Tubejack Posted 26 april Report Share Posted 26 april 11 minutes ago, Jongensdroom said: Vrede op aarde. Het is vandaag droog. Eindelijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 1 mei Report Share Posted 1 mei On 12-12-2023 at 22:21, thingman said: Eerlijk gezegd denk ik dat jij in dit leven sowieso geen nieuwe LS meer zult kopen. Dit sleept nu al een paar jaar aan toch, sinds je er voor het eerst over begon hier. Knopen doorhakken is niet heel erg jouw ding. Het plezier zit waarschijnlijk meer in het zoeken dan in het bezit ervan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 17 mei Report Share Posted 17 mei (edited) Naar aanleiding van mijn opmerking dat een computer gestuurde trafo wikkelaar zeker zo goed is als een hand wikkelaar, kreeg ik een appje van Cock. Hij vond dat voor hem niet het geval. (Smiley) Even met hem gebeld en dan komt er van alles aan bod natuurlijk. In dit geval mijn vraag of het zin zou hebben om de bedrading in mijn filter te vervangen. In dat filter zitten namelijk goud gecoate koperdraden. Nou wist ik wel dat Cock niet van draden houdt met een coating van ander materiaal dan de kern, maar of dat op de kleine stukjes in een filter ook invloed zou hebben, wist ik niet. Het antwoord was duidelijk: DOEN! Dus alle kleine stukjes draad vervangen door de HF litze die ik nog had. Voor het hoog drie draadjes van 128x 0,04 mm samen gevoegd en voor de midsectie 5 van die draadjes. In totaal al gauw 100 draadjes vertind en samengevoegd. Vervolgens overal waar de 0,5 mm zat (soms waren dat er twee samengevoegd en soms 4 samengevoegd) deze vervangen door de litze. En dat had dus weer een positief effect. Het hoog is wat “voller” geworden met behoud van detail. Ook het mid is voller. En vreemd genoeg het laag strakker. Maar vooral de snelheid van inzetten, rust en de zwarte achtergrond zijn heerlijk. Een aanrader hoor. groet, Leobus Edited 17 mei by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 17 mei Report Share Posted 17 mei Cock stelt je nooit teleur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 mei Report Share Posted 17 mei Mooi dat je de speaker nog weer wat heb verbeterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei Wellicht zit er nog meer winst in de filtercomponenten zelf…? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei 3 hours ago, Walt said: Wellicht zit er nog meer winst in de filtercomponenten zelf…? Beter kan natuurlijk altijd, maar wat er in zit is al van behoorlijke kwaliteit. Zeker nu ik de spanningsdeler weerstanden heb vervangen door Duelund cast grafiet. Wat zou jij in dit filter nog vervangen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei (edited) On 12-12-2023 at 22:21, thingman said: Eerlijk gezegd denk ik dat jij in dit leven sowieso geen nieuwe LS meer zult kopen. Dit sleept nu al een paar jaar aan toch, sinds je er voor het eerst over begon hier. Knopen doorhakken is niet heel erg jouw ding. Het plezier zit waarschijnlijk meer in het zoeken dan in het bezit ervan! Ik had eerlijk gezegd wel een beetje genoeg van het zoeken @thingman Uiteindelijk ben ik maar iets van een jaar bezig geweest vanaf de levering van de spullen van Riva Sono en het resultaat staat. Nu wordt het voorlopig alleen nog maar zoeken naar kleine dingen zoals een usb kabel e.d. Als de plate absorbers er hangen wil ik nog wel eens een sub proberen (met lage verwachtingen). De Harmonizers van Cock komen ook nog wel aan de beurt. Dat is allemaal “just fun”. Edited 18 mei by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei Wij hebben 2 dorpen verderop zo'n handig electronica winkeltje. Het staat er altijd mudvol met TV's en andere apparatuur dat gerepareerd is of nog nagekeken moet worden. Hij heeft altijd de mooiste USB kabeltjes want USB is er in vele varianten. De winkel heet Top electronics wat niet zeker overdreven is. Altijd leuk en vooral kundig geholpen. Voor rond €10 heb je een top kabel. Meer geld geef ik er niet aan uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei Je hoort het niet Jack? Ik ben verder digibeet hoor vandaar opening van een digitaal kabel topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei 1 minute ago, carl said: Je hoort het niet Jack? Ik ben verder digibeet hoor vandaar opening van een digitaal kabel topic. Dat vind ik het mooie van digitaal, goed, is goed genoeg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei 5 hours ago, Tubejack said: Dat vind ik het mooie van digitaal, goed, is goed genoeg. Ik ken wel "wie goed doet, goed ontmoet". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 18 mei Report Share Posted 18 mei Ha Leobus, op het hoog heb je de gewone Mundorf Supreme zitten, een goede condensator maar hier is wel verbetering mogelijk, en dit is een belangrijke klank bepalende component. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei 19 hours ago, Walt said: Ha Leobus, op het hoog heb je de gewone Mundorf Supreme zitten, een goede condensator maar hier is wel verbetering mogelijk, en dit is een belangrijke klank bepalende component. En welke zou je dan aanraden? Ik zie extreme prijzen bij Duelund. Dat gaat het zeker niet worden. Bovendien heeft Jeroen al een keer aangegeven dat de serie condensator die zowel voor de midsectie als voor de hoogsectie zit, het effect van betere hoogcondensatoren voor een deel teniet doet of op zijn minst beïnvloed. Dan zou ik de hoogsectie moeten ontkoppelen van die dikke 80 mu condensator. Nu ik een losse filterkast heb, kan dat eventueel wel. In dat geval kunnen die twee Mundorfs vervangen worden door één cap met 5,6 mu waarde. Wat stel je dus voor? groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buizerd Posted 19 mei Report Share Posted 19 mei Je kunt die 80 uF ook eens bypassen met een zilvermica, idem voor de C’s daaropvolgend. Probeer het eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olaf Analogue Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei De 80 uf condensator staat uiteindelijk ook in serie met de tweeter en deze is dus inderdaad van invloed. Het voorstel van Buizerd is een veel toegepaste, makkelijke en betaalbare optie. Dit kan inderdaad met de voorgestelde silver/mica condensator of anders met een MKP 1837, deze laatste gebruikte ikzelf altijd in dit soort gevallen, ook Tony Gee maakte daar veel gebruik van Het geeft je dan in ieder geval een antwoordt of er daardoor wat verandert, bevalt het niet dan heb je ze ook zo weer verwijderd. Deze kleine condensatoren worden dus parallel geschakeld aan de reeds aanwezige condensatoren in je filter. De waardes ervan zijn zo klein dat ze verder geen invloed hebben op de werking van het filter, maar ze laten wel meer micro-details door waardoor de weergave wat transparanter wordt en de ragfijne details wat meer hoorbaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei Ha Leobus, Heeft Jeroen dat expres zo ontworpen? Niet ideaal inderdaad zo’n grote C waar alles doorheen moet. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei Ha Leobus, Met de tweeter condensator kun je het geluid verder naar je smaak zetten. De bekende Mundorf SGO klinkt zeer fraai wel enige nadruk op het tophoog, maar zeer ruimtelijk. De Duelund RS die ik gebruik is neutraler, ook fraai, lees Tony Gee zijn reviews. Zijn condensator vergelijk kan je een richting geven. Ik zou zelf nu weer een koperfolie type kiezen, wegens de natuurlijke klank. Groetjes Walter Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei (edited) 4 hours ago, Walt said: Ha Leobus, Heeft Jeroen dat expres zo ontworpen? Niet ideaal inderdaad zo’n grote C waar alles doorheen moet. Groetjes Walter Ja, dat was nodig omdat er in de topkast geen plaats was voor de dikke condensator. Die zat dus in de baskast. Overigens was dat in de originele Parsival ook het geval. Daar omdat de topkast ook als monitor te gebruiken was. Met baskast moet de mid afgekapt worden en dat werd dus gedaan door die cap in de toe te voegen baskast te stoppen. Daar zat hij dus wel voor het hele topfilter. Ik heb nu het topfilter inclusief die dikke cap in een aparte kast gezet en kan dus evt die 80 mu bypassen voor de topsectie. Heb ik al eens gedaan, maar vond dat niet beter. groet, Leobus Edited 20 mei by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei 2 hours ago, Walt said: Ha Leobus, Met de tweeter condensator kun je het geluid verder naar je smaak zetten. De bekende Mundorf SGO klinkt zeer fraai wel enige nadruk op het tophoog, maar zeer ruimtelijk. De Duelund RS die ik gebruik is neutraler, ook fraai, lees Tony Gee zijn reviews. Zijn condensator vergelijk kan je een richting geven. Ik zou zelf nu weer een koperfolie type kiezen, wegens de natuurlijke klank. Groetjes Walter De Tony Gee test heb ik al bekeken. Maar telkens als daar hoge cijfers worden gegeven lopen de prijzen per cap op tot waardes rond de 300 euro per stuk. Dat vind ik toch wel extreem. En alleen Mundorf heeft er een met een waarde van 6,2 mu. Bij de andere moet ik weer gaan samenstellen en loopt het helemaal in de papieren. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei (edited) Ikzelf zou er niets meer niet veel meer aan doen. De kwaliteit van het hoog én het midden wordt m.i. voornamelijk bepaald door die papier in olie van 80µF. Als dat een Russische PIO is. is een ASC X386S mogelijk interessant. Edited 20 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
HansP Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei Is het ook mogelijk om dan meerdere condensators te gebruiken nu je toch in een aparte kast de boel hebt opgezet? Ik heb er in ieder geval wel die opzet, alhoewel ik daar niets meer aan hoefde te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei (edited) 3 hours ago, Tubejack said: Ikzelf zou er niets meer niet veel meer aan doen. De kwaliteit van het hoog én het midden wordt m.i. voornamelijk bepaald door die papier in olie van 80µF. Als dat een Russische PIO is. is een ASC X386S mogelijk interessant. Of het Russisch is weet ik niet meer. de letterlijke tekst op die condensator is: Capacitor SH 80mfd +/- 5% 500vac 50/60 hz 25/70/21 p/n:65p80j500nf EYUDA INTERNATIONAL For motor run applications no pcb’s Weet dus ook niet of jouw voorstel een verbetering zal geven. Ooit had ik er nog een bypass cap van 0,22 mfd overheen. Die heb ik er uit gehaald, maar weet niet meer waarom. Ik vermoed omdat het een Teflon uitvoering is. Misschien toch eens terug plaatsen nu ik andere bekabeling in het filter heb. dat is deze. https://soviet-tubes.com/product/ft-3-0-22uf-600v/ groet, Leobus Edited 20 mei by leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Walt Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei Als het technisch (volgens Jeroen) niet uitmaakt om die grote serie C uit de signaalweg van de tweeter te halen, zou ik dat doen. Dan is de baan vrij voor een andere condensator op het hoog. Een bedrag van 200-300 euro voor een condensator is fors, maar als je daarna de komende 10 jaar een beter geluid hebt..? En je kan Cock eens vragen, volgens hij kent hij nog bepaalde types die zeer goed klinken en niet overpriced. Ik weet dat hij juist geen fan is van die dure Duelund en Mundorf spul. De Mundorf Supreme die je nu hebt is overigens ook niet verkeerd, behoorlijk neutraal, doet weinig fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 mei Report Share Posted 20 mei (edited) Dag Leo, die Russische teflon condensatoren heb ik ook ergens liggen. Alleen dan 0,33uF. Joekels zijn het Zover ik 1-2-3 kan nagaan zijn die 80µF motor aanloopcondensatoren Europees. ASC X386S MKP in olie gebruik in mijn 300B buizen versterker. Ze doen onopvallend hun werk. Tony Gee heeft er ook een stukje overgeschreven voor het gebruik in luidspreker wisselfilters dat is weer een heel andere toepassing dan in een voeding voor buizen versterkers. Zie onder: Maar ik heb het hele topic niet gevolgd, mis je wat in het geluid? Mijn eigen ervaring met condensatoren dat vanaf zeg een paar € voor een fatsoenlijke Siemens/Wima/etc MKP condensator t.o.v. een Jensen koperfolie in olie in mijn oren de verschillen maar klein zijn. Ik heb ook niet zo'n absoluut goed gehoor als Cock. ASC X386S MKP in oil 600VDC - 10% tolerance Technical specifications: Industrial application capacitor. Although the tolerance stated is meant to be a poor +/- 10%, I measured all of them and they were all spot-on the stated capacitance. Now that is what I call built to industrial standards! I guess they state such a large tolerance because being designed for industrial applications they will be used in varying temperature conditions. The vegetable oil inside will therefore vary in fluency. But at normal room temperature they seem to be at their best. The values are different to the standard range but they come in values from 1,0 to 60uF although small quantities are hard to get unless you want to order more than a hundred of them. ASC also supplies these metallized polypropylene types to other notable High-End Audio companies, including Conrad-Johnson. ASC polypropylene and oil capacitors feature a sealed metal 'oil can' construction and hefty four-way solder/connector lugs on the bottom. The capacitor itself is made of metallized polypropylene film, similar in construction to standard MKP's, but suspended in a bath of vegetable oil: some claim that this oil provides a damping effect in audio circuits. When you shake it you can hear the oil splash around! Sound: They sound a bit dull at first because they take a while to burn-in. But after a few days of normal use they deliver a wide and open sound stage. Nice and neutral, maybe a slightly warm and lush sound. One of those things that don’t impress at first but sort of grow on you after a while, you learn to appreciate their qualities - great! If you want a lively and bright sounding filter then this is not your cap (try a Hovland Musicap instead), if you are looking for a smooth, warm and relaxed sound then give these a try. Verdict: 8- Edited 20 mei by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts