Jump to content

Het volgende "slachtoffer" van Cock

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

2 minutes ago, Mediator said:

1. Ik hoef mij niet te verdedigen. Ik deel zoals ik het ervaar in de hoop iemand op weg te helpen. Doe je er niets mee ook prima. Ik luister niet naar jouw set. 

2. Ik neem aan dat Jongensdroom het had over jouw opmerking en niet over mijn tekst.

Dat denk ik ook, alleen haalde hij het verkeerd aan. 😉

• 5 months later...

Uitgebreid verslag van een bezoek aan de luisterruimte van Cock.

Ik heb de afgelopen 50 jaar, nog nooit ergens een installatie gehoord, die zo dicht bij live muziek komt. 

1 hour ago, Jongensdroom said:

Uitgebreid verslag van een bezoek aan de luisterruimte van Cock.

Ik heb de afgelopen 50 jaar, nog nooit ergens een installatie gehoord, die zo dicht bij live muziek komt. 

Het uitgebreide verslag komt nog? 

Kort en bondig door Jongensdrooms droge humor (maximaal) uit de doeken gedaan wat zo bijzonder imponeert bij Cock, het luisteren naar levendige muziek en 100% meegenomen worden in de desbetreffende opname.

Hoe Cock dat doet kan hij alleen zelf vertellen.

Edited by Buizerd

4 hours ago, Buizerd said:

Kort en bondig door Jongensdrooms droge humor (maximaal) uit de doeken gedaan wat zo bijzonder imponeert bij Cock, het luisteren naar levendige muziek en 100% meegenomen worden in de desbetreffende opname.

Hoe Cock dat doet kan hij alleen zelf vertellen.

😉

Bij Cock klinkt het levensecht, stemmen heb ik nooit meer realistisch uit een set speakers horen komen. En dan is maar 1 aspect van de weergave, hoe zo’n laag uit 2 stuks 13cm unit kan komen, is ook tamelijk bizar. 

Vorige week ook weer een keer bij Cock wezen luisteren. Ik kende de set al van vorige luistersessies. Maar vorige week was het voor mij toch anders. Volgens mij (nog) niet het niveau dat ik ken van de periode vóór de val van de muur. Zeker nog steeds een zeer hoog niveau, maar ik denk dat het nog beter gaat worden als alles weer als vanouds wordt. Ik zag in ieder geval wat vreemde bekabeling achter de set hangen. Dat leken mij geen “Cock kabels”.
groet,

Leobus

Wat ik me dan afvraag als ik de term ‘levensecht’ en ‘live’ hoor.

Ik heb in het verleden onder andere een peperdure Goldmund set met evenzo dure speakers van Avalon gehoord. Ik kwam binnen en het klonk enorm goed, live en echt. Een eigen opname zo werd verteld. 

Vervolgens werd gevraagd of iemand een verzoeknummer had. Ik mocht een verzoek nummertje. Een unplugged album zoals er zovele in die tijd uitkwamen. Wat ik vervolgens hoorde klonk zo plat als een dubbeltje en enorm onrustig. Typisch zo’n set waarmee je met tien audiofiele opnamen beland en de rest kun je niet meer draaien. Wat de vraag bij mij doet opkomen. Heeft iemand ook ‘gewone’ opnames gedraaid en wat deed dat? 

Eigenlijk klinkt alles als muziek bij Cock. Alleen het verschil in opname kan groot zijn. Zelfs per nummer op hetzelfde album. Alles staat en valt met de productie. Maar muziek blijft het. Ofwel soms minder kippenvel en soms val je van je stoel af. Erg leuk was het draaien van een Janet Jackson album. Daar had men veel liefde in de opname gestopt. Klinkt als een klok. En knalde de ruimte in. Even wat anders dan de favoriete jazz muziek en soundtracks van Cock. 

4 minutes ago, Ivan10 said:

Eigenlijk klinkt alles als muziek bij Cock. Alleen het verschil in opname kan groot zijn. Zelfs per nummer op hetzelfde album. Alles staat en valt met de productie. Maar muziek blijft het. Ofwel soms minder kippenvel en soms val je van je stoel af. Erg leuk was het draaien van een Janet Jackson album. Daar had men veel liefde in de opname gestopt. Klinkt als een klok. En knalde de ruimte in. Even wat anders dan de favoriete jazz muziek en soundtracks van Cock. 

Ik kan dat zeker bevestigen. De set bij Cock combineert rust, dynamiek en echtheid. Maakt niet uit wat er speelt, lp of cd. Streamen doet 'ie niet, maar kan me niet voorstellen dat dat ook niet geweldig klinkt. Cock draait inderdaad veel jazz, het liefst mono. Dat zijn strikt genomen geen audiofiele opnamen, maar wat een sound. Heb zelf ook wel jaren zestig pop/rock-muziek meegenomen endat gaat uitstekend. Wel hoor je dat aan pop en rock doorgaans minder aandacht aan de opname is besteed: ook dat laat de set van Cock eerlijk horen.

Ik heb Cock vanochtend nog aan telefoon gehad Cor. Goed gesprek. Overigens Amerikaanse pop uit onze jeugd klinkt meestal stukken beter dan Engelse. Daar zagen ze jeugdmuziek als tijdelijk. 

1 hour ago, Mediator said:

Wat ik me dan afvraag als ik de term ‘levensecht’ en ‘live’ hoor.

Ik heb in het verleden onder andere een peperdure Goldmund set met evenzo dure speakers van Avalon gehoord. Ik kwam binnen en het klonk enorm goed, live en echt. Een eigen opname zo werd verteld. 

Vervolgens werd gevraagd of iemand een verzoeknummer had. Ik mocht een verzoek nummertje. Een unplugged album zoals er zovele in die tijd uitkwamen. Wat ik vervolgens hoorde klonk zo plat als een dubbeltje en enorm onrustig. Typisch zo’n set waarmee je met tien audiofiele opnamen beland en de rest kun je niet meer draaien. Wat de vraag bij mij doet opkomen. Heeft iemand ook ‘gewone’ opnames gedraaid en wat deed dat? 

Ik proef een lichte twijfel, daarom wil ik er wel op in gaan.

Hoe duur de installatie is ook, die je gehoord hebt, dat zegt lang niet alles. Het is de kunst, om de juiste apparaten met elkaar te laten spelen.

Zomaar wat kostbare spullen aansluiten zegt niks. Er zijn maar weinig lui die dergelijke kennis en ervaringen hebben. 

Daar komt nog bij dat Cock alles zelf bouwt, of bestaande merken hevig upgrade.

Ik heb zitten neuzen in een kast bij Cock met zijn dubbele platen. Geheel willekeurig heeft hij daar van alles uit gedraaid. ALLES daarvan klonk uiterst goed.

Je hoort m.n. de geluiden om de tonen heen, zoals de ruimte waarin de muzikanten staan, het aanslaan en tokkelen en aanblazen van tonen. Dat kan haast geen enkele set. En dat alles zonder enige scherpte en vervorming, dat heb ik zo nog nooit gehoord. Ja, wel tientallen jaren in het echie als musicus. Velen op fora horen mij dat niet graag zeggen. Maar wie heeft dezelfde muziekopleidingen en ervaringen als ik? Laat maar weten, zou ik zeggen.

Je hoort duidelijk de kwaliteit van de opname. Ook al is die wat minder goed, dan nog hoor je dat het gewoon zo moet klinlen. Je twijfelt nooit aan de kwaliteit van de apparatuur.

Hoe kan dat allemaal? De beste man is 60 jaar bezig om een oneindig aantal ideeën over geluidsweergave uit te proberen.

Ga mij dan niet proberen wijs te maken, dat er iets niet klopt, of dat er bewust alleen de allerbeste opnames worden gedraaid. 

Het is beter, om je eigen beperkingen eens serieus onder de loep te nemen, i.p.v. ongenuanceerd maar wat te roepen.

Groeten, Wil

Edited by Jongensdroom

17 minutes ago, Jongensdroom said:

Hoe duur de installatie is ook, die je gehoord hebt, dat zegt lang niet alles. Het is de kunst, om de juiste apparaten met elkaar te laten spelen.

Zomaar wat kostbare spullen aansluiten zegt niks. Er zijn maar weinig lui die dergelijke kennis en ervaringen hebben. 

Ik heb zitten neuzen in een kast bij Cock met zijn dubbele platen. Geheel willekeurig heeft hij daar van alles uit gedraaid. ALLES daarvan klonk uiterst goed.

Je hoort m.n. de geluiden om de tonen heen, zoals de ruimte waarin de muzikanten staan, het aanslaan en tokkelen en aanblazen van tonen. Dat kan haast geen enkele set. En dat alles zonder enige scherpte en vervorming, dat heb ik zo nog nooit gehoord. Ja, wel tientallen jaren in het echie als musicus. Velen op fora horen mij dat niet graag zeggen. Maar wie heeft dezelfde muziekopleidingen en ervaringen als ik? Laat maar weten, zou ik zeggen.

Je hoort duidelijk de kwaliteit van de opname. Ook al is die wat minder goed, dan nog hoor je dat het gewoon zo moet klinlen. Je twijfelt nooit aan de kwaliteit van de apparatuur.

Hoe kan dat allemaal? De beste man is 60 jaar bezig om een oneindig aantal ideeën over geluidsweergave uit te proberen.

Ga mij dan niet proberen wijs te maken, dat er iets niet klopt, of dat er bewust alleen de allerbeste opnames worden gedraaid. 

Het is beter, om je eigen beperkingen eens serieus onder de loep te nemen, i.p.v. ongenuanceerd maar wat te roepen.

Groeten, Wil

Helemaal to the point gezegd, Wil. Zo is het precies, sjappoo!

1 hour ago, Roots said:

Natuurlijk maar wat hebben wij daaraan? Het merendeel is ontworpen door zijn maatje...Wat rest is een dure draaitafel vanaf 15K of hele dure kabels, hormonizers? Zijn ruimte kunnen wij niet kopen.

Daar doe je Cock echt tekort mee, Roots. "The proof of the pudding is in the eating". 

32 minutes ago, Roots said:

Nou...Wat heb jij gekocht ondertussen van Cock? En wat heb jij eraan gehad ondertussen?

Je kan gerust je Harly verkopen om iets van Cock te kunnen kopen?

Niks. Ik heb echter mooie/ indrukwekkende luister(-muziek)momenten beleefd i.c.m. uitvoerige uitleg en hartelijke/ interessante menselijke interactie.

Net zo goed zoals ik kan genieten van mooie auto's/ motoren die ver buiten mijn bereik liggen. 

Cock zijn drijfveer zit hem m.i. vooral in het laten genieten van muziek en het liefst kundige (lees: elektrotechnische geschoolde mensen) uit dagen om buiten de gebaande paden te gaan.  

Edited by Vinyl_Fuchs

4 hours ago, Roots said:

Nou...Wat heb jij gekocht ondertussen van Cock? En wat heb jij eraan gehad ondertussen?

Je kan gerust je Harly verkopen om iets van Cock te kunnen kopen?

Zit jij s'nachts ook aan de azijn?? Ga toch eens bij hem luisteren en oordeel dan.

Ha Roots,

ik heb van Cock wat tips gehad die me een aanzienlijk beter geluid hebben opgeleverd, demping (heel luchtig) aan de achterkant van de mid, en de koppelstangen bovenkant baffle naar de wand, kosten bij elkaar 10 euro ongeveer. Dus je hoeft niet gelijk je Harley te verkopen, haha. 

Ik heb wel geïnvesteerd in Sonore kabels, tweedehands, maar best bij elkaar een bedrag, maar dan ben je eigenlijk ook klaar, klinkt gewoon zo logisch, neutraal, je weet, dat het zo hoort te klinken. En rust is voor een audiofiel, eigenlijk priceless (zie Carl zijn escapades). 

Groetjes Walter

7 hours ago, Jongensdroom said:

Groeten, Wil

Dankjewel voor je reactie. En ik zou zeggen vooral veel succes met hetgeen je in de laatste alinea noemt.