes ago, Seed7 said: Neen hoor. Daar wordt juist heel veel aan ontwikkeling gedaan, 13 kanalen is waar men inmiddels naar streeft. Ik had het over serieuze muziek. Niet over spelletjes en zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 2 minutes ago, Ove Rickland said: Ik had het over serieuze muziek. Niet over spelletjes en zo. Pfffff... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 Nee nee nee Ove...Je wil het hebben over plaatsing, diepte en ruimtelijkheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 Ha Seed, doe eens wat suggesties dan voor 13 kanaals opnames, ben wel benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 37 minutes ago, Walt said: Ha Seed, doe eens wat suggesties dan voor 13 kanaals opnames, ben wel benieuwd! Op het moment bij mijn weten alleen nog films in Dolby Atmos. Dit zijn dan nog niet echt 13 discrete kanalen De processor mixt e.a. naar 7.2.4, 7 rondom kanalen, 2 effect kanalen (subs) en 4 plafond kanalen. (er zijn al processors voor 32 kanalen op de markt) De beste geluidskwaliteit die ik gehoord heb in 7.2.4. is Roger Water's The Wall Blue Ray (2015). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 Veel songs en artiesten breken toch door bij een nieuwe generatie door juist de muziek in online games of videogames. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 (edited) Willen mensen wel zoveel speakers in huis ik kan het me niet voorstellen. Ook al is een thuisbioscoop 7.2 natuurlijk wel gaaf. Maar om geluidsoverlast te voorkomen, dat lijkt me dan toch moeilijk. Edited 10 december 2023 by Ivan10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 1 hour ago, Ove Rickland said: Ik had het over serieuze muziek. Niet over spelletjes en zo. Wat is "serieuze" muziek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 Films en video games vallen daar wat mij betreft niet onder, ‘serieuze’ muziek is tegenwoordig toch veelal in stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebatoli Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 6 minutes ago, Walt said: Films en video games vallen daar wat mij betreft niet onder, ‘serieuze’ muziek is tegenwoordig toch veelal in stereo. Ik begrijp niet waarom er film en games bijgehaald worden, er word veel meer meerkanaals opgenomen dan je denkt, alleen word het vaak naar stereo gemixt. Verder vind ik de naam "serieuze" muziek uiterst subjectief, want de ene vind Marco Borsato serieuze muziek en de andere niet. Waar trek je de grens.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 (edited) "Films en video games vallen daar wat mij betreft niet onder, ‘serieuze’ muziek is tegenwoordig toch veelal in stereo." Dat wist de vragensteller natuurlijk ook wel! Edited 10 december 2023 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 december 2023 Report Share Posted 10 december 2023 (edited) 5 hours ago, Kraus vonBentinck said: - @ Walt. Een mooie ervaring die je met heel wat anderen deelt. Mono klinkt kennelijk beter dan wat dan ook. Maar, nogmaals, het heeft weinig betekenis. Wie heeft er nog een draaitafel en nog veel geringer is het aantal platendraaiers met een mono-element. En hoeveel mono-platen heeft men dan en wie wil er nog Vera Lynn draaien? - Mono is voorbij. Misschien ooit in de verre toekomst maar de komende decennia is het stereo of multichannel wat de klok zal slaan. - Ik draai nog veel oude muziek die mono is opgenomen Kraus. Zeker als het herpersingen zijn krijg je een zeer goed resultaat ook met een stereo element. Wat mij betreft een beter resultaat dan de zoveelste geremasterde stream. - Ons leven leven is ook beperkt en er zal nog zoveel veranderen. Dus geniet maar van je monoplaten en je Aston Martin zolang het nog kan is mijn stelling. Streamen kan altijd nog. Edited 10 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 9 hours ago, Bebatoli said: Ik begrijp niet waarom er film en games bijgehaald worden, er word veel meer meerkanaals opgenomen dan je denkt, alleen word het vaak naar stereo gemixt. Het ging mij om wat er daadwerkelijk in meerkanaals wordt uitgebracht en dat zijn films en games. Er is ook muziek in meerkanaals verkrijgbaar. Veelal de zoveelste remix versie van uitgekauwde populaire "serieuze muziek" en maar weinig nieuw werk. Cowboys Junkies' Trinity Sessions is op 4 sporen Ambisonic opgenomen, of er andere dan stereo mixes zijn heb ik nooit naar gekeken. Er zijn een aantal hoorspelen in 5.1 uitgebracht. --- T.a.v. "serieuze muziek", Bach was een broodschrijver, Mozart was een broodschrijver, Hazes was een broodschrijver (met een rijm- of puzzelwoordenboek), Akira Yamaoka is een broodschrijver, John Williams is een broodschrijver, Philip Glass is een broodschrijver (met een atelier met componisten die voor hem de schetsen met nootjes invulden). Het idee van de briljante (eenzame) kunstenaar die leeft van de lucht goedkope rode wijn en koude diepvries pizza's is een modern romantisch idee. Het merendeel van de (kunst)geschiedenis waren het vaklieden die een broodheer dienden. Maar, ga gerust je gang, trek lijntjes en kadertjes. Plak er stempletjes op. Voor mij maakt het de muziek niet anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 (edited) Met het begrip “broodschrijver” heb ik wel moeite Seed. Componisten zijn er allemaal aan begonnen omdat ze het leuk vonden. Dat het geld oplevert is vervolgens een stimulans om het te blijven doen. Edited 11 december 2023 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 Geld dat niet voor de meeste van ons hier? Ik neem tenminste aan dat je een vak gekozen hebt waar je lol in hebt of had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 Dat wilde ik juist zeggen George. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 Inmiddels 100% off-topic Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 11 december 2023 Report Share Posted 11 december 2023 52 minutes ago, kappa7 said: Geld dat niet voor de meeste van ons hier? Ik neem tenminste aan dat je een vak gekozen hebt waar je lol in hebt of had. Die keus is toch niet iedereen altijd gegeven, helaas. Was het maar zo eenvoudig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts