Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Waarom zou Leo zijn 80uf moeten vervangen voor een soort van zelfde exemplaar?

Dat soort startcondensators kosten vroeger al een gulden of 60...In de koeltechniek worden die veelvuldig gebruikt.

Ik zou net zoals Walt zegt, die condensator skippen voor het hoog...Maar dat heb ik al eerder gezegd. :) 

Je kunt ook zeggen: "wat je in het begin verliest, krijg je verderop niet meer terug". Het is m.i. in dit filter een zinloze exercitie

"betere" condensatoren voor het hoog te plaatsen.  Terwijl het in een ander filter het een heel goed idee is om daar zo verliesarme condensatoren te plaatsen. Verder "moet" niemand van mij wat. Maar daar zou ik zelf naar kijken. Die ASC condensatoren zijn relatief goedkoop en worden in de duurste high-end apparatuur gebruikt o.a. in sommige  CJ versterkers.

Paralel schakelen van een kleine en grote condensator -voor meer details-  zie je nog steeds af en toe in dure apparatuur. Maar om de klank niet te veranderen.  Van hetzelfde merk en type een kleine en grote condensator paralel.

Maar wat anders, wat mis je eigenlijk @leobus?  Als het goed is, is het toch goed? 

Als je iets niet ervaart, wat er wel zou kunnen zijn, mis je niks. Je weet immers niet dat het er wel zou kunnen zijn.

Daarom is experimenteren leuk. Het kan positieve (maar ook negatieve) verassingen opleveren. Dus ik experimenteer graag door.

Maar dat doe jij (Jack) toch ook?!

Groet,

Leobus

1 hour ago, leobus said:

Als je iets niet ervaart, wat er wel zou kunnen zijn, mis je niks. Je weet immers niet dat het er wel zou kunnen zijn.

Daarom is experimenteren leuk. Het kan positieve (maar ook negatieve) verassingen opleveren. Dus ik experimenteer graag door.

Maar dat doe jij (Jack) toch ook?!

Groet,

Leobus

Dag Leo, dat doe ik regelmatig. Ik experimenteer niet voor het experimenteren.  Maar vaak wel met een bepaalde logische gedachte/ideeën vooraf. B.v. bij condensatoren is de verliesfactor die ze TAN noemen heel interessant. Maar dat zegt nog weinig of niets, over de klank.  

Je kunt ook dingen "te goed" maken waarna je alleen: " high-end audiofiele tingeltangel" muziek kunt draaien.:lol: De rest klinkt afschuwelijk. :wacko: Er zijn mensen die hier nog net niet gillend het pand hebben verlaten. Er is een bepaalde grens. Daar kom je vanzelf achter.   

Vandaar de vraag : Hoe klinkt het nu? 

Edited by Tubejack

Het klinkt hier best lekker Jack. Als ik niet de gelegenheid had om aan mijn zelfbouw speakers te sleutelen, zou ik niet de behoefte hebben om te gaan experimenteren. Als het dus commerciële boxen waren geweest was ik klaar en tevreden.

Maar ja, dat experimenteren zit nou eenmaal in mijn bloed!😉😌

46 minutes ago, Tubejack said:

Dag Leo, dat doe ik regelmatig. Ik experimenteer niet voor het experimenteren.  Maar vaak wel met een bepaalde logische gedachte/ideeën vooraf. B.v. bij condensatoren is de verliesfactor die ze TAN noemen heel interessant. Maar dat zegt nog weinig of niets, over de klank.  

Je kunt ook dingen "te goed" maken waarna je alleen: " high-end audiofiele tingeltangel" muziek kunt draaien.:lol: De rest klinkt afschuwelijk. :wacko: Er zijn mensen die hier nog net niet gillend het pand hebben verlaten. Er is een bepaalde grens. Daar kom je vanzelf achter.   

Vandaar de vraag : Hoe klinkt het nu? 

Een goede set zorgt ervoor dat je kunt genieten van een goede opname. Een goede set laat een slechte opname genadeloos door de mand vallen.

Jij wilt een slechte opname goed laten klinken? Hoe dan?

26 minutes ago, Jongensdroom said:

Een goede set zorgt ervoor dat je kunt genieten van een goede opname. Een goede set laat een slechte opname genadeloos door de mand vallen.

Jij wilt een slechte opname goed laten klinken? Hoe dan?

Zo te lezen hebben wij twee allebei een andere definitie van: "goede set".

Ik vind een set pas goed, als ik naast  perfecte opnames ook "mindere" en "gecomprimeerde" opnames kan afspelen. 

Uiteraard heb ik ook een versterker waarmee slechte opnames door de mand vallen en briljante schitteren.  Maar dan is de keuze wel erg beperkt.  Ik hou voornamelijk van moderne muziek en die opnames zijn niet altijd even goed....

59 minutes ago, leobus said:

Het klinkt hier best lekker Jack. Als ik niet de gelegenheid had om aan mijn zelfbouw speakers te sleutelen, zou ik niet de behoefte hebben om te gaan experimenteren. Als het dus commerciële boxen waren geweest was ik klaar en tevreden.

Maar ja, dat experimenteren zit nou eenmaal in mijn bloed!😉😌

Mmm ja maar als mens, heb je toch een doel? B.v. beter gedefineerd laag of sprankelend hoog of natuurlijke vrouwen stemmen of dit allemaal.  O wacht ...  vergeet ik hen, die alleen al het "prutsen" leuk vinden. Dan is mijn advies: Hou de soldeerbout heet" ;)  

26 minutes ago, Tubejack said:

Ik vind een set pas goed, als ik naast  perfecte opnames ook "mindere" en "gecomprimeerde" opnames kan afspelen. 

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Het heeft voor mij geen zin als ik niet mijn favoriete muziek kan afspelen. Aangezien dat juist minder goed opgenomen is. Maar dat gaat met mijn set prima. Het klinkt wat vlakker maar verder klinkt het prima tot goed .

Ik zet vaak de muziek gewoon op shuffle play en geniet dan van alles wat er voorbij komt. En dat is voor mij een voorwaarde voor een goede set.

Inderdaad springen de goede opnames er tussenuit, maar dat gaat niet ten koste van het luister plezier naar de rest.

Met een heel goede set kun je iedere opname afspelen. Opnames zijn wel divers maar zelden slecht dat je ze niet kunt draaien omdat het niet klinkt. Het is alleen zaak om je set zo natuurlijk mogelijk klinkend te houden. Dan hoor je niks meer en niks minder dan wat er is en valt er niks door de figuurlijke mand. Dat blijkt in de praktijk echter soms lastiger dan ik het zo schrijf. Zeker highend plaatst een vergrootglas op muziek. En het kan op nuances op nogal wat plekken en onderdelen mis. Dan gaat het echt niet alleen om tonaal. Helaas horen de meesten van ons die nuances wel (vroeg of laat) en dus kan het gaan storen.

Inderdaad @Olaf Analogue en @Mediator Ik heb een playlist met honderden nummers met zeer gevarieerde muziek van licht klassiek, jazz, pop, new age, trance tot vette house etc. Kan ik zo achter elkaar afspelen.

On topic: Nog even en Cock heeft niets meer te doen :P Vind hij vast niet erg. Cock kennende, zal ik er niet ver naast zitten dat hij net als ik leukere leukere en mooiere dingen te doen heeft dan audio.  ;)

9 hours ago, Mediator said:

Met een heel goede set kun je iedere opname afspelen. Opnames zijn wel divers maar zelden slecht dat je ze niet kunt draaien omdat het niet klinkt. Het is alleen zaak om je set zo natuurlijk mogelijk klinkend te houden. Dan hoor je niks meer en niks minder dan wat er is en valt er niks door de figuurlijke mand. 

Helemaal mee eens Med. 

On 21-5-2024 at 13:52, Tubejack said:

On topic: Nog even en Cock heeft niets meer te doen :P Vind hij vast niet erg. Cock kennende, zal ik er niet ver naast zitten dat hij net als ik leukere leukere en mooiere dingen te doen heeft dan audio.  ;)

Cock zijn grootste passie is muziek en alles wat er mee samenhangt zoals een goede weergave daarvan.

3 hours ago, carl said:

De kans dat ik deze muziek hier vaak speel is vrij klein Jack (big smile).

Op een goede set kon je toch alles spelen? :rolleyes: Ik heb vast nog wel wat heftigers, in een van mijn playlist. 

12 hours ago, Tubejack said:

Misschien een idee om je  Finals in te spelen met JB Dunckel - Carbon :rolleyes:

Smaken verschillen. Ik vind het best relaxte muziek. Net zoiets als Blank en Jones. Maar ik zit ook in de fase waarin ik weer graag nieuwe muziek ontdek. 

Herkenbaar   @Mediator Qobuz en Spotify , mijn schoonzoon en 1 van mijn dochters geven ook af en toe aardige suggesties. Er is ook andere muziek met diep laag.

On-topic: Cock's "Kefjes" kunnen niet voor niets, afgrond diep laag :rolleyes:

Edited by Tubejack

Bij mij mijn dochter van bijna 16 ook @Tubejack. Zo vaak muziek die ik niet ken. Ook wel geregeld ‘yo motherf*cker’ muziek. Maar het blijft muziek hè. Als ze straks maar niet met zo’n vent thuis komt 😬 dan vind ik het al best. 

Edited by Mediator